2021-07-11, 13:08
Medlem
karlskrona1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Nej, styrketräna och konditionsträna när det passar. Kaloriunderskott är svaret på det problemet. Det kan ta tid dock beroende på hur mycket du har att förlora samt vart kroppen tar ifrån först respektive sist.
Tack för svar, så egentligen spelar det ingen roll om man cyklar efter eller före gym om det viktnedgång som är fokus?
Citera
2021-07-11, 13:12
Medlem
karlskrona1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman19xx
Har ingen personlig erfarenhet men har hört gott om kedjan. Är väl lite olika från anläggning till anläggning. Men dem större anläggningarna verkar vara bra utrustade.

Menar du sådan maskin där man pressar sig bak mot typ en kudde bakom sig, eller ställning med lutning som man rätar sig upp i?
Oavsett så tränar det ländryggen I en mer isolerad rörelse. Du kan börja med det om böj och marklyft skrämmer dig. Om du gillar träning så kan du be en instruktör kanske visa dig sedan.

Varför man oftast gör det efter är för man inte ska vara för utmattad i tunga lyft. I regel ska man hålla isär styrka och kondition då det är olika återhämtningar som stör varandra.
Att bli av med fettet sker via ett underskott av energi. Du förbrukar mer energi än energin du får i dig.

Tack för svar, jag menar detta https://www.youtube.com/watch?v=9JeM0xhseTQ
Känns tryggare om man inte orkar. Benpress kallar han det.
Senast redigerad av karlskrona1234 2021-07-11 kl. 13:15.
Citera
2021-07-11, 13:40
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlskrona1234
jag undrar lite hur mycket fett man kan bränna hemma om man vill gå ner 10 kg
Detta ser ganska enkelt ut men fy fan att hålla på i 45 min, det krävs extremt mycket av kroppen.

https://www.youtube.com/watch?v=SaiiLzTNVmo

Alltså, han måste ju förbränna 5000-1000 kcal under dessa mördande 45min . Man skulle väl rasa i vikt?

Du behöver läsa på om det grundläggande om hur energiförbrukningen fungerar. I det stora hela handlar det om att förbruka mer energi än det du får i dig för att gå ner i vikt.

Man förbränner inte så extremt mycket kcal på 45 minuters träning. Men det är bra att inkludera träning för hälsans skull och för en mer lyckad viktminskning.

Citat:
Tack för svar, jag menar detta https://www.youtube.com/watch?v=9JeM0xhseTQ
Känns tryggare om man inte orkar. Benpress kallar han det.

Jaha okej. Asså den fungerar för att träna ben men är inte motsvarande till knäböj då den involverar fler muskler.
Citera
2021-07-11, 17:31
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Tack för svar, så egentligen spelar det ingen roll om man cyklar efter eller före gym om det viktnedgång som är fokus?
För viktnedgång, nej. Det är kaloribalansen som är avgörande och den ska över tid vara på minus för att gå ned i vikt.
Citera
2021-07-14, 11:24
Medlem
karlskrona1234s avatar
Hur kommer man i kontakt med män som vill träna med en? Frågar man någon på gymmet lär de tror man raggar. Jag menar , istället för lägga pengar på dyr TP skulle vara kul träna med någon med lång erfarenhet.
Citera
2021-07-14, 22:54
Medlem
cleovarnamnets avatar
Tror ni det blir lättare att gå i trappor om man har stark framsida lår? Eller är baksida lår och rumpa viktigare muskler för ändamålet?
Citera
2021-07-15, 18:26
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Hur kommer man i kontakt med män som vill träna med en? Frågar man någon på gymmet lär de tror man raggar. Jag menar , istället för lägga pengar på dyr TP skulle vara kul träna med någon med lång erfarenhet.
Är det ingen som brukar träna vid samma tid som dig och som du brukar stå och småprata med mellan seten? I så fall är det ju bara att föreslå att ni ska köra ett träningspass ihop någon dag.
Citera
2021-07-22, 10:15
Medlem
GormDenGamles avatar
Vid marklyft, när jag kommer över 100 kg, glider stången ur händerna. Hur kan jag lösa detta?
Citera
2021-07-22, 10:46
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Vid marklyft, när jag kommer över 100 kg, glider stången ur händerna. Hur kan jag lösa detta?

Finns lite olika tillväga metoder. Men som i alla övningar kan det vara värt att jobba på sina svagheter. Du kan tex öva på bara hålla stången med tunga vikter, lägg stången i en ställning så du inte behöver marklyfta upp vikten och bara öva på att greppa tungt.

Annars mixat grepp, magnesium, eventuellt remmar. Nackdelen med remmar dock är att du stärker inte greppet då, så det är väl något som du får avgöra om vad som är viktigt för dig.
Citera
2021-07-22, 16:06
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Finns lite olika tillväga metoder. Men som i alla övningar kan det vara värt att jobba på sina svagheter. Du kan tex öva på bara hålla stången med tunga vikter, lägg stången i en ställning så du inte behöver marklyfta upp vikten och bara öva på att greppa tungt.

Annars mixat grepp, magnesium, eventuellt remmar. Nackdelen med remmar dock är att du stärker inte greppet då, så det är väl något som du får avgöra om vad som är viktigt för dig.

Tusen tack för hjälpen!

Mina underarmar (och armar generellt) är svaga. Så det är något jag måste jobba med.
Magnesium är inte lov på mitt gym.
Citera
2021-07-22, 16:28
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Tusen tack för hjälpen!

Mina underarmar (och armar generellt) är svaga. Så det är något jag måste jobba med.
Magnesium är inte lov på mitt gym.

Förstår. Har själv och alltid haft svaga armar och speciellt underarmar. Jag prioriterar inte underarmar för tillfället så försöker inkludera dem en del vid andra övningar och bära runt vikt skivor osv.

Tråkigt att dem inte tillåter magnesium. Gäller det även flytande?
Verkar som vissa har en viss acceptans för flytande där block/pulver inte är tillåtet. Är verkligen smidigt att ta med sig också.
Citera
2021-07-23, 10:35
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Förstår. Har själv och alltid haft svaga armar och speciellt underarmar. Jag prioriterar inte underarmar för tillfället så försöker inkludera dem en del vid andra övningar och bära runt vikt skivor osv.

Tråkigt att dem inte tillåter magnesium. Gäller det även flytande?
Verkar som vissa har en viss acceptans för flytande där block/pulver inte är tillåtet. Är verkligen smidigt att ta med sig också.

Kan du rekommendera "farmers walk" för starkare underarmar?
Ingen aning om det gäller flytande magnesium. Står endast "magnesium" på en skylt. Men om det går att gömma bra i en liten väska, kan man alltid ta det med. Finns alltid möjlighet att dölja när man använder det. Inte doping vid pratar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in