2013-07-18, 11:01
Medlem
SvenskOppositions avatar
Mediakriget FÖR mångkulturen puttrar på även under sommarvärmen. Nationalister och övriga invandringskritiker får ju oss ofta till livs från medialt och politiskt håll att det pågår ingen massinvandring och att våra länder alltid har varit mångkulturella.

Undantagen är då massinvandringen ger förändringar som eliterna nickar jakande till. Som i denna artikel rörande Texas demografiska förändringar och hur dessa påverkar framtida valutgångar, författad av SvD:s Karin Henriksson.

unvis.it/www.svd.se/nyheter/inrikes/demokraterna-vill-ta-texas_8355336.svd

Citat:
I senaste valet segrade Obama i Austin, Dallas, Houston, San Antonio och därutöver var stödet extra massivt i gränsstäderna Laredo, McAllen, El Paso och Brownsville. Det rör sig om växande orter i en stat där minoriteterna utgör en majoritet. På sikt väntas minori-teterna, 38 procent latinos och 12 procent svarta, bli ännu större.

Henriksson låter egna värderingar lysa igenom i den korta artikeln.

Citat:
En ny frestande slagpåse för demokraterna har dykt upp på scenen, nämligen färske Tea Party-stödde senatorn Ted Cruz som gjort en del egendomliga uttalanden. Men i de egna leden lyfts Cruz fram som tänkbar presidentkandidat trots att hans kompromisslösa åsikter i invandrarfrågan inte torde tilltala latinoväljarna i Texas.
Citera
2013-07-18, 12:00
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Israel-kulten är framför allt levande inom den karismatiska rörelsen, dvs vissa frikyrkor. Tex har ju Livets Ord sin "Operation Jabotinsky" (om den nu fortfarande finns kvar), där de aktivt finansierar transporten av ryska judar till Israel. Projektet är döpt efter hedersmannen Ze'ev Jabotinsky (googla!).

Enl. vad jag ryktesvägen hört.. så är Livets Ord också aktiva i invandringsindustrin.

Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
En avgörande skillnad mellan den karismatiska rörelsen och Svenska Kyrkan är det stora fokuset på Helig Ande, helbrägdagörelse och profeterande. Bibelns berättelser är alltså inte något historiskt som skall studeras utan i allra högsta grad levande och alla som är "kallade av herren" har potential att vara lika heliga som de allra heligaste av de historiska figurerna. Vart detta leder bland de etiska principerna kanske ni kan lista ut. ... Man gör alltså Guds verk genom att uppfylla Hans profetior. Sen får man sin belöning i himmelen.

Hur hamnar man här, att "alla som är "kallade av herren" har potential att vara lika heliga som de allra heligaste av de historiska figurerna" samt att man gör "Guds verk genom att uppfylla Hans profetior. Sen får man sin belöning i himmelen"?

Det är inte alls svårt att förstå, att det lätt får en deformerande effekt på personlighetsutvecklingen, att vara medlem av "Guds utvalda folk" - men vilken väg tar den karismatiska rörelsen till samma uppblåsta självbild?
Citera
2013-07-18, 13:01
Medlem
lampross avatar
Några glada nyheter. Två stycken, närmare bestämt.

Först är det ju så att Daniel Carlsen, ledare för det nationalistiska Danskernes Parti, friats i hovrätten nyss. [Flashbacktråd.] Han hade i en artikel påstått att afrikaner i regel har lägre IQ än européer. Och för det åtalades han. Men se det gick inte att fälla honom...!

Detta var i Danmark. Men det är led i ett syndrom: att försöka komma åt invandringskritiker lagstiftningsvägen. Vi såg det även i Sverige nyss med åtal mot Realisten för HMF-aktiga utsagor i kommentarsfältet. Exakt hur det går där vet jag inte. Men trenden är att "eliten" försöker med alla medel att kämpa för sin PK-ism, och när smutkastning inte går längre försöker man med lagboken. Men det är ett trubbigt instrument. Ty vi har en vid, etablerad yttrandefrihet i det här landet och den kan de inte stoppa.

