2015-12-22, 19:25
Medlem
shitmagnets avatar
Vad menar du egentligen med att "sen gick allt fel" och så gick du upp 92kg på tre år?
Det viktiga är att de bakomliggande orsakerna till din viktuppgång är lösta, vilket de väl iofs delvis måste vara då du lyckats gå ner 30 kg. Mycket bra jobbat.

Kör helkroppspass, som Starting Strength om du vill, men oavsett så lägg fokuset på de stora flerledsövningarna.

Social ångest lider jag själv av och ja vad kan jag säga. Gymmet måste sakta få bli en vanesak, som med allt annat. Fokusera på att andas med magen och slappna av mellan seten, kanske stretcha lite, kan jag själv tycka hjälper lösa upp spänningar, Mp3-spelare med bra musik hjälper också väldigt mycket att rikta fokus bort från omgivningen.
Tänk på att det kan finnas många anledningar till att folk tittar på en; vi jämför oss ständigt med varandra, på alla områden. Ansiktsuttryck kan även missuppfattas/övertolkas, speciellt om man har en lite överkänslig/överansträngd Amygdala som sådana som du och jag har.
Bli inte avskräckt om du känner obehag i början, du vänjer dig, även om det kan ta tid samt komma och gå. Jag kan själv känna mig lite smådarrig fortfarande (efter åratal gymmande) under dagar av sämre mående.

Tycker det är rätt så inspirerande att se folk på gymmet som vill förbättra sin uppenbara ohälsa. Sådana företaganden ska man vara stolt över.
Citera
2015-12-27, 14:55
Medlem
Gymmat lite över ett år ungefär, började med sl 5x5 i några månader för att sen gå över till ett ppl schema och till sist ett helkroppsschema.
Tänkte dra igång ett nytt push/pull 4 dagar i veckan nu eftersom det var det jag gillade mest, men istället för det vanliga 5-10 reps som jag kört tidigare så tänkte jag prova 12-15 reps på det mesta, körde ett pass med det härom dagen och har aldrig fått sån sjuk pump och träningsvärk dagen efter kändes gött som fan.
Är det slöseri med tid eller bygger man bra på upp till 15 reps också på ett kalori plus? hade tänkt mig 2 övningar per muskelgrupp, en basövning på 3 set och en iso på 2 set x15 reps så det blir väl ca 150 reps i veckan per grupp. Lite mycket kanske.
Citera
2015-12-30, 12:16
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sopaa
Gymmat lite över ett år ungefär, började med sl 5x5 i några månader för att sen gå över till ett ppl schema och till sist ett helkroppsschema.
Tänkte dra igång ett nytt push/pull 4 dagar i veckan nu eftersom det var det jag gillade mest, men istället för det vanliga 5-10 reps som jag kört tidigare så tänkte jag prova 12-15 reps på det mesta, körde ett pass med det härom dagen och har aldrig fått sån sjuk pump och träningsvärk dagen efter kändes gött som fan.
Är det slöseri med tid eller bygger man bra på upp till 15 reps också på ett kalori plus? hade tänkt mig 2 övningar per muskelgrupp, en basövning på 3 set och en iso på 2 set x15 reps så det blir väl ca 150 reps i veckan per grupp. Lite mycket kanske.

Du gör helt rätt på allting, kan inget annat än ge tummen upp!

Man SKA testa olika scheman som du gjort, och sedan kan man ta godbitarna man mest tyckte om. Högreps bygger minst lika bra som lågreps, det man ska gå efter är hur det känns. Vissa tycker det är skönare med lågreps, vissa med hög. Kör på det som känns bäst. Jag själv har kört perioder där jag körde med 20-40 reps och byggde utmärkt på det.
Citera
2015-12-30, 12:56
Medlem
shitmagnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Jag själv har kört perioder där jag körde med 20-40 reps och byggde utmärkt på det.
Möjligt att man kan bygga på det när man har nått en bra bit i sin träning och faktiskt kan träna på vikter som inte blir löjligt låga vid dem antalen reps alt. att kroppen stimuleras av variationen efter exempelvis en period med låga reps på tunga vikter.

Tycker dock inte att en van kurare ska ta sig själv som exempel, när det gäller att ge råd till en ren om reprange som "bygger utmärkt" på dem nivåerna... Om du nu inte menar att det var innan du började "trycka".
Citera
2015-12-31, 13:45
Medlem
HomoNovuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmio
Dock inte första gången men inte satt min fot på ett gym på tre år. Men ska jag köra tre-splits eller starting strength?

