2017-10-11, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Har en fråga om kettlebell swings. Vet inte om det finns ett svenskt namn för den övningen, men jag förmodar experterna här vet vad det handlar om.

Har kört den en del, och den har känts grymt bra. Gett mig rejäl träningsverk när jag varit lite rostig. Tränar annars typ 4 ggr i veckan sedan flera år, men är rätt osystematisk och bryr mig inte så mycket om att bygga muskler per se.

Alltså: kollar man på youtube och nätet är det tydligt att man inte ska böja knäna så hemskt mycket. Inte gå ner så djupt. Det har dock jag gjort. Mer typ som squats, eller knäböj. Och kanske böjt ryggen mindre än vad man ska.

Är detta fel/farligt? Eller är det bara typ en annan övning, typ snarare knäböj än kettlebell swing?

Som sagt har övningen känts jävligt bra som jag gjort den hitintills, och tagit rejält på låren och röven, samt lägre ryggen och lite på axlarna. Har också ett känsligt knä, så jag undviker knäböj och press med tyngre vikter.

Mitt "fel" (om det nu är det) listas tex här som ett av "the most common kettlebell swing mistakes":

Tacksam för svar!

Är ju bara att kolla en video på hur man ska göra. Om du inte gör som videon så gör du fel och om det är farligt är omöjligt att veta då du gör på ett sätt som bara du vet. =) Men det är en farlig övning så gör den rätt för fn. Skojar inte då det är såååå många som skadat ryggen pga av fel vid denna typ av farliga övningar. Och det spelar ingen roll om du inte känner något nu, för en dag så har alla passen samlats ihop till en skada som gör att du inte kan träna på kanske 6 månader och knappt kan gå eller sova.
Citera
2017-10-11, 16:26
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Är ju bara att kolla en video på hur man ska göra. Om du inte gör som videon så gör du fel och om det är farligt är omöjligt att veta då du gör på ett sätt som bara du vet. =) Men det är en farlig övning så gör den rätt för fn. Skojar inte då det är såååå många som skadat ryggen pga av fel vid denna typ av farliga övningar.

Ok, tack. Jo, lite svårt att beskriva vad jag gjort; mest att jag gått djupare ner i knäna, vilket dock känts jävligt bra, varför jag är lite ovillig att sluta göra övningen. Har som sagt kollat videos, men tycker inte den känns lika bra när jag gör som den "ska" göras.

Sen är jag rätt säker på att jag håller ryggen rätt också, vad gäller svank osv. Det känns annars som de misstagen är betydligt farligare vad gäller skaderisk, när folk böjer ryggen och svingar på.

Men du har förstås rätt, det är fan en jäkla kinetisk energi som utvecklas när man svingar runt med såna vikter, så skaderisken är nog betydlig om man gör fel.

Ska kolla lite mer videos och sen försöka imitera det lite mer. Tackar för svar.
Citera
2017-10-11, 19:04
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Har en fråga om kettlebell swings. Vet inte om det finns ett svenskt namn för den övningen, men jag förmodar experterna här vet vad det handlar om.

Har kört den en del, och den har känts grymt bra. Gett mig rejäl träningsverk när jag varit lite rostig. Tränar annars typ 4 ggr i veckan sedan flera år, men är rätt osystematisk och bryr mig inte så mycket om att bygga muskler per se.

Alltså: kollar man på youtube och nätet är det tydligt att man inte ska böja knäna så hemskt mycket. Inte gå ner så djupt. Det har dock jag gjort. Mer typ som squats, eller knäböj. Och kanske böjt ryggen mindre än vad man ska.

Är detta fel/farligt? Eller är det bara typ en annan övning, typ snarare knäböj än kettlebell swing?

Som sagt har övningen känts jävligt bra som jag gjort den hitintills, och tagit rejält på låren och röven, samt lägre ryggen och lite på axlarna. Har också ett känsligt knä, så jag undviker knäböj och press med tyngre vikter.

Blir kettlebellsvingar på svenska, behöver inte vara mer komplicerat än så Tanken är ju att övningen ska träna baksidan i första hand, d.v.s. baksida lår, rumpa och ländrygg. För lårens framsida finns bättre övningar, och om du går ner djupt i knäna så tränar du framför allt inte baksida lår som det var tänkt. Det är ingen armövning, utan tanken är att hela kraften ska komma från höftpartiet och armarna ska egentligen bara fungera som "rep" som kulan är fäst i. Vad gäller skaderisken är det som alltid en kombination av vikt och teknik. Lasta inte på mer än du klarar av - särskilt inte som nybörjare - och tänk på att utföra övningen tekniskt riktigt.

Rätt utfört är kettlebellsvingar en bra multiövning som både tränar styrka, explosivitet och flås. På mitt gym väger de största kulorna 24 kg, vilket inte räcker jättelångt för styrka, men då kan man ju öka antalet reps i stället. Risken för överbelastning minskar också när nybörjarna inte får chansen att briljera med 48-kilosklumpen ...

Alltid lika pedagogiske Daniel Richter har på utmärkta styrkelabbet.se beskrivit olika varianter av kettlebellsvingar och här hittar man även instruktionsfilmer, rekommenderas varmt: http://www.styrkelabbet.se/kettlebell-swing/
Citera
2017-10-11, 23:44
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Blir kettlebellsvingar på svenska, behöver inte vara mer komplicerat än så

Schysst svar, jag tackar. Gillade Richters genomgång, även om jag som sagt redan kollat på otaliga videos om övningen. Att lyfta med armarna har jag inte gjort, och heller inte böjt ryggen, som verkar vara det farligaste. Men ska jobba mer på det där med att spänna ut höften och inte jobba med benen så mycket.

