2018-09-15, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Läs om det jag skrev, du verkar ha snedvridit och/eller misstolkat snudd på allting jag skrev.

Kanske misstolkade, men är nog svårt att misstolka det du skrev. Du är inte den första som tror att livet blir enklare om man lägger på sig 10kg muskler eller mer...

1. Jag skrev inte att det var enkelt, utan det enklaste.
Det enklaste sättet kan ju fortfarande svårt, dock så är ju det individuellt.
Hur kan det vara enklare att börja gå till gym och bli en bodybuilder än att bara banta och tappa sin övervikt? Att bli en bodybuilder kräver en total omställning av ens vardag. Förstår inte alls. Låter som du läst något och missförstått.

fetstil.
2. Ts frågade inte efter en viktnedgång, utan:
"Jag är smal-fet, dvs mycket fett oå magen, sidan av magen, låren och nedre ryggen. Med kläderna på ser jag normal/smal.

Hurblir jagav med mitt problem på bästa sätt? "
"Känns som han har punktförbrännt fettet, hur bör jag träna för att optimera min fettförbränning?"

Precis. Han vill gå ner i vikt och bli smal. Det krävs ingen muskelmassa för detta. Antar att du inte vet någon som är smal som inte tränat på gym? Jag tror inte du vet vad smalfet är för annars hade du inte gett rådet att man skulle börja träna och bygga muskler.

3. Jag skrev inte att det var musklerna som brände (utan kroppen), jag skrev inte att det var speciellt många mer (utan mer) och jag skrev heller inte någonting alls om kalorier.

Det är ingen större skillnad i förbränning. Det du egentligen tänker på gissar jag är att personen ska skaffa sig en livsstil där man rör sig mycket och samtidigt äter bra mat. Kanske inget råd man ger någon som bara vill tappa några kilo i vikt... Personen vet nog redan att det är bra att ha en livsstil där man rör sig mycket.

4. Jag känner inte till Ts alla mål med träningen, det enda jag kan luska ut med säkerhet är att han vill optimera sin fettförbränning.
Visst skulle vi kunna call it the day här, men om läser Ts beskrivning av problemet så är det inte bara att han känner sig fet, utan smal-fet, så också skulle hans smalhet kunna vara ett problem.
Fettförbränningen är optimal som den är. Ju mer man väger ju större fettförbränning har man. TS vill inte ha en större förbränning utan vill egentligen gå ner i vikt effektivt. Det är stor skillnad. Det är bara okunskap som gör att TS använder ett ord som fettförbränning så du bör inte ta detta bokstavligt och ge något råd ang det. Bättre att läsa och förstå vad TS menar och ge ett korrekt råd utifrån det istället. Nu verkar jag vara en besserwisser som kan allt, men riktigt så är det inte. Det var bra att du skrev, men det var mycket fel i din text.

Så när Ts någorlunda mer utförligt beskriver sina mål än det uppenbara fettförbränning så får han fler tips.

Och om du förstår att jag själv inte tränar så förstår du fel, eftersom jag tränar.
Okey. Där trodde jag fel.

fetstil
Citera
2018-09-17, 17:58
Medlem
sluskjohans avatar
Hej, tack för alla svar. Jag vill bli av med fett men samtidigt inte bli smalare än jag redan är(över axlar, armar och underarmar) och samtidigt bli fitt. Bryr mig inte så mycket om att ha stora muskler, letar egentligen efter att känna mig snygg. Funderar på köra gym tre dagar och kardio två dagar/ vecka. Ligga på ett lågt underskott.
Citera
2018-09-17, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
Hej, tack för alla svar. Jag vill bli av med fett men samtidigt inte bli smalare än jag redan är(över axlar, armar och underarmar) och samtidigt bli fitt. Bryr mig inte så mycket om att ha stora muskler, letar egentligen efter att känna mig snygg. Funderar på köra gym tre dagar och kardio två dagar/ vecka. Ligga på ett lågt underskott.

