2018-01-07, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Ja, du kommer snabbt bli bättre. Sänk tempot lite och jogga i ett tempo så du kan klara 2km utan att stanna. Efter det kan du förlänga sträckan ytterligare någon kilometer och efter hand även öka tempot.

Sanningen att säga så har jag redan ett rätt lågt tempo. Vill framförallt kunna springa längre och längre.
Testar att dra ned tempot men gör att jag idag orkar ungefär 200 meter extra sen har jag ont i hjärtat, blodsmak i munnen osv och blir då nästan lite rädd så vågar inte pressa mig längre då utan börjar istället promenera sakta för att öka tempot när hjärtat/kroppen lugnat ned sig.

Målet är att orka springa/jogga 3 km om en månad. Vore så härligt att den värsta skammen försvann. För 10-15 år sedan sprang jag 10 km på 45 minuter. Idag orkar jag jogga 1 km... riktigt oroande.
Citera
2018-01-07, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Har en smal kropp (är kille) så denna fråga gäller inte att gå ned i vikt.

Är snusare som har en ofantligt dålig kondis och även klen. Har börjat försöka springa men är helt död efter 1 km så då promenerar jag i rask takt ytterligare 2 km.

Min fråga är: Om jag fortsätter med denna träning i några veckor, kommer jag märka av någon skillnad så jag inom en snar framtid iaf orkar löpa 2 km utan att få ont i hjärtat, blodsmak i munnen, håll eller något annat som gör att jag som idag inte orkar mer än 1 km?

Behöver få höra något peppande eller andra tips som hjälper mig att orka fortsätta.

Mvh

Givetvis kommer du bli bättre för varje pass om du bara pressar dig lite varje gång. Ingen ide att pressa sig massor sista biten utan kör ett tempo hela passet. Nästa gång försöker du öka lite och du kommer klara det eftersom du blir lite bättre för varje pass.
Kör 3 gånger i veckan. Inte färre, inte fler. Kör så i 10 veckor. Sedan ökar du till 4 pass i veckan om du vill. Men du kan alltid stanna på 3 stycken i flera år. Det räcker för att alltid bli bättre. Själv körde jag i flera år och slutade med en vilopuls på 40. Det var lite overkill då jag varken tävlade eller liknande. Använde en cykel på gymmet där jag ställde in så jag ökade lite automatiskt för varje pass. Så det var en baggis för mig.
Citera
2018-01-07, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Givetvis kommer du bli bättre för varje pass om du bara pressar dig lite varje gång. Ingen ide att pressa sig massor sista biten utan kör ett tempo hela passet. Nästa gång försöker du öka lite och du kommer klara det eftersom du blir lite bättre för varje pass.
Kör 3 gånger i veckan. Inte färre, inte fler. Kör så i 10 veckor. Sedan ökar du till 4 pass i veckan om du vill. Men du kan alltid stanna på 3 stycken i flera år. Det räcker för att alltid bli bättre. Själv körde jag i flera år och slutade med en vilopuls på 40. Det var lite overkill då jag varken tävlade eller liknande. Använde en cykel på gymmet där jag ställde in så jag ökade lite automatiskt för varje pass. Så det var en baggis för mig.

Okej tack. Vet inte ens vad jag har i vilopuls idag. Vill bara få tillbaka lite flås igen. Blir andfådd av minsta lilla idag känns det som.
Bra/låg vilopuls, vad är den bra för? Om du har några exempel tar jag gärna emot dessa.

Jag som springer/joggar/går så korta sträckor nu i början. Är det dumt eller kanske farligt att träna varje dag om jag orkar och vill? Tanken är ju att jag så snabbt som möjligt ska få en respektabel grundkondition iaf.
Kanske tänker fel men vill inte behöva hålla på 10 veckor för den sakens skull. Men jag kanske behöver 10 veckor för att öht få tillbaka lite respektabel grundkondis?
Citera
2018-01-07, 19:00
Citat:
Okej tack. Vet inte ens vad jag har i vilopuls idag. Vill bara få tillbaka lite flås igen. Blir andfådd av minsta lilla idag känns det som.
Bra/låg vilopuls, vad är den bra för? Om du har några exempel tar jag gärna emot dessa.

