2017-07-30, 18:00
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Man kan väl springa mycket och fortfarande ha en liten mängd muskler? Tänker på mig själv, springer seriöst men vill också ha lite muskelmassa/styrka.
Jodå, klart det går, men här hade personen inte styrketränat alls under sin viktnergång och då blir inte resultatet särskilt estetiskt tilltalande.
Citera
2017-07-30, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Jodå, klart det går, men här hade personen inte styrketränat alls under sin viktnergång och då blir inte resultatet särskilt estetiskt tilltalande.

Hur tycker du en elitmotionär i löpning ska lägga upp styrketräningen för att få så bra bål som möjligt? Kör just nu "core", dvs rygg och mage med lite blandade övningar. Lite vikter och kroppsbelastande.
Citera
2017-08-02, 14:04
Medlem
Citat:
Hur ofta kör du respektive övningar? Vad har du för upplägg och så vidare. Vi behöver lite mer info om vi ska kunna hjälpa till.

Överlag brukar problemt med knäböj vara att folk kör för sällan. Det är en tekniskt ganska svår övning, så mycket av ökningarna kommer ofta av att man blir bättre rent tekniskt, kroppen lyfter "smartare" så att säga.

När det kommer till marklyft så kan man köra den ofta också om man inte brassar på för mycket, och även där är det ofta tekniken som brukar vara problemet.

Jag har egentligen bara två olika pass jag kör. Och jag kör väl sammanlagt tre till fyra gånger i veckan totalt. Pass 1 är bröst och triceps och består av bänkpress eller hantelpress, militärpress och flyes. Pass 2 (det som är relevant här) är marklyft, framåtlutande rodd och bicepscurls. Har plockat bort knäböj från schemat eftersom det ger mig stora ryggproblem. Hoppas på att kunna ersätta det med något dock, kanske benpress eller dylikt. Varje övning kör jag 5–8 reps samt 3–4 set beroende på vad jag orkar. (Om mitt pass saknar viktiga övningar så tar jag gärna emot tips där också.)

Det här med att jag skulle ha nått en platå (i marklyft/knäböj) låter väldigt besynnerligt då jag är helt medioker i dem men rejält stark i bänk. Jag tränar med nöd och näppe på 110 kg i marklyft men hela 122,5 kg i bänkpress. Således borde jag öka fortare i mark. Hur snabbt ska man vänta sig öka egentligen? Lite starkare har jag blivit, men det är fortfarande en patetiskt liten skillnad sett till tiden som gått.
Senast redigerad av Fomalhaut 2017-08-02 kl. 14:09.
Citera
2017-08-02, 22:07
Medlem
Jag håller på att lägga upp ett träningsschema då jag vill gå ner i vikt från ca 80 till ca 70. Spelar det någon roll för effekten av träningen om jag tränar morgon eller kväll, före eller efter mat?
Citera
2017-08-02, 22:17
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backflasha
Jag håller på att lägga upp ett träningsschema då jag vill gå ner i vikt från ca 80 till ca 70. Spelar det någon roll för effekten av träningen om jag tränar morgon eller kväll, före eller efter mat?

Troligtvis spelar det ingen större roll rent praktiskt, sett över en längre tidsperiod. Träna och ät när det passar dig själv.
Senast redigerad av jpettersson1991 2017-08-02 kl. 22:19.
Citera
2017-08-03, 13:49
Medlem
knullJesuss avatar
Jag kör marklyft dagen efter chins. Det borde vara lugnt, eller?
Citera
2017-08-03, 15:12
Medlem
JoeBuddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullJesus
Hur definierar du "lugnt"? känns lite diffust.
har du kört mycket chins dagen innan skulle jag tro du får svårt att köra tunga marklyft med god form & stabilitet i övre rygg. om inte, så kör på?
Varför inte gå igenom hela ryggen samma dag?
Mvh
Citera
2017-08-03, 18:55
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Hur tycker du en elitmotionär i löpning ska lägga upp styrketräningen för att få så bra bål som möjligt? Kör just nu "core", dvs rygg och mage med lite blandade övningar. Lite vikter och kroppsbelastande.
Är det långdistanslöpning? Det är nämligen en av de få sporter där den ökade muskelvikten inte kompenseras av den ökade styrkan, så jag tror att typiska coreövningar är det bättre alternativet – typ plankan, ab-wheel med mera som du förmodligen redan gör.
Citera
2017-08-03, 18:57
Medlem
Citat:
Är det långdistanslöpning? Det är nämligen en av de få sporter där den ökade muskelvikten inte kompenseras av den ökade styrkan, så jag tror att typiska coreövningar är det bättre alternativet – typ plankan, ab-wheel med mera som du förmodligen redan gör.

Ja, det gäller långdistanslöpning. OK, då fortsätter jag med det och gör det bättre.
Citera
2017-08-03, 18:58
Medlem
Citat:

Ja.
Citera
2017-08-03, 20:17
Medlem
knullJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBudden
Hur definierar du "lugnt"? känns lite diffust.
har du kört mycket chins dagen innan skulle jag tro du får svårt att köra tunga marklyft med god form & stabilitet i övre rygg. om inte, så kör på?
Varför inte gå igenom hela ryggen samma dag?
Mvh
Jag kör en över/under-split och markar på ben-dagen. Det känns fortfarande som att ben och nedre rygg tar slut innan latsen, så jag tycker inte egentligen att det påverkar formen. Men, fan, man har ju fått det intutat i sig att låta varje muskelgrupp vila minst en dag och då känns det inte uppenbart var jag ska stoppa marken.

Citat:
Ja.
Grymt.
Citera
2017-08-04, 11:38
Medlem
Citat:
Jag kör en över/under-split och markar på ben-dagen. Det känns fortfarande som att ben och nedre rygg tar slut innan latsen, så jag tycker inte egentligen att det påverkar formen. Men, fan, man har ju fått det intutat i sig att låta varje muskelgrupp vila minst en dag och då känns det inte uppenbart var jag ska stoppa marken.

Grymt.

Det är nervsystemet man måste ha koll på. Musklerna återhämtar sig riktigt fort. Annars kan du alltid köra

Måndag: under
Tisdag: över
Onsdag: vila
Torsdag under
Fredag vila
Lördag över
Söndag vila.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto