Citat:
Ursprungligen postat av
Stryp-Enok
Hade en fråga. Styrketränar hemma varannan dag, rätt intensiva långa pass( kör hela kroppen så tar tid), många övningar med väldigt kort vila mellan set. Kör inte så tunga vikter, har bara ca 50 kg i viktskivor men tycker jag får det att funka. Inte optimalt kanske för att bygga men för att hålla sig i bra form går det utmärkt. Skulle behövt mer vikt för att träna benen bättre dock.
Om jag simmar på mina vilodagar skulle jag förstöra återhämtningen av musklerna? Simning är ju
Så till min fråga. Funderar på att börja simma dagarna då jag inte styrketränar. Skulle alltså bli träning 7 dagar i veckan då. Som det är nu kör jag väldigt lätt konditionsträning dagar jag inte styrketränar. Oftast 1h snabb promenad eller så.
inte så tungt men det tar ju på en del trots allt även om man tar det lugnt. Kanske dumt att inte ha rena vilodagar?
Alternativ två är att simma samma dagar som jag styrketränar, efter passen. Låter förbannat tungt men kanske skulle palla det.
Tippar alternativ två är det bättre valet? Så jag kan ha rena vilodagar.
Om det är på träningsdagar eller övriga dagar du simmar har nog mindre betydelse.
Dina muskelgains från hemmagymmet+kost+vila+sömn förstörs inte för att du simmar. Tror simningen gör dig gott.
Det är onödigt att spekulera för mycket då du säger att du inte satsar på kroppsbyggning. Så länge din styrketräning är effektiv så är jag övertygad om att du öka i massa.