Jag som springer/joggar/går så korta sträckor nu i början. Är det dumt eller kanske farligt att träna varje dag om jag orkar och vill? Tanken är ju att jag så snabbt som möjligt ska få en respektabel grundkondition iaf.
Kanske tänker fel men vill inte behöva hålla på 10 veckor för den sakens skull. Men jag kanske behöver 10 veckor för att öht få tillbaka lite respektabel grundkondis?

Du vill kunna springa 3 km utan att flåsa på en månad. Bra, men frågan du ska ställa dig själv är:
Vad händer efter den månaden?

Med tanke på att du inte vill hålla på i 10 veckor, så låter det som om det finns en risk att du återgår till din nuvarande situation lite, därav frågan.
Citera
2018-01-07, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-dilla
Du vill kunna springa 3 km utan att flåsa på en månad. Bra, men frågan du ska ställa dig själv är:
Vad händer efter den månaden?

Med tanke på att du inte vill hålla på i 10 veckor, så låter det som om det finns en risk att du återgår till din nuvarande situation lite, därav frågan.

Förstod att det skulle låta så.

Jag vill få en hyfsat grundkondis snabbt så jag tex kan klara att springa tex 5 km med polare där jag får pressa mig sista 2 km. Idag orkar jag ju inte ens första kilometern utan att behöva kriga med skallen och kroppen.

Målet är att i sommar ska jag klara 5 km utan att hjärtat rusar, håll eller blodsmak i munnen. Kanske inte är realistiskt men vore så kul att känna att kroppen har svarat.
Citera
2018-01-07, 19:11
Medlem
Citat:

Vilopuls. Det finns riktlinjer för värden på god hälsa.
Ju bättre kondition, ju lägre vilopuls. Men det är inget du behöver bry dig om.

Enklast är att hålla sig till 3 ggr i veckan. Även om du vill så blir det fina framsteg på 3ggr i veckan. Du slipper skador och behöver inte oroa dig för någonting. Du kommer märka förbättringar omgående.
Hur lång tid du behöver för att nå en viss nivå beror på hur du ligger till i dagsläget. Spelar det någon roll om du når en grundkondis efter 5, 10, 20, 30 eller 40 veckor? Det är inget du kan påverka. Det enda du behöver se till är att vara laddad inför varje pass, 3 ggr i veckan och göra ditt bästa varje gång.
Citera
2018-01-12, 04:39
Medlem
Eftersom jag är fet så kör jag cardio i 45 min och gym 45 min.
Citera
2018-01-12, 09:47
Medlem
mastejags avatar
Tiden är relativt oviktig, det som är relevant är vad du gör när du är där. Som du beskriver det är det nog snarare det som eventuellt inte ger utdelning än tiden du lägger. 1 timme är definitivt tillräckligt med tid.
Citera
2018-01-12, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Tiden är relativt oviktig, det som är relevant är vad du gör när du är där. Som du beskriver det är det nog snarare det som eventuellt inte ger utdelning än tiden du lägger. 1 timme är definitivt tillräckligt med tid.

Gammal tråd, men +1
Citera
2018-01-12, 11:04
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Gammal tråd, men +1
Hoppsan se där, får försvara mig med att det inte var jag som lyfte den
Citera
2018-01-12, 11:48
Medlem
Arne.Negerforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lucifersatan
Tränar man för styrka blir passen ofta längre då man vilar längre mellan seten och måste fokusera extra på lyften. Pumpa sönder biceps eller bröst kan man ju göra på en kvart

Exakt. Är man uppe och kör reps på dubbla kroppsvikten eller mer i böj tar det tid att återhämta sig mellan seten, jämfört om man kör tut-biceps-känn-kontraktionen där man ofta kör nästa set innan man är helt återhämtad.

Jag hade nog bara kunnat köra två övningar per pass om jag haft max en timme på mig, möjligen fler om jag inte lagt på tungt.
Citera
2018-01-12, 15:43
Igår körde jag sex set knäböj, fyra set raka mark, tre set bencurl och tre set stående vadpress, samt lite mage.

Det tog sammanlagt 1h och 7 min. Lite lättare uppvärmning. Fem minuter för att ställa i ordning utrustningen, 2-3 minuter vila mellan de tyngre seten. Jag stressade inte men slöade inte heller mellan övningarna.

Sedan tog det ytterligare femton minuter innan jag orkade gå hem.

Jag begriper inte vad folk gör på gymet i 2-2,5 h. Snackar mest antar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in