2013-04-15, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Intressant poäng. Problemet nu är ju att SD har uteslutit sig själva från att delta i den debatten. Tullberg pratar om etnisk homogenitet, något SD använde mot Ehn i uteslutningsärendet. Tullberg debatterar alltså på områden SD, enligt sina egna regler, inte får beträda. Antingen väljer man att beträda dem ändå (deras nolltolerans handlar ju trots allt mest om att göra sig av med intern opposition) och lägger sitt hyckleri i öppen dager, eller så är man tyst och konsekvent och gör sig därmed irrelevant när den relevanta debatten verkligen börjar. På lång sikt kan man nog redan nu räkna bort SD.

Bra och modigt av Tullberg att ta i de här frågorna.
Kent Ekeroth är på "den etniska bollen" – länkar till Tullbergs text från sin blogg:
http://kentekeroth.se/2013/04/15/den...ammanhallning/

Tydligen är han inte rädd för att det öppnas ett uteslutningsärende...
Senast redigerad av Kebnekaisa 2013-04-15 kl. 23:03.
Citera
2013-04-15, 23:22
Medlem
Jag tror att svensk media inom snar tid kommer försöka göra en omärkbar övergång från att representera det "friska" samhället, till att marknadsföra sig som ena parten i en tvåpartsstrid. De vet att svenskarna inte längre känner igen sig i medias samhällsbild, och medias nuvarande image måste således kasseras för att undvika dödläget som kan uppstå när en tidning är principfast i instabila tider. Ifall media fortsätter med sin nuvarande samhällsbild samtidigt som gräsrötterna samlar alltmer fakta, så kommer balansen de emellan att till slut slå över till gräsrötternas fördel. Det är som en hus som står på ända, och för varje vetskap som gräsrötterna lägger till under husets marksida, desto mer reser sig huset tills det står rakt upp igen.

Men om media börjar marknadsföra mångkultursdebatten som en dispyt mellan två intellektuella läger, så kan de förminska gräsrötterna på det viset. Då ser det ut som att båda parterna har vettiga lösningar på ett problem som har orsakats av en för de lågintellektuella svenskarna okänd tredje part (när det egentligen är etablissemanget, alltså den ena parten, som är den "tredje parten").

Fan, jag skulle ju till KB och veva mikrofilm. Får bli någon gång när jag inte jobbar så mycket.
Citera
2013-04-15, 23:31
Medlem
Intressant debatt på Publicistklubben idag. Janne Josefsson hyllas av regimkritiker för sin insats men den som visat mest mod är faktiskt Stina Dabrowski. Dels för ett uttalande igår i Agenda i debatt mot Ali Esbati där hon sa att alla får räkna med att bli ifrågasatta i en demokrati. Sett i sitt sammanhang så innebar uttalandet att man som invandrare måste räkna med att bli ifrågasatt vad man gör här i Sverige och om man ens bör vara här. Något liknande har nog inte yttrats i svensk television.

Dels bör hon hyllas för ett uttalande idag där hon menade att vi måste kunna debattera hur många invandrare Sverige behöver. Uttalandet kom efter att Josefsson hade slagit fast att det inte var något fel att debattera hur många invandrare Sverige tål. Stina Dabrowskis frågeställning är mer finurlig och faktiskt nationalistisk med sin utgångspunkt i vad svenska folket är betjänt av, och inte vilka moraliska skyldigheter vi har gentemot andra folk.

Janne Josefsson har en tendens att backa i allra sista stund när han diskuterar invandringsfrågor. Det är mycket om att alla måste få komma till tals men när han avkrävs en egen ståndpunkt så blir det de vanliga flosklerna. Som anonym skribent på nätet vore det dock förmätet av mig att beskylla någon för bristande mod i invandringsdebatten så min poäng är en annan.

Jag menar att anledningen till att Dabrowski och Josefsson idag vågar säga saker de inte skulle sagt för fem år sedan är att det nu finns en alternativ offentlighet som i någon mån tar udden ur det eventuella mediadrev som hade kunnat följa på en sådan här debatt. För fem år sedan hade Josefssons uttalanden förvrängts i otaliga kulturartiklar och det hade i längden blivit helt omöjligt för Josefsson att försvara sig. Kanske hade han fått sparken från SvT (efter en förnedrande pudel i riksmedia).

