2017-11-16, 07:25
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krok600
Vilket är bäst för att få stora armar:

-Träna biceps den dag man tränar rygg och triceps den dag man tränar bröst, eller
-Ha en dag då man bara tränar armar?

Testa båda, det som känns bäst för dig är bäst för dig.
Citera
2017-11-16, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krok600
Vilket är bäst för att få stora armar:

-Träna biceps den dag man tränar rygg och triceps den dag man tränar bröst, eller
-Ha en dag då man bara tränar armar?

Tycker du till att köra både bröst och rygg ofta. Dvs 2-3ggr i veckan med ett upplägg som bygger styrka och muskelmassa. Det är min åsikt vad som ger mest för valutan. Växer bröst och rygg så växer även armarna. Testa att stimulera armarna varannan dag över ett halvår då de återhämtar sig fort. Att bygga några gram muskler varannan dag i armarna ger mycket på lång sikt.
Citera
2017-11-19, 22:06
Medlem
stickadhalsduks avatar
Hej kamrater,

Jag har börjat cykla till och från jobbet som ett sätt att bränna lite extra kalorier samt att spara lite deg.

Sträckan jag cyklar är drygt 16 km enkel. När jag startar på morgonen har jag en liten backe nedför precis i början av min trip i drygt 1 km och sista 3-4 km går det uppför en aning. Tillräckligt mycket uppför för att det ska kännas ganska jobbigt och man får ta det på en ganska låg växel. Givetvis blir det motsatsen på vägen hem. Resten av åkturen är på relativt plan mark utan några större backar, och jag bor på en plats där det mestadels är vindstilla eller relativt lätt vind. Det tar mig ca 45-50 minuter enkel beroende på dagsform samt hur ofta jag behöver stanna vid ett fåtal rödljus.

Nu till frågan: Hur många kalorier tror ni mellan tummen och pekfingret att jag bränner på en dag då jag åker fram och tillbaka, alltså totalt 32 km? Jag har räknat ut att min medelhastighet ligger runt 21 km/h, jag är runt 30 år gammal och väger runt 103 kg och är 195 cm lång. Har dessvärre ingen pulsklocka, men pulsen är inte superhög när jag kommer fram utan det är snarare benen som är utmattade skulle jag säga. Har hittat calculators som säger att jag bränner mellan 700 kcal upp till 1000 kcal enkel, alltså att jag skulle bränna 1400-2000 kcal tur och retur men detta måste ju vara alldeles för högt? Kan det ligga runt 3-400 kcal enkel, alltså runt 600 till max 800 kcal tur och retur, eller vad tror ni?

Sorry om beskrivningen blev lite onödigt rörig och lång
Citera
2017-11-19, 22:26
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stickadhalsduk
Hej kamrater,

Jag har börjat cykla till och från jobbet som ett sätt att bränna lite extra kalorier samt att spara lite deg.

Sträckan jag cyklar är drygt 16 km enkel. När jag startar på morgonen har jag en liten backe nedför precis i början av min trip i drygt 1 km och sista 3-4 km går det uppför en aning. Tillräckligt mycket uppför för att det ska kännas ganska jobbigt och man får ta det på en ganska låg växel. Givetvis blir det motsatsen på vägen hem. Resten av åkturen är på relativt plan mark utan några större backar, och jag bor på en plats där det mestadels är vindstilla eller relativt lätt vind. Det tar mig ca 45-50 minuter enkel beroende på dagsform samt hur ofta jag behöver stanna vid ett fåtal rödljus.

Nu till frågan: Hur många kalorier tror ni mellan tummen och pekfingret att jag bränner på en dag då jag åker fram och tillbaka, alltså totalt 32 km? Jag har räknat ut att min medelhastighet ligger runt 21 km/h, jag är runt 30 år gammal och väger runt 103 kg och är 195 cm lång. Har dessvärre ingen pulsklocka, men pulsen är inte superhög när jag kommer fram utan det är snarare benen som är utmattade skulle jag säga. Har hittat calculators som säger att jag bränner mellan 700 kcal upp till 1000 kcal enkel, alltså att jag skulle bränna 1400-2000 kcal tur och retur men detta måste ju vara alldeles för högt? Kan det ligga runt 3-400 kcal enkel, alltså runt 600 till max 800 kcal tur och retur, eller vad tror ni?

Sorry om beskrivningen blev lite onödigt rörig och lång

Det är nog svårt att ge ett exakt svar, såklart, men runt 800-1000 kcal kanske.
Citera
2017-11-19, 22:44
Medlem
stickadhalsduks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det är nog svårt att ge ett exakt svar, såklart, men runt 800-1000 kcal kanske.

Tack för svar! Tycker att det låter mycket men inser samtidigt att det är närmre 2 timmars aktivitet så den siffran kanske är rimlig trots allt. Plus det faktum att jag väger ganska mycket såklart
Citera
2017-11-19, 22:52
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stickadhalsduk
Tack för svar! Tycker att det låter mycket men inser samtidigt att det är närmre 2 timmars aktivitet så den siffran kanske är rimlig trots allt. Plus det faktum att jag väger ganska mycket såklart

Det är en uppskattad siffra, så den kan säkert vara lägre. Är det viktnedgång som är målet rekommenderar jag att du ser över kosten, så får du en koll på hur mycket du äter, och justera utifrån det. Även om inte viktnedgång är ditt mål kan det vara en bra idé att räkna och se mängden, så du vet hur mycket kalorier du behöver för att hålla dig viktstabil. Om det skulle vara intressant.
Citera
2017-11-20, 00:26
Medlem
stickadhalsduks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det är en uppskattad siffra, så den kan säkert vara lägre. Är det viktnedgång som är målet rekommenderar jag att du ser över kosten, så får du en koll på hur mycket du äter, och justera utifrån det. Även om inte viktnedgång är ditt mål kan det vara en bra idé att räkna och se mängden, så du vet hur mycket kalorier du behöver för att hålla dig viktstabil. Om det skulle vara intressant.

