2016-05-26, 22:27
Medlem
Signaturums avatar
Hur kommer det sig att ens styrka i marklyft kan skifta så pass mycket?
Idag klarade jag precis en repetition på en vikt jag klarade 5 reps på förra veckan, litet slag mot självförtroendet måste jag säga.
Citera
2016-05-26, 22:43
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signaturum
Idag klarade jag precis en repetition på en vikt jag klarade 5 reps på förra veckan, litet slag mot självförtroendet måste jag säga.
Dagsformen skiftar, ett enstaka dåligt pass är inget att lägga för mycket vikt vid.

Sedan är det väldigt lätt att överträna marklyft. Du kanske helt enkelt behöver mer återhämtning mellan passen eller övningar.
Citera
2016-05-26, 22:45
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:

Kan vara mycket som spelar in. Man kanske inte har samma fokus (annat i tankarna), en dålig dag, ätit för dåligt, sovit för dåligt, återhämtat sig dåligt. Prestationsförmågan just en dag kan variera och vissa dagar är allt tungt och andra dagar går det lätt. Alla som tränar har dagar då man inte är 100 %

Edit: Puck tvåa!
Citera
2016-05-26, 22:50
Medlem
Signaturums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Dagsformen skiftar, ett enstaka dåligt pass är inget att lägga för mycket vikt vid.

Sedan är det väldigt lätt att överträna marklyft. Du kanske helt enkelt behöver mer återhämtning mellan passen eller övningar.

Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Kan vara mycket som spelar in. Man kanske inte har samma fokus (annat i tankarna), en dålig dag, ätit för dåligt, sovit för dåligt, återhämtat sig dåligt. Prestationsförmågan just en dag kan variera och vissa dagar är allt tungt och andra dagar går det lätt. Alla som tränar har dagar då man inte är 100 %

Edit: Puck tvåa!

Tack för snabba svar, grabbar

Tränar enligt följande på underskott:

Marklyft: 3-5x3
Rodd: 10x3
Kronlyft: 3x3

Byta ut kronlyftet mot hyperextensions, alternativt skippa det helt kanske för bättre återhämtning?

Tre skopor Kill it räckte tydligen inte, får prova fyra vid nästa pass #whateverittakes #5%
Senast redigerad av Signaturum 2016-05-26 kl. 23:00.
Citera
2016-05-26, 23:04
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Tack för snabba svar, grabbar

Tränar enligt följande på underskott:

Marklyft: 3-5x3
Rodd: 10x3
Kronlyft: 3x3

Byta ut kronlyftet mot hyperextensions, alternativt skippa det helt kanske för bättre återhämtning?

Tre skopor Kill it räckte tydligen inte, får prova fyra vid nästa pass #whateverittakes #5%

Kan även vara så att underskottet är för stort. Gör du tre övningar lär det inte vara några problem att återhämta sig. Om du sköter kosten och vilan.
Citera
2016-05-26, 23:13
Medlem
Signaturums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Kan även vara så att underskottet är för stort. Gör du tre övningar lär det inte vara några problem att återhämta sig. Om du sköter kosten och vilan.

Misstänker att det har med vilan att göra vid närmare eftertanke.
Sov rätt oregelbundet inatt där jag vaknade ett par gånger och somnade sedan om. Underskottet är inte speciellt stort (~500-), är dock inne på slutfasen där jag börjat köra lite intensiv cardio vartannat pass.
Kanske också spelar lite roll
Citera
2016-05-26, 23:16
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Misstänker att det har med vilan att göra vid närmare eftertanke.
Sov rätt oregelbundet inatt där jag vaknade ett par gånger och somnade sedan om. Underskottet är inte speciellt stort (~500-), är dock inne på slutfasen där jag börjat köra lite intensiv cardio vartannat pass.
Kanske också spelar lite roll
Då är det nog dieten som spelar in också. Kaloriunderskott och löpning har dålig inverkan på marklyft, man märker det ganska snart.
Citera
2016-06-04, 01:52
Medlem
Hwals avatar
Klarar inte många pull ups - tips i början?