Min andra glada nyhet såg jag i en tråd i M&J. Fredfolkfrihet skriver om Aftonbladets nedgång. Den är stor!
Citat:
År 2000 hade Aftonbladet en snittupplaga på 450'000 exemplar om dagen. I år landar upplagan troligen runt 180'000 tryckta tidningar varje dag. Upplagan har alltså rasat med 60 procent på 13 år.
Detta är ingen simpel nedgång. It's murder...! Detta tapp hämtar de aldrig in. För nu har vi förutom teknikskifte även ett markant opinionsskifte. I den mån folk kollar nyheter så gör de det på fria sajter på nätet. Där förmedlas strategisk information, där finns texter som säger något nytt. Så AB is going down man, så även DN och SvD. Jag trodde inte i början av året att de är så nere för räkning men, ärligt, det börjar verka MSM-konkurs banne mej. Nåväl inte än. Men deras tapp är så stora så det är bara goodbye snart.
Citera
2013-07-18, 13:58
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Några glada nyheter. Två stycken, närmare bestämt.

Först är det ju så att Daniel Carlsen, ledare för det nationalistiska Danskernes Parti, friats i hovrätten nyss. [Flashbacktråd.] Han hade i en artikel påstått att afrikaner i regel har lägre IQ än européer. Och för det åtalades han. Men se det gick inte att fälla honom...!

Detta var i Danmark. Men det är led i ett syndrom: att försöka komma åt invandringskritiker lagstiftningsvägen. Vi såg det även i Sverige nyss med åtal mot Realisten för HMF-aktiga utsagor i kommentarsfältet. Exakt hur det går där vet jag inte. Men trenden är att "eliten" försöker med alla medel att kämpa för sin PK-ism, och när smutkastning inte går längre försöker man med lagboken. Men det är ett trubbigt instrument. Ty vi har en vid, etablerad yttrandefrihet i det här landet och den kan de inte stoppa.

Min andra glada nyhet såg jag i en tråd i M&J. Fredfolkfrihet skriver om Aftonbladets nedgång. Den är stor!

Detta är ingen simpel nedgång. It's murder...! Detta tapp hämtar de aldrig in. För nu har vi förutom teknikskifte även ett markant opinionsskifte. I den mån folk kollar nyheter så gör de det på fria sajter på nätet. Där förmedlas strategisk information, där finns texter som säger något nytt. Så AB is going down man, så även DN och SvD. Jag trodde inte i början av året att de är så nere för räkning men, ärligt, det börjar verka MSM-konkurs banne mej. Nåväl inte än. Men deras tapp är så stora så det är bara goodbye snart.

Aftonbladets upplagenedgång är ju sanslöst glädjande.

Vad gäller den juridiska attacken mot oliktänkande är jag mindre optimistisk vad gäller Sverige (fallet Daniel Carlsten gäller ju Danmark). Jag delar helt din uppfattning att den här typen av attacker under senare tid har blivit vanligare.

I Sverige har vi den väldigt flexibla lagen om hets mot folkgrupp. Det som pågår är ideliga anmälningar i syfte att pröva och fälla, med målsättningen att få juridiska prejudikat som allteftersom inskränker vad som kan skrivas på nätet.

Som jag ser det är det fullt möjligt att på detta sätt tillslut komma till en punkt där retoriskt viktiga begrepp som t.ex. massinvandring blir omöjliga att använda. Och det är ju givetvis dit man vill komma.

Den aktör som, åtminstone utåt sätt, driver dessa anmälningar i Sverige är Juridikfronten.

I de politiska och mediala skuggorna finns dock säkerligen ett flertal som gärna ser en mer reglerad yttrandefrihet i Sverige. En sådan filur som tidigare nämnts i tråden är ju Göran Rosenberg.
Citera
2013-07-18, 14:10
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Aftonbladets upplagenedgång är ju sanslöst glädjande.

Vad gäller den juridiska attacken mot oliktänkande är jag mindre optimistisk vad gäller Sverige (fallet Daniel Carlsten gäller ju Danmark). Jag delar helt din uppfattning att den här typen av attacker under senare tid har blivit vanligare.

I Sverige har vi den väldigt flexibla lagen om hets mot folkgrupp. Det som pågår är ideliga anmälningar i syfte att pröva och fälla, med målsättningen att få juridiska prejudikat som allteftersom inskränker vad som kan skrivas på nätet.

