Citat:
Ja, det är suspekt när IRI kontaktar Sverigedemokraterna. I synnerhet eftersom IRI är en statsfinansierad organisation som öppet hävdar att de vill påverka andra länder.
Jag nämnde ju att Anna Dahlberg och Expressens ledarsida bedrev opinionsbildning för Bushs krig i Afghanistan och Irak samt gav källa. Läs artiklarna från 2001-2004. Jag har länkat till dem i tråden. Min tolkning är korrekt - USA bedriver opinionsbildning genom framförallt svensk media och då i synnerhet Bonnier, Schibsted och Public Service. Jag har dock inte tillgång till deras E-post och telefonsamtal så det är ju svårt för mig att "bevisa" detta. Jag måste bedöma tex. Expressens aktivitet och policy. Jag har tidigare påpekat i tråden att Expressen har opinionsbildat för att Sverige skall dumpa JAS och köpa amerikanskt. Vidare påpekade jag att det var ekonomiskt vansinne - vilket militärer och politiker höll med mig om. Det är ett exempel på vad det är för opinionsbildning Expressens ledarsida bedriver.
Ja, stödet till Irakkriget II var lågt i den svenska allmänheten. Det var därför Expressen bedrev opinionsbildning och Jan Guillou kallade dem för "bombhöger". Om Expressen tog den här positionen på grund av deras kontakter med USA vet jag inte. Det är svårt att bevisa men uppenbarligen är de sympatiska med i princip var enda amerikanska krig; Gulfkriget, Afghanistan, Irak, Libyen, Syrien osv.
Det är ingen hemlighet att VPK hade en koppling till Sovjetunionen. På samma sätt kan de etablerade partierna ha en koppling till Washington DC. I synnerhet Liberalerna (L) som genom ALDE beställde en pro-migrations-rapport tillsammans med IRI.
Det där har jag ett svagt minne av. Tack så mycket!
Jag nämnde ju att Anna Dahlberg och Expressens ledarsida bedrev opinionsbildning för Bushs krig i Afghanistan och Irak samt gav källa. Läs artiklarna från 2001-2004. Jag har länkat till dem i tråden. Min tolkning är korrekt - USA bedriver opinionsbildning genom framförallt svensk media och då i synnerhet Bonnier, Schibsted och Public Service. Jag har dock inte tillgång till deras E-post och telefonsamtal så det är ju svårt för mig att "bevisa" detta. Jag måste bedöma tex. Expressens aktivitet och policy. Jag har tidigare påpekat i tråden att Expressen har opinionsbildat för att Sverige skall dumpa JAS och köpa amerikanskt. Vidare påpekade jag att det var ekonomiskt vansinne - vilket militärer och politiker höll med mig om. Det är ett exempel på vad det är för opinionsbildning Expressens ledarsida bedriver.
Ja, stödet till Irakkriget II var lågt i den svenska allmänheten. Det var därför Expressen bedrev opinionsbildning och Jan Guillou kallade dem för "bombhöger". Om Expressen tog den här positionen på grund av deras kontakter med USA vet jag inte. Det är svårt att bevisa men uppenbarligen är de sympatiska med i princip var enda amerikanska krig; Gulfkriget, Afghanistan, Irak, Libyen, Syrien osv.
Det är ingen hemlighet att VPK hade en koppling till Sovjetunionen. På samma sätt kan de etablerade partierna ha en koppling till Washington DC. I synnerhet Liberalerna (L) som genom ALDE beställde en pro-migrations-rapport tillsammans med IRI.
Det där har jag ett svagt minne av. Tack så mycket!

Tack för matnyttiga inlägg, men under de senaste 30 åren så har det nog gått längre än så Edgerton.
De av trådens giganter och följare som är intresserade av att följa upp med mer kunskap om hypotesen "Imperium/hegemon" och "vasall" rekommenderar jag föreläsningen av professor Daniel Immerwahr som heter "How to Hide an Empire". Det är en helt rumsren föreläsning av en akademiker som beskriver Imperiets förhistoria som inleddes när USA de facto skaffade sig kolonier - men aldrig kallade sig kolonialmakt.
Citat:
Ask people to draw a connection between the words “America” and “colonies,” and most will conjure up revolutionary images of 1776. But America’s colonial history extends much further than the 18th century, and involves a different power dynamic, one in which America was the colonizer, not the colonized. For example, in 1945, the US claimed jurisdiction over more people living outside the States than inside them. In How to Hide an Empire, Northwestern professor Daniel Immerwahr traces the crucial yet oft-obscured role that US overseas territories have played in the development of the nation. From island colonies to military bases, Immerwahr will illuminate America’s evolving influence abroad, giving crucial context for contemporary American foreign policy.
https://www.youtube.com/watch?v=ZaKOOqXDnqA
Hegemonens styrning sker naturligtvis utan att ett formellt imperium utropats under regnbågsflaggan, men imperiets funktioner och kontroll utövas.
Sedan finns det ju tusen konventionella sätt att idka inflytande. Man kan ju fundera varför hegemonens ambassad är så stor i Sverige och varför den ligger precis bredvid Radiohuset på Gärdet.
Lätt att råka äta lunch tillsammans? Lätt att kunna bjuda chefer på grillfest (som verkligen är trevliga) hemma hos ambassadören i privatresidenset precis bredvid ambassaden/Radiohuset?