2013-08-09, 09:46
Medlem
NoHeros avatar
Jag är väldigt sugen på att köpa en. Vet dock inte vad man ska gå på. En vän till mig har en sådan man kan stoppa på vilken balja som helst och jag funderar på om en sådan är optimal eller om man ska köpa en sådan som har själva badet i maskinen istället?
Frågan är hur mycket jag kommer vilja tillaga samtidigt. Troligtvis är det väldigt sällan man behöver tillaga mer än t.ex. 2 kg kött åt gången?
Citera
2013-08-09, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoHero
Jag är väldigt sugen på att köpa en. Vet dock inte vad man ska gå på. En vän till mig har en sådan man kan stoppa på vilken balja som helst och jag funderar på om en sådan är optimal eller om man ska köpa en sådan som har själva badet i maskinen istället?
Frågan är hur mycket jag kommer vilja tillaga samtidigt. Troligtvis är det väldigt sällan man behöver tillaga mer än t.ex. 2 kg kött åt gången?
Finns fördelar och nackdelar både med cirkulator och vattenugn. När jag hade en vattenugn (Sous Vide Supreme) så stod den alltid framme så det var skönt att bara kunna sätta igång den och slänga ner maten. Å andra sidan tog den alldeles för stor plats i ett för litet kök, och den var lite jobbigare att tömma än en vanlig gryta på 10 liter.

Cirkulatorn är bra för den kan jag ha i ett skåp i hallen och ta fram när den behövs. Dessutom kan jag använda den för att laga mat åt många människor i en stor kantin. Nackdelen är väl att det är lite jobbigare att plocka fram en gryta, fylla den med vatten och att hämta cirkulatorn i skåpet.

Sedan brukar jag ibland laga mat där flera rätter är lagade sous vide. Då kan det vara smidigt om man lagat och kylt en del mat, och sedan värma all i samma bad (lagade t.ex oxkött till huvudrätt, och i samma bad värmde jag upp för-lagat sidfläsk och höll en sifon med äggröra varm). Även då är det bra att kunna ha ett riktigt stort vattenbad.
Citera
2013-08-09, 17:37
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoHero

Citat:
Ursprungligen postat av cookalong2
Finns fördelar och nackdelar både med cirkulator och vattenugn. När jag hade en vattenugn (Sous Vide Supreme) så stod den alltid framme så det var skönt att bara kunna sätta igång den och slänga ner maten. Å andra sidan tog den alldeles för stor plats i ett för litet kök, och den var lite jobbigare att tömma än en vanlig gryta på 10 liter.
Cirkulatorn är bra för den kan jag ha i ett skåp i hallen och ta fram när den behövs. Dessutom kan jag använda den för att laga mat åt många människor i en stor kantin. Nackdelen är väl att det är lite jobbigare att plocka fram en gryta, fylla den med vatten och att hämta cirkulatorn i skåpet.
Sedan brukar jag ibland laga mat där flera rätter är lagade sous vide. Då kan det vara smidigt om man lagat och kylt en del mat, och sedan värma all i samma bad (lagade t.ex oxkött till huvudrätt, och i samma bad värmde jag upp för-lagat sidfläsk och höll en sifon med äggröra varm). Även då är det bra att kunna ha ett riktigt stort vattenbad.

Många bra synpunkter från cookalong2. Man ska också komma ihåg att priset är rätt olika för en enkel utrustning av typ sous vide supreme och en riktig cirkulator. Det kan vara en god idé att skaffa t ex en sous vide supreme demi och prova hur man tycker att den här sortens matlagning är. Om man inte tycker att det är kul eller av andra skäl inte gillar det så har man inte förlorat så mycket. Om man blir biten så räcker den för ens första experiment och tills man har en solid grund i sous vide att stå på, men sedan blir det säkerligen aktuellt att uppgradera.
Citera
2013-08-09, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thereisalight...
Fina bilder, inte minst tjälknölen såg väldigt fin ut. Jag misstänker att vi kommer att kunna få se massor av läckerheter passera revy i din blog framöver.

Ett tips. Strunta i de färdiga kryddblandingarna och barbecuesåserna. Du kan enkelt göra det själv, det finns massor av recept. Skaffa t ex Jonas Crambys bok "TexMex från grunden". Har också kört ribs sous vide tidigare. Nu i sommar har jag bytt till kamben på grillen, indirekt grillning med röklåda. Tycker faktiskt så här långt att de grillade varit bättre. Kanske blir det aktuellt att prova någon hybridteknik senare.

Håller med om allt du skriver (som vanligt). Just med revben finns det inga enorma vinster att vänta med sous vide, bättre att utnyttja tillfället att lära sig bemästra grillen också.

Kan dock som du säger tänka mig att någon hybridvariant skulle kunna bli bra, å andra sidan är jag aldrig ute efter sönderfallande revben så jag har svårt att tänka mig hur det skulle kunna bli bättre än BBQ-ribs
Citera
2013-08-09, 22:01
Medlem
Nu finns tydligen ett KickStarter-projekt från en av killarna som arbetat med Modernist Cuisine (och som skrivit lite tutorials på hemmasnickrade cirkulatorer), en grymt snygg cirkulator för 199 dollar. Enligt sidan kommer de även göra en 240V-version till folk i Europa som backat projektet.

http://www.kickstarter.com/projects/...ulator-for-199
Citera
2013-08-10, 09:16
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Håller med om allt du skriver (som vanligt). Just med revben finns det inga enorma vinster att vänta med sous vide, bättre att utnyttja tillfället att lära sig bemästra grillen också.
Kan dock som du säger tänka mig att någon hybridvariant skulle kunna bli bra, å andra sidan är jag aldrig ute efter sönderfallande revben så jag har svårt att tänka mig hur det skulle kunna bli bättre än BBQ-ribs

Du har säkert helt rätt. Skulle antagligen inte bli bättre med att försöka blanda tekniker. Resultaten har blivit otroligt bra på grillen. Jag kör med lång tillagningstid och mycket rök. Jag vet att Sverige är träkolsentusiasternas land, men jag kör enbart med gasgrill. Kan ge en förvånansvärt bra temperaturkontroll, plus en mängd andra fördelar.

