2021-08-18, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Ja alltså, 97 procent av allt bistånd till Afghanistan går till korruption. Detta vet Talibanerna. Med flykt från Afghanistan blir det inget bistånd och därmed ingen rikedom till Talibanerna. Det är så man ska se att Talibanerna menar att kvinnor numer kan utbilda sig och att man inte ska ge sig på dem som hjälpt Väst.

Det finns ingen nationell sammanhållning i Afghanistan. Det är ett klan-egoistiskt samhälle med noll patriotism. Att Ryssland misslyckades berodde inte på att landet i sig utmanades utan för att klanerna var orolig för att deras makt skulle minska. Men USA lyckades inta Afghanistan eftersom man gav varje klan ett antal miljoner dollar.

Vill man destabilisera landet gör man det lättast genom att ge 40 procent av landets klaner bistånd, och att de därmed kan berika sig själv, och 60 procent utan bistånd. Då blir det inbördeskrig. Talade med en socialtjänsthandläggare för några år sedan. Det blir ett jävla bråk inom grupper om om vissa får mer än andra.

Den som läser Winston Churchills memoarer om sin ungdom där han sammanfattar sin erfarenheter från en straffexpedition i Afghanistan förstår sammanhanget. Han sammanfattade det ungefär så här:
Landet består av ett antal stammar som befinner sig i konstant fejd med varandra. Ibland urartar fejderna till skjutande krig. När en utomstående makt går in får stammarna en gemensam fiende och alla enas mot fienden och skjuter på den.

Man kan dock inte förstå Talibanernas snabba seger på annat sätt än att de har lyckats samla en koalition av stammar/folkgrupper som alla var överens om att Imperiets ockupation måste upphöra. Regimens armé smälte bort som nysnö i stark vårsol och knappt några skott avlossades.

EDIT: Jag såg för några dagar sedan en redogörelse för hur Talibanerna finansierade sitt krig. Det visade sig att de kunde avlöna sina krigare genom att kräva lösen från Imperiets styrkor för att inte angripa transportkonvojer mm. Beräkningar visade att de kunde kräva ca en halv miljon kronor för att låta en transportkaravan passera ostört. Uppemot hälften av deras budget kom från denna typ av "beskyddarpengar".
Citera
2021-08-18, 18:09
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Den som läser Winston Churchills memoarer om sin ungdom där han sammanfattar sin erfarenheter från en straffexpedition i Afghanistan förstår sammanhanget. Han sammanfattade det ungefär så här:
Landet består av ett antal stammar som befinner sig i konstant fejd med varandra. Ibland urartar fejderna till skjutande krig. När en utomstående makt går in får stammarna en gemensam fiende och alla enas mot fienden och skjuter på den.

Man kan dock inte förstå Talibanernas snabba seger på annat sätt än att de har lyckats samla en koalition av stammar/folkgrupper som alla var överens om att Imperiets ockupation måste upphöra. Regimens armé smälte bort som nysnö i stark vårsol och knappt några skott avlossades.

EDIT: Jag såg för några dagar sedan en redogörelse för hur Talibanerna finansierade sitt krig. Det visade sig att de kunde avlöna sina krigare genom att kräva lösen från Imperiets styrkor för att inte angripa transportkonvojer mm. Beräkningar visade att de kunde kräva ca en halv miljon kronor för att låta en transportkaravan passera ostört. Uppemot hälften av deras budget kom från denna typ av "beskyddarpengar".
Anledningen till att man kunde samla denna koalition av klankrigare var till stor del att Joe Biden bröt det fredsavtal som var framförhandlat. Där stod det att USA skulle åka hem den 1:e Maj. Detta förlängde Biden dels för att han inte ville att Trump skulle få äran av, dels för att han ville ta ta hem trupperna 9/11 som ett slags symbolhandling & även det datumet sköts fram.

Att bryta avtal ses inte med blida ögon i den där delen av världen. Därav det nuvarande kaoset.
Citera
2021-08-18, 18:14
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ja alltså, 97 procent av allt bistånd till Afghanistan går till korruption (min fetstil). Detta vet Talibanerna. Med flykt från Afghanistan blir det inget bistånd och därmed ingen rikedom till Talibanerna. Det är så man ska se att Talibanerna menar att kvinnor numer kan utbilda sig och att man inte ska ge sig på dem som hjälpt Väst.

Det finns ingen nationell sammanhållning i Afghanistan. Det är ett klan-egoistiskt samhälle med noll patriotism. Att Ryssland misslyckades berodde inte på att landet i sig utmanades utan för att klanerna var orolig för att deras makt skulle minska. Men USA lyckades inta Afghanistan eftersom man gav varje klan ett antal miljoner dollar.

