2023-05-04, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Ja, det är suspekt när IRI kontaktar Sverigedemokraterna. I synnerhet eftersom IRI är en statsfinansierad organisation som öppet hävdar att de vill påverka andra länder.

Jag nämnde ju att Anna Dahlberg och Expressens ledarsida bedrev opinionsbildning för Bushs krig i Afghanistan och Irak samt gav källa. Läs artiklarna från 2001-2004. Jag har länkat till dem i tråden. Min tolkning är korrekt - USA bedriver opinionsbildning genom framförallt svensk media och då i synnerhet Bonnier, Schibsted och Public Service. Jag har dock inte tillgång till deras E-post och telefonsamtal så det är ju svårt för mig att "bevisa" detta. Jag måste bedöma tex. Expressens aktivitet och policy. Jag har tidigare påpekat i tråden att Expressen har opinionsbildat för att Sverige skall dumpa JAS och köpa amerikanskt. Vidare påpekade jag att det var ekonomiskt vansinne - vilket militärer och politiker höll med mig om. Det är ett exempel på vad det är för opinionsbildning Expressens ledarsida bedriver.

Ja, stödet till Irakkriget II var lågt i den svenska allmänheten. Det var därför Expressen bedrev opinionsbildning och Jan Guillou kallade dem för "bombhöger". Om Expressen tog den här positionen på grund av deras kontakter med USA vet jag inte. Det är svårt att bevisa men uppenbarligen är de sympatiska med i princip var enda amerikanska krig; Gulfkriget, Afghanistan, Irak, Libyen, Syrien osv.

Det är ingen hemlighet att VPK hade en koppling till Sovjetunionen. På samma sätt kan de etablerade partierna ha en koppling till Washington DC. I synnerhet Liberalerna (L) som genom ALDE beställde en pro-migrations-rapport tillsammans med IRI.

Det där har jag ett svagt minne av. Tack så mycket!

Tack för matnyttiga inlägg, men under de senaste 30 åren så har det nog gått längre än så Edgerton.

De av trådens giganter och följare som är intresserade av att följa upp med mer kunskap om hypotesen "Imperium/hegemon" och "vasall" rekommenderar jag föreläsningen av professor Daniel Immerwahr som heter "How to Hide an Empire". Det är en helt rumsren föreläsning av en akademiker som beskriver Imperiets förhistoria som inleddes när USA de facto skaffade sig kolonier - men aldrig kallade sig kolonialmakt.

Citat:
Ask people to draw a connection between the words “America” and “colonies,” and most will conjure up revolutionary images of 1776. But America’s colonial history extends much further than the 18th century, and involves a different power dynamic, one in which America was the colonizer, not the colonized. For example, in 1945, the US claimed jurisdiction over more people living outside the States than inside them. In How to Hide an Empire, Northwestern professor Daniel Immerwahr traces the crucial yet oft-obscured role that US overseas territories have played in the development of the nation. From island colonies to military bases, Immerwahr will illuminate America’s evolving influence abroad, giving crucial context for contemporary American foreign policy.

https://www.youtube.com/watch?v=ZaKOOqXDnqA

Hegemonens styrning sker naturligtvis utan att ett formellt imperium utropats under regnbågsflaggan, men imperiets funktioner och kontroll utövas.

Sedan finns det ju tusen konventionella sätt att idka inflytande. Man kan ju fundera varför hegemonens ambassad är så stor i Sverige och varför den ligger precis bredvid Radiohuset på Gärdet.
Lätt att råka äta lunch tillsammans? Lätt att kunna bjuda chefer på grillfest (som verkligen är trevliga) hemma hos ambassadören i privatresidenset precis bredvid ambassaden/Radiohuset?
Citera
2023-05-04, 00:52
Medlem
Sökningar genom Google på Imperiet

En slagning på termen "US empire" ger följande resultat:

Citat:
Ungefär 1 190 000 000 resultat

En slagning på termen "American empire" ger följande resultat:

Citat:
Ungefär 950 000 000 resultat

Tror att till och med trådens mest benhårda experter måste medge att när en sökning på dessa två termen ger mer än 2 miljarder träffar så är tanken på Imperiet i vart fall mer än en konspirationsteori och ett tankemissfoster.
Citera
2023-05-04, 03:16
Medlem
Citat:
Den här tråden har diskuterat media och mångkulturen 12 år. De flesta är överens om att media systematiskt ljög eller undvek att ta upp migrationspolitikens problem på dagordningen. Det är ingen hemlighet. Media gör samma sak inom ramen för utrikespolitisk rapportering. Jag kan ta ett exempel på propaganda som kom upp för någon timme sedan om ett uttalande från Zelenskyj.