Idag finns hela debatten på nätet så det går att kolla exakt vad som sades, och varje drev från den härskande eliten kan mötas av ett lika upphetsat motdrev från den fria median. Avpixlat och Fria Tider gör det helt enkelt lättare för sådana som Dabrowski och Josefsson att uttrycka sina åsikter. De ökar yttrandefriheten.

Följaktligen finns det idag en del av mediaeliten som har ett intresse av att den fria median legitimeras och normaliseras, helt enkelt för att den ökar deras eget svängrum. Jag tror det finns många idag som skulle vara beredda att uttala sig för Avpixlat eller Fria Tider eller till och med skriva för samma publikationer om de bara lyfte på luren. Jag tror inte man riktigt insett den potentialen.
Citera
2013-04-15, 23:59
Moderator
Siegfrids avatar
Expo är helt klart trängda nu. De slår åt alla håll. Nu är till och med Expressen och Kvällsposten sverigedemokrater och rasister. Alla utom Expo då förstås, som enligt dem själva är de enda balanserade i världen.
http://expoidag.blogspot.se/2013/04/...a-villkor.html
Citera
2013-04-16, 00:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Expo är helt klart trängda nu. De slår åt alla håll. Nu är till och med Expressen och Kvällsposten sverigedemokrater och rasister. Alla utom Expo då förstås, som enligt dem själva är de enda balanserade i världen.
http://expoidag.blogspot.se/2013/04/...a-villkor.html
Kanske kan bli lite roliga utspel nu när dom är så trängda, In-fighting är festligt.
Ekonomiskt så klarar dom sig nog ändå, Stieg's penger räcker väl i 100 år till.
Citera
2013-04-16, 00:10
Medlem
HerrPs avatar
Expo har ju ap ångest nu. De var tvingade att ingripa mot öppet judehat, men samtidigt visar det att deras tidigare islamofobi snack ofta varit falsk flagg. Nu tappar de rollen som fanbärare i kampen mot ondskan och måste blixtsnabbt återta kommandot. Så då måste alla andra konkurrenter svartmålas som rasister så att expo åter kan sola sig i glansen att vara det goda samhällets vakthundar.

Fast deras dagar är räknade. Snart måste de välja sida allt eftersom multikulti förpuppas till balkanisering och olika etniska grupper blir starka nog att dels bekriga varandra, samt även angripa Feminism, Queer, och andra omhuldade särgrupper.

Jag önskar Expo god seglats i farliga vatten på jakt efter nästa offergrupp man kan slå mynt på.
Citera
2013-04-16, 00:33
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebnekaisa
Kent Ekeroth är på "den etniska bollen" – länkar till Tullbergs text från sin blogg:
http://kentekeroth.se/2013/04/15/den...ammanhallning/

Tydligen är han inte rädd för att det öppnas ett uteslutningsärende...

Han har judekortet som trumfar alla andra PK-etnicitetskort (därför är han inte rädd?)

För övrigt, om han ser judar som en egen etnisk grupp skild från svenskar, förtjänar han all respekt för sitt uttalande.
Senast redigerad av Superlistig 2013-04-16 kl. 00:40.
Citera
2013-04-16, 08:26
Moderator
Siegfrids avatar
Expos Alex Bengtsson fortsätter att dra på sig ogillande. Nu är det ledarskribenten Peter J Olsson som anklagas för att vara sverigedemokrat och rasist, och rada upp stereotypiserande klyshor i sin text.

Alex är inte van att föra en debatt med någon som säger emot och som har en position. Han tror att han diskuterar med random sverigedemokrat och att det bara är att höja rösten så tystnar dem. Peter J Olsson, som för övrigt inte har ett rasistiskt ben i sin kropp, är asförbannat på att bli behandlad som en snorunge.
Lägg märke till Bengtssons bortförklaringar "Ni kan tolka det som att jag satt i möte" och "länkningsfunktionen fungerade inte i går kväll". Olsson blir bara argare av att bli behandlad på det viset.