Vill man destabilisera landet gör man det lättast genom att ge 40 procent av landets klaner bistånd, och att de därmed kan berika sig själv, och 60 procent utan bistånd. Då blir det inbördeskrig. Talade med en socialtjänsthandläggare för några år sedan. Det blir ett jävla bråk inom grupper om om vissa får mer än andra.

Kan du länka till en källa för den uppgiften?
Citera
2021-08-18, 18:26
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Kan du länka till en källa för den uppgiften?

Helena Edlund i någon podd hon medverkade i och hon sa att detta är officiella uppgifter. Landets president fick lämna drivor med pengar på marken eftersom helikopterna inte orkade lyfta mer.
Citera
2021-08-18, 18:50
Medlem
Citat:
Helena Edlund i någon podd hon medverkade i och hon sa att detta är officiella uppgifter. Landets president fick lämna drivor med pengar på marken eftersom helikopterna inte orkade lyfta mer.

Det var nog en lätt överdrift. Det har säkert lagts en del på sjukhus, vägbyggen, skolor mm. och om man får tro Tucker Carlson - utbildningar om HBTQ(P)+ samt genuscertifieringar.

Men det utesluter naturligtvis inte att de som kontrakterats för byggande mm. använt medel till olika korruptionsaktiviteter. Alla inblandade har säkert skurit emellan på alla plan.
Citera
2021-08-18, 18:52
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Även jag har hört Helena Edlund säga "97%" och sett henne skriva det. Hon säger, att det är "officiella uppgifter". Så vad är källan? Det är slött av henne att återkommande lämna denna siffra - utan att redovisa var uppgiften kommer ifrån.
Citera
2021-08-18, 19:03
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Även jag har hört Helena Edlund säga "97%" och sett henne skriva det. Hon säger, att det är "officiella uppgifter". Så vad är källan? Det är slött av henne att återkommande lämna denna siffra - utan att redovisa var uppgiften kommer ifrån.

För mig är det strunt samma. Afghanistan är ett skitland där alla gör profit av egoistiska, eller rent av existentiella och gudomliga skäl. Talibanerna var välkomna av afghanerna själva för att det gynnade klanerna. Om det är 60, 90 eller 100 procent som går till korruption spelar ju då ingen roll. Att nagelfara exakta data i det här fallet är slöseri med tid eftersom riktningen inte kan bli mer tydlig.
Citera
2021-08-18, 19:27
Moderator
Meijis avatar
Citat:
För mig är det strunt samma. Afghanistan är ett skitland där alla gör profit av egoistiska, eller rent av existentiella och gudomliga skäl. Talibanerna var välkomna av afghanerna själva för att det gynnade klanerna. Om det är 60, 90 eller 100 procent som går till korruption spelar ju då ingen roll. Att nagelfara exakta data i det här fallet är slöseri med tid eftersom riktningen inte kan bli mer tydlig.

Ngn psykolog (vars namn undflyr mig) har insiktsfullt påpekat, att man filtrerar uppgifter som är i linje med ens världsbild resp. uppgifter som skorrar med ens världsbild på olika sätt.

● När man möter en uppgift som spontant verkar trolig, så tänker man: Kan jag tro på det här? Svaret på den frågan är självfallet: JA.

● När man möter en uppgift som skorrar lite med hur man föreställer sig, att det är, så tänker man i stället: *Måste* jag verkligen tro på det här?? Svaret på den frågan är lika självklart: NEJ, det måste jag inte.

Det är klokt att vara uppmärksam på denna spontana bias.
Citera
2021-08-18, 19:52
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Jag var ju inte riktigt medveten om vad som hände när de sista helikoptrarna lyfte från ambassaden lyfte från Saigon. Men jag tycker mig uppfatta att det tog ett antal år - ända fram till Reagan - innan USA återfann sitt självförtroende igen.

Att Imperiet förlorade i Afghanistan kanske är att jämföra med Augustus förlust i Teutonburgerskogen mot den tidens barbarer. Alla drönare och sofistikerade vapensystem kunde inte i slutändan motstå ett gäng hängivna religiösa skägg i sandaler med Kalasjnikovs.

Det finns flera alternativa vägar som utvecklingen kan ta nu. Imperiet kanske gör sig "pivot to Asia" för att på allvar ta upp kampen mot den kinesiska draken vilket innebär att de måste lämna Europa att sköta sin egen säkerhet och sina egna affärer.

