2013-08-02, 11:53
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Men om du träffade en väldigt bögfixerad kille som var närmast fanatiskt besatt av hur skadligt och samhällsfördärvande det är med homosexualitet, vad skulle du tänka då? Vad kan en sådan fixering bero på, tror du? Jag menar alltså en person som verkligen är fixerad, inte någon som helt enkelt bara råkar ha starka åsikter i frågan.

Jag skulle först tänka att det är religiöst eller kulturellt betingat. Att avvikande sexuella läggningar och beteenden är något som många religioner och kulturer inte accepterar är knappast främmande. Precis som med alla andra fixeringar så ser en del av dessa det som sin uppgift att propagera och agera utåt snarare än att hålla det inom sin egen gruppering. Andra är bara galna.

Om så inte var fallet så hade jag nog tänkt att personen upplevt något under sin uppväxt som lett till att denna syn utvecklats. Jag vill gärna tro att människor i grund och botten är relativt öppna och accepterande, men likt en person som utvecklar hundfobi efter att ha blivit biten som barn så lär en traumatisk bögupplevelse kunna leda till att en person utvecklar starka negativa känslor mot homosexuella.

Oavsett så känns det inte som att en "normal" bögfobi hade yttrat sig så extremt om inte något hade satt igång det. Att man blir lite äcklad eller helt enkelt ogillar bögar en smula känns som en mer naturlig grej i så fall.
Citera
2013-08-02, 11:55
Medlem
empoisonnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
fantasin om att få omkull Den Straighte Mannen finns, hur många som delar den vet jag inte. men oftast tror jag inte att det handlar om värvningskampanjer utan snarare, i det enskilda fallet, om att folk tycker att du är snygg och vill ligga med dig. när brudar stöter på mig tar jag det inte som ett tecken på att de försöker omvända mig till att bli heterosexuell, och på motsvarande sätt tror jag att du inte behöver läsa in så mycket mer i situationen än som finns där. med reservation för att dina erfarenheter kanske säger dig något annat.

det kan också vara så att du uppfattas som ofarlig att vara trevlig mot för att du är straight. själv anklagas jag emellanåt av heterosexuella kvinnor för att vara alldeles för flörtig mot dem, vilket beror på att jag helt enkelt inte tänker på att tona ner eventuella signaler. jag vet inte om det är jämförbart med din situation, men kanske lite. i din situation skulle jag nog bara spela med och försöka njuta av bekräftelsen, sätta en gräns för hur långt flörtandet får gå och tydligt säga ifrån när den överskrids.

Det här alltså. Det händer förhållandevis ofta när jag träffar bögar. Jag är medveten om att det givetvis beror på person och situation men det är ofta som bögar kommer väldigt nära inpå mig. Alltså rent fysiskt. Tar i mig, känner på håret, kläder etc. Och jag antar att det beror på att det inte finns något som helst sexuellt intresse från deras sida. Bara ett hmm, vanligt (i brist på bättre ord) intresse på något sätt. Och jo, skulle det göras av heterosexuell man skulle det uppfattas som väldigt flirtigt. Riktigt jävla flirtigt faktiskt.
Citera
2013-08-02, 14:40
Medlem
Ferdawoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppe-Luns
Jag är hetero men har tydligen något som kallas "bögtycke". Alltså att många bögar stöter och flirtar med mig trots att dom (oftast) vet att jag är straight.

Jag har inga problem med detta men jag undrar ibland om det är en vanlig fantasi hos bögar att "omvända" en straight kille till sitt eget lag? Verkar nästan så.
Jag får väl krypa till korset och bekänna en viss attraktion till killar som, inte allt för sällan, jag vet är hetero. Min egen analys om det hela har dock många aspekter till varför.

Jag gillar killar som är killar. Inte de där fjollorna som hoppar runt och som är de vars läggning man direkt märker av. En vanlig kille som bara råkar ligga med killar istället för med tjejer, det är vad jag gillar. Tyvärr är dessa inte de lättaste att hitta, så jag ser om det finns en kille som verkar trevlig, ser bra ut och som går att snacka med. Skiter det sig och han visar sig vara hetero så kanske jag har hittat en kompis istället.
Kort och gott: Heterokillar har många av de egenskaper (bortsett från läggning) jag söker hos en kille.

Jag har även brutalt lågt självförtroende och är så otroligt mesig vad det gäller att våga ragga, för att inte tala om att jag är väldigt medveten om mina, kanske inte alltid de mest sexiga, fysiska attribut. Att småflirta med en heterosexuell kille är lite av att ragga med kondom, eller hur jag ska formulera det. Det är liksom lite döfött redan från början, och det vet jag om, men jag vet också att när jag inte har någon framgång så är det inte på grund av min klädsmak, mina extra kilon, att jag känner mig gammal, eller något annat utan det är något som egentligen är bortom min kontroll. Det är alltså inte "mitt fel" att jag blir nobbad.
Kort och gott: Det är ett sätt att ragga utan att behöva ta nederlag.