Börja du på SS och känn efter hur fort du kommer tillbaka på den nivå du var på. Det blir alltid riktigt segt med träningsvärk och leder som värker när man haft uppehåll om man går tillbaks för snabbt. Bättre att vänja hela kroppen, du kommer trivas bättre med det också skulle jag tro, lidandet kommer tids nog ändå
Citera
2016-01-02, 23:19
Medlem
Hur fungerar denna klassiska tabell:

1 Year of proper training: 20-25 lbs
2 years: 10-12 lbs
3 years: 5-6 lbs
4+: 2-3 lbs of muscle

Tränade till och från på gym sedan januari 2013 men med 500 kcalunderskott konstant från jan'13 - nov'14 (1500 kcal per dag). Kanske fick 4 kg muskelmassa totalt som jag sedan förlorade pga deff och ett års rehab från diskbråck fram till november'15. I november vägde jag 59 kg, ffm var 53 kg, 13% fett, 170 cm vilket betyder lite muskler.

Har nu läst på rejält för att göra om och göra rätt. I 5 veckor har jag nu lean-bulkat med 250 kcal överskott och snabbt märkt bra volymresultat +1.5 kg vikt. Betyder det att jag fortfarande kan få 20-25 lbs muskler per år pga låg muskelmassa eller har jag sumpat det så 10-12 lbs är vad jag kan förvänta mig?

Tackar på förhand
Citera
2016-01-03, 02:10
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somersone
Hur fungerar denna klassiska tabell:

1 Year of proper training: 20-25 lbs
2 years: 10-12 lbs
3 years: 5-6 lbs
4+: 2-3 lbs of muscle

Tränade till och från på gym sedan januari 2013 men med 500 kcalunderskott konstant från jan'13 - nov'14 (1500 kcal per dag). Kanske fick 4 kg muskelmassa totalt som jag sedan förlorade pga deff och ett års rehab från diskbråck fram till november'15.

Det där kan väl ändå inte riktigt stämma? Om du låg på ett dagligt underskott på 500 kcal under 22 månader gick du alltså ner drygt 40 kilo under den tiden. Samtidigt la du på dig 4 kilo muskler, som du sedan förlorade p.g.a. deff. Ökade du underskottet sen, alltså?

Citat:
Ursprungligen postat av Somersone
I november vägde jag 59 kg, ffm var 53 kg, 13% fett, 170 cm vilket betyder lite muskler.
Nej, det går inte. (59-53)/59 = 10%. Någon av siffrorna är fel.

Hursomhelst, "noob gains" beror på att det är lättare att bygga mer muskler när man har relativt lite muskler vilket man har som nybörjare. Om du har tränat ett år innan men sen tappat alla muskler du byggde har du återigen lite muskler och kan räkna med "noob gains" igen. Om något torde det gå ännu fortare p.g.a. muskelminnet. Ett bättre sätt att formulera tabellen vore kanske:

Kumulativ muskeltillväxt | Maximal ökningstakt
0 lbs | 2 lbs/månad
24 lbs | 1 lbs/månad
36 lbs | 0.5 lbs/månad
42 lbs | 0.25 lbs/månad

Sen skulle jag inte stirra mig blind på siffrorna. Poängen är bara att det går fortare i början.
Citera
2016-01-03, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBlaBrah
Det där kan väl ändå inte riktigt stämma? Om du låg på ett dagligt underskott på 500 kcal under 22 månader gick du alltså ner drygt 40 kilo under den tiden. Samtidigt la du på dig 4 kilo muskler, som du sedan förlorade p.g.a. deff. Ökade du underskottet sen, alltså?

Nej, det går inte. (59-53)/59 = 10%. Någon av siffrorna är fel.

Hursomhelst, "noob gains" beror på att det är lättare att bygga mer muskler när man har relativt lite muskler vilket man har som nybörjare. Om du har tränat ett år innan men sen tappat alla muskler du byggde har du återigen lite muskler och kan räkna med "noob gains" igen. Om något torde det gå ännu fortare p.g.a. muskelminnet. Ett bättre sätt att formulera tabellen vore kanske:

Kumulativ muskeltillväxt | Maximal ökningstakt
0 lbs | 2 lbs/månad
24 lbs | 1 lbs/månad
36 lbs | 0.5 lbs/månad
42 lbs | 0.25 lbs/månad

Sen skulle jag inte stirra mig blind på siffrorna. Poängen är bara att det går fortare i början.

Tackar ödmjukast.
Det var en 4-punkts kalipermätning på överkroppen som gjordes av en PT på NW 1 oktober, kollade precis siffrorna och jag mindes fel. 52.13 kg FFM på 60 kg, 13.11% BF. Egentliga vikten var 59.5kg. Deffade 3 veckor till ca 58.8 kg och slarvade med proteinet så förlorade lite mer muskler och försumbart BF.

Hur idiotisk och blind jag varit har jag full medvetenhet kring och behöver inte diskuteras nämnvärt. Då trodde man att man hade rätt kunskap.

