2012-03-25, 03:47
Citat:
Mmm men då är vi på samma nivå.. Sure, en vecka om året, med en Pride parad som kulmen, är ju inte så himla illa även om jag inte förstår mig på allt glam och glitter och fjolleri. Jag tycker att bögar och flator ska göra allt som vanliga heterosexuella par gör och göra det som om det inte var något konstigt alls med det; Tex hålla handen på stan, kramas och kyssas öppet, mata varandra med glass, och annat romantiskt sliskigt som ungdomar sysslar med.
Ursprungligen postat av Fickpluntan
Hehe. Folk som ogillar "bögeri" brukar väl kritisera både det ena och det andra skulle jag tro. Har nog inte hängt med i "debatten" dock, om det nu finns en sådan. En sak som jag själv har synpunkter på, är den kulturen som verkar ha uppstått kring homosexuella, med starkt fokus på homosex, alkohol och droger, dansklubbar, glittriga kläder och tingeltangel i största allmänhet. Detta upplever jag som synnerligen dekadent och icke önskvärt. Samtidigt har jag inte direkt ngn god uppfattning om hur representativ den kulturen är för homosexuella i allmänhet. Pridefestivalen är väl för övrigt flaggskeppet.
Det ska vara samma rättigheter och skyldigheter oavsett om det är man-man, kvinna-kvinna eller man-kvinna och det ska inte vara något som folk rynkar på näsan åt.
Sedan ska nämnas att allt glitter och glamour är bara en liten del av Pride. Det är en hel del workshops, seminarium, föreläsningar, politiska debatter, med mera.
Kika in på http://hbtqfestivalen.se/2011/05/pro...-2011-som-pdf/ tillexempel. HBTQ-festivalen är Göteborgs version av Pride.
Det snackas familjepolitik, religioners syn på homosexuella, och en himla massa annat! Det är saker varje dag, konstant, i en vecka. En del mer flummigt än annat.. Men det är kanske för att jag inte sett poängen med den påhittade vetenskapen Genus..
Bortsett från det dock.
Det är lite ett problem med Pride. Det folk ser är glammen och alla bögar i minimala speedos som står och kråmar sig på lastbilsflak. Det ingen ser är de vanliga personerna som går där. De som har ett vanligt jobb. De som kanske passar dina barn, de som kör din buss, de som bygger ditt hus..
De är ju vanliga personer som inte gör så mycket väsen av sig, så därför märks de inte.