Flashback bygger pepparkakshus!
2016-05-04, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Express777
Cigg är dåligt om du ändå ska röka det, sluta suboptimera
Är det verkligen så "sub-optimalt" med 1-2 cigg om dagen? Jag måste ha min morgoncigg sen är det också skönt med en efter kvällsmålet.
Citera
2016-05-07, 21:07
Medlem
Alexander.Delarges avatar
Varför skulle du inte kunna?
Citera
2016-05-07, 21:15
Medlem
General.Maximus.s avatar
Definitivt.
Citera
2016-05-07, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolix
Kan man bygga med med en leg press-maskin (se video) istället för knäböj med stång?
https://m.youtube.com/watch?v=rfsUKw87JXU

Star Trac Leg press med viktmagasin.

En av de tyngsta övningar du kan göra enligt mig så nog kan du bygga ben på den.
Citera
2016-05-07, 21:37
Bannlyst
Dorian kunde.
Citera
2016-05-07, 23:28
Medlem
Rocket-Queens avatar
Självklart. Personligen föredrar jag legpress där man pressar uppåt med benen och slänger på viktkakor.

Du får bättre träning av knäböj, men du kan definitivt bygga bra ben med legpress.
Citera
2016-05-07, 23:42
Medlem
Hej jag är en sugen nybörjare här!

Jag har försökt att komma igång med träningen men det slutar alltid i katastrof (får enorma mängder träningsvärk efter ett par dagar som gör att jag slutar).

Är: Kille, ca 74 kg spinkig kropp, 180 cm. Vill börja styrketräna och korta målet är att "må bra" medan det stora målet är att få en kropp som man trivs i (ser bra ut).

Jag har läst nästan alla inlägg i den här tråden (gillar att läsa) och fått en bild av hur träning funkar. Att det bygger på disciplin, vilja, mat, träning etc. Så allt jag behöver är ett schema jag kan följa så är jag redo. Vet någon ett bra träningsprogram man kan börja på som nybörjare? (ponera att jag får träningsvärk av att lyfta 5 kg hantlar, så låg nivå är det).
Hur börjar jag? Måste jag räkna proteiner till exakta decimaler? Eller räcker det med att avrunda/överslagsräkning? T.ex. "idag åt jag 2 ägg, lite kyckling blablabla; alltså borde jag ta en proteindrink för att täcka behovet av mitt proteininnehav".
Eller ska jag träna lätt i 2-3 månader och sen börja räkna kalorier/proteiner? Hur funkar det egentligen?

Jag har inga problem med konditionen. Tränade kondition nästan varje dag som ung. Har nu kunnat ligga i soffan i 6 månader och sen gått ut och löpt 7 km. Har varit bortskämd med en bra grundkondition tror jag men nu vill jag utforska styrketräningen.

Tack för alla svar i den här tråden!
Citera
2016-05-08, 01:06
Medlem
hp-sauces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.P.
Hej jag är en sugen nybörjare här!

Jag har försökt att komma igång med träningen men det slutar alltid i katastrof (får enorma mängder träningsvärk efter ett par dagar som gör att jag slutar).

Är: Kille, ca 74 kg spinkig kropp, 180 cm. Vill börja styrketräna och korta målet är att "må bra" medan det stora målet är att få en kropp som man trivs i (ser bra ut).

Jag har läst nästan alla inlägg i den här tråden (gillar att läsa) och fått en bild av hur träning funkar. Att det bygger på disciplin, vilja, mat, träning etc. Så allt jag behöver är ett schema jag kan följa så är jag redo. Vet någon ett bra träningsprogram man kan börja på som nybörjare? (ponera att jag får träningsvärk av att lyfta 5 kg hantlar, så låg nivå är det).
Hur börjar jag? Måste jag räkna proteiner till exakta decimaler? Eller räcker det med att avrunda/överslagsräkning? T.ex. "idag åt jag 2 ägg, lite kyckling blablabla; alltså borde jag ta en proteindrink för att täcka behovet av mitt proteininnehav".
Eller ska jag träna lätt i 2-3 månader och sen börja räkna kalorier/proteiner? Hur funkar det egentligen?

Jag har inga problem med konditionen. Tränade kondition nästan varje dag som ung. Har nu kunnat ligga i soffan i 6 månader och sen gått ut och löpt 7 km. Har varit bortskämd med en bra grundkondition tror jag men nu vill jag utforska styrketräningen.

Tack för alla svar i den här tråden!
Många frågor. Om jag skulle ge dig ett konkret tips så skulle det vara att inte tänka så mycket. Det finns oerhört mycket studier på huruvida det eller andra är "optimalt" för att maximera sina träningsresultat, och om man vill går det att läsa på tills man storknar. Sanningen är den att svaret på de flesta frågor är individuella och "beror på". Utifrån dina mål som du beskriver så tror jag att du skulle komma väldigt långt på sunt förnuft. Träna på, sköt din kost, ligg på 2g protein/kg kroppsvikt och sov bra så kommer det att lösa sig.

Angående träningsprogram beror det också väldigt mycket på dina preferenser. Hur ofta och hur länge? Vilka dagar? Vilken belastningsgrad osv. Sök och du lär finna.
Citera
2016-05-08, 01:39
Medlem
Killer-queens avatar
Förmodligen ja.
Citera
2016-05-08, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolix
Kan man bygga med med en leg press-maskin (se video) istället för knäböj med stång?
https://m.youtube.com/watch?v=rfsUKw87JXU

Star Trac Leg press med viktmagasin.

Ja det vill jag nog påstå. Sen missar du ju alla "bonusarna" med böj, dvs extra bålstyrka plus lite extra kroppskontroll framför allt. Men vill du bara kötta ben så skulle jag nästan säga att press i maskin är likvärdigt.
Citera
2016-05-08, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hp-sauce
Många frågor. Om jag skulle ge dig ett konkret tips så skulle det vara att inte tänka så mycket. Det finns oerhört mycket studier på huruvida det eller andra är "optimalt" för att maximera sina träningsresultat, och om man vill går det att läsa på tills man storknar. Sanningen är den att svaret på de flesta frågor är individuella och "beror på". Utifrån dina mål som du beskriver så tror jag att du skulle komma väldigt långt på sunt förnuft. Träna på, sköt din kost, ligg på 2g protein/kg kroppsvikt och sov bra så kommer det att lösa sig.

Angående träningsprogram beror det också väldigt mycket på dina preferenser. Hur ofta och hur länge? Vilka dagar? Vilken belastningsgrad osv. Sök och du lär finna.

Tack för det snabba svaret, uppskattas!

Ok då är jag med på vad du menar. Vad gäller styrketräning så tror jag 2-4 dagar i veckan är lagom för min del, så att kroppen hinner återhämta sig. Men tror du kroppen behöver återhämta sig för löpning också? Hade tänkt springa ca 3-5 km varje dag men vet inte om kroppen tar stryk av det? Vissa säger ju att kroppen är "gjord för att springa" och att man ska springa lite varje dag.
Citera
2016-05-08, 13:38
Medlem
Arne.Negerforss avatar
Utan tvekan kan man bygga med benpress. Lättare om man vill köra tut-tåget och få pump eftersom skaderisken är lägre och lättare hålla positionerna än i knäböj.

Ganska go egoövning också, prövade en med 45-graders lutning en gång. Kör en bekväm etta på 400 kg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in