Hej! Började träna ordentligt för 5 veckor sedan och har egentligen alltid varit klen. Nu börjar jag sakta men säkert bli starkare och höjer vikterna på mina övningar enn del. Men jag är fortfarande för klen för att klara att göra mer än en pull up (som jag gör i hoppet till stången). Vill så gärna göra denna övningen men det går helt enkelt inte. Funderar på om någon kan ge tips innan jag blivit tillräckligt stark? Ger det något om jag släpper greppet efter varje pull up jag gör? Så att jag gör "hoppet" upp till stången varje gång så att säga? Eller har ni några andra tips?

Hoppas ni förstår vad jag menar, är en total nybörjare..
Citera
2016-06-05, 13:05
Medlem
eshkoshkas avatar
Jag använder båda motionsband och motionscykel. Bör 'Heart rate' ligga på samma oavsett vad man använder? Som det är nu är frekvensen mycket högre på bandet än på cykeln. Vad borde det ligga på?
Citera
2016-06-05, 20:26
Medlem
Luparions avatar
Är det lugnt att köra wall slides varje dag (eller till och med flera gånger om dagen)?
Kör tre set med 10-15 repetitioner.
Tänker att man ju inte arbetar mot någon direkt vikt och kör övningen för att förbättra hållning så den klassiska 48 timmars-regeln bör väl inte gälla här?
Citera
2016-06-05, 22:37
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eshkoshka
Jag använder båda motionsband och motionscykel. Bör 'Heart rate' ligga på samma oavsett vad man använder? Som det är nu är frekvensen mycket högre på bandet än på cykeln. Vad borde det ligga på?
Vilken puls du bör ligga på beror på vilken maxpuls du kan komma upp i vid respektive motionsform. En del kan komma upp något slag högre vid löpning än cykling men skillnaden är ganska liten och blir ännu mindre när du ska ligga på en viss procent av maxpulsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Luparion
Är det lugnt att köra wall slides varje dag (eller till och med flera gånger om dagen)?
Kör tre set med 10-15 repetitioner.
Tänker att man ju inte arbetar mot någon direkt vikt och kör övningen för att förbättra hållning så den klassiska 48 timmars-regeln bör väl inte gälla här?
Det är helt lugnt. Wall slides (och liknande hållningsövningar) kan du köra flera gånger om dagen också.
Citera
2016-06-05, 22:45
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hwal
Klarar inte många pull ups - tips i början?

Hej! Började träna ordentligt för 5 veckor sedan och har egentligen alltid varit klen. Nu börjar jag sakta men säkert bli starkare och höjer vikterna på mina övningar enn del. Men jag är fortfarande för klen för att klara att göra mer än en pull up (som jag gör i hoppet till stången). Vill så gärna göra denna övningen men det går helt enkelt inte. Funderar på om någon kan ge tips innan jag blivit tillräckligt stark? Ger det något om jag släpper greppet efter varje pull up jag gör? Så att jag gör "hoppet" upp till stången varje gång så att säga? Eller har ni några andra tips?

Hoppas ni förstår vad jag menar, är en total nybörjare..
Det finns många olika varianter som kan funka när man inte orkar göra så många pull-ups. Att göra negativa pull-ups på ungefär samma sätt som du gör nu kan funka, se dock till att hålla emot ordentligt på nedvägen. Att släppa greppet mellan repetitionerna går bra men annars kan du ställa en stol/bänk/pall under dig som du kan ta stöd mot för att underlätta den koncentriska fasen genom att skjuta på lite med benen. På så sätt kan du även göra flera repetitioner i rad utan att släppa stången.

Annars är assisterade pull-ups ett bra alternativ. Använd dig av stolen som jag beskrev ovan, gummiband som hjälper dig upp eller en maskin som finns på vissa gym.

För att få en bra träningsvolym kan det vara bra att köra liknande övningar för att träna upp styrkan i musklerna som får jobba i pull-ups. Dragövningar som räckhäv eller latsdrag kan jag rekommendera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in