Citat:
Nu finns tydligen ett KickStarter-projekt från en av killarna som arbetat med Modernist Cuisine (och som skrivit lite tutorials på hemmasnickrade cirkulatorer), en grymt snygg cirkulator för 199 dollar. Enligt sidan kommer de även göra en 240V-version till folk i Europa som backat projektet.

Bra initiativ, som kanske också kommer att visa sig vara kommersiellt viabelt. Jag ska backa dem med några dollar. Smaken är olika såklart, men inte tyckte jag att den var särskilt snygg. Och stor! Kanske är det bara filmat ur ett konstigt perspektiv, men det ser ut som om den nästan når upp till köksskåpen när den står i kastrullen.
Citera
2013-08-10, 09:29
Medlem
PhatPhils avatar
Citat:

Riktigt bra pris iaf, strax över 1400 :- inklusive frakt
Citera
2013-08-10, 10:13
Medlem
spydrs avatar
Citat:

Jag har backat de med 10$ nu. Får se om det blir någon apparat för EU oxå.
Citera
2013-08-10, 10:39
Medlem
Citat:
Bra initiativ, som kanske också kommer att visa sig vara kommersiellt viabelt. Jag ska backa dem med några dollar. Smaken är olika såklart, men inte tyckte jag att den var särskilt snygg. Och stor! Kanske är det bara filmat ur ett konstigt perspektiv, men det ser ut som om den nästan når upp till köksskåpen när den står i kastrullen.
Reagerade också lite på storleken (längden), fast svårt att säga hur mycket plats den tar i badet. Den verkar spännas fast väldigt nära kanten så det lämnas mycket utrymme i grytan. Verkar trevligt att hålet för pumpen sitter så långt ner också. Vore roligt att se specifikationerna. Men visst, det är kanske inte Apple-kvalitet på designen
Senast redigerad av cookalong2 2013-08-10 kl. 10:45.
Citera
2013-08-10, 22:47
Medlem
Citat:
Du har säkert helt rätt. Skulle antagligen inte bli bättre med att försöka blanda tekniker. Resultaten har blivit otroligt bra på grillen. Jag kör med lång tillagningstid och mycket rök. Jag vet att Sverige är träkolsentusiasternas land, men jag kör enbart med gasgrill. Kan ge en förvånansvärt bra temperaturkontroll, plus en mängd andra fördelar.

Nu blir det här tokigt OT men jag kör ändå. Det där med kolgrill vs gasgrill är bara en rubbad diskussion. Herregud, vad är det som brinner i kol eller trä? Jo brännbara gaser. När kol upphettas till en viss temperatur avger den gaser och dess fattar eld och brinner. Dessa gaser är bra lika brännargaserna i en gasgrill så det är i praktiken ingen skillnad. Vill man ha ordentlig röksmak så adderar man spån/flis/chips av diverse träslag.

Nu grillar jag iofs med kol men jag gillar mecket, det är en viss tillfredsställelse i att lära sig bemästra det i en vanlig Weber 57 cm, men jag fattar att gas är enklare och fan bättre för perfekt resultat .
Citera
2013-08-11, 12:42
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Nu blir det här tokigt OT men jag kör ändå. Det där med kolgrill vs gasgrill är bara en rubbad diskussion. Herregud, vad är det som brinner i kol eller trä? Jo brännbara gaser. När kol upphettas till en viss temperatur avger den gaser och dess fattar eld och brinner. Dessa gaser är bra lika brännargaserna i en gasgrill så det är i praktiken ingen skillnad. Vill man ha ordentlig röksmak så adderar man spån/flis/chips av diverse träslag.
Nu grillar jag iofs med kol men jag gillar mecket, det är en viss tillfredsställelse i att lära sig bemästra det i en vanlig Weber 57 cm, men jag fattar att gas är enklare och fan bättre för perfekt resultat .

Jag vet, väldigt OT, men tack för dina ord, kul att någon håller med. Förväntade mig en storm av träkolsfans som försvarar någon slags essens som enbart tillförs maten med träkol. Det som egentligen ger den s k grillsmaken är fett och annat som droppar ner på kolen, stenarna eller som i mitt fall "flavorizer bars", och sedan förbränns. Till det kan man lägga träflis i röklåda.
Jag förstår vad det är du gillar med din vanliga Weber klotis, och har respekt för den kunskap och planering man behöver ha. Själv är jag nog för lat, älskar att bara vrida på gasen och efter några minuter är man igång.
Citera
2013-08-11, 13:43
Medlem
Hel alla glada sous-vide matlagare!

Har planer på att köpa en sous vide supreme eftersom det verkar rimlig för en nybörjare och inte för dyr. Är det någon som har en uppfattning om hur mycket det i verkligheten skiljer mellan original- och demimodellen. Enligt spec rymmer den lilla 8,9 l och den stora 10l. skillnaden låter liten men det anges att den stora rymmer 3kg kött och den lilla 2kg. Är skillnaden stor eller kan man nöja sig med den mindre. (Billigare och tar lite mindre plats i köket)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in