Läs uppifrån och ner:
Citat:
Alex Bengtsson ‏@alexbengtsson 10h

Nu har jag bloggat om några av de tråkigheter som har uppstått i samband med debatten om Omar Mustafa http://expoidag.blogspot.se/2013/04/...a-villkor.html … #svpol

Mats Skogkär Mats Skogkär ‏@Skogkar 9h
@alexbengtsson Tycker du det är rimligt att placera @pjolsson på samma hylla som "sverigedemokrater och nazister"?

Alex Bengtsson Alex Bengtsson ‏@alexbengtsson 9h
@Skogkar Jag placerar inte @pjolsson på samma hylla som sd:are och nazister men inlägget var ett övertramp och ja PJ, jag har läst det.

Mats Skogkär Mats Skogkär ‏@Skogkar 9h
@alexbengtsson @pjolsson Enligt dig består texten, vill jag minnas, av "grumliga stereotyper". Du kan väl räkna upp några, utöver rubriken.

Alex Bengtsson Alex Bengtsson ‏@alexbengtsson 9h
@Skogkar Det sammanfattar mediebruset på ett bra sätt: http://www.mediebruset.se/2013/04/pr...-j-olsson.html … Antar att ni redan läst @pjolsson

Mats Skogkär Mats Skogkär ‏@Skogkar 8h
@alexbengtsson @pjolsson Tycker inte alls det är särskilt bra samt, men du kan väl svara för dig själv istället för att hänvisa till andra?

Peter J Olsson Peter J Olsson ‏@pjolsson 8h
@Skogkar @alexbengtsson Hur ska jag tolka att diskussionen avbröts?

Alex Bengtsson Alex Bengtsson ‏@alexbengtsson 8h
@pjolsson Ni kan tolka det som att jag sitter i möte @Skogkar

Peter J Olsson Peter J Olsson ‏@pjolsson 8h
@alexbengtsson Ok, jag tycker du efter mötet ska läsa och fundera om din beskrivning av mitt blogginlägg är rättvist.

Alex Bengtsson Alex Bengtsson ‏@alexbengtsson 8h
@pjolsson Läste igen. Din beskrivning av att säkra väljare är problematisk. Och nej "Herr Omar" var inte roligt. God natt.

Mats Skogkär Mats Skogkär ‏@Skogkar 51m
@alexbengtsson @pjolsson Finns uttalande av t ex Weiderud som ger stöd åt sådan tolkning. Då är det väl S förhålln sätt som r problematiskt?

Peter J Olsson Peter J Olsson ‏@pjolsson 48m
@Skogkar @alexbengtsson Det blir absurt när mitt konstaterande att inval i S:s PS ofta sker av sådana skäl blir ”stereotyp”.

Alex Bengtsson Alex Bengtsson ‏@alexbengtsson 45m
@pjolsson Självklart ska jag länka. Länkfunktionen funkade inte igår kväll. @skogkar

Peter J Olsson Peter J Olsson ‏@pjolsson 43m
@alexbengtsson @Skogkar Fast tycker nog borde korrigera texten då du inte har någon grund i att den ”består av stereotyper”.

Alex Bengtsson Alex Bengtsson ‏@alexbengtsson 41m
@pjolsson Nej. Jag tycker att den gör det men jag kommer lägga in din synpunkt och ett svar från mig längst ner. @skogkar

Peter J Olsson Peter J Olsson ‏@pjolsson
@alexbengtsson @Skogkar Påhoppet känns faktiskt absurt, t ex pga 2 debatter den dan, jag i andra: antisemitisn har inte med islam att göra
https://twitter.com/pjolsson/status/324034660097216512

Peter J Olsson kommenterar det också här, men fokuserar på Bjereld som var först att kalla Olsson rasist:
Citat:
Mitt brott var tydligen att använda en hänsyftning på den jovialiske orientalen Herr Omar i Ture Sventon-böckerna, vilket är liktydigt med rasism av värsta sorten…

Det påminner lite om när Mattias Gardell, eller om det var Mats Deland i förordet, kallade Det lilla huset på prärien för ”folkmordsepos”.

