2018-02-07, 12:57
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reffi
Jag har varit en latfis i ca. 10 år. Mycket på grund av att jag har haft ont som fan i hela kroppen.

Men sen oktober har jag tappat 46 kilo och började efter nyår med att träna på gym. Har fått hjälp att bygga upp muskelfästen och börjat försiktigt med små vikter. Rygg, bröst, axlar, biceps, triceps och ben är vad schemat säger. Fungerar jättebra och jag ser rejäla resultat.

Men något som håller mig tillbaka är att det är sjukt stor skillnad mellan höger och vänster. Höger fungerar bra medans i vänster så är jag mycket svagare. Det gör att jag får antingen köra så lätt att höger armen inte ens blir trött eller så orkar jag inte med vänstern.

Har ni några tips på hur jag kan rätta till detta? Det blir så jäkla dåligt när jag kör t.ex. kryssdrag eller dragmaskiner (ursäkta, men jag kan inte namnen på alla maskiner).

Just nu tränar jag på ett obemannad gym och de tider jag tränar där så är inte allt för många särskilt vänliga med att hjälpa till med råd och tips.

/reffi
46 kg sen oktober? Riktigt bra kämpat! Det du pratar om är vanligt, det är heller inte ovanligt att t.ex ena armen är större än den andra. Fortsätt träna bara så kommer det jämna ut sig så småningom. Du kan ju dock om du vill lägga in ett extra set på vänster för triceps/biceps eller liknande.
Citera
2018-02-07, 13:05
Medlem
reffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
46 kg sen oktober? Riktigt bra kämpat! Det du pratar om är vanligt, det är heller inte ovanligt att t.ex ena armen är större än den andra. Fortsätt träna bara så kommer det jämna ut sig så småningom. Du kan ju dock om du vill lägga in ett extra set på vänster för triceps/biceps eller liknande.

Tack för svar. Det gör jag redan. Klämmer av en eller två extra varje gång jag kör t.ex. med hantlar. Men då får jag helt enkelt gilla läget och fortsätta som jag gjort.

46 kilo sen oktober ja. Det är enormt mycket. 1/3 av hela mig. Gissa hur skönt det är att slippa framåtstupat sidoläge efter varje ansträngning.

Återigen. Tack!
Citera
2018-02-07, 13:12
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reffi
Tack för svar. Det gör jag redan. Klämmer av en eller två extra varje gång jag kör t.ex. med hantlar. Men då får jag helt enkelt gilla läget och fortsätta som jag gjort.

46 kilo sen oktober ja. Det är enormt mycket. 1/3 av hela mig. Gissa hur skönt det är att slippa framåtstupat sidoläge efter varje ansträngning.

Återigen. Tack!

Ja, fortsätt träna bara och ha tålamod. Grattis till viktnedgången!
Citera
2018-02-07, 13:54
Medlem
toalet031s avatar
Jag har gymmat 4 gånger nu med några dagars mellanrum mellan varje gym pass. Jag verkar vara fast på 45kg på bänkpress. Känns inte som jag har förbättrat utan nästan blivit sämre på varje gympass.
När kommer jag kunna öka vikt eller gör jag något fel här?
Citera
2018-02-07, 14:11
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalet031
Jag har gymmat 4 gånger nu med några dagars mellanrum mellan varje gym pass. Jag verkar vara fast på 45kg på bänkpress. Känns inte som jag har förbättrat utan nästan blivit sämre på varje gympass.