Som jag ser det är det fullt möjligt att på detta sätt tillslut komma till en punkt där retoriskt viktiga begrepp som t.ex. massinvandring blir omöjliga att använda. Och det är ju givetvis dit man vill komma.

Den aktör som, åtminstone utåt sätt, driver dessa anmälningar i Sverige är Juridikfronten.

I de politiska och mediala skuggorna finns dock säkerligen ett flertal som gärna ser en mer reglerad yttrandefrihet i Sverige. En sådan filur som tidigare nämnts i tråden är ju Göran Rosenberg.

Finns det någon avgörande skillnad mellan innehållet i det blog-inlägg, som Nils-Eric Hennix fälldes för i Sverige och innehållet i det blog-inlägg, som Daniel Carlsen friades för i Danmark?

https://www.realisten.se/2012/05/24/...s-eric-hennix/
Citera
2013-07-18, 14:23
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Finns det någon avgörande skillnad mellan innehållet i det blog-inlägg, som Nils-Eric Hennix fälldes för i Sverige och innehållet i det blog-inlägg, som Daniel Carlsen friades för i Danmark?

https://www.realisten.se/2012/05/24/...s-eric-hennix/

För mig som juridisk lekman är det svårt att se någon avgörande skillnad som utifrån det juridiska perspektivet väger över mot fälla respektive fria.

Det skulle dock vara intressant med en juridiskt kunnig analys av detta fall, samt även en juridiskt kunnig analys av Juridikfrontens attacker mot oliktänkande och hur långt lagen om hets mot folkgrupp skulle kunna tänjas.

Någon för Kebnekaisa att kommentera kanske?
Citera
2013-07-18, 14:27
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
För mig som juridisk lekman är det svårt att se någon avgörande skillnad som utifrån det juridiska perspektivet väger över mot fälla respektive fria.

Det skulle dock vara intressant med en juridiskt kunnig analys av detta fall, samt även en juridiskt kunnig analys av Juridikfrontens attacker mot oliktänkande och hur långt lagen om hets mot folkgrupp skulle kunna tänjas.

Någon för Kebnekaisa att kommentera kanske?
Jag är inte heller någon juridikexpert, men det känns som om HMF-lagen är väldigt flexibel & att man kan bli dömd enbart för att rabbla upp ren fakta. Så länge det av vänstern kan bedömas som "hatfakta".
Citera
2013-07-18, 15:07
Medlem
lampross avatar
Det är sant att den juridiska offensiven inte ska underskattas.

Vi har ju till exempel Skånepartiets ledare Carl P. Herslow. Enligt Realisten ska han ha fått en bok han skrivit beslagtagen. Boken är kritisk mot islam. På en teknikalitet kunde den visst beslagtas.

Vi, som regimkritiker, bör följa denna utveckling noga. I alla fall bör vi notera att detta operation pågår: att försöka tysta oss invandringskritiker lagstiftningsvägen -- nu när smutskastning inte går, ja har rakt motsatt effekt. För smutskastning, se till exempel Flashbacktråden om mitt Breivikbloggande. Regimen ogillade detta, att en högerman som jag bloggade om Breivik. Men man kom inte åt mig eftersom jag inte begått något brott. Jag kritiserade ju Breivik, men jag analyserade även hans dåd ur högersynpunkt. Regimen gick i taket för detta. Men de visste att de inte hade något "case" mot mig. Så man försökte med Expo och man försökte hota med Säpo. Men allt detta var tomma hot. I'm still operating.

Men visst är allt som har med Breivik att göra laddat. Se bara på Varg Vikernes som nyligen haffats i Frankrike på lösa grunder. Även han ogillade Breivik, men haffas skulle han...!

- - -

Vad gäller dagens juridiska offensiv så ska den, som sagt, tas på allvar generellt. Visst förstår jag att allt som andas kritik av invandring idag kan åtalas. Men har man bara språket i sin hand så blir sådana som jag en hård nöt att knäcka.

I övrigt handlar det mest om att, som bloggare, sila språket, skriva "afrikan" istället för "neger" osv. Och, om man på avgörande vis kritiserar invandring, göra det på legala och sedvanerättsliga grunder och försöka undvika alltför särartsmässiga resonemang. Och kom ihåg att det finns ingen lag mot att hylla svenskar och svensk kultur, mot att hylla västerlandets storhet och ära. Här kan man som skribent blåsa på rätt hårt utan att det går att åtala. Chauvinism per se är inte åtalbart. Så länge man hyllar det egna folket har man torrt på fötterna.

