Citat:
Ursprungligen postat av
Hodur
Bänkpress är ju okej, men det är ju mest för styrka och nervsystemet.
Vill du ha mad gains, träna lutande hantelpress, 3 set tunga (5 reps) och sedan 5 sets lätta (10-15 reps, kanske t.o.m 20), sen kan du göra 5 set hantelpress (lätta) och kanske lite flyes, med rejäl liten vikt med fokus på stretch.
Lutande hantelpress utför man med bänken bara en pinne upp, annars blandas axlar in för mycket.
Bänkpress kan du ju fortsätta med, men satsa på 10-15 reps t.o.m 20 reps. Någon som säger annat är hjärntvättad och inte vet hur muskel hypertrofi fungerar.
Mvh
Jag har sett många tidigare inlägg av dig och hållit min tunga, men nu går det inte.
Vem är du att sprida all denna kunskap? Den är ofta snedvriden, otroligt kategorisk och i detta fall helt felaktig. Det är ju uppenbarligen inte empirisk kunskap du sitter på (din träningsdagbok - gör du "massiva gains" med 16 kgs hantlar?). Givetvis går det att läsa sig till kunskap, men frågan är var du tagit in din information och hur enbart läsande kan göra dig så självsäker.
Till TS vill jag säga följande.
Det går utmärkt att bygga bra bröst med bara bänkpress (skivstång), av praktiska anledningar är det dessutom att rekommendera över hantlar då det ger fler möjligheter till progression.
Som ren tränare, och särskilt nybörjare, finns det ingen anledning att köra fem olika bröstövningar. Träna dig stark med basövningarna - knäböj, stående press, marklyft och för bröstets fall bänkpress,
med styrka kommer även storlek. När du väl har byggt upp din styrka kan du fokusera på mer hypertrofi-inriktad träning, då känner du även din kropp bättre och kommer att träna mer effektivt.