2021-03-26, 13:33
Medlem
Jag började träna för 2 månader sen och har kört helkroppspass varannan dag enligt följande upplägg:

Bänkpress - 10x3
Knäböj - 10x3
Rodd - 10x3
Latsdrag -10x3
Axelpress - 10x3
(Kör till fail ibland)

Tänkte börja köra marklyft snart och jag undrar helt enkelt hur man ska lägga in det i schemat?
Blir det för mycket att köra marklyft varannan dag, det är väl en väldigt tung övning?
Ska jag ta bort rodd och latsdrag eftersom marklyft ändå tränar de delarna av ryggen?
Citera
2021-03-26, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyktertLiv
Jag började träna för 2 månader sen och har kört helkroppspass varannan dag enligt följande upplägg:

Bänkpress - 10x3
Knäböj - 10x3
Rodd - 10x3
Latsdrag -10x3
Axelpress - 10x3
(Kör till fail ibland)

Tänkte börja köra marklyft snart och jag undrar helt enkelt hur man ska lägga in det i schemat?
Blir det för mycket att köra marklyft varannan dag, det är väl en väldigt tung övning?
Ska jag ta bort rodd och latsdrag eftersom marklyft ändå tränar de delarna av ryggen?

Du kan byta till en två-split som körs växelvis:

A
Knäböj
Bänkpress
Rodd

B
Marklyft
Axelpress
Latsdrag

Fortfarande typ helkroppspass båda två.
Citera
2021-03-26, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyktertLiv

Bänkpress - 10x3
Knäböj - 10x3
Rodd - 10x3
Latsdrag -10x3
Axelpress - 10x3
(Kör till fail ibland)

Marklyft är en väldigt svår och komplicerad övning att göra rätt..Kräver dessutom rätt flexibilitet i rätt leder osv.. Hyr en personlig tränare som är expert på området. Lyssna inte på nån gympolare .. eller youtube. Slutar med diskbrock.
Citera
2021-03-26, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuckaround
Du kan byta till en två-split som körs växelvis:

A
Knäböj
Bänkpress
Rodd

B
Marklyft
Axelpress
Latsdrag

Fortfarande typ helkroppspass båda två.
Det verkar vettigt, tack för tipset!

Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
Marklyft är en väldigt svår och komplicerad övning att göra rätt..Kräver dessutom rätt flexibilitet i rätt leder osv.. Hyr en personlig tränare som är expert på området. Lyssna inte på nån gympolare .. eller youtube. Slutar med diskbrock.
Ja jag ska boka in tid med PT. Har fortfarande ett gratis tillfälle med PT kvar.
Citera
2021-03-26, 16:05
Medlem
Oj oj oj oj oj herregud vad ont i hjärnan jag får av dessa svar...

Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Hur många set och reps du gör spelar ingen roll. Det enda som spelar roll är totalvolymen och att det är tillräckligt tungt (över 60% av 1RM).

Ja, totalvolymen är viktig, men för att bygga muskler spelar det ingen roll om du tränar med 30% av 1RM eller 60% av 1RM. Det viktigaste är att man tränar ett set tills man inte orkar lyfta vikten mer.

Du kommer inte lägga på i närheten av lika mycket muskler om du gör 1 rep per set vid 65% av 1RM i 25 sets med lång vila mellan set som ifall du gjorde 3 riktigt hårda sets där sista repetitionen är nästan en fail (med god teknik) med lång vila mellan set.

Det har gjorts flera studier som visar detta, ena gruppen tränade 10 reps totalt på ett givet set (vilket var failure) och en annan grupp tränade 5 reps (trots att de kunde göra 10 reps), pausade i 20-30 sekunder, och gjorde sen 5 reps till. Den andra gruppen kom aldrig i närheten av failure, och resultaten talade för sig själva (trots att totalvolymen VAR DENSAMMA!!).

Ett set som saknar intensitet, alltså ett set som görs för långt från failure, är ett värdelöst set för muskelhypertrofi. Måste man nå absolut failure där man failar sista repetitionen? Nej, men de sista reps bör vara svåra och betydligt långsammare än de första.

Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Fler set ger i regel bättre kvalitet per set. 5x6 (reps x set) ger samma volym som 10x3 men du kan troligen köra på tyngre vikt och mindre risk för teknisk nedbrytning.

Fler reps ger längre anspänningstid (time under tension), vilket kan vara fördelaktigt för muskelbygge. Det är också mindre tidskrävande att köra fler reps set till totalvolymen.

För kropp och psyke tycker jag det är bra att variera set, reps och intensitet. 5x5 eller 10x3 blir tråkigt i längden om det är allt man gör på en övning.

Du får bättre kvalitet per set men du får NOLL muskler. På vilket sätt hjälper ditt "tips" TS, som vill bygga muskler?

Förresten, den vedertagna konventionen är att skriva (SETS x REPS).

