Hej jag är en sugen nybörjare här!
Jag har försökt att komma igång med träningen men det slutar alltid i katastrof (får enorma mängder träningsvärk efter ett par dagar som gör att jag slutar).
Är: Kille, ca 74 kg spinkig kropp, 180 cm. Vill börja styrketräna och korta målet är att "må bra" medan det stora målet är att få en kropp som man trivs i (ser bra ut).
Jag har läst nästan alla inlägg i den här tråden (gillar att läsa) och fått en bild av hur träning funkar. Att det bygger på disciplin, vilja, mat, träning etc. Så allt jag behöver är ett schema jag kan följa så är jag redo.
Vet någon ett bra träningsprogram man kan börja på som nybörjare? (ponera att jag får träningsvärk av att lyfta 5 kg hantlar, så låg nivå är det).
Hur börjar jag? Måste jag räkna proteiner till exakta decimaler? Eller räcker det med att avrunda/överslagsräkning? T.ex. "idag åt jag 2 ägg, lite kyckling blablabla; alltså borde jag ta en proteindrink för att täcka behovet av mitt proteininnehav".
Eller ska jag träna lätt i 2-3 månader och sen börja räkna kalorier/proteiner? Hur funkar det egentligen?
Jag har inga problem med konditionen. Tränade kondition nästan varje dag som ung. Har nu kunnat ligga i soffan i 6 månader och sen gått ut och löpt 7 km. Har varit bortskämd med en bra grundkondition tror jag men nu vill jag utforska styrketräningen.
Tack för alla svar i den här tråden!