Citat:
Tänkte provlaga min första sous vide-rätt i en kylväska för att se om det är något jag kommer fastna för.
Vad rekommenderas som första rätt som kommer göra mig mind blown? Är det biff som gäller eller vore det roligare med lax? Gärna nåt som inte tar svinlång tid eller måste bli superexakt utan faktiskt funkar i kylväskan.
Finns det lämpliga ziplock-påsar på Ica Maxi? Märke isåfall? Toppits?
Ser inget utöver fryspåsar listas på hemsidan..
Vad rekommenderas som första rätt som kommer göra mig mind blown? Är det biff som gäller eller vore det roligare med lax? Gärna nåt som inte tar svinlång tid eller måste bli superexakt utan faktiskt funkar i kylväskan.
Finns det lämpliga ziplock-påsar på Ica Maxi? Märke isåfall? Toppits?
Ser inget utöver fryspåsar listas på hemsidan..
Jag skulle börja med ett "svårare" kött såsom oxbringa eller andra saker som kräver lång tillagningstid för att vara ätbart. Det är ofta mer smaker i dem och det kommer mer till sin rätt när de inte lakas ur genom långkok.
Visst är det kul att få till en oxfilé eller biff med en perfekt rosa färg men jag tycker vinsten är så mycket större med de svårare styckningsdetaljerna.
Mina två första försök till Sous Vide var med utskuren, hängmörad biff och sedan svensk oxfilé.
-Om vi säger så här: Jag körde någon timme för länge med biffen som blev så mör att vi kunde mata vår ettåring med den, med sked... Och oxfilén kändes onaturligt saftig!
Kör nu min första julskinka för i år. En färdigrimmad på 2.4kg, 65C i 13 timmar. Kör den i sin orginal vakuumförpackning.
När den är klar imorgon så blir det rimmat sidfläsk, 85C i 36-48tim. Jag måste läsa på exakt hur länge... Tanken är att göra en variant av braised pork belly.
Framåt jul blir det att skaffa mer julskinka och stycka upp i mindre delar och laborerande med olika kryddor, glögg, osv i vakummpåsarna till julskinkorna. Har hållit mig till 65C de senaste åren. Jag och familjen föredrar att ha en mycket saftig julskinka dock på bekostnad av den karaktäristiska "julskinkesmaken" som inte kommer förrän den gått upp till ca 73C.
Vi har en Caso Sous Vide 12lit sedan ett par år och är väldigt nöjda.
Jag gillar tanken med att du ska köra det i en fryslåda, det borde ge en minskad el-förbrukning pga minskade värmeförluster.=)