Låter som en bra idé!
Banta. Tyvärr blir du smalare men du har inget val. Träna som en kroppsbyggare om du vill bygga muskler. Eftersom du inte vill bygga så mycket massa så blir du säkert nöjd efter 1-2 år.
Citera
2018-09-17, 21:57
Medlem
Maajkas avatar
Finns det några studier kring vad som generellt sätt är optimal träningsmängd för gemene man, vad gäller följande:

1: Antal reps per muskelgrupp per pass
2: Hur långt ett pass bör vara (Förutsatt att man är clean) kanske inte finns någon siffra på detta?
3: Hur många gånger i veckan som man bör träna varje muskelgrupp

Förstår att det är högst individuellt och att många faktorer spelar in så som ålder, träningserfarenhet eller om man har ett stillasittande jobb typ. Dessutom kan jag tänka mig att skillnaden blir mindre och mindre rent procentuellt om man höjer träningsmängden från att träna varje muskelgrupp 2 ggr i veckan vs 3 ggr i veckan. Jag tränar för tillfället gym 4 gånger i veckan och kör tennis eller fotboll 1 gång i veckan. Fokuserar just nu extra på benen, så kör två rena benpass i veckan och kör rygg och bröst/axlar 1 gång i veckan och på dessa pass slänger jag in biceps och triceps i slutet på båda passen.

Är det så att jag bör slänga in ett bröst/axlar samt ryggpass till i veckan? Känns svårt att hinna med 6 gympass i veckan, men är de det som krävs för att få maxade resultat? Tycker det låter mycket. Eller ska man försöka hitta ett helt annat upplägg så man får in varje muskelgrupp oftare men färre övningar per pass?

jag vill helst inte att passen ska vara längre än typ 60-70 minuter.
Citera
2018-09-18, 06:49
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maajka
Finns det några studier kring vad som generellt sätt är optimal träningsmängd för gemene man, vad gäller följande:

2: Hur långt ett pass bör vara (Förutsatt att man är clean) kanske inte finns någon siffra på detta?

Förstår att det är högst individuellt och att många faktorer spelar in så som ålder, träningserfarenhet eller om man har ett stillasittande jobb typ. Dessutom kan jag tänka mig att skillnaden blir mindre och mindre rent procentuellt om man höjer träningsmängden från att träna varje muskelgrupp 2 ggr i veckan vs 3 ggr i veckan. Jag tränar för tillfället gym 4 gånger i veckan och kör tennis eller fotboll 1 gång i veckan. Fokuserar just nu extra på benen, så kör två rena benpass i veckan och kör rygg och bröst/axlar 1 gång i veckan och på dessa pass slänger jag in biceps och triceps i slutet på båda passen.

Är det så att jag bör slänga in ett bröst/axlar samt ryggpass till i veckan? Känns svårt att hinna med 6 gympass i veckan, men är de det som krävs för att få maxade resultat? Tycker det låter mycket. Eller ska man försöka hitta ett helt annat upplägg så man får in varje muskelgrupp oftare men färre övningar per pass?

Det optimala har ingen svaret på ännu. Jag personligen tror att det är bättre att träna varje muskelgrupp 2-3 gånger i veckan jämfört med en, även om volymen matchas, inget jag har belägg fullt ut för, utan endast en gissning. Sen är det som du säger individuellt, jag personligen föredrar flera pass i veckan med mindre volym jämfört med färre pass och större volym, och då passar det bättre för mig med fler pass och chansen att jag ska fortsätta gå till gymmet är större jämfört med om jag inte trivs med schemat jag följer. Sen beror det på vad man tränar för, är styrka ens absoluta mål så kanske färre pass är att föredra, just för återhämtningens skull, men det beror på (precis som mycket annat när det gäller träning, återhämtning m.m.). Håller gärna passen under 60 minuter, efter det tappar jag fokus och energi, så även om man kan matcha volymen med färre pass så blir passen längre och man kanske inte får ut allt av träningen. Antal rep under ett pass beror på målsättningen, generellt är repsen lägre för den som fokuserar på styrka kontra muskeltillväxt, både hög och lågreps ökar muskelmassan, men är styrka ens primära mål är det bättre med tyngre vikter och färre reps.

Finns studier/artiklar om ämnet om du vill ha länkar, inte hemma för tillfället så har inte möjlighet att göra det nu.
Senast redigerad av jpettersson1991 2018-09-18 kl. 06:57.
Citera
2018-09-18, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maajka

