2019-07-04, 11:39
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Tack, kul att man inte är helt ute och cyklar. Noterat att de flesta kör knäböj parallellt, är de extra musklerna man tränar med djupa knäböj värda besvären?

Djupa böj är mer specifikt till kraftutveckling och idrottsliga prestationer (samt om du vill få mer träning av gluteus). För muskelbygge av lår och knäböjsstyrka i det djupet behöver man inte gå djupare än nödvändigt.

Man kan ju alltid variera. Jag har sett många diskuskastare på elitnivå som använder sig av både fulldjupa knäböj och boxböj.

https://www.instagram.com/p/BzFqCVRIpFK/
Citera
2019-07-04, 11:44
Medlem
Citat:
Blev redigt paffad när jag sökte på vilka vikter folk startade med i knäböj marklyft och bänk. Alltså 50-70kg första gången knäböj hur!? börjar fundera på om jag är för feg och egentligen kan lyfta bra mycket mer (40x5 knäböj men kan lätt dra 50x10 benpress) och därigenom slösat veckor med 2.5 ökningar. Dock är det en jävla kamp att dra upp arslet från golvet, resten går relativt lätt.

Skynda långsamt är en bra taktik om man är ovan.
Det är ju mer än bara muskler som ska hänga med i ökningarna. Det är nerver och senfästen som många gånger (har jag märkt på mig själv i alla fall) tar längre tid än själva muskelstyrkan.

Sen är det som sas tidigare ett bra sätt att lära sig rörelsen. Lastar man på för tungt för tidigt innan man är van tappar man ofta hållningen. Framförallt på benböj och marklyft/frivändningar (återigen min egen erfarenhet men vet att jag delar den med många)
Citera
2019-07-04, 11:58
Medlem
Fullfittans avatar
Citat:
Tack, kul att man inte är helt ute och cyklar. Noterat att de flesta kör knäböj parallellt, är de extra musklerna man tränar med djupa knäböj värda besvären?
Det beror helt på målet med din träning. Vill du träna olympiska lyft (crossfit, tyngdlyftning) eller vill bygga lår (bb) så är det helt klart en fördel att gå djupare. Dels så tränar du en större rörelse, dels så tvingas du att "explodera" upp, dels så förbättrar de flesta sin rörlighet och sen så är det mycket svårare att fuska. Väldigt många som går "parallellt" går inte parallellt längre när de lastar på mycket vikt.
Många som har problem med rörligheten väljer att inte gå så djupt vilket är synd. Djupa knäböj med vikt är ett utmärkt sätt att faktiskt förbättra rörligheten.
Citera
2019-07-04, 13:35
Citat:

Rekommenderar verkligen knäböj så djupt du kan, i det är i min mening två helt olika världar där fulldjupa böj helt överlägset. Den allra bästa för helkroppsstyrka och allmänt välmående.
Citera
2019-07-06, 09:50
Medlem
nyanvandare31245s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Rekommenderar verkligen knäböj så djupt du kan, i det är i min mening två helt olika världar där fulldjupa böj helt överlägset. Den allra bästa för helkroppsstyrka och allmänt välmående.

Relevant artikel: https://www.styrkelabbet.se/djupa-knaboj-ger-storre-muskeltillvaxt-i-gluteus-och-adduktorer/
Podcast med liknande info:https://www.styrkelabbet.se/avsnitt-183/
Citera
2019-07-07, 17:34
Medlem
JustZlatans avatar
Kan man bli sjuk om man styrketränar för mycket och inte vilar tillräckligt?
Citera
2019-07-07, 18:09
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kan man bli sjuk om man styrketränar för mycket och inte vilar tillräckligt?
Inte tillräckligt med vila i kombination med intensiv träning påverkar säkerligen immunförsvaret negativt.
Citera
2019-07-08, 02:10
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:

Hur ser du på buttwink, då? Det drabbar ju de flesta som gör fulldjupa böj, och många får kämpa med att hålla ryggen neutral redan vid parallellböj. En ogynnsam kompression av lumbalkotorna är väl inte så jättebra för det allmänna välmåendet, eller överdrivs problemet?
Citera
2019-07-08, 11:28
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Hur ser du på buttwink, då? Det drabbar ju de flesta som gör fulldjupa böj, och många får kämpa med att hålla ryggen neutral redan vid parallellböj. En ogynnsam kompression av lumbalkotorna är väl inte så jättebra för det allmänna välmåendet, eller överdrivs problemet?