Nu tar jag inte så allvarligt på detta. Rasismanklagelser är så bortom all rimlighet att man bara suckar.
...
Det tråkiga är möjligen att sådan som Bjereld urlakar rasismbegreppet till milda grad att det förlorar all mening. Om Ture Sventon är rasism, vad är då inte det?
http://bloggar.expressen.se/peterj/2...krik-lite-ull/

Tillägg:

Bengtsson uppmanas att korrigera sitt inlägg. Han svarar att det tänker han göra, lägga in Olssons invänding och en egen kommentar. Det får Olsson att gå ännu mer i taket att Bengtsson tar sig friheten att diskutera med sig själv, både formulera Olssons invändning och svara på den.
Citat:
Peter J Olsson ‏@pjolsson 1h
@alexbengtsson @Skogkar Fast tycker nog borde korrigera texten då du inte har någon grund i att den ”består av stereotyper”.

Alex Bengtsson Alex Bengtsson ‏@alexbengtsson 1h
@pjolsson Nej. Jag tycker att den gör det men jag kommer lägga in din synpunkt och ett svar från mig längst ner. @skogkar

Peter J Olsson Peter J Olsson ‏@pjolsson
@alexbengtsson @Skogkar Uppfattade jag det rätt att du tänkte formulera min invändning utan att checka formuleringen med mig?

Stay tuned:
https://twitter.com/pjolsson
https://twitter.com/alexbengtsson
Senast redigerad av Siegfrid 2013-04-16 kl. 08:52.
Citera
2013-04-16, 09:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Expos Alex Bengtsson fortsätter att dra på sig ogillande. Nu är det ledarskribenten Peter J Olsson som anklagas för att vara sverigedemokrat och rasist, och rada upp stereotypiserande klyshor i sin text.

Alex är inte van att föra en debatt med någon som säger emot och som har en position. Han tror att han diskuterar med random sverigedemokrat och att det bara är att höja rösten så tystnar dem. Peter J Olsson, som för övrigt inte har ett rasistiskt ben i sin kropp, är asförbannat på att bli behandlad som en snorunge.
Ännu mer In-fighting i media, detta är ju mumma.

Sakta men säkert så urholkar dom rasismbegreppet så till den grad att det snart har förlorat sin kraft helt & hållet.
Men det är man nog delvis medveten om & har därför på senare tid försökt omdefiniera "Fascist" som nästa epitet att kasta på alla som inte håller med om den egna föreställningsvärlden.
Citera
2013-04-16, 10:09
Medlem
ReubenFlaggs avatar
Funderar lite kring Breiviks betydelse för det som nu sker. Hans uttalade plan var ju att pk-eliten i efterdyningarna av terrordådet skulle radikaliseras så till den milda grad att en reaktion mot pk tvingades fram. Han tänkte sig nog att även moderata nationalister skulle förföljas och därmed radikaliseras. Nu verkar istället pk-sidan kriga inbördes och de nationella hålls utanför.
Inbördeskrig tenderar ju att vara grymmast så förhoppningsvis tillfogas pk-sidan nu skador som de aldrig hämtar sig ifrån. Frågan är om Sd et al har styrkan att flytta fram sina positioner permanent när dammet lagt sig och pk-eliten slickar sina sår?

För övrigt verkar en del av de sedvanliga kombatanterna, som Linderborg, M Gardell och Guillou, ligga lågt just nu. De tillhör väl den typ av individer som frodas på vinnarsidan så de avvaktar väl och ser vilket läger inom pk som tar sig ur detta någorlunda helskinnade.
Citera
2013-04-16, 10:12
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Sakta men säkert så urholkar dom rasismbegreppet så till den grad att det snart har förlorat sin kraft helt & hållet.
Men det är man nog delvis medveten om & har därför på senare tid försökt omdefiniera "Fascist" som nästa epitet att kasta på alla som inte håller med om den egna föreställningsvärlden.
Detta är en bra iakttagelse.

