2012-11-23, 00:47
Medlem
Köpte en Swid från addelice.com har nu även beställt en 24 liters rostfri behållare med ett lock från den sidan efter ha kommit fram att det kommer bli ganska trångt i de kastruler jag hade. Har även skafat mig en la.va v.333 premium hade en vakuum maskin tidigare men upptäkte nyligen när jag skulle packa +80 kg kött med den att fick överhettningsproblem svetsmekanismen så därför vart det en la.va de säger att man ska kuna försegla över 1000 påsar i sträck utan överhettning. Fick swiden igår kväll så jag provade bara göra ägg 63.8 i 80 minuter men tyckte vitan vart lite för lös ska exprimentera lite med andra temperaturer. satte på en bit högrev ikväll som ska få bli middag på lördag tillsamans med lite ungsbakade rotfrukter.
Citera
2012-11-23, 12:16
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gex
Köpte en Swid från addelice.com har nu även beställt en 24 liters rostfri behållare med ett lock från den sidan efter ha kommit fram att det kommer bli ganska trångt i de kastruler jag hade. Har även skafat mig en la.va v.333 premium hade en vakuum maskin tidigare men upptäkte nyligen när jag skulle packa +80 kg kött med den att fick överhettningsproblem svetsmekanismen så därför vart det en la.va de säger att man ska kuna försegla över 1000 påsar i sträck utan överhettning. Fick swiden igår kväll så jag provade bara göra ägg 63.8 i 80 minuter men tyckte vitan vart lite för lös ska exprimentera lite med andra temperaturer. satte på en bit högrev ikväll som ska få bli middag på lördag tillsamans med lite ungsbakade rotfrukter.

Har också kollat på en sådan, är på gång att komplettera min utrustning. Hur är ljudnivån? Har ett kök som är öppet mot vardagsrummet, kan man ha den igång utan att den stör t ex om man har gäster?
Citera
2012-11-23, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thereisalight...
Har också kollat på en sådan, är på gång att komplettera min utrustning. Hur är ljudnivån? Har ett kök som är öppet mot vardagsrummet, kan man ha den igång utan att den stör t ex om man har gäster?
Ljudnivån på Swid är väldigt bra, i alla fall jämfört med andra cirkulatorer, även om den (såklart) inte är lika tyst som t.ex en SVS. Motorn (till propellern) är väldigt tyst, det enda som hörs är fläkten. Står man nära den så hör man den, men jag tycker inte det är störigt. Jag har min maskin typ 2 meter från vardagsrummet i ett öppet kök, och jag tycker inte den stör när man sitter där. Den är betydligt tystare än t.ex SousVide Pro från Polyscience.
Citera
2012-11-23, 17:42
Medlem
Kan bara instämma med föregånde skrivbent har också öppet mellan kök och vardagsrumet och hade man tv på så hörde man inget och det är bara fläktljudet som hörs om det är tyst rummet. öppnar du vattenkranen låter den mer
Citera
2012-11-23, 22:37
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cookalong2
Ljudnivån på Swid är väldigt bra, i alla fall jämfört med andra cirkulatorer, även om den (såklart) inte är lika tyst som t.ex en SVS. Motorn (till propellern) är väldigt tyst, det enda som hörs är fläkten. Står man nära den så hör man den, men jag tycker inte det är störigt. Jag har min maskin typ 2 meter från vardagsrummet i ett öppet kök, och jag tycker inte den stör när man sitter där. Den är betydligt tystare än t.ex SousVide Pro från Polyscience.

Citat:
Ursprungligen postat av gex
Kan bara instämma med föregånde skrivbent har också öppet mellan kök och vardagsrumet och hade man tv på så hörde man inget och det är bara fläktljudet som hörs om det är tyst rummet. öppnar du vattenkranen låter den mer

Ok, tack för att dela med er av era erfarenheter. Jag står lite i valet och kvalet just nu vilken väg jag ska gå. Har en Sous Vide Supreme som i och för sig fungerat perfekt sedan jag köpte den, men skulle vilja kunna köra olika råvaror på olika temperaturer samtidigt. Har kollat på Grants dubbelvariant som känns rätt intressant, 2 x 12 liters vattenbad. http://www.grantsousvide.com
På många sätt verkar den praktisk, men tar såklart en del plats på köksbänken
Från den synvinkeln kunde en cirkulator vara bättre, men då måste man förstås ha kärl som passar. Jag tyckte inte att de från Addelice såg så gedigna ut, men förhoppningsvis funkar de bra. Skulle vara intressant att höra vad Cookalong använder.
Citera
2012-11-23, 23:16
Medlem
Citat:
Ok, tack för att dela med er av era erfarenheter. Jag står lite i valet och kvalet just nu vilken väg jag ska gå. Har en Sous Vide Supreme som i och för sig fungerat perfekt sedan jag köpte den, men skulle vilja kunna köra olika råvaror på olika temperaturer samtidigt. Har kollat på Grants dubbelvariant som känns rätt intressant, 2 x 12 liters vattenbad. http://www.grantsousvide.com
På många sätt verkar den praktisk, men tar såklart en del plats på köksbänken
Från den synvinkeln kunde en cirkulator vara bättre, men då måste man förstås ha kärl som passar. Jag tyckte inte att de från Addelice såg så gedigna ut, men förhoppningsvis funkar de bra. Skulle vara intressant att höra vad Cookalong använder.
Hade tidigare en Sous Vide Supreme som jag sålde. Främst p.g.a. att den tog mycket plats, och hade bgränsad storlek.