Expressen stympar medvetet citatet för att utlämna att Ukraina har brist på vapen. Expressen gör precis på samma sätt när det kommer till utrikespolitisk rapportering som de gör när problemen med migrationspolitiken skall beskrivas. Att påstå att Expressen på något sätt rapporterar neutralt om något är inte sant. Vidare, även om jag inte kan bevisa deras koppling till Washington DC skulle det inte förvåna mig om den inte finns.

Visst, media-industrin har lyckats skapa ett uniformt förhållningssätt, en tolkningsmanual, ett narrativ, en religion för hur man skall förhålla sig moraliskt och ideologiskt. Narrativet är fångat och utvecklat under begreppet (liberal eller benign) demokrati och har som sin viktigaste funktion att just sätta en standard för liberal values, ge en värdegrundsstandard. Demokratibegreppet har blivit kidnappat av detta narrativ och demokrati betyder idag i första hand att vakta och försvara denna åskådning, inte att i första hand tillgodose de egna väljarna och folkets önskningar, något vi ser på hemmaplan med invandringspolitiken.

Annalena Bearbock säger att hon skiter i väljare tar stryk. Den viktiga striden är att bekämpa de som hotar demokratiska värden, som Putin och Ryssland, Kina och de andra. Alla metoder för att skydda den rena läran är tillåtna. "What we should be doing is shunning these people. Shunning, shaming these people is a statement of moral indignation that these people are not fit for polite society.", som Jennifer Rubin uttrycker det. Det var ingen blunder när Bearbock sa att "vi är i krig med Ryssland". Officiellt är förstås inte Tyskland och Nato i krig med Ryssland än, men ideologiskt är det igång och utkämpas med vapenmakt.

Indien som världens största demokrati får stå ut med påtryckningar, hot och krav på att ställa upp på Västs sanktioner mot Ryssland. Att Indien vägrar och förvarar sig med ansvaret mot sitt folk och att följa Västs sanktioner skulle drabba de många fortfarande fattiga i Indien, är inget giltigt argument för Väst som tycker sig förstå att större värden än några miljoner människoliv står på spel. Vi ser samma mönster i Ukraina. Ryssland måste sänkas kosta vad det kosta vill i förluster av manskap ... se till att den där jävla offensiven kommer igång nån gång annars .. Ett modernt religionskrig.
Citera
2023-05-04, 11:28
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Givet vad statsfinansierade IRI skriver gör jag den tolkningen att Washington DC och sina "partners" (tex. ALDE) systematiskt undergräver europeiska nationalstaters suveränitet genom framförallt mjuk makt. I Ungern genom sponsra oppositionen genom pengar, tankesmedjor, privata universitet, medier osv. Frågan är - bedriver USA påverkansarbete även i Sverige?

Ja du, det kan man fråga sig.

Vad är mest sannolikt:
  • Att transnationella judiska bankirer och investerare använder sin rikedom för att påverka företag & samhälle?
eller
  • Att alla kom på samma efterblivna idéer på samma gång och alla råkade anta en politik som strider mot deras ekonomiska intressen och främjar sitt eget demografiska självmord?
Citera
2023-05-04, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Tack för matnyttiga inlägg, men under de senaste 30 åren så har det nog gått längre än så Edgerton.

De av trådens giganter och följare som är intresserade av att följa upp med mer kunskap om hypotesen "Imperium/hegemon" och "vasall" rekommenderar jag föreläsningen av professor Daniel Immerwahr som heter "How to Hide an Empire". Det är en helt rumsren föreläsning av en akademiker som beskriver Imperiets förhistoria som inleddes när USA de facto skaffade sig kolonier - men aldrig kallade sig kolonialmakt.

https://www.youtube.com/watch?v=ZaKOOqXDnqA

Hegemonens styrning sker naturligtvis utan att ett formellt imperium utropats under regnbågsflaggan, men imperiets funktioner och kontroll utövas.

