Jag har en hyfsat atletisk grundform - jag är inte direkt "muskulös" men jag har ganska hälsosamma proportioner och breda axlar osv, så är det då en bra idé att omedelbart börja följa tipsen i den där videon?
Jag är som sagt nybörjare, men jag har en känsla av att killen i videon vet precis vad han pratar om.
Det är inget fel på utförandet av övningarna i den videon.
Så länge du fortfarande ökar vikterna behöver du inte justera kosten något. Stannar det av, eller du hamnar på en platå, kan du ju öka med kanske 100-150 kcal/dag. Det finns andra faktorer än kosten som gör att viktökningen (alltså vikten på stången) stannar av, vissa tar en så kallad "deload-week", för att återhämta kroppen och nervsystemet. Har man som mål att enbart bli så stor och stark som möjligt, inom rimliga gränser givetvis, så är det äta mycket och träna som gäller. Den personen som har detta mål brukar generellt inte bry sig om att hålla andelen kroppsfett så lågt som möjligt, målet är att kunna lyfta så mycket som möjligt.
Tack så mycket!
Blev lite nojjig i och med att hela programmet bygger på 6 övningar och passen är 3 pass/vecka så tänkte att det är fortfarande för lite träning men i och med att man kör mer eller mindre 5x5 på alla övningar så blir det bra tryck tänker jag.
Stämmer det om man gör armhävningar med brett mellanrum mellan armarna och kroppen så tränar man bröstmusklerna och gör man armhävningar med armarna tätt intill kroppen så tränar man triceps?
Stämmer det om man gör armhävningar med brett mellanrum mellan armarna och kroppen så tränar man bröstmusklerna och gör man armhävningar med armarna tätt intill kroppen så tränar man triceps?
Båda varianterna tränar både bröst/triceps, gör det du själv föredrar, smalt grepp kanske aktiverar triceps mer. Du kan även variera om du vill det.
Armhävningar är nog ingen fara att träna varje dag, vila en dag om du vill det, du behöver dock inte förvänta dig några stora skillnader i muskelmassa av den övningen.
Armhävningar är nog ingen fara att träna varje dag, vila en dag om du vill det, du behöver dock inte förvänta dig några stora skillnader i muskelmassa av den övningen.
Om man börjar från noll så borde väl armhävningar ge synliga resultat om man gör det varannan dag? Det känns i musklerna när jag gör armhävningar.
Absolut, det är ingen dålig övning, kanske var slarvigt uttryckt av mig där. Det blir liknande ökningar i muskelmassa av lätta vikter som med tyngre vikter, förutsatt att man med den lätta vikten går till failure, vilket kan vara jobbigt både psykiskt och fysiskt att pressa sig till den gränsen, men gör man det med armhävningar så kan det säkert ge en ökning av muskelmassan. Även om tyngre vikter är överlägset när det gäller styrkan, men det säger ju sig självt såklart.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!