2017-09-07, 08:01
Medlem
nyanvandare31245s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Topppi
Att lyfta på tom mage? Hatar frukost, spyr nästan när jag tvingar i mig det varje morgon. Men jag måste? ju det innan man ska lyfta. Är det verkligen så dock? om jag äter en bra måltid strax efter utfört träningspass.

edit: tänkte främst då på hur detta påverkar mina gains i längden.

Du kan läsa om det på tränigslära.se, traningslara.se/naringsintag-vid-styrketraning-fore-frukost/

De menar att det räcker med en stor middag dagen innan o sen proteinpulver innan passet.
Citera
2017-09-07, 10:24
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Topppi
Att lyfta på tom mage? Hatar frukost, spyr nästan när jag tvingar i mig det varje morgon. Men jag måste? ju det innan man ska lyfta. Är det verkligen så dock? om jag äter en bra måltid strax efter utfört träningspass.

edit: tänkte främst då på hur detta påverkar mina gains i längden.

Det går utmärkt att träna på tom mage, oroa dig inte.
Citera
2017-09-07, 14:14
Medlem
Topppis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyanvandare31245
Du kan läsa om det på tränigslära.se, traningslara.se/naringsintag-vid-styrketraning-fore-frukost/

De menar att det räcker med en stor middag dagen innan o sen proteinpulver innan passet.

Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det går utmärkt att träna på tom mage, oroa dig inte.

Tack! och tack för en bra läsning.

Topppi
Citera
2017-09-08, 00:10
Medlem
JustZlatans avatar
Funderar på att börja promenera en halvtimme direkt efter jag har vaknat på morgonen. Blir man piggare då under dagen?
Citera
2017-09-08, 00:56
Medlem
weiskorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Funderar på att börja promenera en halvtimme direkt efter jag har vaknat på morgonen. Blir man piggare då under dagen?

Kanske, testa och se. Jag kunde tycka att det var skönt att "rivstarta" dagen med ett träningspass eller en promenad, upplevde nog att man kände sig lite piggare några timmar framöver iaf.
Citera
2017-09-08, 01:03
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weiskorv
Kanske, testa och se. Jag kunde tycka att det var skönt att "rivstarta" dagen med ett träningspass eller en promenad, upplevde nog att man kände sig lite piggare några timmar framöver iaf.

Om det är någon gång jag ska promenera så är det nog på morgonen. På kvällen är man ju så trött och då vill man se på tv. Om det blir en vana så tänker jag kanske sätta fast vikter vid fötterna. Det borde väl hjälpa till att träna benen?
Citera
2017-09-08, 01:18
Medlem
weiskorvs avatar
Citat:
Om det är någon gång jag ska promenera så är det nog på morgonen. På kvällen är man ju så trött och då vill man se på tv. Om det blir en vana så tänker jag kanske sätta fast vikter vid fötterna. Det borde väl hjälpa till att träna benen?

Ja. Ökar du motståndet kommer kroppen behöva anpassa sig för att klara av det ökade motståndet. Du kommer bli bättre på att gå med vikter vilket kommer göra att gå utan vikter blir lättare.
Citera
2017-09-08, 09:44
Medlem
Citat:

Inte det minsta faktiskt. Vill du få belastning på benen så finns det andra sätt.
Finns ingen "fix" som gör en piggare. Piggare blir du när du stimulerar hjärnan och psyket osv. Vad som triggar igång dig är individuellt och självkännedom är något du måste lära dig genom att testa dig fram. Det finns böcker i ämnet.

Det finns ju grunder som måste uppfyllas och som inget kan ersätta. Tex ordentlig sömn och kost. Testa promenader och om inte det fungerar så testar du något annat.
Senast redigerad av MRZnr1 2017-09-08 kl. 09:46.
Citera
2017-09-08, 10:16
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Inte det minsta faktiskt. Vill du få belastning på benen så finns det andra sätt.
Finns ingen "fix" som gör en piggare. Piggare blir du när du stimulerar hjärnan och psyket osv. Vad som triggar igång dig är individuellt och självkännedom är något du måste lära dig genom att testa dig fram. Det finns böcker i ämnet.

Det finns ju grunder som måste uppfyllas och som inget kan ersätta. Tex ordentlig sömn och kost. Testa promenader och om inte det fungerar så testar du något annat.

Nyss hemkommen från en 30-minuters snabbpromenad. Känner mig inte piggare, snarare tvärtom, men det kanske kommer efter några veckor med dagliga promenader. Det känns faktiskt att jag har tränat benen så med vikter runt vristerna kanske gör det ännu mera effektivt. Kan man sätta vikter på överkroppen så att man tränar den samtidigt? Det vore perfekt. Promenader är mycket mer tillfredsställande än att göra tråkiga övningar hemma som man tröttnar på efter en vecka.
Citera
2017-09-08, 10:39
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Nyss hemkommen från en 30-minuters snabbpromenad. Känner mig inte piggare, snarare tvärtom, men det kanske kommer efter några veckor med dagliga promenader. Det känns faktiskt att jag har tränat benen så med vikter runt vristerna kanske gör det ännu mera effektivt. Kan man sätta vikter på överkroppen så att man tränar den samtidigt? Det vore perfekt. Promenader är mycket mer tillfredsställande än att göra tråkiga övningar hemma som man tröttnar på efter en vecka.

Nja, att sätta vikter runt vristerna är inget jag rekommenderar. Du kan däremot investera i en viktväst (eller bara ta på dig en ryggsäck) om du vill det, det tränar inte överkroppen i sig. Promenader överlag är mer för allmän hälsa, vill du "bygga" upp kroppen så är det någon form av styrketräning som gäller.
Citera
2017-09-08, 10:49
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Nja, att sätta vikter runt vristerna är inget jag rekommenderar. Du kan däremot investera i en viktväst (eller bara ta på dig en ryggsäck) om du vill det, det tränar inte överkroppen i sig. Promenader överlag är mer för allmän hälsa, vill du "bygga" upp kroppen så är det någon form av styrketräning som gäller.

Varför rekommenderar du inte det? Det finns även vikter för handleder ser jag, det borde ge styrka åt armarna. Men ja en viktväst är kanske det bästa eller en ryggsäck.
Citera
2017-09-08, 11:03
Medlem
Citat:

Ja, kanske det släpper om du fortsätter med promenader. Men frågan är mer varför du inte känner dig så pigg som du vill. Eftersom du upplever det som ett problem så gissar jag att du har ett problem. Om du upplever att du inte rör på dig tillräckligt så gör du nog inte heller det; och då har du problem med hälsan. Då kanske promenader är det som fattas. Men det vet bara du och om du inte vet så är det bara du som kan ta reda på det.

Som jpettersson1991 skrev så är det nog vikter inget man rekommenderar. Men det finns inget som hindrar dig att köpa och testa. Dock är det inget substitut till träning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in