Sedan finns det ju tusen konventionella sätt att idka inflytande. Man kan ju fundera varför hegemonens ambassad är så stor i Sverige och varför den ligger precis bredvid Radiohuset på Gärdet.
Lätt att råka äta lunch tillsammans? Lätt att kunna bjuda chefer på grillfest (som verkligen är trevliga) hemma hos ambassadören i privatresidenset precis bredvid ambassaden/Radiohuset?

Vad gäller vasallstater så handlar det om de stater i Mellanöstern (Saudiarabien sedan mitten på 40-talet) och möjligen några i Asien som man kan kalla vasallstater. Europa och i synnerhet Sverige har ingenting med saken att göra.

Jag måste ge dig att narrativet du spinner om USA:s ambassad i Sverige har ett visst underhållningsvärde. Leif GW Persson har skrivit en bok om den nämligen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/En_ann..._ett_annat_liv
Ramberättelsen kretsar kring ambassaddramat 1975 och utgångspunkten är att tyskarna måste ha haft hjälp av svenskar för att kunna genomföra sitt uppdrag. Boken utspelas i tre tidszoner: vid ambassaddramat 1975, vid ett mord på Östermalm 1989 samt i nutid när de olika händelserna knyts samman.
Så som jag minns det är det en kvinna som ska bli sosseminister... men det visar sig att hon i sin ungdom hade en pojkvän och ett umgänge som var synnerligen vänsterextremt. Ta-gisslan-på-USA:s-ambassad-extremt. Var jobbade pojkvännen och vissa i hennes umgänge? Jo, på public service.
Citera
2023-05-04, 15:52
Medlem
Citat:
Den här tråden har diskuterat media och mångkulturen 12 år. De flesta är överens om att media systematiskt ljög eller undvek att ta upp migrationspolitikens problem på dagordningen. Det är ingen hemlighet. Media gör samma sak inom ramen för sin utrikespolitiska rapportering. Jag kan ta ett exempel på propaganda som kom upp för någon timme sedan om ett uttalande från Zelenskyj.

Expressen
Aftonbladet
Kyiv independent

Expressen stympar medvetet citatet för att utlämna att Ukraina har brist på vapen. Expressen gör precis på samma sätt när det kommer till utrikespolitisk rapportering som de gör när problemen med migrationspolitiken skall beskrivas. Att påstå att Expressen på något sätt rapporterar neutralt om något är inte sant. Vidare, även om jag inte kan bevisa en koppling mellan Bonnier och Washington DC skulle det inte förvåna mig om den inte finns. Det finns indicier som får mig att dra slutsatsen att den koppling de facto finns.

Det här resonemanget ser väldigt underligt ut. Jag kanske missförstår något? Rimligen borde Expressen av alla tidningar i så fall skriva ut att Zelensky sagt att de inte har vapen nog för att slå mot mål inne i Ryssland för att driva opinion för att se till att Kristersson skickar mer. Men du kommer med motsatsen? Va?

Sen förstår jag heller inte vad du menar gällande rapportering om invandring. Av de fyra rikstäckande största tidningarna vilka är Expressen, Aftonbladet, DN och SvD har Expressen varit tydligast kritisk vad gäller invandringen.

Det finns inga indicier över huvud taget. Inte en enda.

Citat:
Det kan ju nämnas att Bonnier finansierar ukrainsk media.

https://www.journalisten.se/nyheter/...iv-independent

När Kajsa Ekis Ekman påpekade samma sak på ETC fick hon sparken;

För mig ser det definitivt ut som det finns en länk mellan svensk media, staten och USA eftersom de direkt betalar för Ukrainas media. Hur skulle det se ut om Bonnier donerade pengar till RT? Det skulle antagligen leda till anklagelser om "ryssvänlighet" i övriga medier.

