Citat:
Ursprungligen postat av
Gurjon
Okej tack. Vet inte ens vad jag har i vilopuls idag. Vill bara få tillbaka lite flås igen. Blir andfådd av minsta lilla idag känns det som.
Bra/låg vilopuls, vad är den bra för? Om du har några exempel tar jag gärna emot dessa.
Jag som springer/joggar/går så korta sträckor nu i början. Är det dumt eller kanske farligt att träna varje dag om jag orkar och vill? Tanken är ju att jag så snabbt som möjligt ska få en respektabel grundkondition iaf.
Kanske tänker fel men vill inte behöva hålla på 10 veckor för den sakens skull. Men jag kanske behöver 10 veckor för att öht få tillbaka lite respektabel grundkondis?
Vilopuls. Det finns riktlinjer för värden på god hälsa.
Ju bättre kondition, ju lägre vilopuls. Men det är inget du behöver bry dig om.
Enklast är att hålla sig till 3 ggr i veckan. Även om du vill så blir det fina framsteg på 3ggr i veckan. Du slipper skador och behöver inte oroa dig för någonting. Du kommer märka förbättringar omgående.
Hur lång tid du behöver för att nå en viss nivå beror på hur du ligger till i dagsläget. Spelar det någon roll om du når en grundkondis efter 5, 10, 20, 30 eller 40 veckor? Det är inget du kan påverka. Det enda du behöver se till är att vara laddad inför varje pass, 3 ggr i veckan och göra ditt bästa varje gång.