Hej kamrater,
Jag har börjat cykla till och från jobbet som ett sätt att bränna lite extra kalorier samt att spara lite deg.
Sträckan jag cyklar är drygt 16 km enkel. När jag startar på morgonen har jag en liten backe nedför precis i början av min trip i drygt 1 km och sista 3-4 km går det uppför en aning. Tillräckligt mycket uppför för att det ska kännas ganska jobbigt och man får ta det på en ganska låg växel. Givetvis blir det motsatsen på vägen hem. Resten av åkturen är på relativt plan mark utan några större backar, och jag bor på en plats där det mestadels är vindstilla eller relativt lätt vind. Det tar mig ca 45-50 minuter enkel beroende på dagsform samt hur ofta jag behöver stanna vid ett fåtal rödljus.
Nu till frågan: Hur många kalorier tror ni mellan tummen och pekfingret att jag bränner på en dag då jag åker fram och tillbaka, alltså totalt 32 km? Jag har räknat ut att min medelhastighet ligger runt 21 km/h, jag är runt 30 år gammal och väger runt 103 kg och är 195 cm lång. Har dessvärre ingen pulsklocka, men pulsen är inte superhög när jag kommer fram utan det är snarare benen som är utmattade skulle jag säga. Har hittat calculators som säger att jag bränner mellan 700 kcal upp till 1000 kcal enkel, alltså att jag skulle bränna 1400-2000 kcal tur och retur men detta måste ju vara alldeles för högt? Kan det ligga runt 3-400 kcal enkel, alltså runt 600 till max 800 kcal tur och retur, eller vad tror ni?
Sorry om beskrivningen blev lite onödigt rörig och lång