Citat:
Ursprungligen postat av
NoHero
Jag är väldigt sugen på att köpa en. Vet dock inte vad man ska gå på. En vän till mig har en sådan man kan stoppa på vilken balja som helst och jag funderar på om en sådan är optimal eller om man ska köpa en sådan som har själva badet i maskinen istället?
Frågan är hur mycket jag kommer vilja tillaga samtidigt. Troligtvis är det väldigt sällan man behöver tillaga mer än t.ex. 2 kg kött åt gången?
Finns fördelar och nackdelar både med cirkulator och vattenugn. När jag hade en vattenugn (Sous Vide Supreme) så stod den alltid framme så det var skönt att bara kunna sätta igång den och slänga ner maten. Å andra sidan tog den alldeles för stor plats i ett för litet kök, och den var lite jobbigare att tömma än en vanlig gryta på 10 liter.
Cirkulatorn är bra för den kan jag ha i ett skåp i hallen och ta fram när den behövs. Dessutom kan jag använda den för att laga mat åt många människor i en stor kantin. Nackdelen är väl att det är lite jobbigare att plocka fram en gryta, fylla den med vatten och att hämta cirkulatorn i skåpet.
Sedan brukar jag ibland laga mat där flera rätter är lagade sous vide. Då kan det vara smidigt om man lagat och kylt en del mat, och sedan värma all i samma bad (lagade t.ex oxkött till huvudrätt, och i samma bad värmde jag upp för-lagat sidfläsk och höll en sifon med äggröra varm). Även då är det bra att kunna ha ett riktigt stort vattenbad.