Konstigt vore det annars, eller hur? Ukraina har stöd av över 90% av befolkningen i Sverige. Det skulle se riktigt illa ut om "Bonnier" inte lättade lite på plånboken.
Citera
2023-05-04, 16:29
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Sergej Lavrov noterar korrekt att "American exceptionalism" inte bara är en inrikespolitisk position. "American exceptionalism" är också är en utrikespolitisk position. Således, Washington DC vill göra världen mer "amerikansk". Först vill de tvinga på länder massinvandring. Sedan vill de trycka ned alla etniska och kulturella identiteter eller i alla fall göra dem till nominella. I slutändan vill USA göra världen till en amerikansk liberal "melting pot" av historielösa konsumenter under ett amerikanskt paraply. Således, etniska svenskar skall inte få finnas enligt amerikansk utrikespolitisk doktrin. Det kanske förklarar varför vita i USA och europeiska folk här i Europa ser eliter trycka ned deras etniska, religiösa och kulturella identitet. Trots allt utgör vi fortfarande majoriteten. Däremot gör amerikanerna ett undantag för Israel. Tre korta exempel;

https://www.youtube.com/watch?v=dbn4i7_CFIM
https://www.youtube.com/watch?v=53x_zrkJwDs
https://twitter.com/CabdiraxmaanJ19/...22839730819072
Citat:
Att etniska svenskar inte existerar är exceptionellt rasistiskt. På samma sätt är det rasistiskt att hävda att palestinier inte finns (som Israels regering gjort sedan 1948 - vilket innefattar Golda Meirs regering) eller att kurder inte finns (som Turkiet gör). Eftersom politikerna (inklusive SD) vill gå så långt att göra det till "hets mot folkgrupp" att ha en udda uppfattning om historien..

https://www.svd.se/a/on8nEj/utrednin...a-bli-olagligt

..menar jag SD bör driva fram en lag som gör det olagligt att förneka etniska svenskars existens. En sådan lagstiftning skulle ge svenskarnas erkännandes politik. Det kan göras tillsammans med att erkänna andra etniska minoriteter. Inte för att jag tror på en sådan lagstiftning men jag skulle vara riktigt skadeglad om Fredrik Kärrholm (M) plockades av sina tidigare kollegor. Vidare skulle det öppna andra intressanta dörrar om svenskar fick odla sin religiösa och kulturella särart vid sidan av andra folkgrupper i Sverige. Inte för att jag tror på ett sådant samhälle - ett institutionaliserad parallellsamhälle - men nuvarande system är de facto mer destruktivt.

Nu upprepar Jimmie Åkesson USA:s retorik om att svenskarna inte existerar. Samma som Israel använder mot palestinier, Turkiet mot kurder och hutuer mot tutsier.
I en intervju med Göteborgs-Posten hävdar SD-ledaren Jimmie Åkesson nu att de demografiska förändringarna bara är ett problem om tredje världen-invandrarna inte anser sig ha en "svensk identitet". Svenskar existerar egentligen inte som folk utan det handlar bara om huruvida man har en sådan "svensk identitet", förklarar han vidare.

Har man en annan definition av svenskar är man förmodligen "nazist", enligt Jimmie Åkesson, som förklarar Richard Jomshofs utspel på detta sätt.

– Det är sannolikt inte så att han menar samma sak som nazisterna gör när de pratar om folkutbyte. Han är inte nazist, så han menar säkert andra saker, säger Åkesson till GP.

https://www.friatider.se/akesson-naz...-om-folkutbyte
Tidigare har den här folkmordsretoriken bara använts explicit av tydliga extremister som Expo och implicit av journalistkåren. SD har flirtat med den med sin "öppna svenskhet", men ändå hållit det hela grumligt och öppet för tolkningar. Det är nytt att Åkesson använder retorik som även utan lagförändringar kan få honom fälld för folkmord. Han går klart längre än sina motståndare från de övriga partierna.

Den av SD-väljare så föraktade Mona Sahlin sade t.ex. implicit att svenskarna fanns när hon avfärdade vår kultur som tråkig. Det var svinaktigt från hennes sida, men inte något som kan betecknas som kriminellt.

Detta belyser vikten av antiamerikanism som en helt central del av all invandringskritik. Ett parti eller en rörelse som inte förstår detta kommer köra fast direkt. SD verkar helt sakna förståelse för USA som fiende och har därför kunnat vallas till en ståndpunkt som är värre än Sahlins.
Senast redigerad av Nix-registret 2023-05-04 kl. 17:00.
Citera
2023-05-05, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Nu upprepar Jimmie Åkesson USA:s retorik om att svenskarna inte existerar. Samma som Israel använder mot palestinier, Turkiet mot kurder och hutuer mot tutsier.
I en intervju med Göteborgs-Posten hävdar SD-ledaren Jimmie Åkesson nu att de demografiska förändringarna bara är ett problem om tredje världen-invandrarna inte anser sig ha en "svensk identitet". Svenskar existerar egentligen inte som folk utan det handlar bara om huruvida man har en sådan "svensk identitet", förklarar han vidare.

