Citat:
Har en fråga om kettlebell swings. Vet inte om det finns ett svenskt namn för den övningen, men jag förmodar experterna här vet vad det handlar om.
Har kört den en del, och den har känts grymt bra. Gett mig rejäl träningsverk när jag varit lite rostig. Tränar annars typ 4 ggr i veckan sedan flera år, men är rätt osystematisk och bryr mig inte så mycket om att bygga muskler per se.
Alltså: kollar man på youtube och nätet är det tydligt att man inte ska böja knäna så hemskt mycket. Inte gå ner så djupt. Det har dock jag gjort. Mer typ som squats, eller knäböj. Och kanske böjt ryggen mindre än vad man ska.
Är detta fel/farligt? Eller är det bara typ en annan övning, typ snarare knäböj än kettlebell swing?
Som sagt har övningen känts jävligt bra som jag gjort den hitintills, och tagit rejält på låren och röven, samt lägre ryggen och lite på axlarna. Har också ett känsligt knä, så jag undviker knäböj och press med tyngre vikter.
Mitt "fel" (om det nu är det) listas tex här som ett av "the most common kettlebell swing mistakes":
Tacksam för svar!
Har kört den en del, och den har känts grymt bra. Gett mig rejäl träningsverk när jag varit lite rostig. Tränar annars typ 4 ggr i veckan sedan flera år, men är rätt osystematisk och bryr mig inte så mycket om att bygga muskler per se.
Alltså: kollar man på youtube och nätet är det tydligt att man inte ska böja knäna så hemskt mycket. Inte gå ner så djupt. Det har dock jag gjort. Mer typ som squats, eller knäböj. Och kanske böjt ryggen mindre än vad man ska.
Är detta fel/farligt? Eller är det bara typ en annan övning, typ snarare knäböj än kettlebell swing?

Som sagt har övningen känts jävligt bra som jag gjort den hitintills, och tagit rejält på låren och röven, samt lägre ryggen och lite på axlarna. Har också ett känsligt knä, så jag undviker knäböj och press med tyngre vikter.
Mitt "fel" (om det nu är det) listas tex här som ett av "the most common kettlebell swing mistakes":
Tacksam för svar!
Är ju bara att kolla en video på hur man ska göra. Om du inte gör som videon så gör du fel och om det är farligt är omöjligt att veta då du gör på ett sätt som bara du vet. =) Men det är en farlig övning så gör den rätt för fn. Skojar inte då det är såååå många som skadat ryggen pga av fel vid denna typ av farliga övningar. Och det spelar ingen roll om du inte känner något nu, för en dag så har alla passen samlats ihop till en skada som gör att du inte kan träna på kanske 6 månader och knappt kan gå eller sova.
Tackar för svar.
Tanken är ju att övningen ska träna baksidan i första hand, d.v.s. baksida lår, rumpa och ländrygg. För lårens framsida finns bättre övningar, och om du går ner djupt i knäna så tränar du framför allt inte baksida lår som det var tänkt. Det är ingen armövning, utan tanken är att hela kraften ska komma från höftpartiet och armarna ska egentligen bara fungera som "rep" som kulan är fäst i. Vad gäller skaderisken är det som alltid en kombination av vikt och teknik. Lasta inte på mer än du klarar av - särskilt inte som nybörjare - och tänk på att utföra övningen tekniskt riktigt.
).