Citat:
Ursprungligen postat av
MoLoK
Jag tror att det är extremt viktigt att varje utsatt grupp själv får definiera förtrycket den utsätts för. Det vill säga beskriva förtryckaren och dess motstånd.
- Lidija Praizovic
Frågan är då bara - hur går det till när en grupp definieras som "utsatt"? Vilken "grupp" ska räknas? Är det en sammantagen bedömning? Ska man jämföra? Ska jämförelsen isåfall ske globalt? Nationellt? Regionalt?
Om jag är fysiskt handikappad, homosexuell men rik - är jag då "utsatt"? Om jag inte är det blir jag "utsatt" om jag dessutom är svart? Är jag "utsatt" om jag är allt jag nämnde och dessutom bor i Zimbabwe? Eller är jag inte det då? Är jag det om jag bor i Sverige?
Är en välutbildad, serbisk kvinna med arbetarbakgrund "utsatt"? Eller blir hon det först om hon dessutom är homosexuell? Eller blir hon det bara om hon bor i Sverige?

Det s.k. "intersektionella" perspektivet har lanserats för att kunna göra anspråk på och kapitalisera på det s.a.s. häftigaste snittet. Kvinnor är "strukturellt förtryckta"... men svarta (eller i varje fall icke-vita) kvinnor är mer "strukturellt förtryckta" ... och *homosexuella*, svarta kvinnor är ännu mer "strukturellt förtryckta" ...
Anhängarna av detta perspektiv tar
snittet av populationer som har definierats som
a priori "strukturellt förtryckta" vanligen
A kvinnor (inte män)
B svarta (inte vita) enl. Praizovic: invandrare (inte etniska svenskar)
C homosexuella (inte heterosexuella)
Man skulle också kunna klämma in
D handikappade men det får f.n. inte samma uppmärksamhet.
(Något nationellt/regionalt/lokalt perspektiv är inte aktuellt med detta perspektiv, eftersom grupperna A,B,C (och ev. D) anser sig vara "strukturellt förtryckta" - oavsett var de befinner sig.)