Har man en annan definition av svenskar är man förmodligen "nazist", enligt Jimmie Åkesson, som förklarar Richard Jomshofs utspel på detta sätt.

– Det är sannolikt inte så att han menar samma sak som nazisterna gör när de pratar om folkutbyte. Han är inte nazist, så han menar säkert andra saker, säger Åkesson till GP.

https://www.friatider.se/akesson-naz...-om-folkutbyte
Tidigare har den här folkmordsretoriken bara använts explicit av tydliga extremister som Expo och implicit av journalistkåren. SD har flirtat med den med sin "öppna svenskhet", men ändå hållit det hela grumligt och öppet för tolkningar. Det är nytt att Åkesson använder retorik som även utan lagförändringar kan få honom fälld för folkmord. Han går klart längre än sina motståndare från de övriga partierna.

Den av SD-väljare så föraktade Mona Sahlin sade t.ex. implicit att svenskarna fanns när hon avfärdade vår kultur som tråkig. Det var svinaktigt från hennes sida, men inte något som kan betecknas som kriminellt.

Detta belyser vikten av antiamerikanism som en helt central del av all invandringskritik. Ett parti eller en rörelse som inte förstår detta kommer köra fast direkt. SD verkar helt sakna förståelse för USA som fiende och har därför kunnat vallas till en ståndpunkt som är värre än Sahlins.

Här vore det intressant med verkliga citat. Har Åkesson kallat Jomshof "nazist"? Eller sa han att Jomshof inte är nazist?

Den "öppna svenskheten" har ju SD varit tydliga med lång tid nu, ett decennium? Men rubriken jag ser i den låsta artikeln i GP är typ "fullt utövande muslimer är inte svenskar". Känns ju fullt hanterbart och rimligt som påstående betraktat.

Whats new egentligen ? Känns som övertolkning de luxe. Eller ironi? Från vem? GP? SD? Jimmie? Läsaren av Fria tider? Vad?
Citera
2023-05-05, 18:09
Medlem
Nu orkade inte Ebba Busch längre. Hon har tagit "semester".

På vilket vis har hon skadat Sverige?
Skandal och fiaskon för sen kompensation genom el-stödet, öser i stort sett hela MSM på med redan från innan jul.
Men det är ju en enorm apparat som krävs för att rätt belopp skall ut på miljoner av mottagares konton efter lika enorma samkörningar med elbolagen och myndigheter för att förhindra bedrägerier.

Ebba Busch har tumlats från dag ett om kompensationsstödet och har sedan konstant legat i mangeln fram till dags dato.

Det handlar naturligtvis inte om något annat än att MSM med PUblic Service och Schibsteds Anders Lindberg samt Bonniers Wolodarski ( T Ramberg) och Public Services Benkö (P Mattsson) och Public Services Stjärne (här är hennes fotfolk svårare att precist peka ut) siktar in sig på den som de anser svagaste länken i borgerliga regeringen.

Genom detta strävar i MSM ovannämnda junkrar, skälmar och skalkar att göra omöjligt för en fortsättning av det fruktansvärda att Sossarna förlorade Makten - och snarast möjligt återställa Normalt Tillstånd i Sverige igen.

Jämför med hur Annie Lööf behandlades och bemöttes av samma MSM innan hon ändå tyckte synd om sig själv och avgick. Lööf radade under en följd av år som minister i förra borgarregeringen och sedan som maktfaktor till Löfvens ministär ( Busch har suttit ett halvår i denna regering) upp märkliga och skadliga beslut som enligt mitt tycke skadat Sverige mycket, bl a hela karusellen med de afghanska "barnen" som absolut skulle ha asyl i Sverige. Och mycket annat i migrationspolitiken där Lööf ställde till oreda, för att inte nämna beslut i näringspolitiken där den rika småländskan lurade i oss, att bara folk (gärna outbildat) från hela världen kan tas hit till Sverige och starta företag, blir allt bra...

