2014-04-28, 14:50
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heliga.ansiktet
Innebär det här ett slut för det MSM-interna mediakriget? Var förhoppningen om att etablissemanget skulle ta sitt förnuft till fånga naivt?

Svd inleder samarbete med Expo
Att MSM är bortom hopp är klart för vissa av oss sedan länge. MSM = Expo = globalister = världsliberalister. Inget nytt där egentligen.

Eller hur menar du? Menar du att SvD är "konservativ"? Det har den inte varit på länge. Tove Lifvendahl är politisk chefredaktör och Wennstam och Ismail är krönikörer.

OT: SvD:s roll som konservativ opinionsbildare har idag tagits över av Motpol, Fria Tider och diverse andra Sverigevänliga sajter.
Citera
2014-04-28, 14:52
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Innebär det här ett slut för det MSM-interna mediakriget? Var förhoppningen om att etablissemanget skulle ta sitt förnuft till fånga naivt?

Svd inleder samarbete med Expo
Jag tror vi får se mer av dessa "samarbeten" i takt med att redaktionerna har krympt till en nivå där man inte själv kan fylla upp tidningen med material.
Citera
2014-04-28, 14:54
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det beror på den FAKTISKA makten dessa personer förmår utöva. Thente tog väl upp det -- en mediaperson har enorm makt i och med den rädsla personen skapar, och kan styra drev som de behagar och få folk att lyda dem, och därmed krossa sina motståndare privat.

Makt reproduceras genom att man utövar makt.

Vänstern, lögnens mästare som de är, förnekar förstås att de HAR någon makt. Det är bara så de kan framställa sig som offer och få fortsätta utöva sin faktiska makt.

När upplevd makt prövas gäller det att den fungerar -- annars faller hela trovärdigheten. Det är därför det är så viktigt att inte ens acceptera motståndarens problemformulering, för om du börjar med att säga "jag förkastar hela din världsbild och den makt den representerar", vad finns kvar då i form av maktmedel -- utom det råa våldet?

Fast det är ju statsapparatens våldsmaskineri som PK-vänstern hela tiden vill använda. Jag märker i alla fall ingen från den sidan som säger "om du inte övertygas av mina argument, så får du förstås göra som du vill", utan det handlar hela tiden om att ta in pengar och använda dem som PK-vänstern vill och att få myndigheter att få de motsträviga att göra som PK-vänstern vill.
Citera
2014-04-28, 14:56
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Skräckvälde är att ta i. I ett skräckvälde fruktar man avrättning, tortyr och koncentrationsläger. I Sverige frukar man kanske utfrysning och det värsta som kan hända är att man får skaffa ett nytt jobb.
"I ett skräckvälde fruktar man". Sant. Och i Sverige fruktar man.

OK, det är ett skräckvälde som är subtilt. Det är en ny form av terror.

Det är ett skräckvälde som inte styr med Gestapopatruller och nackskott. Men ett skräckvälde är det likafullt. Att förlora jobbet är en ingrodd rädsla hos majoriteten av människor. Därför är det ett effektivt styrmedel att ha "risk att förlora jobbet" hängande över envar bara för något man råkar säga (som att invandringen borde begränsas, SD har goda idéer, jag läste något bra på Fria Tider igår osv).

Ett skräckvälde styr med skräck och PK-ismen gör just det. "Mild skräck, subtilt utövad" kanske -- men det är ett skräckvälde och inget annat. Det drivs inte av ideal, inte av solidaritet, inte av kreativitet, mod eller uppoffring. Utan av skräck.
Citera
2014-04-28, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Att MSM är bortom hopp är klart för vissa av oss sedan länge. MSM = Expo = globalister = världsliberalister. Inget nytt där egentligen.

Eller hur menar du? Menar du att SvD är "konservativ"? Det har den inte varit på länge. Tove Lifvendahl är politisk chefredaktör och Wennstam och Ismail är krönikörer.