Jag har även tröttnat på alla som knullar runt en massa.. Mina ex har efter att vi gjort slut knullat runt med halva stan känns det som. Lite jobbigt när jag pratar med en bögkompis och det visar sig att han legat med mer än hälften av mina pojkvänner (well, av 3 möjliga så är det ju inte så stora siffror, men ändå..). Det finns ändå rätt många bögar i stan i samma ålderskategori så det borde ju itne hända så himla ofta.. Det får mig att tänka på om jag bara var en i mängden för personen eller hur det egentligen låg till med den relationen.
Heterokillar har en tendens att inte ha legat runt med bögar och bin lika mycket och jag är därför mer unik för honom. Det låter ju iofs som att heterosexuella killar inte får ligga särskilt mycket över lag..
Kort och gott: Det är trevligt att hitta en kille som inte gör att man blir buksvåger med hälften av bekantskapskretsen..

Detta, och många fler anledningar, är varför jag är lite extra nyfiken på heterokillar. Varför andra är det har jag ingen aning.
Citera
2013-08-02, 14:45
Medlem
P-Orridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milizer
Pridefestivalen drar igång nu. Vad betyder denna för er?
Ingenting. Folk får jättegärna syssla med den om de tycker att det är roligt eller nödvändigt, men jag är inte intresserad av att delta eftersom varken aktiviteterna eller seminarieämnena o.dyl. intresserar mig. Vissa frågor som lyfts är säkert jätterelevanta (och vissa inte), men jag intresserar mig inte för precis allt som är relevant här i världen. Hittills har jag inte märkt av några problem när jag har gått runt och hållit pojkvänner i handen på stan eller liknande, och då blir HBT-frågor ingen "grej" för mig. Måhända egocentriskt, men jag engagerar mig i frågor jag ser som viktigare, intressantare och påverkar mig mer i vardagen istället.

Detta helt bortsett från Pridetåget och allt rosa fluff och glitter, Pride är ju så mycket mer än bara paraden.
Citera
2013-08-02, 17:33
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
fantasin om att få omkull Den Straighte Mannen finns, hur många som delar den vet jag inte.

det kan också vara så att du uppfattas som ofarlig att vara trevlig mot för att du är straight.

Att ligga med den snygga straighta killen är väl mest en väl använd bögporrsklyscha? Hyggligt runkmaterial för vissa men det har inte mycket med verkligheten att göra.

På tvåan (hehehehe) vill jag inflika att det inte bara är de med motsatt läggning som råkar flirta in sig. Jag har dålig koll på gränser och regler och har blivit kallad en cuntteaser då jag råkat flirta med tjejer. Ibland har de fått för sig att jag är deras cuddlebitch och då har jag fått säga ifrån eller hålla mig undan eller så har jag i efterhand fått höra att de var intresserade.

Det är nog mer knepigt att bete sig flirtigt mot tjejer om man är straight. Som kille är det ju ens förbannade plikt att gå dit kuken pekar och göra allt för att bli bekräftad av tjejer. En del tar riktigt illa upp om man bara är inställd på att vara kompis.
Citera
2013-08-02, 18:12
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferdawoon
Jag får väl krypa till korset och bekänna en viss attraktion till killar som, inte allt för sällan, jag vet är hetero. Min egen analys om det hela har dock många aspekter till varför.

Jag gillar killar som är killar. Inte de där fjollorna som hoppar runt och som är de vars läggning man direkt märker av. En vanlig kille som bara råkar ligga med killar istället för med tjejer, det är vad jag gillar. Tyvärr är dessa inte de lättaste att hitta, så jag ser om det finns en kille som verkar trevlig, ser bra ut och som går att snacka med. Skiter det sig och han visar sig vara hetero så kanske jag har hittat en kompis istället.
Kort och gott: Heterokillar har många av de egenskaper (bortsett från läggning) jag söker hos en kille.

Nu blir jag fundersam. De flesta bögar är väl vanliga killar som råkar ligga med killar? Är myten om den nedtonade bögen bara en myt? De bögar jag umgåtts med har varit "Gälla-rösten och veka-handleden"-bögar (med varierande trevlighet). Jo, jag känner till en soft-bög vad jag vet, men det är ingen jag umgås med.
Citera
2013-08-02, 18:15
Medlem
utopisknakenhets avatar
Vem är den mest kända bög-personen i Sverige som inte kommit ut än?
Jag vet att ni bögar vet detta.
Citera
2013-08-02, 18:36
Medlem
P-Orridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Nu blir jag fundersam. De flesta bögar är väl vanliga killar som råkar ligga med killar? Är myten om den nedtonade bögen bara en myt? De bögar jag umgåtts med har varit "Gälla-rösten och veka-handleden"-bögar (med varierande trevlighet). Jo, jag känner till en soft-bög vad jag vet, men det är ingen jag umgås med.
Jag tror inte att Ferdawoon menade att de nedtonade bögarna är underrepresenterade, bara att de är svårare att hitta, antagligen just eftersom de inte sticker ut. Om man då är ute efter dem kan man inte gå på utseende och beteende på samma sätt som man hade kunnat göra om man hade varit ute efter fjollor, utan får helt enkelt chansa sig fram i högre grad. När man chansar istället för att göra kvalificerade gissningar blir andelen missar naturligtvis större.
Senast redigerad av P-Orridge 2013-08-02 kl. 18:39.
Citera
2013-08-02, 18:36
Medlem
Ferdawoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Nej nej, det är ingen myt. Dock är det ju för bögar som för heteron, där de som är som alla andra inte märks.

