Citat:
Ursprungligen postat av
A.P.
Prövade det nya schemat första gången igår (Nybörjarträning 101). Det gick bra, till en början. Sedan kollapsade allt
Hade inga problem med knäböj eller bänkpress. Tvärtom, det kändes ingenting vid svanken så jag tror jag har fått bättre grepp om övningen nu. Bänkpress kändes också bra att köra efter några minuters vila. Men! Jag skämde ut mig vid marklyft. Testade lite först att köra utan vikter för att känna efter och sätta tekniken. Sedan lade jag bara på 10 kg på stången för att jag ville börja lugnt. Själva vikten hade jag inga problem med, det var egentligen för lågt. Men varje gång jag skulle lyfta stången så träffade/snuddade stången mot knät lite. Klurade länge på vad jag gjorde för fel men kom inte fram till något så jag fortsatte. Tills sista repsen då det gjorde så ont vid knäskålarna att jag till slut tappade stången under sistas lyftet. Kände hur alla stirrade. Tänkte "vafan jag har egentligen ingen aning om vad jag håller på med...". Väldigt pinsamt. Vet inte om jag vågar pröva marklyft igen
Edit: Nu skrev jag ingen nybörjarfråga...mer en nybörjarsituation...
Det är förmodligen ett teknikfel, kanske att du börjar för djupt med höfterna och försöker knäböja upp vikten. Marklyft är enkelt – följ bara de fyra stegen:
1. Ställ dig vid stången så att mitten av din fot hamnar direkt under stången (det är cirka 2,5cm ifrån smalbenet). Fötterna lika brett isär som om du skulle göra ett stillastående hopp rakt upp.
2. Utan att böja knäna eller rulla stången: böj dig ner och greppa stången strax utanför knäna.
3. Böj knäna tills de tar emot stången. Stången ska
inte rulla framåt.
4. Utan att sänka höfterna eller rulla stången framåt: pressa bröstet framåt och utåt mellan dina armar (så rätar du ut ryggen).
5. Res dig upp.
Finns många bra videos på det länkat i nybörjarträning, här är
en.
Citat:
Ursprungligen postat av
ingetbranick
alternativt att du står för nära stången när du böjer dig ned (du bör ha ca 15 cm mellan skenben och stång innan du böjer på knäna).
Nej nej nej, 15cm är på tok för långt ifrån. I utgångsläget är stången ungefär 2,5cm från smalbenet, det vill säga mitt över foten. Att stå för långt ifrån stången är ett av de vanligaste nybörjarfelen.