2014-12-22, 13:19
Medlem
KaptenKroooks avatar
Snedbänk och flyes tordes räcka. Kolla teknik på Youtube och skit i vikten i början. Dvs dras inte med av dom tuffa grabbarna o börja fuska upp toktunga hantlar i 2\5 dels lyft.

Strikt o målmedvetet som kaptenkroook ror du tillsynes sist i gryningen för att fram på morgonen ro ikapp med ett flin.
/Kroook
Senast redigerad av KaptenKroook 2014-12-22 kl. 13:22.
Citera
2014-12-22, 13:49
Medlem
ALXALXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Bänkpress är ju okej, men det är ju mest för styrka och nervsystemet.

Vill du ha mad gains, träna lutande hantelpress, 3 set tunga (5 reps) och sedan 5 sets lätta (10-15 reps, kanske t.o.m 20), sen kan du göra 5 set hantelpress (lätta) och kanske lite flyes, med rejäl liten vikt med fokus på stretch.

Lutande hantelpress utför man med bänken bara en pinne upp, annars blandas axlar in för mycket.

Bänkpress kan du ju fortsätta med, men satsa på 10-15 reps t.o.m 20 reps. Någon som säger annat är hjärntvättad och inte vet hur muskel hypertrofi fungerar.

Mvh

Jag har sett många tidigare inlägg av dig och hållit min tunga, men nu går det inte.

Vem är du att sprida all denna kunskap? Den är ofta snedvriden, otroligt kategorisk och i detta fall helt felaktig. Det är ju uppenbarligen inte empirisk kunskap du sitter på (din träningsdagbok - gör du "massiva gains" med 16 kgs hantlar?). Givetvis går det att läsa sig till kunskap, men frågan är var du tagit in din information och hur enbart läsande kan göra dig så självsäker.

Till TS vill jag säga följande.
Det går utmärkt att bygga bra bröst med bara bänkpress (skivstång), av praktiska anledningar är det dessutom att rekommendera över hantlar då det ger fler möjligheter till progression.

Som ren tränare, och särskilt nybörjare, finns det ingen anledning att köra fem olika bröstövningar. Träna dig stark med basövningarna - knäböj, stående press, marklyft och för bröstets fall bänkpress, med styrka kommer även storlek. När du väl har byggt upp din styrka kan du fokusera på mer hypertrofi-inriktad träning, då känner du även din kropp bättre och kommer att träna mer effektivt.
Citera
2014-12-22, 14:44
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALXALX
Jag har sett många tidigare inlägg av dig och hållit min tunga, men nu går det inte.

Vem är du att sprida all denna kunskap? Den är ofta snedvriden, otroligt kategorisk och i detta fall helt felaktig. Det är ju uppenbarligen inte empirisk kunskap du sitter på (din träningsdagbok - gör du "massiva gains" med 16 kgs hantlar?). Givetvis går det att läsa sig till kunskap, men frågan är var du tagit in din information och hur enbart läsande kan göra dig så självsäker.

Till TS vill jag säga följande.
Det går utmärkt att bygga bra bröst med bara bänkpress (skivstång), av praktiska anledningar är det dessutom att rekommendera över hantlar då det ger fler möjligheter till progression.

Som ren tränare, och särskilt nybörjare, finns det ingen anledning att köra fem olika bröstövningar. Träna dig stark med basövningarna - knäböj, stående press, marklyft och för bröstets fall bänkpress, med styrka kommer även storlek. När du väl har byggt upp din styrka kan du fokusera på mer hypertrofi-inriktad träning, då känner du även din kropp bättre och kommer att träna mer effektivt.

Med styrka kommer storlek, jo tjena.

Vad är det för muskelbyggning processs som jag inte vet om, som du nu pratar om? Vad gör att anpassning av det centrala nervsystemet som leder till muskeluppgång?

Du ger helt fel tips. TS vill inte bli stark, han vill bli stor. Ett upplägg som du pratar om ja man lägger på sig muskelmassa, men inte lika effektivt och snabbt.

Bänkpress är en värdelös övning för hypertrofi, med hög skaderisk. Den enda nyttan är att man kan öka progressivt med 2,5 kg jämfört med hantlar. Men då kan man istället göra det i Press och övningar som marklyften.

Snacka om att vara dåligt påläst, jag rekommenderar SL5x5 och SS till nybörjare, men du har helt fel tänk.