Tips till motmedel: om man får fasciststämpeln på sig ska man inte bli defensiv. Men ska istället omtolka det hela. Man ska tolka ordet "fascist" som "högerradikal", "nationalist", "radikalkonservativ" osv.

Typ så här, i en tänkt dialog mellan PK-ist (P) och regimkritiker (R):

P: Men du som vill ha begränsad invandring, du är fascist!

R: Jag är en högerradikal som, med fredliga medel, försvarar detta land. Jag yttrar mig som fri man.

P: Jaha, öhh... men SD är fascister!

R: SD är ett svenskvänligt parti.

Osv.

Poängen är, bli inte rädd och defensiv om du hör ordet "fascist". Ordet har förvisso negativ klang idag. Men man avvärjer kraften i detta verbala angrepp enligt ovan, genom att använda ord som högerradikal etc istället för fascist. Fascismen är för sin del bara en variant av nationalism, och det kan man förklara för PK-isten när han å sin sida hamnat på defensiven.

Tänk er i samma anda ett Henrik Arnstad-föredrag. Byt ut alla "fascist" mot "högerradikal" och du har en text som mer eller mindre korrekt beskriver verkligheten: högerradikala går framåt, deras ideologi gillas av folk, vänstern står mållös inför högerradikalismen osv...

Med andra ord, allt går i regimkritisk riktning just nu. Så jag hoppas verkligen att eliten börjar använda ordet "fascism" i parti och minut. Det är det bästa som kan hända nationalismen. Fascismen är bara en variant av nationalism. Genom att nämna fascism erkänner eliten nationalismen som politisk kraft.
Citat:
Ursprungligen postat av ReubenFlagg
För övrigt verkar en del av de sedvanliga kombatanterna, som Linderborg, M Gardell och Guillou, ligga lågt just nu. De tillhör väl den typ av individer som frodas på vinnarsidan så de avvaktar väl och ser vilket läger inom pk som tar sig ur detta någorlunda helskinnade.
"Ligger lågt"? Ligger utslagna snarare. De har slut på argument. Det enda de förmår är att rasiststämpla svenskar som fått nog, svenskar som bekräftar sin existens, svenskar som försvarar sitt folk och sitt land.

Det enda vapen Guillou, Linderborg med flera har är defameringen. Och nu är de själva defamerade för all framtid. Guillou har haft samröre med KGB http://lennart-svensson.blogspot.se/...ade-heder.html Och Linderborg har hyllat Lenin ("Schack med Lenin", AB maj 2012). C'est fini.
Senast redigerad av lampros 2013-04-16 kl. 10:19.
Citera
2013-04-16, 10:28
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Instämmer!

Ännu så länge är det svårt att sia om vilka långsiktiga konsekvenser - positiva eller negativa - alla dessa makabra turer kring Herr Omar kommer att få. Men ett par riktiga ljusglimtar rörande det mångkulturella debattklimatet har ju skymtat fram under de senaste dagarna.

Att Expo och kulturmarxisterna länge vildsint spammat med Rasiststämpeln kommer nog inte som en nyhet för någon här i tråden. De personer som traditionellt har hamnat i onåd har oftast varit oliktänkare på marginalen, och om de uttryckt synpunkter över stämpelns användande har de effektivt kunnat avfärdas med "offerkofta" eller "högerextrema konspirationer".

Men när nu stämpeln når etablerade - och i mångas ögon extermkorrekta - ledarskribenter tror jag att Rasiststämpeln kommer att förlora en betydande del av sin kraft. Den kommer inte längre att vara det magiska trollspöet med makt att kväsa olydiga debatter och åsikter.

Jag gläds också över att yttrandefrihetstrollen nu äntligen har tvingats ut i solen. Linderborg och Esbati har i Publicistklubben och SvT Agenda öppet fått redovisa sina tankefigurer.

Även här tror jag att många får upp ögonen över dessa märkliga tankegångar och nu bättre förstår motiven och ideologin bakom det konstruerade näthatsdrevet. Kanske till och med någon i drevet medverkande journalist så här i efterhand skäms lite grand?

Så till Esbati och Linderborg får man väl uttrycka ett hjärtligt "fuck you very much"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in