Citat:
Ursprungligen postat av
jpettersson1991
Håller med. Cykling är ett skonsamt sätt att börja, kanske framförallt om man har lite extra vikt och behöver vara rädd om knäna, och att stegra upp mängden träning är en god idé. Skynda långsamt med andra ord och försök håll dig skadefri när du väl är ute och springer.
Jag kör själv endast cykling för att träna upp min kondition. Men så anmäler jag mig till löparlopp då och då. Får runt 43min på milen utan att löpträna alls.
Har kroniskt skadat mina benhinnor så börjar jag löpträna 2-3 ggr i veckan så kommer smärtan inom 2 veckor. Var 20 år sedan jag skadade mig nu och därför blir det bara cykling. Dock har jag i år börjat löpa lite så jag inte ska få så ont i fötterna efter loppen. Bara löpt runt 4 lopp de senaste 20 åren så det är inte så många. Men tänkte iaf löpa kraftprovet på 11.6 km i år. Slå min tid på 53min. Men kommer bli svårt då cykeln pajjat och jag inte har gymkort.
Ska man spela fotboll krävs det lite annan träning än löpning då fötterna belastas av alla rörelser i sidled osv. Så träna fotarbete också.