Bro-science är inte real science.
Citera
2014-12-22, 19:55
Medlem
Jag är lång med långa armar och ben, men väldigt tunn benstomme. Är risken stor att jag bryter något ben när jag lyften tungt? Särskilt i underarmarna är jag lite orolig för att bryta när jag kör t. ex. bicep curls då det gör lite ont i armen vid tung vikt.
Jag är 190 lång och bara 17-18cm runt handlederna. Ska jag ta det lungt med tunga vikter eller bara köra på?
Citera
2014-12-22, 20:01
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disposable
Jag är lång med långa armar och ben, men väldigt tunn benstomme. Är risken stor att jag bryter något ben när jag lyften tungt? Särskilt i underarmarna är jag lite orolig för att bryta när jag kör t. ex. bicep curls då det gör lite ont i armen vid tung vikt.
Jag är 190 lång och bara 17-18cm runt handlederna. Ska jag ta det lungt med tunga vikter eller bara köra på?

Ökar du långsamt och inte helt plötsligt lägger på 10 kg så kommer du öka benmassa och göra dina ben starkare.

Få i dig tillräckligt med d-vitamin, köp från gymaffärer på nätet. Du måste få i dig 2000 IU + per dag för att bibehålla rätt benfunktion med kalcium.
Citera
2014-12-22, 20:02
Bannlyst
det är nog ingen fara men se till att handlederna är raka under hela lyftet, dvs i slutpositionen av bicepscurl ska dom fortfarande vara raka så du inte låter knogarna peka mot dig (mot ansiktet) och kör strikt utan gung i kroppen och armbågarna vid sidorna.

du kan ju istället för curls t ex köra hammercurls som tar både på biceps och underarmarna och dessutom kompletera med t ex wrist curls för att stärka handleder och underarmar specifikt.
Citera
2014-12-24, 01:19
Medlem
ALXALXs avatar
Citat:

Vad är det för muskelbyggning processs som jag inte vet om, som du nu pratar om? Vad gör att anpassning av det centrala nervsystemet som leder till muskeluppgång?

Du ger helt fel tips. TS vill inte bli stark, han vill bli stor. Ett upplägg som du pratar om ja man lägger på sig muskelmassa, men inte lika effektivt och snabbt.

Bänkpress är en värdelös övning för hypertrofi, med hög skaderisk. Den enda nyttan är att man kan öka progressivt med 2,5 kg jämfört med hantlar. Men då kan man istället göra det i Press och övningar som marklyften.

Snacka om att vara dåligt påläst, jag rekommenderar SL5x5 och SS till nybörjare, men du har helt fel tänk.

Det är nog mycket jag vet om processen att bygga muskler som inte du vet. Särskilt som du verkar tro att man bara använder centrala nervsystemet vid tung bänkpress och inga muskelfibrer.
Citera
2014-12-24, 11:09
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disposable
Nej, du behöver inte oroa dig alls. Ben går inte av genom den typen av belastning som du kan lyfta. Det finns däremot andra sätt att skada sig på, men att skelettet inte skulle hålla är bara larv.
Citera
2014-12-24, 12:26
Medlem
Citat:

Latsbrah t.ex. ökade ju sin muskelmassa på bröst extremt sakta med bara bänk och militärpress

Det är inte hög skaderisk om man har tekniken
Citera
2014-12-24, 12:52
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexex
Latsbrah t.ex. ökade ju sin muskelmassa på bröst extremt sakta med bara bänk och militärpress

Det är inte hög skaderisk om man har tekniken

Fast Latsbrah har tränat i fem år, hardcore.

Jepp. Fast dom flesta behärskar inte den.
Citera
2014-12-25, 12:58
Medlem
Fyra20s avatar
Är det onödigt att köra bred bänkpress och vanlig hantelpress + bred bänkpress incline och hantelpress incline?

Borde jag istället köra flat och incline och skita i bred/mindre bred?
Citera
2014-12-25, 13:02
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyra20
Är det onödigt att köra bred bänkpress och vanlig hantelpress + bred bänkpress incline och hantelpress incline?

Borde jag istället köra flat och incline och skita i bred/mindre bred?
Det räcker med att du väljer en övning av de två varianterna, exempelvis bänkpress och lutande hantelpress.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in