När jag bara lagar mat åt mig och sambon använder jag en vanlig gryta (rymmer 10 liter) från IKEA. Det funkar rätt bra om man bara är två personer, själva cirkulatorn tar ju upp en del av utrymmet. Annars har jag 24-liters-behållaren från Addelice. Den är nog lite överprisad egentligen, men fungerar väldigt bra. Man kan köra en ännu större behållare om man vill, den nya Swiden ska klara upp till 50 liter. En vanlig plexiglas-kantin fungerar säkert lika bra, orkade dock inte leta upp en.

I allmänhet ångrar jag inte att jag bytte badet mot en cirkulator. Även om tanken från Addelice är stor så behöver man inte vara så rädd om den. Bara att tömma och slänga in i garderoben om man inte vill ha den framme.
Citera
2012-11-24, 01:24
Medlem
Humpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jetset-Carl
http://www.youtube.com/watch?v=eiIP-_Om7u8

Är det så ni lagar mat era sjuka jävlar?! Påminner mer om en organtransplantation.
Om man vill ha något perfekt så är de ett av de bättre sätten.
Citera
2012-11-27, 19:26
Medlem
Har varit sjukt intresserad av detta sedan jag upptäckte "Modernist Cuisine". Köpte dock aldrig böckerna för att jag inte hade någon av utrustningen. Idag beställde jag dock "Modernist Cuisine at home" för ca 800kr från amazon.co.uk.

Skulle dock vilja testa sous vide hemma, kanske blir jag så förälskad att jag kör på det varje dag. Men troligtvis så kommer det inte bli oftare än ett par gånger per dag. Så därför undrar jag vad billigaste lösningen är? Jag vill fortfarande kunna köra 3-4kg kött för större sällskap...
Citera
2012-11-27, 20:21
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idominen
Har varit sjukt intresserad av detta sedan jag upptäckte "Modernist Cuisine". Köpte dock aldrig böckerna för att jag inte hade någon av utrustningen. Idag beställde jag dock "Modernist Cuisine at home" för ca 800kr från amazon.co.uk.

Skulle dock vilja testa sous vide hemma, kanske blir jag så förälskad att jag kör på det varje dag. Men troligtvis så kommer det inte bli oftare än ett par gånger per dag. Så därför undrar jag vad billigaste lösningen är? Jag vill fortfarande kunna köra 3-4kg kött för större sällskap...

"Inte oftare än ett par gånger per dag"??? Det är väl rätt ofta får man säga.

Signaturen Toody här i tråden har bekrivit ett billigt system. Du kan vara säker på att om du testar så kommer du att gilla det.
Citera
2012-11-27, 21:32
Medlem
Citat:
"Inte oftare än ett par gånger per dag"??? Det är väl rätt ofta får man säga.

Signaturen Toody här i tråden har bekrivit ett billigt system. Du kan vara säker på att om du testar så kommer du att gilla det.

Haha. Menade ett par gånger per år

Är det ofta ni gör rätter sous vide till er själva? Jag tänkte om ni t.ex kör 250g kött, eller när ni kör så är det större bitar som gäller till större sällskap...
Citera
2012-11-28, 15:24
Medlem
Läst igenom hela tråden och nu har jag bestämt mig för att testa göra en egen!

Ska beställa allting och försöka hitta lite tid under julen.

Kommer gå efter den här guiden : http://makeprojects.com/Project/Sous...1#.ULYecYWdXwM

Återkommer

EDIT:

Kan jag köpa dessa : http://www.amazon.com/NORPRO-559-Imm...d_sim_indust_1

och använda till min utrustning? Tänkte att dom är gjorda för det amerikanska elnätet...
Senast redigerad av idominen 2012-11-28 kl. 16:13.
Citera
2012-11-28, 16:49
Medlem
Samma sak med akvariumpumpen... Kommer doppvärmare och akvariumpump fungera i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in