2017-12-28, 20:21
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BestOfTobbE
Jag har inte jättemycket erfarenhet av träning men jag tänkte snickra ihop ett eget träningsprogram.

Helkroppsprogram med en övning per muskelgrupp.

Bröst - bänkpress 3x12
Axlar - dumbbell press 3x12
Rygg - bent over row 3x12
Biceps - bicepscurl 3x12
Triceps - pushdowns 3x12
Ben - knäböj 3x12
Vader - vadpress 3x25
Mage - valfri 3x25

Tänkte köra det 3 gånger i veckan och kommer variera övningarna samt i vilken ordning jag kör dom.

Kom gärna med tips, förbättringar eller säg till om det är helt värdelöst.
Funkar säkert att köra det där upplägget, beror givetvis på vad du har för mål, men helt okej helkroppspass.
Citera
2017-12-28, 21:22
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BestOfTobbE
Jag har inte jättemycket erfarenhet av träning men jag tänkte snickra ihop ett eget träningsprogram.

Helkroppsprogram med en övning per muskelgrupp.

Bröst - bänkpress 3x12
Axlar - dumbbell press 3x12
Rygg - bent over row 3x12
Biceps - bicepscurl 3x12
Triceps - pushdowns 3x12
Ben - knäböj 3x12
Vader - vadpress 3x25
Mage - valfri 3x25

Tänkte köra det 3 gånger i veckan och kommer variera övningarna samt i vilken ordning jag kör dom.

Kom gärna med tips, förbättringar eller säg till om det är helt värdelöst.
Marklyft för nedre rygg och styrka vore inte dumt, något set eller två räcker om du kör lite tyngre.

För triceps så vore nog extensions eller french press mer komplett, pushdowns missar ofta långa tricepsfästet.

Lite höga reps överlag, du kan köra lite tyngre vikter och färre reps på en del övningar. Typ mage.
Citera
2018-01-03, 20:20
Medlem
Anses 100kg bänkpress för 19 reps på 92 kg kroppsvikt bra? De som tävlar i viktklasserna runt 90kg gör väl dubbla 19 reps på 100kg?
Citera
2018-01-03, 20:22
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JasonGenova66
Anses 100kg bänkpress för 19 reps på 92 kg kroppsvikt bra? De som tävlar i viktklasserna runt 90kg gör väl dubbla 19 reps på 100kg?

Ja, det är bra gjort.
Citera
2018-01-06, 00:48
Medlem
Kanske dum fråga. Men det här med att ”shadow boxas” med vikter alltså slå i luften medans man håller i hantlar.

Är det bra träning att slå tills man inte orkar mer? Blir man snabbare i den rörelsen då?

Blir muskeln mindre av denna övning?
Citera
2018-01-06, 10:38
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolpojke2
Kanske dum fråga. Men det här med att ”shadow boxas” med vikter alltså slå i luften medans man håller i hantlar.

Är det bra träning att slå tills man inte orkar mer? Blir man snabbare i den rörelsen då?

Blir muskeln mindre av denna övning?
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26057313
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22781566
Citera
2018-01-06, 15:07
Medlem
Tack för svar men hur skulle ett träningspass där du skuggboxas med hantlar kunna se ut?

Ska man köra tills man inte orkar eller 3x12 till exempel?
Citera
2018-01-06, 15:22
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Tack för svar men hur skulle ett träningspass där du skuggboxas med hantlar kunna se ut?

Ska man köra tills man inte orkar eller 3x12 till exempel?

Det var inte friska personer i studien så det är inte relevant, det var mer ett ironiskt svar från min sida, har du ett par hantlar finns det effektivare övningar du kan göra än skuggboxning.
Citera
2018-01-06, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det var inte friska personer i studien så det är inte relevant, det var mer ett ironiskt svar från min sida, har du ett par hantlar finns det effektivare övningar du kan göra än skuggboxning.

Som vad till exempel? Om jag inte vill gå upp i vikt men få snabbare och kraftfullare slag.
Citera
2018-01-06, 15:37
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Som vad till exempel? Om jag inte vill gå upp i vikt men få snabbare och kraftfullare slag.

Vikten styrs av ditt kaloriintag. Vill du förbättra dina slag får du träna på det som förbättrar dina slag, helt enkelt. Är inte insatt i vilka övningar man sysslar med, och även om skuggboxning säkert förekommer, så tvivlar jag på att det görs med varsin hantel i händerna, och jag är även säker på att det till stor del är en fråga om teknik. Det kanske finns någon klubb i närheten av där du bor? Prova delta i några träningar och se om det är något för dig.
Citera
2018-01-07, 15:18
Medlem
Har en smal kropp (är kille) så denna fråga gäller inte att gå ned i vikt.

Är snusare som har en ofantligt dålig kondis och även klen. Har börjat försöka springa men är helt död efter 1 km så då promenerar jag i rask takt ytterligare 2 km.

Min fråga är: Om jag fortsätter med denna träning i några veckor, kommer jag märka av någon skillnad så jag inom en snar framtid iaf orkar löpa 2 km utan att få ont i hjärtat, blodsmak i munnen, håll eller något annat som gör att jag som idag inte orkar mer än 1 km?

Behöver få höra något peppande eller andra tips som hjälper mig att orka fortsätta.

Mvh
Citera
2018-01-07, 15:30
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Har en smal kropp (är kille) så denna fråga gäller inte att gå ned i vikt.

Är snusare som har en ofantligt dålig kondis och även klen. Har börjat försöka springa men är helt död efter 1 km så då promenerar jag i rask takt ytterligare 2 km.

Min fråga är: Om jag fortsätter med denna träning i några veckor, kommer jag märka av någon skillnad så jag inom en snar framtid iaf orkar löpa 2 km utan att få ont i hjärtat, blodsmak i munnen, håll eller något annat som gör att jag som idag inte orkar mer än 1 km?

Behöver få höra något peppande eller andra tips som hjälper mig att orka fortsätta.

Mvh
Ja, du kommer snabbt bli bättre. Sänk tempot lite och jogga i ett tempo så du kan klara 2km utan att stanna. Efter det kan du förlänga sträckan ytterligare någon kilometer och efter hand även öka tempot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in