2011-03-20, 11:33
Medlem
jenna20s avatar
få rep, mkt motstånd!
Citera
2011-03-20, 17:14
Medlem
miklons avatar
Det här har säkert besvarats flera gånger om, men tråden är ju 1 500+ inlägg lång, så jag frågar ändå.

Jag har egentligen aldrig tränat särskilt aktivt, men har alltid varit smal, både pga liten muskelmassa och väldigt lite underhudsfett. Som ung (=17-20 år kanske) så hade jag åtminstone en antydan till magrutor, trots att jag aldrig tränade, tack vare att jag hade så lite fett i vägen.

Med åren (nu är jag 30+) så har det ändå byggts upp en början till gubbmage och den är jag fast besluten att få bort, samtidigt vill jag gärna hitta de där magrutorna igen. Frågan är då, hur ska jag träna magen för att uppnå det? Rörliga övningar (typ crunch), statiska övningar (typ plankan), eller en kombination?

Jag vill ju både punktförbränna fett (om det är möjligt) och stärka upp magmusklerna.
Citera
2011-03-20, 23:04
Medlem
EineHerrenkatzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Det här har säkert besvarats flera gånger om, men tråden är ju 1 500+ inlägg lång, så jag frågar ändå.

Jag har egentligen aldrig tränat särskilt aktivt, men har alltid varit smal, både pga liten muskelmassa och väldigt lite underhudsfett. Som ung (=17-20 år kanske) så hade jag åtminstone en antydan till magrutor, trots att jag aldrig tränade, tack vare att jag hade så lite fett i vägen.

Med åren (nu är jag 30+) så har det ändå byggts upp en början till gubbmage och den är jag fast besluten att få bort, samtidigt vill jag gärna hitta de där magrutorna igen. Frågan är då, hur ska jag träna magen för att uppnå det? Rörliga övningar (typ crunch), statiska övningar (typ plankan), eller en kombination?

Jag vill ju både punktförbränna fett (om det är möjligt) och stärka upp magmusklerna.
Fettcellerna i buken har ingen direktkontakt med bukmuskulaturen. Det går inte att punktförbränna.
Motionsträning och nyttigare mat är att rekommendera.
Citera
2011-04-13, 21:50
Träna nedre magmuskler?

Tjena , jag har undrat vilka övningar man kan göra för att träna de nedre magmusklerna. Helst övningar som du inte behöver redskap eller liknande till. Alltså som du mer eller mindre kan göra hemma... Det enda jag vet är benlyft när du ligger ner på marken, även kallad fällkniven?

En till fråga när vi ändå håller på, om jag nu tränar de nedre magmusklerna , måste jag även ut och springa för att de ska "synas"?
Citera
2011-04-13, 21:51
Medlem
clezs avatar
Brutalbänk kanske kan va nå.. tror de heter så. kolla upp det!
Citera
2011-04-13, 21:52
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havrekalas
ändå håller på, om jag nu tränar de nedre magmusklerna , måste jag även ut och springa för att de ska "synas"?

Är det du på bilden? Eller hur ska vi veta det? Min slutledningsförmåga blir dock att du nog borde springa eftersom du inte ser några muskler nu...
Citera
2011-04-13, 21:53
Medlem
BePositives avatar
Vanliga crunches
Citera
2011-04-13, 21:56
Medlem
TrainOfThoughts avatar
Träna magen, få bort underhudsfettet = synliga magmuskler.
Eller du behöver egentligen inte träna magen öht för att dom ska synas, men det ser bättre ut.
Vanliga crunches+vikt fungerar utmärkt för magen om du inte vill träna i maskiner och så.
Citera
2011-04-13, 22:31
Medlem
För att du ska få magmusklerna att "synas" så måste du bränna fett. Det är nog mycket lättare att få de synliga om du springer än om du tränar hur mycket mage som helst. En kombination av löpning och magträning och bra kost vanor, kommer leda till det synliga 6-packet...
Citera
2011-04-18, 22:18
Medlem
Så om jag har fattat allt rätt ska jag först bygga upp magen genom tyngre reps och sedan deffa ner till ca 10% kroppsfett? Målet är att få ett 6-pack eller i närheten av ett. En annan fråga, ska man fortsätta köra hårt med magövningarna under deff-perioden?
Citera
2011-04-18, 23:14
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Yatzyy

Ja du kan fortsätta att köra magen under deffperioden för att få behålla så mycket som möjligt av musklerna. Hur bra du lyckas hänger på kosten.
Citera
2011-04-18, 23:16
Medlem
Hur ofta kan man träna magen under en träningsvecka ?
Har hört att man kan köra situps o andra övningar efter i princip varje pass. Eller ska man låta den vila i 48 h som andra muskler ?.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in