Alternativt så kommer globo homo att förstärkas för att Imperiet anser att de måste behålla järngreppet om sina allierade (vasaller) i Europa. Vi kanske i det perspektivet måste genomlida en fördubbling av radikalfeminism, HBTQ(P)+ med pride-halvår, skydd av minoriteter etc.

Framtiden är spännande och intressant minst sagt.
Blinken uttalade sig och sade att det INTE skulle bli som i Saigon 1975, men det blev utrymning av ambassaden med helikopter ändå.
Vänstern och kulturkrigarna har lite huvudbry nu när deras förebild får stryk av Talibanerna på alla plan.

I framtiden kanske det blir som i artikeln nedan:
Citat:
Will the next US military airlift be out of Washington DC as the American empire implodes on itself?

Reminiscent of the US airlift out of Saigon during the Vietnam War, this week’s evacuation of the US embassy in Kabul portends bad times for the United States, which is beleaguered by much more than just military dysfunction.

Indeed, not since the days of the Civil War has America appeared so dangerously fractured and unsustainable as a viable and united polity. Amid a climate of bitter partisan acrimony, talk of secession is rife as Democrats and Republicans, no longer fighting the predictable political battles of yesteryear (mostly centered on taxes), find it almost impossible to live peacefully together under a single roof.
https://on.rt.com/beo4
Hatet och splittringen i Svensk politik och samhället i helhet följer Amerikansk förebild ungefär som om det fanns ett partitur som hela riksdagen och media spelade efter, med den trötte rudimentäre marionetten Löfvén som målvakt/dirigent.
Senast redigerad av RobbanUC 2021-08-18 kl. 19:54.
Citera
2021-08-18, 20:29
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Tror inte man behöver göra det så komplicerat.

Det misstag högern gör är att angripa den på rationella grunder och peka på all galenskap och osammanhängande svammel. Det bekommer inte alliansens medlemmar eftersom de bärs fram av en religiös tro utan gud.

Sakliga argument passerar dem helt förbi, men behövs för att uppdatera de egna.

Det fungerar inte att använda samma vapen i mediekriget för att kommunicera med motståndare eller de egna.

Problemet är precis som du skriver att rationella grunder inte biter på motståndarna.
En sak som faktiskt fungerar är humor. När allt fler skrattar åt deras dumheter istället för att ta deras dumheter på allvar har de i princip förlorat.
Det är därför så många inom etablissemanget är livrädda för humor.
Citera
2021-08-18, 21:10
Medlem
Droidlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozdovsky
Vill fråga er här inne som uppenbarligen har god koll på pulsen inom svenskt etablissemang och media: är det någon av dessa fåntrattar som inser vilket fuck-up Afghanistan var för väst och den "värdegrunden" som de försökt påtvinga där? Inser inte dessa människor att detta är vad som är att vänta i Sverige, och i vissa begränsade fall redan existerar i de så kallade "utsatta områden"?

Det verkar, i mina ögon, som om självkritiken inte existerar i dessa kretsar. Istället kommer man att försöka köra linjen "Men, men... vi skulle ha infört fler genusutbildningar och förstärkt bekämpningen av maskulina stereotyper".

Det spelar väl ingen roll ifall "västvärlden" försvagas av denna "förlust"? De som driver sådana här saker har tjänat storkovan och har även fått testa sina vapen och sina strategier. Hur är det en förlust för dem om den västerländske mannen blir demoraliserad? Detta tidevarv handlar inte om allmän värnplikt där det finns ett värde i att hålla god moral hos killarna. Deep left jokkul berör i denna video likheten mellan Sovjetunionens anfall emot Finland och agerandet i Afghanistan. Ryssarna förlorade en massa manskap, men i sluttampen så kunde det kvitta om de vann eller förlorade. "Meh...". Vad de vann på det var erfarenhet av vinterkrig och hur deras olika strategem fungerade.

https://www.youtube.com/watch?v=Ex81AWag6FQ
Citera
2021-08-18, 21:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ngn psykolog (vars namn undflyr mig) har insiktsfullt påpekat, att man filtrerar uppgifter som är i linje med ens världsbild resp. uppgifter som skorrar med ens världsbild på olika sätt.
● När man möter en uppgift som spontant verkar trolig, så tänker man: Kan jag tro på det här? Svaret på den frågan är självfallet: JA.
● När man möter en uppgift som skorrar lite med hur man föreställer sig, att det är, så tänker man i stället: *Måste* jag verkligen tro på det här?? Svaret på den frågan är lika självklart: NEJ, det måste jag inte.
Det är klokt att vara uppmärksam på denna spontana bias.

Det kallas confirmation bias.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in