2017-09-19, 19:17
Medlem
Ok det låter logiskt. Tror jag ser mig i spegeln varje dag ja, kan vara svårt att se någon skillnad då ja. Kanske tar ett år eller två.

Kör nästa fråga:

Är det vanligt att ha känningar i musklerna när man tränar? Alltså inte så att det gör ont men det blir lite ömt om ni förstår vad jag menar. Just nu har jag känningar på vänstra biceps, kan vara för att min högra är starkare och min vänstra inte hänger med. Vet inte riktigt...

En annan sak är att mina nerver vid axlar/nacke gör ont ibland (svårt att förklara men det är en stickande känsla när jag vrider på huvudet och tittar åt höger o vänster, det är inte muskler för det sticks på en liten punkt på random ställen på axlarna och nacken).
Tecken på att jag borde vila mera kanske? Körde förr 5 dagar och har dragit ner till 4 dagar. Hur lång tid tar det för nerverna att "vänja sig"?

Tack för alla svar!
Citera
2017-09-19, 20:18
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.P.
Ok det låter logiskt. Tror jag ser mig i spegeln varje dag ja, kan vara svårt att se någon skillnad då ja. Kanske tar ett år eller två.

Kör nästa fråga:

Är det vanligt att ha känningar i musklerna när man tränar? Alltså inte så att det gör ont men det blir lite ömt om ni förstår vad jag menar. Just nu har jag känningar på vänstra biceps, kan vara för att min högra är starkare och min vänstra inte hänger med. Vet inte riktigt...

En annan sak är att mina nerver vid axlar/nacke gör ont ibland (svårt att förklara men det är en stickande känsla när jag vrider på huvudet och tittar åt höger o vänster, det är inte muskler för det sticks på en liten punkt på random ställen på axlarna och nacken).
Tecken på att jag borde vila mera kanske? Körde förr 5 dagar och har dragit ner till 4 dagar. Hur lång tid tar det för nerverna att "vänja sig"?

Tack för alla svar!

Hur lång tid det tar för nervsystemet att tränas upp är svårt att svara på, varierar säkert från person till person beroende på gener. Dock inte säkert att det är nervsystemet som spökar för dig, kan vara något annat. Att man blir "öm" i musklerna vet jag inte, kanske är det pump du syftar på? Vilket är fullt normalt, gör det ont så kan det vara att du använt fel teknik eller använt för tung vikt.
Citera
2017-09-20, 21:44
Medlem
Jag ligger på kaloriunderskott och tränar väldigt hårt kanske 1,5 gånger om dagen i snitt just nu.
Är det dåligt/farligt att ligga för mycket kaloriunderskott så länge jag får i mig minst 2gram protein per kilo?
Kan jag tex få i mig för lite kolhydrater eller dylikt.

Hur viktig är sömnen? Hur mycket bör jag minst sova? 7h?8h?

Bör jag få i mig ännu mer protein än 2g per kilo?

Tack på förhand Mvh Rallarkalle
Citera
2017-09-20, 21:56
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallarKalle1
Jag ligger på kaloriunderskott och tränar väldigt hårt kanske 1,5 gånger om dagen i snitt just nu.
Är det dåligt/farligt att ligga för mycket kaloriunderskott så länge jag får i mig minst 2gram protein per kilo?
Kan jag tex få i mig för lite kolhydrater eller dylikt.

Hur viktig är sömnen? Hur mycket bör jag minst sova? 7h?8h?

Bör jag få i mig ännu mer protein än 2g per kilo?

Tack på förhand Mvh Rallarkalle

Beror på vad som är ett stort underskott i detta sammanhang, men nej, det är inte farligt, prestationen kan dock bli lidande. 2 g/kg är en bra siffra, visst den kan vara högre än så, men går man på en väldigt kalorirestriktiv diet så blir det inte mycket plats över till dom övriga makronutrienterna (kolhydrater/fett).

Sen hur mycket sömn som behövs är individuellt, vissa klarar sig utmärkt på 4-5 timmar, medan andra behöver mer.
Citera
2017-09-21, 22:00
Medlem
Har fått en sträckning(?) vid vänstra bröstet när jag körde bänkpress för ca 2 veckor sedan. Nu gör det ont varje gång jag ska jag bänkpress och även militärpress. Egentligen alla övningar där man lyfter uppåt/vertikalt känner jag en smärta vid vänstra nyckelbenet/bröstmuskeln. En bra bild för att visa, namnet på muskeln är Deltoid: http://bodybuilding-wizard.com/wp-co...uscle-0292.jpg

Det verkar inte vilja försvinna när jag har försökt köra på som vanligt. Borde jag avstå helt från att träna bröst/axlar? Och i så fall hur länge då? Om vi antar att det är en sträckning, kändes som att ett muskel "revs upp" när det hände. Hoppas det inte är något allvarligt...

Ett annat problem jag har är att min nacke har blivit JÄTTESTEL. Det drar och klickar varje gång jag vrider på huvudet. Någon som känner igen sig?