OT: SvD:s roll som konservativ opinionsbildare har idag tagits över av Motpol, Fria Tider och diverse andra Sverigevänliga sajter.

Trådstarten förutsätter, eller snarare förutspådde, att en sådan konflikt skulle segla upp. Med Gudmundson, Arpi och Rayman var det några som hade hoppades att tidningen var på väg att byta fot i I&I-frågan.
-- men som synes var det falska och grundlösa förhoppningar.

Detta innebär i praktiken att etablissemanget inkapabla till självreformering. Den förhoppning vissa hade om en snabb populistisk effekt, efter SD:s inträde i riksdagen, kommer uppenbarligen inte bli aktuellt för Sveriges del. Det är med andra ord dags att ta på sig den metapolitiskamössan och förbereda sig på en fimbulvinter som kan vara i flera decennier.
Citera
2014-04-28, 15:01
Medlem
lampross avatar
Citat:
Trådstarten förutsätter, eller snarare förutspådde, att en sådan konflikt skulle segla upp. Med Gudmundson, Arpi och Rayman var det några som hade förutspått att tidningen var på väg att byta fot i I&I-frågan.
-- men som synes var det falska och grundlösa förhoppningar.

Detta innebär i praktiken att etablissemanget inkapabla till självreformering, och den förhoppning vissa hade om en snabb populistisk effekt som många hade hoppats på (så som sker nu i Storbrittanien), inte kommer bli aktuellt för Sveriges del. Det är med andra ord dags att ta på sig metapolitiksmössan och förbereda sig på en fimbulvinter som kan vara i flera decennier.
Sant är att trådstarten antydde viss PK-kritik från SvD-folk som Gudmunsson. Men det är alltså kört nu, MSM är ett vrak på seglats mot undergången. Metapolitikmössan sitter för övrigt som en smäck och några decennier av vinterkrig kan det inte vara tal om.

Ett välde som likt PK-ismen styr med skräck. Det är ett välde som ingen tror på, ett välde som bara rullar på av gammal vana, ej av någon inre vitalitet. Miller: An era can be considered over when its basic illusions are exhausted.
Citera
2014-04-28, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tror vi får se mer av dessa "samarbeten" i takt med att redaktionerna har krympt till en nivå där man inte själv kan fylla upp tidningen med material.

De svenska dagstidningarna tjänar inte som kassakossor för sina ägare -- i SVD fall Goldman Sachs -- utan som metapolitiska verktyg. Dags- och kvällspressen kommer aldrig försvinna -- de kommer fyllas på med pengar från sina finanskapitalistiska ägare.
Sådan är demokratin..
Citera
2014-04-28, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Sant är att trådstarten antydde viss PK-kritik från SvD-folk som Gudmunsson. Men det är alltså kört nu, MSM är ett vrak på seglats mot undergången. Metapolitikmössan sitter för övrigt som en smäck och några decennier av vinterkrig kan det inte vara tal om.

Ett välde som likt PK-ismen styr med skräck. Det är ett välde som ingen tror på, ett välde som bara rullar på av gammal vana, ej av någon inre vitalitet. Miller: An era can be considered over when its basic illusions are exhausted.

Att PK är moraliskt och intellektuellt bankruppt, kommer dock inte hindra dess fortlevnad..

Hur skulle skiftet gå till rent praktiskt? Genom demokratisk val -- hur troligt är det? Våra fiender är inte rationella aktörer i det här kriget. De bryr sig inte om att samhället slits isär, och förtroende urgröps. De kommer aldrig reformera systemet. Det kommer ta decennier tills systemet kollapsar, fram tills dess måste vi i oppositionen bygga parallella insitutioner av alla dess slag. Fria Tider och motpool är två bra exempel, fler behövs. Men återigen, det kommer ta decennier, och det kommer i praktiken innebära döden för den svenska modernismen. Frågan är hur många folkhemsnekrofiler som är beredda på det?
Citera
2014-04-28, 15:14
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
De svenska dagstidningarna tjänar inte som kassakossor för sina ägare -- i SVD fall Goldman Sachs -- utan som metapolitiska verktyg. Dags- och kvällspressen kommer aldrig försvinna -- de kommer fyllas på med pengar från sina finanskapitalistiska ägare.
Sådan är demokratin..
Uppgifterna om Goldman Sachs äger Schibsted, som i sin tur äger SvD & Aftonbladet, är vanligt förekommande, fast felaktiga.