Det finns framgångsrika program som Starting Strengt, Wendlers 531 och många fler som jag inte kan stava till. Wendlers 531 gillar jag själv mycket. Testa gärna. Det är väl det tipset jag kan ge dig om du vill vara optimal. Man kan fråga sig själv hur mycket man ökade i knäböj, bänkpress och mark senaste 12 månaderna. Man bör öka 25-50kg per år iaf om man slår ihop ökningarna. Iaf om man är någorlunda seriös hobbybyggare som kämpar för att få resultat i massa och styrka. I Wendlers ökar du 2.5-5kg i månaden på dessa övningar. Snacka om utveckling.
Senast redigerad av MRZnr1 2018-09-18 kl. 09:45.
Citera
2018-09-18, 20:31
Medlem
Maajkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det optimala har ingen svaret på ännu. Jag personligen tror att det är bättre att träna varje muskelgrupp 2-3 gånger i veckan jämfört med en, även om volymen matchas, inget jag har belägg fullt ut för, utan endast en gissning. Sen är det som du säger individuellt, jag personligen föredrar flera pass i veckan med mindre volym jämfört med färre pass och större volym, och då passar det bättre för mig med fler pass och chansen att jag ska fortsätta gå till gymmet är större jämfört med om jag inte trivs med schemat jag följer. Sen beror det på vad man tränar för, är styrka ens absoluta mål så kanske färre pass är att föredra, just för återhämtningens skull, men det beror på (precis som mycket annat när det gäller träning, återhämtning m.m.). Håller gärna passen under 60 minuter, efter det tappar jag fokus och energi, så även om man kan matcha volymen med färre pass så blir passen längre och man kanske inte får ut allt av träningen. Antal rep under ett pass beror på målsättningen, generellt är repsen lägre för den som fokuserar på styrka kontra muskeltillväxt, både hög och lågreps ökar muskelmassan, men är styrka ens primära mål är det bättre med tyngre vikter och färre reps.

Finns studier/artiklar om ämnet om du vill ha länkar, inte hemma för tillfället så har inte möjlighet att göra det nu.

Tack för svaret! Tror du har en viktigt poäng i att hitta ett upplägg som man faktiskt trivs med på sikt. På så vis blir träningen faktiskt av under en längre tid, eller chansen är i alla fall större. Jag avskyr långa pass som drar ut på tiden. Dels blir jag aningen uppstressad och kommer på tusen andra saker som jag bör göra, men jag blir också precis som du ofokuserad om passen blir för långa och utdragna.

Hur som helst, hur många reps kör du när du kör låt säga bröst t.ex?

Idag blev det ett kort pass på 45 minuter och jag körde bänkpress, dips, hantelpress samt flyes. Sedan blev det sittande militärpressar med hantlar. Allt körde jag 3x8 förutom dipsen som blev 3x12 samt militärpressarna blev 4x10. Jag får dock ingen pump i bröstet vilket jag saknar. Behöver man få det? Har haft ett litet uppehåll från träning, kan det vara så att det tar ett par veckor innan pumpen kommer tillbaka? Eller behöver jag träna mer? Jag vet att jag inte kan träna tyngre för då får jag absolut ingen pump.

Ska också tilläggas att jag kör alla övningar strikt med hög fokus på teknik. Fortfarande ingen pump dock
Citera
2018-09-18, 20:32
Medlem
Maajkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Det finns framgångsrika program som Starting Strengt, Wendlers 531 och många fler som jag inte kan stava till. Wendlers 531 gillar jag själv mycket. Testa gärna. Det är väl det tipset jag kan ge dig om du vill vara optimal. Man kan fråga sig själv hur mycket man ökade i knäböj, bänkpress och mark senaste 12 månaderna. Man bör öka 25-50kg per år iaf om man slår ihop ökningarna. Iaf om man är någorlunda seriös hobbybyggare som kämpar för att få resultat i massa och styrka. I Wendlers ökar du 2.5-5kg i månaden på dessa övningar. Snacka om utveckling.

Wow, det ska jag kolla upp sen när jag kommit igång lite mer på allvar! Har haft ett litet sommaruppehåll och försöker nu sätta rutinerna för träning.
Citera
2018-09-20, 08:49
Medlem
Letar efter ett bröstschema likt Sheikos och alla dessa färdiga, beprövade.
Vill minnas att det kanske började på S eller nåt 😁
Citera
2018-09-20, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsKiss
Letar efter ett bröstschema likt Sheikos och alla dessa färdiga, beprövade.
Vill minnas att det kanske började på S eller nåt 😁