Lööf lämnade som en omsvärmad drottning medan Busch idag kämpar med sin hälsa.

Man behöver inte krångla till det: om man jämför MSMs, (även Public Services), sagolikt smeksamma förhållande till Lööf under hennes långa tid vid besluten ställt mot MSMs inställning till Busch ännu så länge korta tid som minister, och i stort hela MSM även Public Service kan förklaras i ett NÖTSKAL.

Kan inte Kristersson och hans regering och SD inom denna mandatperiod få till ett paradigmskifte i rörande Public Service, dvs att göra folkets mediebolag opartiskt och sakligt, är det kört för all framtid med Sverige. Detta är sista chansen.
Jag är så infamt trött på vänstervridningen på Public Service som härjat och förgiftat samhället sedan Palmes dagar.
Det räcker väll för helvete att 90 % av "fria pressen" är woke så det räcker.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2023-05-05 kl. 18:52.
Citera
2023-05-05, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Nu upprepar Jimmie Åkesson USA:s retorik om att svenskarna inte existerar. Samma som Israel använder mot palestinier, Turkiet mot kurder och hutuer mot tutsier.....

Om vi bryter ned svenskar i en antropologisk mening har jag för mig att det ser ut så här;
_Europeiska folk
__Nordeuropeiska folk
___Germanska folk
____Nordgermanska folk
_____Nordiska folk
______Östnordiska folk
_______Regionala folk (Götar, Svear och norrlänningar)
________Sub-regionala folk (Dalmän i Dalarna etc.)
Svenskar är en etnisk sammanslagning av östnordiska folk och dess undergrupper i territoriet Sverige som uppkom i samband med bildandet av proto-nationalstaten Sverige. För ett par tusen år sedan slog de regionala folken Svear (Svealand) och Götar (Götaland) sig samman. Svear och Götar assimilerade sedan underordnade östnordiska, regionala och sub-regionala folk i territorierna Sveland, Götaland och senare Norrland. De deklarerade att Svealand, Götaland och Norrland var ett territoriellt land vid namn Sverige med ett folk - svenskar.

Det finns även en politisk historia. Den är betydligt mer komplex med landskapskungar, självstyrande landskap, inbördeskrig, utländska kungar, medlemskap i Kalmarunionen, minoriteter (tex. samer) osv. Sverige blev ett land i modern bemärkelse först 1523 i och med Gustav Vasa kom till makten.

Sverige var ett imperium (1611–1721). Innan den era höll Sverige territoriella besittningar och förläningar i Finland men de hörde inte till nationalstaten Sverige. Sverige initierade inte en folkförflyttning av etniska svenskar till tex. Estland och Tyskland. Det enda undantaget var den finska kusten. Istället påtvingades den aristokratiska och ekonomiska eliten i territorierna att betala skatt till den svenska kronan.

Den svenska eliten har sedan Erik Segersäll (970–995) varit kosmopolitisk med konstanta giftermål med utländska prinsar och prinsessor. Detta delade de med den aristokratiska eliten i Europa. Innan 1945 försökte inte eliterna göra samhället kosmopolitiskt genom (mass)invandring - även om det finns tendenser som kan härledas till perioden efter Karl XII död år 1718. Vem som är svensk i etnisk bemärkelse har länge varit övertydlig i Sverige. Det är också sant att Sverige bedrev en assimilationspolitik i det en gång danska Skåne men annars har den lyst med sin frånvaro på grund av homogeniteten.

Jimmie Åkesson är utan tvekan påverkad av de relationerna som partiet har med Torys och GOP. USA och Storbritannien är per definition mångkulturella. Storbritannien är en sammansättning av engelsmän, skottar, walesare och jag antar nordirländare. På grund av en demografisk maktbalans kunde inte engelsmännen assimilera de övriga.

Vidare hade Storbritannien redan på 1600-talet - en för tiden, relativ stor invandring till från övriga Europa. Från mitten av 1800-talet såg Storbritannien utomeuropeiska migration från kolonierna. London var år 1900 utan tvekan, för sin tid, en mycket kosmopolitisk stad. Storbritannien är ett av få europeiska länder med en för Europa historisk tolerans för utlänningar följt av möjligen Frankrike. Detta är förövrigt typiskt attribut för imperium.