Ang. året på 1500 kcal är helt sant. Jag tror starkt på kcal in-ut men det sista fettet förlorade jag inte pga platå och jävligt dålig ämnesomsättning av att ligga på 1500 så länge, låg sannolikt något högre till och från vilket resulterade i stabil vikt mellan 64-70kg under ett år. BF understeg inte 16% under denna period. Har mitt kostschema dokumenterat från den tiden. Jävligt skev livsstil och jag är lika tvekam om som du när jag ser tillbaka.

Positivt nu är att diskbråcken är borta och hälsa, kost och muskelbyggande är den livsstil jag inte vill vara utan, tänker inte kasta bort mer tid på meninslöst deffande. Nästa deff innan sommaren ska göras rätt.
Citera
2016-01-05, 01:25
Medlem
Alkyonioss avatar
Fråga 1: Hur gör ni med uppvärmningsset och hur många set kör ni normalt per övning? Jag kör just nu ett PushPullLegs schema och ligger på ca 3-5set/övning + uppvärmningsset på vissa övningar.

Fråga 2: På era arbetsset, kör ni samma vikt alla set eller ökar ni vikten även under dessa(och i så fall med minskat eller bibehållet antal reps?)
Citera
2016-01-09, 02:44
Medlem
Kan man gå ner genom att träna hemma? Tips snälla ni!

Har fudnerat på att dra till gymmet och träna men ändå inte hehe! Kan man gå ner i vikt om man väljer att kolla på träningspass videos på yt och då träna hemma istället? Vill gå ner 7 kilo till sommaren och har bestämt mig för att sluta äta chips,godis, läsk osv och börja dricka vatten helt och nyttigt! Vet ni några bra videos som man kan träna utifrån i typ några månader och som faktist hjälper en att gå ner i vikt? Om man väljer att träna 4 gånger i veckan, i hur många minuter behöver man då träna? Räcker 45 min? Vad mer ska man tänka på för att hålla motivationen och inte ge upp? vad hjälper er att forsätta träningen även fast att det är jobbigt?

Hittade ett videoklipp på ca 25 min, har testat den flera gånger och svettas som en gris efteråt med räcker det med det videoklipper om man väljer att motionera i 20 min med varje dag och om man inte alls dricker läsk och undviker all skräpmat, chips och godis?

Eftersom att det här är seriöst så vill jag därheller inte ha några onödiga kommentarer, endast seriösa!
Citera
2016-01-09, 02:58
Medlem
Pungsnoppens avatar
Du behöver inte träna för att gå ner i vikt.
Dra ner på kalorierna.

Snabba på processen lite med träning. All träning är bra. Träna hemme om du vill eller ute.
Använd fantasin.
Citera
2016-01-09, 03:00
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kladdkakahallon
Har fudnerat på att dra till gymmet och träna men ändå inte hehe! Kan man gå ner i vikt om man väljer att kolla på träningspass videos på yt och då träna hemma istället? Vill gå ner 7 kilo till sommaren och har bestämt mig för att sluta äta chips,godis, läsk osv och börja dricka vatten helt och nyttigt! Vet ni några bra videos som man kan träna utifrån i typ några månader och som faktist hjälper en att gå ner i vikt? Om man väljer att träna 4 gånger i veckan, i hur många minuter behöver man då träna? Räcker 45 min? Vad mer ska man tänka på för att hålla motivationen och inte ge upp? vad hjälper er att forsätta träningen även fast att det är jobbigt?

Hittade ett videoklipp på ca 25 min, har testat den flera gånger och svettas som en gris efteråt med räcker det med det videoklipper om man väljer att motionera i 20 min med varje dag och om man inte alls dricker läsk och undviker all skräpmat, chips och godis?

Eftersom att det här är seriöst så vill jag därheller inte ha några onödiga kommentarer, endast seriösa!

Hur långt är ett snöre?

Ditt kaloribehov är beroende på allmän aktivitetsnivå, längd, kroppskomposition. Inget av detta framgår.

Ditt kaloriintag är beroende av måltidsvanor, portionsstorlek och -frekvens. Inget av detta framgår.

Din kaloriförbränning vid träning är beroende av intensitet, övningsval och puls. Inget av detta framgår.

Sjukt svårt för oss att svara på ovanstående frågor således. Vi kan konstatera att 7 kg ner innebär lite styvt 50 000 kalorier vilket i sin tur innebär fysisk aktivitet i storleksordningen 50-60 timmar löpning i 6 km/h-tempo. Stå hemma och rycka lite halvt i snorren framför någon film är nog inte ett framgångsrecept i detta fallet.

Det du ska göra för att gå ner dina kilon är att inse att det främst är i köket du gör det, inte i gymmet. Träning är ett ypperligt komplement och viktigt av många skäl, men utan benkoll på din kost får du minimal utväxling av tiden på gymmet.

Räkna ut ditt kaloribehov per dag - anpassa sedan din kost till 500 kalorier om dagen under behovet. Detta är väldigt viktigt. Räkna och var noggrann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in