SMOLOV eller SMOLOV JR kanske? Har själv testat jr varianten och rekommenderar starkt. Ökade mitt max med 15-20kg på två omgångar.
https://www.fitnessformen.se/artikla...rkare-i-bank-2
Senast redigerad av MRZnr1 2018-09-20 kl. 10:26.
Citera
2018-09-20, 10:35
Medlem
Mitt tidigare problem kvarstår, måttmässigt och viktmässigt växer jag inte, har snarare tappat 3kg och måtten är ganska exakt desamma. Hur är detta möjligt? Tränar ju mycket, och inte direkt så att jag slöar på gymmet utan jag trycker på så mycket jag kan, försöker hålla så kort vilotid det går (men ändå så jag klarar övningarna), brukar sällan stoppa bara för att jag kommer till önskad siffra (alltså om jag satsar på 12 reps väljer jag en vikt jag tror blir bra och om jag, då jag kommer till 12, kan göra en eller två reps till så gör jag det), jag äter mycket (tror jag, betydligt mer än samtliga polare jag gymmar med iaf, och de växer), jag sover ca 8h per natt, tar kreatin regelbundet... HUR har jag blivit mindre? Kanske värt att notera är dock att jag blivit starkare, vikter känns lättare generellt och jag lyfter mer (även om ökningen inte är så stor jag hade önskat, men det är ändå ett faktum, kan även märka det på andra saker i vardagen, typ som att min flickvän känns mycket lättare att bära lol), bäst utveckling ser jag i ryggen då jag gått från att klara 2-3 pullsups med kass form till att klara 8-10 pullups med bra form, kan även fysiskt se hur mina lats är större än förr då de förr mer eller mindre inte gick att ens ta tag i. Ser även större ut i allmänhet, men via mätningar är jag inte det. Har satsat på mestadels compound-övningar 5x5 och sedan avslutat med några isolationsövningar 3x12 (även lite dropsets vid dessa) och har nu precis bytt till en 5-dagar-split där det mest är kroppsviktsövningar och lättare uni-lateral övningar dels pga jag börjar bli väldigt sne/ojämn och dels för att det känns som att jag börjar bli väldigt psykiskt utmattad av att lyfta mycket tunga vikter, tänker alltså att jag ska göra detta en månad mest för att undvika att falla ner i en ny depression (vilket tidigare varit ett problem).

Men varför känner jag mig starkare, lyfter mer vikt, ser större ut - men blir lättare och ingen skillnad enligt måttbandet?
Citera
2018-09-20, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av host.
Mitt tidigare problem kvarstår, måttmässigt och viktmässigt växer jag inte, har snarare tappat 3kg och måtten är ganska exakt desamma. Hur är detta möjligt? Tränar ju mycket, och inte direkt så att jag slöar på gymmet utan jag trycker på så mycket jag kan, försöker hålla så kort vilotid det går (men ändå så jag klarar övningarna), brukar sällan stoppa bara för att jag kommer till önskad siffra (alltså om jag satsar på 12 reps väljer jag en vikt jag tror blir bra och om jag, då jag kommer till 12, kan göra en eller två reps till så gör jag det), jag äter mycket (tror jag, betydligt mer än samtliga polare jag gymmar med iaf, och de växer), jag sover ca 8h per natt, tar kreatin regelbundet... HUR har jag blivit mindre? Kanske värt att notera är dock att jag blivit starkare, vikter känns lättare generellt och jag lyfter mer (även om ökningen inte är så stor jag hade önskat, men det är ändå ett faktum, kan även märka det på andra saker i vardagen, typ som att min flickvän känns mycket lättare att bära lol), bäst utveckling ser jag i ryggen då jag gått från att klara 2-3 pullsups med kass form till att klara 8-10 pullups med bra form, kan även fysiskt se hur mina lats är större än förr då de förr mer eller mindre inte gick att ens ta tag i. Ser även större ut i allmänhet, men via mätningar är jag inte det. Har satsat på mestadels compound-övningar 5x5 och sedan avslutat med några isolationsövningar 3x12 (även lite dropsets vid dessa) och har nu precis bytt till en 5-dagar-split där det mest är kroppsviktsövningar och lättare uni-lateral övningar dels pga jag börjar bli väldigt sne/ojämn och dels för att det känns som att jag börjar bli väldigt psykiskt utmattad av att lyfta mycket tunga vikter, tänker alltså att jag ska göra detta en månad mest för att undvika att falla ner i en ny depression (vilket tidigare varit ett problem).

Men varför känner jag mig starkare, lyfter mer vikt, ser större ut - men blir lättare och ingen skillnad enligt måttbandet?

Om ditt mål är att växa i massa och bli starkare vill jag ge dig rådet att öka dina kunskaper. Både i träning och kost. Jag tror säkert du har bra kunskaper redan men tydligen saknar du kunskaper för att nå dina mål.
Läs guider om hur man måste äta och träna för att nå de målen du är ute efter.
Det är oundvikligt att du måste det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in