USA grundades som en mångkulturell stat med 45% britter, 40% övriga europeiska folk och 15% afroamerikaner och indianer. USA var under 1800-talet en smältdegel som samlades under en "liberal" konstitution, regionala traditioner och den tidens "Americana" - vilket kan reduceras till exploatering och fördrivning av ursprungsbefolkningen. USA konstruerade tidigt en "vithet" som höll samman de europeiska folken mot afroamerikaner och indianer. Under den progressiva eran (1885-1925) försökte Wasp-eliten konstruera någon form av gemensam progressiv "Wasp-kultur" eller om så vill ledkultur. Deras Episkopalkyrka byggde tex. Washington National Cathedral år 1906 - som de tänkte skulle sammanföra människor. Det misslyckades. "Wasp-kulturen" överlevde till 1990-talet i överklassen men dog definitivt ut med Ronald Reagan.

Idag har USA endast kvar "Americana" kvar men inte det "Americana" som såldes in av Hollywood på 1950-talet. Istället är "Americana" en smältdegel av liberalism, nyliberalism, kapitalism, girighet, våldsförhärligande, misstro mot staten, korruption, woke, miljöförstöring, religiös sekterism - från "prosperity gospel", karismatiska kyrkor och en amerikaniserad judendom i kuststäderna.

USA är inte heller särskilt europeiskt längre. "Whites" (White Hispanics inkluderat) utgjorde 62% i US:Census 2020. Det kan jämföras med Brasilien där "whites" år 2010 utgjorde 53.5% av befolkningen. Vita i Brasilien utgjorde 59% år 1960. Det är ett USA i demografisk förändring.

Republikanerna vill se ett USA som samlas kring "värderingar". De menar att samhället bör hållas samman med en liberal "färgblindhet". Eventuella konflikter skall lösas med en repressiv stat med drakoniska straff. Partiets liberala syn på vapen och anti-abort handlar mer om att fånga ett döende segment av vita kristna väljare än att GOP själva tror på det.

Demokraterna vill också bygga ett USA på "värderingar" men de vill ha en något större välfärdsstat och begränsa tillgången till vapen och fortsätta med abortpolitiken - en möjligtvis mer begåvad hållning. Vidare exploaterar Demokraterna gärna rasmotsättningar eftersom det samlar minoriteter. De driver också en underlig och ofta kontra-produktiv "woke-politik". Varför de gör det kan jag bara spekulera i.

Det är primärt "Woke-konflikten" som media lyfter. Det inte är en hotande debatt eftersom GOP inte på något sätt ger uttryck för europeisk identitetspolitik även om tex. Fox News och vissa GOP-politiker visslar den. Tucker Carlson visslade inte bara mer än andra. Han gick utanför det uppenbart elit-konstruerade "kulturkriget". Det var antagligen därför han fick sparken från Fox News. Det som är av vikt för USA bortom "kulturkriget" är inget som media (undantag för Carlson) är intresserade av att lyfta.

Det vi bevittnar i USA är övergången från ett europeiskt diaspora-land till ett latinamerikanskt land och den processen kommer vara stökig tills vita amerikaner utgör en definitiv minoritet. Med det sagt fungerar den amerikanska mångkulturen av allt att döma betydligt bättre än vår. USA:s huvudsakliga problem ligger primärt hos den inhemska afroamerikanska befolkningen. Det är antagligen västvärldens (om USA fortfarande kan ingå i den) mest utslagna befolkning. Migranterna till USA har etablerats väl på arbetsmarknaden i relation till vår migrantpopulation. Mycket på grund av att USA tolererar massiva sociala klyftor.

Om det är något som de båda partierna är överens om är att skydda de rikaste 25% och det amerikanska imperiet. Den sociala ojämlikheten i USA är på väg mot den som återfinns i Latinamerika.

https://www.statista.com/chart/29889...-income-class/

På 2050-talet USA mycket väl bli ett 1/3-samhälle. Den rikaste 1/3 kommer tilldelas 70% av inkomsterna, 20% går till 1/3 i mitten och den 1/3 på botten får 10%. USA är rikare än Brasilien så USA kan antagligen mitigera de värsta attributen men med de sociala problem som USA har betvivlar jag att USA någonsin vinna deras kalla krig mot Kina.

