Citat:
Ursprungligen postat av
Hwal
Klarar inte många pull ups - tips i början?
Hej! Började träna ordentligt för 5 veckor sedan och har egentligen alltid varit klen. Nu börjar jag sakta men säkert bli starkare och höjer vikterna på mina övningar enn del. Men jag är fortfarande för klen för att klara att göra mer än en pull up (som jag gör i hoppet till stången). Vill så gärna göra denna övningen men det går helt enkelt inte. Funderar på om någon kan ge tips innan jag blivit tillräckligt stark? Ger det något om jag släpper greppet efter varje pull up jag gör? Så att jag gör "hoppet" upp till stången varje gång så att säga? Eller har ni några andra tips?
Hoppas ni förstår vad jag menar, är en total nybörjare..
Det finns många olika varianter som kan funka när man inte orkar göra så många pull-ups. Att göra negativa pull-ups på ungefär samma sätt som du gör nu kan funka, se dock till att hålla emot ordentligt på nedvägen. Att släppa greppet mellan repetitionerna går bra men annars kan du ställa en stol/bänk/pall under dig som du kan ta stöd mot för att underlätta den koncentriska fasen genom att skjuta på lite med benen. På så sätt kan du även göra flera repetitioner i rad utan att släppa stången.
Annars är assisterade pull-ups ett bra alternativ. Använd dig av stolen som jag beskrev ovan, gummiband som hjälper dig upp eller en maskin som finns på vissa gym.
För att få en bra träningsvolym kan det vara bra att köra liknande övningar för att träna upp styrkan i musklerna som får jobba i pull-ups. Dragövningar som räckhäv eller latsdrag kan jag rekommendera.