För övrigt behöver man ju som känd högerskribent och invandringskritiker inte skriva om invandring 24/7. Jag ger detta råd till andra skribenter. Själv bloggar jag sedan länge om "allt möjligt, plus nationalism". Det är som med SD: alla vet numera att de vill begränsa invandringen. Då kan de passa på att lyfta andra frågor, höja profilen här och där och köra hårt dag och natt. Vägen är fri. Detsamma är tipset för allsköns högerskribenter som kan känna sig hämmade av denna juridiska offensiv vi ser idag: relax säger jag, allt går i vår väg. SD är limmat på 10%. Man kan sväva förbi lagbokshotet genom att skriva om allt möjligt, plus av och till nämna invandringens välsignelser. Det är en skön konst. Och "i begränsningen visar sig mästaren", som Goethe sa.
Citera
2013-07-18, 15:18
Medlem
LostGenerals avatar
Nu kanske frågan om "kulturkriget" har börjat uppfattas lite högre upp i samhällsleden. Med rubriken Sverige behöver inte ett kulturkrig varnar Daniel Nord för att Sverige kan vara på väg att splittras kulturellt enligt "amerikanskt mösnter." Även om han enligt mitt tyckte utmålar konturerna ganska bra så har han helt missat att kulturkriget redan är i fullgång. Skillnaden mellan Sverige och USA är att i USA är MSM uppdelad i två läger medan i Sverige är all MSM på ena sidan av konflikten. På ytan kanske det är svårt att se att det råder någon form av konflikt kring vilken riktning Sverige är på väg mot, men det är bara en chimär. Internet visar tydligt att det finns en annan bild av Sverige som är relativt vedertaget och som aldrig dyker upp i media.

Citat:
I Sverige vore den centrala ”kulturkonflikten” istället invandring, men – kan man tänka sig – även feminism och synen på ordningsmakt.

Citat:
Sverige behöver inte ett fullfjädrat kulturkrig. Majoriteten svenska väljare är, för att ta invandringen som exempel, inte främlingsfientliga; i själva verket skulle många aldrig få för sig att rösta på ett främlingsfientligt parti.

Det betyder å andra sidan inte att de i en tid då alla är ense om att integrationen i Sverige är ett problem nödvändigtvis ställer sig bakom höga nivåer av invandring. Det är rimligt att anta att de flesta svenskar vill göra det rätta, men med eftertanke. Detta borde också vara Reinfeldts och Löfvéns fokus, snarare än ömsesidig pajkastning till följd av uppfattningar om att motståndaren inte markerat gentemot SD tillräckligt tydligt.

http://debatt.svt.se/2013/07/18/sver...tt-kulturkrig/
Citera
2013-07-18, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lampros

Aftonbladets ras är mycket mer dramatiskt än så: så sent som 2008 (när Helin tillträdde) hade man en bra bit över 400 000 betalda papperstidningar. Denna kärnverksamhet som tills nyligen stod för 3/4 av omsättningen har alltså mer än halverats på bara 5 år av helinism. AB är omkört i papper av Expressen och ett par norska tidningar, har jag för mig. Otänkbart för bara ett par år sedan.

Det är problem nr 1. Helin var ju mycket duktig på att positionera AB digitalt istället, så att offra pappret för att offensivt ställa om till online kanske var bra trots allt. Visserligen ger webb-reklam bara en bråkdel av reklam i print, men med jättemånga klick så löser det sig väl?

Kanske inte. problem nr 2 är nämligen att AB och alla andra tidningar just nu tappar mycket på nätet också, vilket avhandlas i samma tråd du refererar till. Den största anledningen till detta är att folk surfar in och kollar nyheterna på mobilen istället för nätet.

Detta är YTTERLIGARE en strukturomvandling eftersom mobilreklamen bara ger en bråkdel av nätreklamen per titt.

