Citat:
Ursprungligen postat av
Jon_h
Ja, det är duktigt synd. Det ligger kött för trehundra spänn plus en flaska vin i påsarna.
pH bör vara hyfsat lågt i vätskan, samt åtminstone en liten bit in i köttet. En flaska reducerat rödvin bör med mycket god marginal ligga under pH 4 tycker jag.
Frågan är hur snabbt botulinumtoxinet börjar produceras efter att gynsamma förhållanden inträtt. Det är ett lite svårgooglat ämne, men jag har hittat uppgifter som tyder på att det tar betydligt längre tid än några timmar.
Jag uppskattar ditt svar, och förstår att det vettigaste är att, i brist på information, kasta och börja om. Dock skulle jag vilja få lite mer kött på benen (pun intended) innan jag fattar det beslutet.
Förresten, jag kan ju alltid denaturera eventuellt toxin genom att hetta upp maten till över 80 grader en kvart eller så. Hur trist blir köttet då tror ni?
Jon
Är det inte risk att smaken också tagit skada av den här långa behandlingen, du får ju liksom dubbelt så lång behandling av köttet.
Vad gäller att hetta upp köttet över 80 °C tror jag är ett mindre problem. Nu gör jag aldrig revben sous vide (som diskuterats ovan) och alla gånger jag lagar det så är jag över 80 °C. Du kanske ska överväga att plocka ut det ur påsarna och laga det mer traditionellt i ugn på 125 °C och rätt länge tills det är lite halvsönderfallande? Det borde i alla fall bli gott och du slipper ha ångest över att slänga dyrt fint kött.