Det TS bör göra är träna varje set tillräckligt nära failure (med god teknik bevarad) med högre repetitioner (15-25 reps om du föredrar snabba reps, då får du bra time under tension, eller 8-15 om du gillar långsamma reps). Om du aldrig tränat till failure förut, börja långsamt och trappa upp med tiden.

Kom ihåg att TRÄNINGSVOLYM spelar INGEN ROLL om inte dina sets är nära failure. Du kommer inte bygga ett jävla skvatt muskler. Räkna inte reps, räkna antal set du gör som är nära failure.
Citera
2021-03-26, 23:22
Medlem
Det är smart att börja på en låg nivå av volym och öka under ett antal veckor där du går närmare och närmare fail. Dvs utgå från 8 set per vecka och gå till ca 20 (tills du börjar tappa styrka/inte återhämtar dig). Att gå till fail för tidigt kommer som sagt bara hämma återhämtningen och du kan inte träna samma muskel 2 gånger per vecka. Mindre skaderisk också. Så en vikt med ca fyra reps kvar i början i varje set (8-12 reps för hypertrophy enkelt sagt). Sen deload vecka med 1/3 av volymen och börja om med något högre vikter än tidigare av programmets början.

Mer info:
https://youtube.com/c/RenaissancePeriodization
Citera
2021-03-27, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Så brukar de vara i de fallen, man bör vara starkare i både knäböj och marklyft än vad man är i bänkpress. Precis som du säger så är dessa övningar mycket mer ansträngande än bänkpress. Håller dock inte med om att bänkpress är en våldsamt överskattad övning, det är en mycket bra övning fast ja överskattad det är den. Personligen så anser jag militärpress vara en mycket bättre övning samt en bättre styrkemarkör för överkroppen.
Ställer höga krav på axelrörlighet vilket 95% inte har pga 8 timmar om dagen vid ett tangentbord sen dom va fem år. .
Citera
2021-03-28, 19:43
Medlem
Sitter här och är lite öm i axlarna efter dom 200 armhävningarna jag gjorde i fredags.

Är det slitsamt för axlarna att göra många? Eller är jag bara otränad?
Citera
2021-03-31, 21:27
Medlem
Är det mycket sämre att trycka i sig mycket mat/kalorier på en gång istäłlet för att sprida ut det över dagen? Idag åt jag ingen frukost. Åt lite lunch på jobbet vid 12:30. Tränade hårt efter jobbet och var så hungrig att jag tryckte i mig mängder (säkert typ 1500-2000 kcal) efteråt runt 19. Är det sämre än att äta stabilt morgon, dag och kväll? Hoppas ni förstår den kanske dumma frågan...
Citera
2021-04-01, 08:15
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Är det mycket sämre att trycka i sig mycket mat/kalorier på en gång istäłlet för att sprida ut det över dagen? Idag åt jag ingen frukost. Åt lite lunch på jobbet vid 12:30. Tränade hårt efter jobbet och var så hungrig att jag tryckte i mig mängder (säkert typ 1500-2000 kcal) efteråt runt 19. Är det sämre än att äta stabilt morgon, dag och kväll? Hoppas ni förstår den kanske dumma frågan...
Sämre för vad?
Citera
2021-04-01, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Sämre för vad?

Bygga muskler!
Citera
2021-04-01, 14:19
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatarflum
Oj oj oj oj oj herregud vad ont i hjärnan jag får av dessa svar...

Ja, totalvolymen är viktig, men för att bygga muskler spelar det ingen roll om du tränar med 30% av 1RM eller 60% av 1RM. Det viktigaste är att man tränar ett set tills man inte orkar lyfta vikten mer.

Du kommer inte lägga på i närheten av lika mycket muskler om du gör 1 rep per set vid 65% av 1RM i 25 sets med lång vila mellan set som ifall du gjorde 3 riktigt hårda sets där sista repetitionen är nästan en fail (med god teknik) med lång vila mellan set.

Det har gjorts flera studier som visar detta, ena gruppen tränade 10 reps totalt på ett givet set (vilket var failure) och en annan grupp tränade 5 reps (trots att de kunde göra 10 reps), pausade i 20-30 sekunder, och gjorde sen 5 reps till. Den andra gruppen kom aldrig i närheten av failure, och resultaten talade för sig själva (trots att totalvolymen VAR DENSAMMA!!).

Ett set som saknar intensitet, alltså ett set som görs för långt från failure, är ett värdelöst set för muskelhypertrofi. Måste man nå absolut failure där man failar sista repetitionen? Nej, men de sista reps bör vara svåra och betydligt långsammare än de första.

Om man vill bli stark så måste man lyfta tungt men för hypertrofi så är totalvolymen det enda som spelar någon roll. Långsiktigt så skiljer det möjligtvis några gram hit och dit beroende på om man har gjort saker optimalt eller inte men i det stora hela så spelar det ingen roll hur man tränar, vilka vikter man lyfter, vilket schema man kör osv, så länge totalvolymen är densamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in