Edit: Hur jag sträckte mig: Jag tänkte att min vänstra sida är lite svagare än min högra och tänkte därför sätta lite mer press på den. Då slappnade jag av lite mer på vänster sida så att stången sjönk ner ännu mer. För då får vänstra sidan jobba mer. Problemet var att stången sjönk för långt och all vikt hamnade på vänster sida nu. Slutade med att jag tog i för kung och fosterland och sträckte mig. Belastade vänster sida extremt mycket vid det lyftet.
Citera
2017-09-22, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.P.
Har fått en sträckning(?) vid vänstra bröstet när jag körde bänkpress för ca 2 veckor sedan. Nu gör det ont varje gång jag ska jag bänkpress och även militärpress. Egentligen alla övningar där man lyfter uppåt/vertikalt känner jag en smärta vid vänstra nyckelbenet/bröstmuskeln. En bra bild för att visa, namnet på muskeln är Deltoid: http://bodybuilding-wizard.com/wp-co...uscle-0292.jpg

Det verkar inte vilja försvinna när jag har försökt köra på som vanligt. Borde jag avstå helt från att träna bröst/axlar? Och i så fall hur länge då? Om vi antar att det är en sträckning, kändes som att ett muskel "revs upp" när det hände. Hoppas det inte är något allvarligt...

Ett annat problem jag har är att min nacke har blivit JÄTTESTEL. Det drar och klickar varje gång jag vrider på huvudet. Någon som känner igen sig?

Edit: Hur jag sträckte mig: Jag tänkte att min vänstra sida är lite svagare än min högra och tänkte därför sätta lite mer press på den. Då slappnade jag av lite mer på vänster sida så att stången sjönk ner ännu mer. För då får vänstra sidan jobba mer. Problemet var att stången sjönk för långt och all vikt hamnade på vänster sida nu. Slutade med att jag tog i för kung och fosterland och sträckte mig. Belastade vänster sida extremt mycket vid det lyftet.

Tror nog de flesta större killar känner igen sig. Vila tills det är borta och sen försöker du att inte göra om samma fel.
Citera
2017-09-23, 18:23
Medlem
GyllenePeniss avatar
Är total nybörjare som varit sjuk ett tag och behöver en nystart. Vad säger vetenskapen om att träna varannan dag helkroppspass?

Måndag: Knäböj, bänkpress, skivstångsrodd
Tisdag: Vila
Onsdag: Marklyfft, chins, militär
Torsdag: Vila
Fredag: Knä,bänk,skivrodd
Lördag:Vila
Söndag:Mark,chin,militär
osv... osv...

Kan jag köra detta som nybörjare i ett par månader eftersom jag tar väldigt låga vikter:
knäböj: 40-50KG
bänkpress: 40-50KG
Mark: 60-70KG

Eller varför ska man vila hela helgen?

Vad säger vetenskapen ??? går detta att göra ett tidsperiod om låt oss säga 1-2 månader för att sedan gå över till Mån, Ons, Fre???

Tacksam för svar till alla som har kunskap.
Citera
2017-09-23, 18:33
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GyllenePenis
Är total nybörjare som varit sjuk ett tag och behöver en nystart. Vad säger vetenskapen om att träna varannan dag helkroppspass?

osv... osv...

Kan jag köra detta som nybörjare i ett par månader eftersom jag tar väldigt låga vikter:

Vad säger vetenskapen ??? går detta att göra ett tidsperiod om låt oss säga 1-2 månader för att sedan gå över till Mån, Ons, Fre???

Är du nybörjare så rekommenderar jag schemat i denna tråd: (FB) Nybörjarträning 101

Ett utmärkt schema med info om upplägget/svar på frågor.
Citera
2017-09-25, 18:59
Medlem
JoeBuddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GyllenePenis

osv... osv...

Ser bra ut, Kör hårt! Optimalt? kanske inte, känns det roligt och passen är lagom intensiva är det större chans att du faktiskt fortsätter efter första veckan
Viktigaste är att komma igång och hålla dig till din plan, varannan dag låter bra!
Kör hårt Schemat kan du alltid ändra allt eftersom
Citera
2017-09-26, 21:46
Medlem
Parkours avatar
Tjena!

Jag har gått på gymmet till och från under ett års tid nu.
Och jag har kört en del benpass, men inte knäböj och djupa frontböj precis..
Mer lite vader, framsida lår osv.

Jag cyklar och simmar väldigt mycket, så jag har inte velat köra slut mig så mycket i benen innan.
Benen är välutvecklade överlag, men rumpan har slackat efter rejält.

Det går lixom inte ut nedanför svanken, utan jag är väldigt "platt"

Vilka är dom bästa övningarna för att få ut rumpan mer och en illusion av svank? (Positiv sådan)
Citera
2017-09-26, 21:54
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Tjena!

Jag har gått på gymmet till och från under ett års tid nu.
Och jag har kört en del benpass, men inte knäböj och djupa frontböj precis..
Mer lite vader, framsida lår osv.

Jag cyklar och simmar väldigt mycket, så jag har inte velat köra slut mig så mycket i benen innan.
Benen är välutvecklade överlag, men rumpan har slackat efter rejält.

Det går lixom inte ut nedanför svanken, utan jag är väldigt "platt"

Vilka är dom bästa övningarna för att få ut rumpan mer och en illusion av svank? (Positiv sådan)

Knäböj, leg curl, utfall, hip thrust m.m.
Citera
2017-09-27, 23:13
Bannlyst
Låt säga att man redan fått en fysik som man är nöjd med. Efter typ 2 års träning.

Om man då börjar dricka alkohol typ varje fredag, bibehåller man muskelmassan så länge man håller igång typ 3-4 dagar i veckan av styrketräning? Eller försvinner massan såfort alkohol kommer in i bilden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in