Citat:
Ursprungligen postat av blown
Brukar inte ni homosexuella säga att vi är så intelligenta att vi står över naturen, och inte borde låta instinkterna styra när det kommer till att döma homosexuella?
Är det då inte lite konstigt att hänvisa till naturen för att visa hur naturligt det är med homosexualitet?
Kyrkan sa: "Det är onaturligt! Det finns ingenstans annars i naturen!"
Forskare pekade på en hel rad arter där homosexualitet förekom som något inte särskilt ovanligt
Kyrkan sa: "Så det är djuriska drifter! Den gudomliga människan står över sådana saker!"
Om vi nu skulle växla i argumentationen så är vi knappast de första..
Citat:
Ursprungligen postat av sailaways
Homosexualitet är lika vanlig nu som för hundra eller tusen eller tiotusen år sen. Det är ett naturligt val alla själar gör för att avbalansera karma, få nya utmaningar och utveckla sig.
Jo men tjena... "Avbalansera karma"? New Age snack...
Citat:
Ursprungligen postat av Zabojca
Jag har verkligen ingenting emot homosexuella men självklart är det något fel i hjärnan. Det är bara att acceptera! Ett fel precis som adhd är ett fel i hjärnan. Om jag vore bög så skulle jag kunna leva mig in i och verkligen fatta att det är något fel i hjärnan. Men änsom ni inte kan göra det kanske det tyder på något fel..?
Bara för att det inte är som du anser att det ska funka så är det inte fel.
Bara för att vi inte hittat fossil för vissa steg i evolutionsprocessen så betyder inte det att det är ett bevis för Gud.
Djur gör väldigt många roliga saker som inte alls verkar vara till fördel för att just deras gener sprids vidare, men det kan vara till fördel för flockens överlevnad.
Gamla människor är till exempel rätt meningslösa. Bättre med unga människor som orkar jobba och ha sig hela tiden, som är virila och kan föröka sig. Men, de fungerar utmärkt för att hjälpa sina barn genom att ta hand om barnbarn och avhjälpa på andra sätt.
Det är till exempel väldigt bra inom vissa arter där det finns hanar som kan skydda flocken utan att för den skull slåss inom flocken för vem som ska få para sig med honorna. Det blir alltså extra vakter utan mer konkurrens och drama.´Med andra ord: Homosexualitet är en bonus.
Citat:
Ursprungligen postat av fotokillen
I 20-års åldern blev jag ganska ofta raggad av bögar men nekade alltid då jag är hetero. Känns idag som jag missade något och jag saknar verkligen den tiden och den delen av mitt liv. Det har (tror jag) inget med min sexuella identitet att göra, snarare saknar jag kryddan av något annorlunda än mitt nuvarande gråtänkande och inrutade dito. Ärligt talat skulle jag gärna vilja bekanta mig med denna kultur som verkar ligga utom räckhåll för mig och min vanliga bekantskapskrets.
Kort och gott så skulle jag vilja ha en kompis som är bög. Gärna feminin kille.
Det skulle kunna vara att du saknar att du känner dig eftertraktad. Kände du dig mer nöjd om en kille raggade på dig än om en tjej gjorde det? Det kan vara så att du också bara hade ett mer spännande liv då än vad du har nu, då det kanske blivit lite slentrian och allt bara tuffar på som alltid.
Jag vet inte om just bögkulturen är så fascinerande som en del verkar tro, men det kanske bara beror väl snarare på vilka bögar man träffar, precis som det är med heteron.
Citat:
Ursprungligen postat av Bitsocker
Sen så har jag en till fråga till alla, vad är homosexualitet enligt er? Är det en social konstruktion eller en biologisk defekt/avvikelse? Tycker ni att homosexualitet skiljer sig avsevärt från andra (mindre accepterade) sexuella läggningar?
Tänkte hänvisa till en dokumentär om det här. Minns ju dock itne vad den hette, när det var eller ens vilken kanal, så ni får ta det för vad det är, men de hade undersökt just det här med genetik och social konstruktion vad det gäller homosexualitet.
De hade tittat på en grupp slumpmässigt utvalda människor, en grupp familjer där ett eller flera av barnen identifierade sig som homosexuella, och sedan på enäggstvillingar.
De hade också någon definition om när någon skulle klassas som homosexuell. Det finns ju personer som "är" homosexuella men som helt enkelt inte kan erkänna det för sig själva utan istället lever i ett heterosexuellt förhållande och tycker att livet är en pina.
De noterade en viss ökning inom familjer. Alltså att familjer med ett barn som identifierade sig som homosexuell så var oddsen också högre att syskon skulle identifiera sig som homosexuella. Minns inte hur mycket större.
Det var dock inte 100% mellan enäggstvillingar, vilka ju är ett rätt bra exempel på personer´med samma genetiska uppsättning. Det var mer antingen 25% eller 50% att den andra tvillingen skulle identifiera sig som homo, om en av dom nu gjorde det.
Jag minns dock inte om de testade tvillingar som haft helt olika uppfostran och som inte skaffat det där starka bandet som syskon, och särskilt tvillingar, har.
Det var ingen absolut studie direkt, och det går ju alltid att reproducera för att stärka det statistiskt, och jag har vissa tankar om felkällor, men det visade att det ju i alla fall verkade ha att göra med både social konstruktion och genetik.