Jag citerar mig själv från 2013-08-16
Citat:
Men nu var ju påståendet att Goldman Sachs var ägare & använde koncernens tidningar i någon slags propagandasyfte, vilket nog blir svårt med bara 2.5% ägande. Ett ägande som dessutom minskat dom senaste åren, man var upp i 3.8% tidigare, så det verkar som om Goldman Sachs är på väg "ut" ur Schibsted. Vilket nog är klokt rent affärsmässigt.

Sedan dess har man gått ner ytterligare i ägande & har nu 1.7% kvar.

Länk.
Citera
2014-04-28, 15:20
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det beror på den FAKTISKA makten dessa personer förmår utöva. Thente tog väl upp det -- en mediaperson har enorm makt i och med den rädsla personen skapar, och kan styra drev som de behagar och få folk att lyda dem, och därmed krossa sina motståndare privat.

Makt reproduceras genom att man utövar makt.

Vänstern, lögnens mästare som de är, förnekar förstås att de HAR någon makt. Det är bara så de kan framställa sig som offer och få fortsätta utöva sin faktiska makt.

När upplevd makt prövas gäller det att den fungerar -- annars faller hela trovärdigheten. Det är därför det är så viktigt att inte ens acceptera motståndarens problemformulering, för om du börjar med att säga "jag förkastar hela din världsbild och den makt den representerar", vad finns kvar då i form av maktmedel -- utom det råa våldet?

I dagens DN finns ett praktexempel på någon som förnekar, att den egna gruppen har någon makt . Kajsa Ekis Ekman sågar Jonas Thente och skriver: "Maken till konspirationsteori har jag sällan sett i en dagstidning". Hon anklagar honom för att ha en:

Citat:
...[uppochnervänd, idealistisk] världsbild. Den att makten ligger i ordet, att den som talar bestämmer och att allt handlar om vilka röster som får höras. att makten ligger i ordet, att den som talar bestämmer och att allt handlar om vilka röster som får höras. Klassklyftorna beror enligt Thente på ”den intellektuella vänsterns svek.”

Kajsa Ekis Ekman avslutar sin text med en liten disclaimer: "Orden är inte oviktiga – de påverkar samhället. Men de har inte makten över det".

http://unvis.it/www.dn.se/kultur-noj...n-dagstidning/
Citera
2014-04-28, 15:23
Medlem
Citat:
Uppgifterna om Goldman Sachs äger Schibsted, som i sin tur äger SvD & Aftonbladet, är vanligt förekommande, fast felaktiga.

Länk.

Tillräckligt många skumma namn för att jag ska bli misstänksam.
* Bank of New York, JP Morgan, Morgan Stanley..

Men I give you the benefit of the doubt. Jag tror hursomhelst inte att de så kallade "samhället" kommer tillåta att PK-media dör ut. De kommer räddas antingen genom staten, eller kapitalet.

Thomas Mattsson spekulera om hur staten ska rädda hans försörjning.
Makten behöver PK-media, de kommer inte låta den gå under.
Senast redigerad av Heliga.ansiktet 2014-04-28 kl. 15:26.
Citera
2014-04-28, 15:26
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:

Länk.
Förändrar inte det faktum att den största andelen ägs av internationella banker, även om inte någon enskild bank dominerar. Schibsted levererar det som gynnar dess ägare, alltså det som gynnar den internationella storfinansen i form av Goldman Sachs med flera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in