Dessutom har de svenska mediehusen ingen möjlighet att konkurrera i effektivitet med Google och Facebook vad gäller träffsäker reklam. I princip vet Google vad du tänker på grund av sin enorma informationsinsamling. De vet alltså exakt att just du är intresserad av en ny bil, mobil, dejtingtjänst eller kredit, vilket Aftonbladet inte gör. För reklamköparen är det som att jämföra smart bombs med bombmattor.
Senast redigerad av oyto 2013-07-18 kl. 15:47.
Citera
2013-07-18, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Jag har funderat en del på vilken opinionsbildande effekt Flashback kan tänkas ha. Å ena sidan tror att forumet bara besöks av en mindre andel svenskar, och för det andra tror jag att de flesta av dessa redan har sina åsikter utmejslade. Typexemplen är inbitna SD- eller SVP-sympatisörer eller invandrare och antirasister som mest surfar in för att förfasa sig eller spy galla över dessa. Detta implicerar att genomslaget borde vara begränsat.

Å andra sidan ... Det finns numera ett helt kluster av alternativmedia med tillhörande flöde av information. Avpixlat, Fria Tider, Snaphanen, SD:s hemsida och Facebooksida, SDU:s hemsida, nättroll som skriver på Twitter, på Facebook och i kommentatorsfält, samt punktvisa debattinlägg från Sverigedemokrater eller fristående invandringskritiker inom etablerad media. I detta sammanhang intar Flashback en särställning, i egenskap av den enda arenan för fördjupande diskussion. Forumet är alternativmedias bakgård. I ljuset av detta, vilken eller vilka funktioner uppfyller det?

Först och främst tror jag att Flashback når ut direkt, i samband med att etablerad media skriver om någon nyhet som är relaterad till invandring eller mångkultur. Folk kommer surfa in på forumet för att de är nyfikna, och för att de vet att trådarna kommer ge mer info om ämnet. En del av dem kommer att få sin hemska bild av t ex SD:are bekräftad, andra kommer få den nyanserad, och vissa kanske rentav börjar undra om partiet är orättvist svartmålat. Framför allt kommer de bli medvetna om saker som media valt att tala tyst om om, vilket så klart oftast är positivt.

När det gäller de mer renodlat politiska diskussionerna, som de i den här tråden, tror jag de påverkar på sikt just genom att det inte bara produceras enstaka inlägg, utan för att de pågår dygnet runt och året om. Eftersom nivån är hög engageras fler till att skriva. Plötsligt kan den som surfar in på forumet få en bild av att det endast är här tidens stora frågor diskuteras uppriktigt och på allvar Debatterna i sig själva formar permanenta alternativmediala strukturer, skulle man kunna säga. Precis som droppen urholkar stenen eller får det en gång friska virket i PK-väggen att ruttna inifrån tror jag viss effekt uppnås. Men det ska som sagt ses på sikt.

/SD-trollet

Min huvudpoäng är att även om alternativ- och sociala medier idag INTE sätter dagordningen i samhällsdebatten som helhet, så gör de det i den Sverigevänliga folkrörelsen, vilket partiledningen i SD måste förhålla sig till.

Med hundratusentals unika veckobesökare på Avpixlat och framförallt Fria Tider, förutom Flashback med sina 40 000 besökare inne samtidigt och 700 000 medlemmar så kan vi vara säkra på att en mycket stor del av Sverigevännerna faktiskt inte är omedvetna om Jimmie dumma uttalande om svensk etnicitet, om nolltoleransens mediala fiasko och dubbla måttstockar osv.

Hur många av SD:s 10 000 medlemmar följer bara MSM? Eller ens bara Avpixlat för sitt alternativa nyhetsintag? Hur lätt är det att fortsätta fjärma sig från nationalismen, ens om man vill? Eller fortsätta med lättvindiga uteslutningar, samtidigt som man låter lojalister komma undan?

Vad jag menar är att en väl genomtänkt och välmenande kritik snabbt kan spridas inom en liten skara människor som till sin natur inte litar på auktoriteter eller tror på svartmålning och att det då kan hända saker väldigt snabbt inom folkrörelsen.