Du får ge det mer tid och tålamod. Sen varierar det från dag till dag, t.ex stress, sömn, återhämtning, kosten m.m påverkar prestationen antingen positivt eller negativt.
Citera
2018-02-07, 14:42
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalet031
Vad använder du för strategi för att bli starkare? Du behöver en plan att följa skulle jag tro, och bänkar du bara 45kg så är rak progressiv överbelastning den bästa metoden. Du kan läsa om den i (FB) Nybörjarträning 101
Citera
2018-02-07, 16:21
Medlem
toalet031s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Vad använder du för strategi för att bli starkare? Du behöver en plan att följa skulle jag tro, och bänkar du bara 45kg så är rak progressiv överbelastning den bästa metoden. Du kan läsa om den i (FB) Nybörjarträning 101
Jag försöker följa den. Kör 4x5 osv.
Citera
2018-02-07, 18:49
Medlem
Ettrosatangentbords avatar
Ny på gymmet, känns lite obekvämt. En sak jag undrar är om man ska flytta sig från maskinen efter ett set medan man vilar eller är det okej att sitta kvar i ca två minuter?
Citera
2018-02-07, 18:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ettrosatangentbord
Ny på gymmet, känns lite obekvämt. En sak jag undrar är om man ska flytta sig från maskinen efter ett set medan man vilar eller är det okej att sitta kvar i ca två minuter?

bara sitta kvar, folk brukar hitta på nån annan övning när det dom tänkte köra först är upptaget, om någon kommer och frågar kan du ju alltid säga att dom kan köra emellan när du vilar.
Citera
2018-02-07, 19:39
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettrosatangentbord

Är det lugnt på gymmet så gör det väl inget om du väntar, däremot kan det ju hända att någon vill köra mellan dina set.
Citera
2018-02-07, 20:14
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Hade en fråga. Styrketränar hemma varannan dag, rätt intensiva långa pass( kör hela kroppen så tar tid), många övningar med väldigt kort vila mellan set. Kör inte så tunga vikter, har bara ca 50 kg i viktskivor men tycker jag får det att funka. Inte optimalt kanske för att bygga men för att hålla sig i bra form går det utmärkt. Skulle behövt mer vikt för att träna benen bättre dock.

Så till min fråga. Funderar på att börja simma dagarna då jag inte styrketränar. Skulle alltså bli träning 7 dagar i veckan då. Som det är nu kör jag väldigt lätt konditionsträning dagar jag inte styrketränar. Oftast 1h snabb promenad eller så.

Om jag simmar på mina vilodagar skulle jag förstöra återhämtningen av musklerna? Simning är ju inte så tungt men det tar ju på en del trots allt även om man tar det lugnt. Kanske dumt att inte ha rena vilodagar?

Alternativ två är att simma samma dagar som jag styrketränar, efter passen. Låter förbannat tungt men kanske skulle palla det.

Tippar alternativ två är det bättre valet? Så jag kan ha rena vilodagar.
Citera
2018-02-07, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stryp-Enok
Hade en fråga. Styrketränar hemma varannan dag, rätt intensiva långa pass( kör hela kroppen så tar tid), många övningar med väldigt kort vila mellan set. Kör inte så tunga vikter, har bara ca 50 kg i viktskivor men tycker jag får det att funka. Inte optimalt kanske för att bygga men för att hålla sig i bra form går det utmärkt. Skulle behövt mer vikt för att träna benen bättre dock.
Om jag simmar på mina vilodagar skulle jag förstöra återhämtningen av musklerna? Simning är ju

Så till min fråga. Funderar på att börja simma dagarna då jag inte styrketränar. Skulle alltså bli träning 7 dagar i veckan då. Som det är nu kör jag väldigt lätt konditionsträning dagar jag inte styrketränar. Oftast 1h snabb promenad eller så.
inte så tungt men det tar ju på en del trots allt även om man tar det lugnt. Kanske dumt att inte ha rena vilodagar?

Alternativ två är att simma samma dagar som jag styrketränar, efter passen. Låter förbannat tungt men kanske skulle palla det.

Tippar alternativ två är det bättre valet? Så jag kan ha rena vilodagar.

Om det är på träningsdagar eller övriga dagar du simmar har nog mindre betydelse.
Dina muskelgains från hemmagymmet+kost+vila+sömn förstörs inte för att du simmar. Tror simningen gör dig gott.
Det är onödigt att spekulera för mycket då du säger att du inte satsar på kroppsbyggning. Så länge din styrketräning är effektiv så är jag övertygad om att du öka i massa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in