Citat:
Ursprungligen postat av
Killer-queen
Hur ofta kör du respektive övningar? Vad har du för upplägg och så vidare. Vi behöver lite mer info om vi ska kunna hjälpa till.
Överlag brukar problemt med knäböj vara att folk kör för sällan. Det är en tekniskt ganska svår övning, så mycket av ökningarna kommer ofta av att man blir bättre rent tekniskt, kroppen lyfter "smartare" så att säga.
När det kommer till marklyft så kan man köra den ofta också om man inte brassar på för mycket, och även där är det ofta tekniken som brukar vara problemet.
Jag har egentligen bara två olika pass jag kör. Och jag kör väl sammanlagt tre till fyra gånger i veckan totalt. Pass 1 är bröst och triceps och består av bänkpress eller hantelpress, militärpress och flyes. Pass 2 (det som är relevant här) är marklyft, framåtlutande rodd och bicepscurls. Har plockat bort knäböj från schemat eftersom det ger mig stora ryggproblem. Hoppas på att kunna ersätta det med något dock, kanske benpress eller dylikt. Varje övning kör jag 5–8 reps samt 3–4 set beroende på vad jag orkar. (Om mitt pass saknar viktiga övningar så tar jag gärna emot tips där också.)
Det här med att jag skulle ha nått en platå (i marklyft/knäböj) låter väldigt besynnerligt då jag är helt medioker i dem men rejält stark i bänk. Jag tränar med nöd och näppe på 110 kg i marklyft men hela 122,5 kg i bänkpress. Således borde jag öka fortare i mark. Hur snabbt ska man vänta sig öka egentligen? Lite starkare har jag blivit, men det är fortfarande en patetiskt liten skillnad sett till tiden som gått.