Vilket som sagt är BRA. Det är folket som ska ge makthavarna direktiven, inte tvärtom.
Citera
2013-07-18, 16:23
Medlem
Dogdylan6.0s avatar
Fria Tider har verkligen blivit bättre. Fria Tider försöker sig också på att gör riktig journalistisk jämfört med islamofobiska Avpixlat och när de gör det bli det oftast riktigt bra även om det inte är i samma format och samma kvalitet som i etablerad medias produktioner. Tydligen tyckte inte de frireligiösa pingstvännerna om Stanley Sjöbergs Youtubevideo i vilken han menade att "muslimerna kommer födda många barn", "om du är sverigedemokrat är du inte kristen", "vi kan ta emot invandrarna eftersom vi har så gott om plats och så kan de ha får och höns som i Israel", "Israel har bättre immigrationspolitik än hos och vi skall sätta dem på kibbutz som dem" och "varje invandrare skall lära känna Jesus". Sjöberg tog bort videon efter några dagar eftersom många av de frireligiösa blev upprörda. Säkerligen blev många av hans egna församlingsmedlemmar förbannade. Stanley Sjöberg är inte direkt känd för sin politiska korrekthet angående muslimer och homofiler. Hur som helst hade han fått det informella uppdrag av Kristdemokraterna att se till så att de frireligiösa väljarna stannar kvar i partiet. Det dröjer alltså inte mer än några veckor innan han har gjort bort sig. Fria Tider hakar på detta och gör en intervju med honom. Där framkommer det följande:

.....

Citat:
I filmen tog du upp Israel som ett föredöme när det gäller invandringspolitik. Men förekommer det inte mycket rasism i Israel, särskilt mot palestinier?
Det menar jag att det inte gör. Det bor 1,5 miljoner araber i Israel och de har samma sociala rättigheter och politiska möjligheter, som inte ens kan jämföras med hur människor hanteras i arabländerna runt omkring. Därför är Israel för mig verkligen en förebild i hur man tar emot människor.
Israel är alltså en förebild för hur man skall ta emot människor. Mig veterligen så internerar man illegala invandrare, har strikta lagar mot immigration och den enda egentliga assimilationspolitiken är den som rör judar. Israeliska judar har positiva särrättigheter medan israeliska icke-judar diskrimineras. Det är således ingen söt och gullig liberal demokrati. Enligt Sjöberg skall vi ta intryck av denna invandrings och integrationspolitik.
Citat:
Angående sociala rättigheter: i Israel är det förbjudet för judar att gifta sig med ickejudar. Vad tycker du om det?
Ja, men det är en unik, speciell situation på grund av historien där det judiska folket gång på gång varit utsatta för olika försök att förinta deras identitet. Därför sluter de sig samman för att behålla sin särart. Men samtidigt visar de främlingen, grannen, araben stor kärlek och generositet.
Fria Tider ställer då följande fråga och nämner att de har ungefär samma lagstiftning som apartheid Sydafrika. Detta har alltså Sjöberg inget problem med eftersom judarna måste instifta lagar som konserverar deras identitet och särart.
Citat:
Vad skulle du tycka om den svenska staten förbjöd äktenskap mellan svenskar och ickesvenskar?
Det skulle jag inte tycka om, därför att vi är ett annat folk. Vi har inte samma unika kallelse som det judiska folket.
Fria Tider tar fasta på att Sjöberg tycker att vi skall ha samma invandringspolitik och immigrationspolitik som Israel frågar därför honom om vi skall ha samma lagstiftning som Israel. Det skall vi absolut inte ha säger Sjöberg eftersom vi inte är det "utvalda folket". Med andra ord - vissa folk skall sträva bevara sin etniska och religiösa särart men inte andra folk. Sjöberg är per definition inte för den egalitära och högst missvisande svenska åsikten om "alla människors lika värde".
Citat:
Vad är det för en unik kallelse som det judiska folket har men vi svenskar saknar?
Det skulle det ta ett bibelstudium på en timme att riktigt klargöra.
Fria Tider ger sig inte och ställer den självklara frågan. Varför har det Judiska folket det utvalda folket. Varför är inte vi svenskar det? Sjöberg undviker frågan och säger att det har att göra med teologi.

Vad Stanley Sjöberg skulle ha sagt här är när alla judar är samlade i Israel så kommer Messias återkomma. När den dagen kommer så kommer judarna konvertera till kristendomen och de judar som inte gör det hamnar i helvetet. Det är hela poängen med kristen sionism. Skillnaden mellan Stanley Sjöberg och sina amerikanska men betydligt mer konservativa kamrater så som John Hagee, Pat Robertson eller för den delen Ulf Ekman är att de mer eller mindre är öppna islamofober och inte lika pigga på massinvandring som honom. Detta är säkert inte Sjöberg heller men han är otrolig för att SD inte kommer behandla hans sionistiska vänner lika gott.