Knäböj kräver en viss flexibilitet, och kan man inte hålla ryggen under belastning måste man åtgärda det. Sen är det skillnad på att krumma ryggen och att hålla ryggen neutral. I ett neutralt läge har man alltid en viss kurvatur på ryggraden, och det är inte farligt. Faktum är att det inte nödvändigtvis är katastrof att lyfta med mer flexion än neutralt läge. Se på momentet atlasstenar i strongman tex. Atleterna är tvungna att lyfta tungt med kraftig böjning av ryggraden.Det som skadar är okontrollerade rörelser under hög belastning, framför allt rotation.
Att ha byggt upp ordentlig styrka i ryggen är också skyddande för ryggraden.
Citera
2019-07-08, 14:39
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Knäböj kräver en viss flexibilitet, och kan man inte hålla ryggen under belastning måste man åtgärda det. Sen är det skillnad på att krumma ryggen och att hålla ryggen neutral. I ett neutralt läge har man alltid en viss kurvatur på ryggraden, och det är inte farligt. Faktum är att det inte nödvändigtvis är katastrof att lyfta med mer flexion än neutralt läge. Se på momentet atlasstenar i strongman tex. Atleterna är tvungna att lyfta tungt med kraftig böjning av ryggraden.Det som skadar är okontrollerade rörelser under hög belastning, framför allt rotation.
Att ha byggt upp ordentlig styrka i ryggen är också skyddande för ryggraden.

Om jag tolkar ditt svar rätt, så är det framför allt erfarna, starka lyftare som klarar av att gå riktigt djupt utan att riskera skador. Strongman-deltagarna t.ex. är ju grymt starka och vältränade. Vanliga kontorsråttor eller nybörjare i allmänhet som inte har hunnit bygga upp ordentlig styrka i ryggen bör kanske undvika de djupa lyften till en början?
Citera
2019-07-08, 16:09
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Om jag tolkar ditt svar rätt, så är det framför allt erfarna, starka lyftare som klarar av att gå riktigt djupt utan att riskera skador. Strongman-deltagarna t.ex. är ju grymt starka och vältränade. Vanliga kontorsråttor eller nybörjare i allmänhet som inte har hunnit bygga upp ordentlig styrka i ryggen bör kanske undvika de djupa lyften till en början?

Nej, du missförstod mig nog. Alla tjänar på att lära sig göra djupa knäböj eftersom det är en av de bästa helkroppsövningarna som finns. Man behöver dock en viss flexibilitet och en inlärningsperiod för att vara säker på utförandet.

Sen är hela idén med styrketräning att man börjar lätt, för att sedan öka belastningen. I takt med att man blir starkare blir man... Wait for it...

... Starkare och bättre på att stå emot fysisk påfrestning (!).
Citera
2019-07-10, 00:40
Medlem
kukflashs avatar
Fråga om PWO:

Jag har köpt en PWO som heter noxplode https://www.amazon.com/BSN-XPLODE-Pr...ustomerReviews
Första gången jag tog så kände jag att det stack i händerna vilket var en skön känsla, andra gången jag drack kändes det ingenting och idag drack jag den för tredje gången men fick ändå inget "pump" eller stickningar. Det känns ingenting!

Dricker aldrig kaffe, energidryck ibland och denna PWO dricker jag enbart när jag ska träna benen. Tar en skopa och blandar ut i ett stort glas med vatten och sveper det nästan direkt. Rör om med en gaffel så det blandar sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in