Japp jag håller med om att det är en bra ide på många plan. Tackar för din input! Tanken är att jag ska gå ned lite i vikt men vill göra det sakta men säkert utan att tappa så mycket muskler och målet är att ligga runt 96 kg i Maj vilket betyder att jag har ganska mycket tid att liksom prova mig fram och kan i lugn och ro enbart tappa 1-2 kg i månaden, och skulle jag därefter vilja gå ned lite till för att bli lite krispigare till sommaren så kommer det nog bli någon lite smått extremare diet för något snabbare resultat där jag kanske tappar 2-3 kg i Maj.

Ska tilläggas att jag gymmar 3-4 ggr i veckan samt går på högintensiva träningspass med tjejen 2-3 ggr i veckan innan jobbet. Har gjort detta ett tag och det funkar bra för mig då gymmet ger gains eller i alla fall bibehåller min massa och HIT passen håller stress och ångest borta samt att det är skönt att få flåsa då och då Cyklingen kanske är lite over kill men det tar nästan lika lång tid att ta mig till jobbet med bil som det gör med cykel så det känns som man lika gärna kan försöka cykla ett par ggr i veckan i alla fall.

Många skulle nog inte kalla detta upplägget optimalt men för mig är det viktigt att må bra också och göra det som känns bra och roligt. Passen med tjejen till exempel blir ett sätt för oss att umgås och ha något gemensamt plus att jag gillar att äta så ju mer jag rör mig ju mer utrymme frigörs ju till mat. Dessutom gör det ju inget om man då och då kan få ta en öl med gott samvete!
Citera
2017-11-20, 14:59
Medlem
Är så jäkla klen i bänkpress.. Varför? Tränat länge nu och min rygg är mycket starkare än mitt bröst.
Tips så man kan bli starkare i bänkpress? Pinsamt att knappt kunna bänka 90kg med tanke på hur lång tid jag tränat..
Citera
2017-11-20, 16:01
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Är så jäkla klen i bänkpress.. Varför? Tränat länge nu och min rygg är mycket starkare än mitt bröst.
Tips så man kan bli starkare i bänkpress? Pinsamt att knappt kunna bänka 90kg med tanke på hur lång tid jag tränat..

Hur ofta tränar du bänkpress? Hur ser schemat ut?
Citera
2017-11-20, 20:44
Medlem
Shawn92s avatar
Tjena!

Är i min 5:e vecka med Stronglifts 5x5 just nu och mitt stora mål är att bli stark och framförallt STÖRRE. Jag ligger på ca 17-18 % kroppsfett och det jag undrar nu är ifall jag (i och med de för närvarande låga vikterna) bör ligga på maintanance när det kommer till kalorier och äta min 2000 kcal eller ligga på ett underskott och satsa på att bli av med det "dåliga" fettet tills jag blir mer rippad eller i alla fall går ner till 10-12 % kroppsfett för att SEDAN gå upp med en "clean bulk"? Eller är det lika bra att köra en "clean bulk" som jag håller på med just nu? Vikterna ökar som sagt successivt så om 5-6 veckor kommer det börja kännas ordentligt misstänker jag....

Tacksam för hjälp och tips!
Citera
2017-11-20, 20:58
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
Tjena!

Är i min 5:e vecka med Stronglifts 5x5 just nu och mitt stora mål är att bli stark och framförallt STÖRRE. Jag ligger på ca 17-18 % kroppsfett och det jag undrar nu är ifall jag (i och med de för närvarande låga vikterna) bör ligga på maintanance när det kommer till kalorier och äta min 2000 kcal eller ligga på ett underskott och satsa på att bli av med det "dåliga" fettet tills jag blir mer rippad eller i alla fall går ner till 10-12 % kroppsfett för att SEDAN gå upp med en "clean bulk"? Eller är det lika bra att köra en "clean bulk" som jag håller på med just nu? Vikterna ökar som sagt successivt så om 5-6 veckor kommer det börja kännas ordentligt misstänker jag....

Tacksam för hjälp och tips!

Så länge du fortfarande ökar vikterna behöver du inte justera kosten något. Stannar det av, eller du hamnar på en platå, kan du ju öka med kanske 100-150 kcal/dag. Det finns andra faktorer än kosten som gör att viktökningen (alltså vikten på stången) stannar av, vissa tar en så kallad "deload-week", för att återhämta kroppen och nervsystemet. Har man som mål att enbart bli så stor och stark som möjligt, inom rimliga gränser givetvis, så är det äta mycket och träna som gäller. Den personen som har detta mål brukar generellt inte bry sig om att hålla andelen kroppsfett så lågt som möjligt, målet är att kunna lyfta så mycket som möjligt.
Citera
2017-11-21, 12:19
Medlem
Kan man följa teknikerna i den här videon om man är nybörjare inom styrketräning?

"Home Workout Routine - Top 8 Dumbbell Exercises"

Jag har en hyfsat atletisk grundform - jag är inte direkt "muskulös" men jag har ganska hälsosamma proportioner och breda axlar osv, så är det då en bra idé att omedelbart börja följa tipsen i den där videon?
Jag är som sagt nybörjare, men jag har en känsla av att killen i videon vet precis vad han pratar om.
Senast redigerad av Mikael861 2017-11-21 kl. 12:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in