Vad Sjöberg dock inte har fattat är att Söder, Ekeroth och Jomshof som är pro israel av sekulära skäl. Vidare är Julia Kronlid en varm kristen sionist. Det är alltså ledande personer i partiet. Partiet som sådant är inte speciellt sionistiskt och i synnerhet inte det växande ungdomsförbundet. Jag är dock tveksam till om det finns så många traditionella frireligiösa i partiet. Partiet vill upprätta den lutherska och nationella statskyrkan. Vilken var i opposition mot sådana som Stanley Sjöberg. Jag vill också påpeka att de lutheraner och katoliker teologiskt inte anser att judarna är det "utvalda folket" eller att Israel är något att bevara för omvärlden. Den första påven som besökte Israel var den liberala påven Johannes Paulus. Vatikanen har diplomatiska relationer med Israel men Vatikanen har inte erkänt Israel som stat. Pius X (1835-1914) sade följande till självaste Theodor Herzl 1904.

Citat:
We cannot prevent Jews from going to Jerusalem, but we can never sanction it. Jews have not recognized Our Lord, therefore we cannot recognize the Jewish people. They had ample time to acknowledge Christ's divinity without pressure, but they didn't. Should the Jews manage to set foot on the once promised old-new land, the missionaries of the Church would stand prepared to baptize them. Jerusalem cannot be placed in Jewish hands.

Lutheranerna är heller inte så förtjusta i judarna. Martin Luther (1483-1546) och många andra framträdande lutheraner har historiskt uttryckt sig mycket antisemitiskt. Olaus Petris och senare Laurentius Petri, den första ärkebiskopen tyckte inte annorlunda. Judar fick inte bosätta sig i Sverige förrän 1781 och judar får inte äga mark i Sverige förrän på 1860-talet. Däremot kunde judar bosätta sig i Sverige om de konverterade till kristendomen. Sverige hade det stora "judedopet" år 1681. Det skall påpekas att katoliker och andra inte heller var välkomna. Det var en nationalistisk, ja etnonationalistisk version av lutheranska tron som gällde.

Sionismen som fenomen är ett relativt nytt fenomen. Sionismen uppstod i England på 1830-talet. Vid den tidpunkten handlade det om att den sekulära brittiska eliten ville bli av med judarna och expandera Storbritanniens inflytande. Senare argumenterade ett antal judar så som Moses Hess (1812-1875) för en judisk stat. Hess ville se sekulär nationalsocialistisk judisk stat. Hess influerande Karl Marx. Theodor Herzl (1860-1904) var den jude som lyckades organisera sionismen och öka den judiska invandringen till Israel vilket började på 1880-talet . Även efter Israel bildades 1948 var det många judar som inte ville flytta. Så hur upp kom den kristna sionismen? Den kristna brittiska sektledaren John Nelson Darby (1800–1882) menade att Messias skulle återkomma om alla judar samlades i Israel. Amerikanen C. I. Scofield (1843-1921) var den som introducerade den kristna sionismen till USA. I Europa var flera kristna aktörer involverade i det sionistiska projektet vilket syftade till att göra kristendomen sionistisk.

En av dem var den nu bortglömda anglikanen William Hechler (1845-1931). Han introducerade förövrigt Herzl för den tyska kejsaren. Den kristna sionismen har dock aldrig växt sig stor i Europa. Det var i USA som den växte och blev en dominerande kraft. De europeiska statskyrkorna och även den katolska kyrkan har aldrig haft speciellt mycket gott att säga om judenheten. I Sverige har den Svenska Kyrkan aldrig haft ett gott öga till de små sekteristiska karismatiska pingstkyrkorna vilka idag har hämtat det mesta av sin teologi från USA. Stanley Sjöberg är förövrigt född i USA och influerande av den amerikanska sionistiska teologin.

http://www.friatider.se/frikyrkopast...-mejlprotester
Senast redigerad av Dogdylan6.0 2013-07-18 kl. 17:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in