Om du går runt i en större svensk stad och betänker att statistiskt så är 5%-10% av killarna och tjejerna du ser icke-hetero (dvs flator, bögar, bin, transpersoner eller annat) och se sedan om du kan gissa vad varje person kan ha för läggning eller böjelse. Jag skulle våga tro att du får rätt många fel. Tant Agda 80+ kanske gillar att bli smiskad och piskad, medan killen med all maskara och smink egentligen är hetero och gillar väldigt nertonat vaniljsex.
Samma är det med homosexuella. Vi raggar på de killar vi uppskattar på ett personligt och ytligt plan, och har vi tur så är de också homo.

Om du kikar på den här så finns det ju någon som man skulle kunna gissa är bög, och det finns de du aldrig skulle gissa att de var bögar: http://www.youtube.com/watch?v=tsjOlsG9ZG4

Citat:
Ursprungligen postat av P-Orridge
Jag tror inte att Ferdawoon menade att de nedtonade bögarna är underrepresenterade, bara att de är svårare att hitta. Om man då är ute efter dem kan man inte gå på utseende och beteende på samma sätt som man hade kunnat göra om man hade varit ute efter fjollor, utan får helt enkelt chansa sig fram i högre grad. När man chansar istället för att göra kvalificerade gissningar blir andelen missar naturligtvis större.
Det är så trevligt med någon som förstår mig och vad jag menar, istället för att lyssna på vad jag säger!
Senast redigerad av Ferdawoon 2013-08-02 kl. 18:42.
Citera
2013-08-02, 18:53
Medlem
Ferdawoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utopisknakenhet
Vem är den mest kända bög-personen i Sverige som inte kommit ut än?
Jag vet att ni bögar vet detta.
Tro det eller ej, men vi har inga hemliga medlemslistor eller så! :P
Sen är det, oftast i alla fall, allmän artighet att inte outa någon som inte vill bli outad. Vill personen inte komma ut så ska personen inte heller vara orolig för att någon han eller hon träffat ska skrika ut i media att "jag hade sex med den är personen" och en massa skvaller m hur han eller hon är i sängen.. Det är bara kändiskåta mediahoror som sysslar med sånt..

Coolt TEDtalk annars: "LZ Granderson: The myth of the gay agenda"
http://www.youtube.com/watch?v=CstD6O95L-o
Citera
2013-08-02, 19:34
Medlem
utopisknakenhets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferdawoon
Tro det eller ej, men vi har inga hemliga medlemslistor eller så! :P
Sen är det, oftast i alla fall, allmän artighet att inte outa någon som inte vill bli outad. Vill personen inte komma ut så ska personen inte heller vara orolig för att någon han eller hon träffat ska skrika ut i media att "jag hade sex med den är personen" och en massa skvaller m hur han eller hon är i sängen.. Det är bara kändiskåta mediahoror som sysslar med sånt..

Coolt TEDtalk annars: "LZ Granderson: The myth of the gay agenda"
http://www.youtube.com/watch?v=CstD6O95L-o

Du har en bra poäng där, men nog är det så att en hel del homosexuella kan reta sig på att vissa "framträdande" personligheter inte träder fram för sakens skull!? Nog hade de varit full poäng för er om tex Ma Oftedal, Timbuktu eller Prins Filip kommit ur garderoben och tagit ställning fullt ut?
Med det avser jag inte att de är homo.
Citera
2013-08-02, 19:41
Medlem
P-Orridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utopisknakenhet
Du har en bra poäng där, men nog är det så att en hel del homosexuella kan reta sig på att vissa "framträdande" personligheter inte träder fram för sakens skull!? Nog hade de varit full poäng för er om tex Ma Oftedal, Timbuktu eller Prins Filip kommit ur garderoben och tagit ställning fullt ut?
Med det avser jag inte att de är homo.
Jag personligen skulle inte bry mig utöver att jag skulle tycka att det skulle vara roligt för dem att de vågade vara öppna med vilka de är, men det är nog mycket på grund av att jag inte bryr mig om kändisar och deras förehavanden överlag. Dock, nu när du säger det så blev ju visst folk, både straighta och HBT, alldeles till sig när Anton Hysén kom ut, du kan nog alltså ha en poäng i att det är viktigt för en del människor. Dock inte enbart för bögar och definitivt inte för alla bögar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in