I en video jag såg var killen barfota och kastade runt kettlebellsen en del i luften (12-16 kg, eller nått) för att stajla. Tror jag ska undvika det.
Citera
2017-10-12, 02:34
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
I en video jag såg var killen barfota och kastade runt kettlebellsen en del i luften (12-16 kg, eller nått) för att stajla. Tror jag ska undvika det.

Samma här, risken att man råkar slinta är lite för stor för att det ska vara värt det. Tror inte att gymägaren (eller vardagsrumsgolvet) skulle tycka att det var jättekul om en tung blykula dimper i backen (eller i spegeln på gymmet, som jag brukar köra mina svingar framför). Har man trädgård är det en annan femma, då kan man showa loss hur mycket man vill .

Minns inte om Daniel nämnde det i artikeln, men jag brukar tänka på att dra ihop skulderbladen lite under hela rörelsen. Det ger bättre stabilitet och kontroll, tycker jag. Möjligen kan det göra att du får mindre känning i axlarna (även om du inte skrev att det gjorde ont eller så, så det behöver ju inte vara nåt problem. Men jag brukar inte känna nåt alls i axlarna efteråt - vilket så klart kan bero på att de tyngsta kulorna på gymmet väger ynka 24 kg ).
Citera
2017-10-13, 16:35
Medlem
krok600s avatar
Jag läste i trådstarten i tråden (FB) (Den stora samlade tråden om olika träningsscheman)/Mod att "skivstångscurl med fusk" är en bra basövning. Hur gör man en skivstångscurl med fusk?
Citera
2017-10-13, 16:41
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krok600
Jag läste i trådstarten i tråden (FB) (Den stora samlade tråden om olika träningsscheman)/Mod att "skivstångscurl med fusk" är en bra basövning. Hur gör man en skivstångscurl med fusk?

Finns ingen anledning att köra såpass tungt att man måste fuska, i en övning som bicepscurl. Sänk vikten och gör övningen kontrollerat.
Citera
2017-10-13, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krok600

Du ser till att få upp vikten trots att den är för tung - utan att belasta någon led fel så att du skadar dig. Det är att träna med fusk.
Ingen basövning.
Citera
2017-10-16, 18:12
Medlem
AndersM79s avatar
Läste en artikel om nya filmen 'Korparna', där Reine Brynolfsson medverkar.
Citat (ungefär): "Reine fick träna ett år för att bli stark utan att bygga massa muskler"
Vad är det för träning de kan syfta på?
Citera
2017-10-16, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Läste en artikel om nya filmen 'Korparna', där Reine Brynolfsson medverkar.
Citat (ungefär): "Reine fick träna ett år för att bli stark utan att bygga massa muskler"
Vad är det för träning de kan syfta på?

När en skribent som inte kan träning intervjuar någon som bäst har pratat med någon insatt i hennes träning blir det såhär. Bara glöm och gå vidare.
Citera
2017-10-19, 01:45
Bannlyst
Tjäääna

Ni får peka ut om jag gör något rätt här.

Jag var en man för 1 månad sen som vägde 78 kilo. 187 cm lång
Man ser mina revben lite, MEN jag är inte så skranglig som det låter, har ändå biceps + bröst å mage, både fett å muskler. Men absolut en rätt tunn kille, men normal liksom. Ung, hög metabolism, käkar massa skitmat

Började gymma igen som sören, 4 dagar i veckan hårda pass, ganska korta 35-40 minuter tunga vikter tills jag gapar rakt ut.

Har käkat massor. 2 rejäla måltider, stor frukost, massa mellanmål, massgainer

Nu gått upp till över 83 kg! På en månad.

-------------

Min fråga är, det här är rätt väg att gå va?
Ung man hög metabolism låg vikt = käka massor gå upp i vikt gymma som fan.

Sen om man råkar bli fet, jag är inte ens nära att ens bli kallad "lite mullig" då börjar man la deffa

Som det är nu är de bara fortsätta käka å gymma som fan?

Tack på förhand
Citera
2017-10-19, 10:12
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murpendurpen
Tjäääna

Ni får peka ut om jag gör något rätt här.

Jag var en man för 1 månad sen som vägde 78 kilo. 187 cm lång
Man ser mina revben lite, MEN jag är inte så skranglig som det låter, har ändå biceps + bröst å mage, både fett å muskler. Men absolut en rätt tunn kille, men normal liksom. Ung, hög metabolism, käkar massa skitmat

Började gymma igen som sören, 4 dagar i veckan hårda pass, ganska korta 35-40 minuter tunga vikter tills jag gapar rakt ut.

Har käkat massor. 2 rejäla måltider, stor frukost, massa mellanmål, massgainer

Nu gått upp till över 83 kg! På en månad.

-------------

Min fråga är, det här är rätt väg att gå va?
Ung man hög metabolism låg vikt = käka massor gå upp i vikt gymma som fan.

Sen om man råkar bli fet, jag är inte ens nära att ens bli kallad "lite mullig" då börjar man la deffa

Som det är nu är de bara fortsätta käka å gymma som fan?

Tack på förhand

Att du äter "massa" skräpmat och mellanmål säger ju ingenting om den faktiska mängden, men hur som helst, om det är "rätt väg" att gå är upp till dig. Ett kaloriöverskott kommer innebära en ökning av fettmassan, hur stor ökning beror på olika faktorer, men om du själv inte har några problem med att lägga på dig extra, så kör på. Det finns dock ingen mening med att äta sig onödigt fet, ju fetare du äter dig desto sämre förutsättningar för muskeltillväxt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in