2019-09-22, 16:56
Medlem
miffomiffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Det som krävs lite för någon och mycket för en annan. Givetvis är det mycket jobb och för mycket för de flesta då ett gymkort sägs upp inom några år på ett gym.
Ha i åtanke att en muskel måste underhållas så skulle du sluta och börja med livsstilen du har idag så kommer kroppen forma sig till kroppen du har nu igen.

Hur du ska träna är ingen nybörjarfråga. Styrkeprogram.se har nybörjarscheman till alla som vill träna på en högre nivå. Vill du ha något mer för motionären så handlar det mer om att träna alla muskelgrupper i kroppen två gånger i veckan på 3 eller 4 pass. Köra ben, bröst och ryggövningar.

Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Ja, möjligt är det. Hur mycket just du behöver jobba går dock ej att svara på då det är delvis individuellt hur man svarar på träning. Med tanke på att du aldrig styrketränat så rekommenderar jag att du tar hjälp av en instruktör/PT på gymmet, om du har möjlighet till detta. Så du lär dig teknik och utförande direkt. Dem kan även hjälpa dig med din målsättning och sätta upp en plan. Benböj, utfall, raka marklyft m.m är bra övningar. Men som sagt, tekniken är A och O, för att minska skaderisken.

Tack för svar! Ja, jag gissar att det är väldigt mycket jobb, och sett till min kroppsbyggnad så tror jag inte att jag har särskilt bra anlag för att bygga. Men jag ska nog ta mig till gymmet och se om jag kan få lite instruktörstid (även om det känns skrämmande) - om inte annat är det nog ett riktigt bra komplement till löpträningen!
Citera
2019-09-23, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miffomiffy
Tack för svar! Ja, jag gissar att det är väldigt mycket jobb, och sett till min kroppsbyggnad så tror jag inte att jag har särskilt bra anlag för att bygga. Men jag ska nog ta mig till gymmet och se om jag kan få lite instruktörstid (även om det känns skrämmande) - om inte annat är det nog ett riktigt bra komplement till löpträningen!

Jag tyckte också gymet var läskigt, men att få ett schema från en person som även går igenom schemat i gymmet ger bra självförtroende och du kommer inte känna dig vilsen.
Varför skulle du ha en "bra" kroppsbyggnad om du aldrig gymmar tidigare tänkte du? Kroppen formar sig efter ens livsstil så det hade kanske varit bra för dig att gymma regelbundet för att få en kropp som du är mer stolt över.
Citera
2019-09-23, 20:53
Medlem
serubs avatar
Tjena!

Har problem med att jag inte kommer superlångt ner i mina knäböj. Som jag förstår så ju längre ner man kommer desto bättre är det för muskeltillväxten. Det känns som om jag tappar balansen, samt ryggen hålls inte riktigt rak när jag knäböjer långt ner. Har hört någon säga att det kan bero på att man har spända leder och att de behövs mjukas upp innan ett benpass.

Någon med samma erfarenhet?
Citera
2019-09-24, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serub
Tjena!

Har problem med att jag inte kommer superlångt ner i mina knäböj. Som jag förstår så ju längre ner man kommer desto bättre är det för muskeltillväxten. Det känns som om jag tappar balansen, samt ryggen hålls inte riktigt rak när jag knäböjer långt ner. Har hört någon säga att det kan bero på att man har spända leder och att de behövs mjukas upp innan ett benpass.

Någon med samma erfarenhet?

Jadå. Du är inte ensam. Testa tex Limber 11 från Joe Defranco (han går igenom övningarna på youtube). Då kommer det bli bättre. Det finns inga genvägar till knäböj utan en bra rutin innan är standard.
Citera
2019-09-24, 12:14
Medlem
Shawn92s avatar
Hallå!

Håller på att logga vad jag äter i syfte att kunna gå upp i vikt med riktig data och inte bara "magkänsla" och har stött på en liten utmaning; veta kalorimängden på vitt jasminris (se bild)

https://imgur.com/a/6C7Oa6a

En del av mig hoppades på att det skulle vara kalorimängden som betydligt mer, runt 700 kalorier och inte den på 200 när jag tar 200 gram av det. Jag mäter upp för 4 portioner ris innan jag kokar det och sedan tar jag 200 g av det, så vet inte riktigt vart jag gör mitt fel... tacksam för hjälp!
Citera
2019-09-24, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
Hallå!

Håller på att logga vad jag äter i syfte att kunna gå upp i vikt med riktig data och inte bara "magkänsla" och har stött på en liten utmaning; veta kalorimängden på vitt jasminris (se bild)

https://imgur.com/a/6C7Oa6a

En del av mig hoppades på att det skulle vara kalorimängden som betydligt mer, runt 700 kalorier och inte den på 200 när jag tar 200 gram av det. Jag mäter upp för 4 portioner ris innan jag kokar det och sedan tar jag 200 g av det, så vet inte riktigt vart jag gör mitt fel... tacksam för hjälp!

Läs på förpackningen. Där står kalorierna för okokt ris. Mvh
Citera
2019-09-24, 20:10
Medlem
serubs avatar
Citat:
Jadå. Du är inte ensam. Testa tex Limber 11 från Joe Defranco (han går igenom övningarna på youtube). Då kommer det bli bättre. Det finns inga genvägar till knäböj utan en bra rutin innan är standard.
Tack. Får kika på den.

Har dock relativt pressat schema och försöker hinna med ett pass på 60 minuter. Känns som om att ta med sig en foam roll och köra i 20 minuter innan är lite overkill. Tror du att man kan göra detta dagar man inte kör ett gympass?
Citera
2019-09-25, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serub
Tack. Får kika på den.

Har dock relativt pressat schema och försöker hinna med ett pass på 60 minuter. Känns som om att ta med sig en foam roll och köra i 20 minuter innan är lite overkill. Tror du att man kan göra detta dagar man inte kör ett gympass?

Jadå, det går. Du måste göra en övning längre tid än bara 20 sekunder om du ska öva upp rörligheten så att köra på vilodagar är bra. Varje dag om du effektivast vill träna upp rörlighet.
Du kan ju se om du hittar någon snabbare uppvärmingsmetod som passar just din träning.
Citera
2019-09-25, 07:51
Medlem
Fråga om viktökning i starting strength.
I pass A och B görs knäböj, om jag klarar knäböj 3x5 på vikt x i pass A ska jag då lägga på vikt till knäböjet i pass B?
Kanske blev jävligt luddigt skrivet men ska viktökningen vara per pass eller per övning(Bara knäböj som finns i båda)
Citera
2019-09-25, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arsle3
Fråga om viktökning i starting strength.
I pass A och B görs knäböj, om jag klarar knäböj 3x5 på vikt x i pass A ska jag då lägga på vikt till knäböjet i pass B?
Kanske blev jävligt luddigt skrivet men ska viktökningen vara per pass eller per övning(Bara knäböj som finns i båda)

Per pass
Citera
2019-09-25, 08:52
Medlem
Citat:
Per pass
Tack
Citera
2019-09-26, 11:00
Medlem
JustZlatans avatar
Vilket motstånd ska man ha på ett gummiband? Tänkte använda det med calisthenics.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in