De amerikanska eliterna har bestämt att de skall fortsätta förändra världen. USA förväntar sig världens länders lagstiftande församlingar följer de amerikanska eliternas outtalade regler och nycker. Det betyder att ett land som underkastar sig USA måste acceptera ekonomisk nyliberalism, massinvandring och hbtq-driven identitetspolitik. I bästa fall behöver de enbart acceptera att USA ekonomiskt exploaterar dem och i värsta fall måste de acceptera att bli en proxy i ett amerikanskt krig.

Sydkorea och Japan har till stora delar undkommit den amerikanska exporten av "värden" men har knappast undkommit amerikansk gangsterlogik och hegemoniska mentalitet. Sydkorea fick ge bort delar av sin halvledarindustri till USA eftersom amerikanerna ville ha den. Japan i sin tur tvingades att undergräva sin egen ekonomi eftersom USA ansåg att Japans storlek hotade USA:s ställning som världens största ekonomi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Plaza_Accord
https://en.wikipedia.org/wiki/Louvre_Accord

Vad jag kan läsa ser det ut som USA gärna vill ha Sydkorea och Japan agerar som framtida proxys mot Kina. Det kan nämnas att även Finland befinner sig i farozonen tack vare de liberala eliterna i landet och den okunniga och ofta destruktiva populisthögern.

https://tass.com/politics/1612815

Inget land förutom möjligtvis Israel kommer bli besparat men det är tveksamt. Jimmie Åkesson förstår inte det jag skrivit ovan och bryr sig antagligen inte. Det han förstår är svensk invandringspolitik. Sverigedemokraterna är fastlåsta i ett liberalt narrativ om att muslimer är onda. Detta har SD hämtat från den neo-konservativa kontra-jihadrörelsen men sprängningarna och skjutningarna härstammar inte från fromma muslimer. De härstammar från rotlösa andra och tredje generationens invandrare som fastnat i ett utanförskap i form av kronisk arbetslöshet och dåliga jobb. Detta gäller förövrigt inte bara invandrare som drabbas men de tenderar att ta till våld i större utsträckning. Inget parti i och utanför riksdagen kan lösa problemen på grund av dess mångbottnade komplexitet - tyvärr.

I slutändan kommer Sverige vandra den amerikanska vägen vare sig det är Kristersson, Åkesson eller Andersson som styr.
Senast redigerad av Edgerton 2023-05-05 kl. 20:56.
Citera
2023-05-06, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Fantastiskt tal av Robert F Kennedy jr. idag när han annonserade sin kandidatur som president. Sedan 2016 har jag varit en trumpist trots att Trump var en politisk nolla vilket alla förstod från början, även jag. Nu ska det sägas att Trump idag, till skillnad från Trump 2016 inte längre är en politisk nolla. Han förstår vad det handlar om på ett annat sätt än han gjorde då. Men det går inte att jämföra med en figur som Robert F Kennedy jr. som känner hela det politiska etablissemanget sedan han var barn. ..

You tube är ju en del av mediakriget och vill passa på att tipsa om All-in Podcast igen som denna gång har en diskussion/utfrågning av Robert F Kennedy jr. i mer än två timmar på ett bra och intressant sätt. Publicerades för 8 timmar sedan i skrivande stund.

E127: Presidential Candidate Robert F. Kennedy Jr. in conversation with the Besties

https://www.youtube.com/watch?v=nA0O...=All-InPodcast
Citera
2023-05-06, 11:41
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Nu orkade inte Ebba Busch längre. Hon har tagit "semester".

På vilket vis har hon skadat Sverige?
Skandal och fiaskon för sen kompensation genom el-stödet, öser i stort sett hela MSM på med redan från innan jul.
Men det är ju en enorm apparat som krävs för att rätt belopp skall ut på miljoner av mottagares konton efter lika enorma samkörningar med elbolagen och myndigheter för att förhindra bedrägerier.

Ebba Busch har tumlats från dag ett om kompensationsstödet och har sedan konstant legat i mangeln fram till dags dato.

Det handlar naturligtvis inte om något annat än att MSM med PUblic Service och Schibsteds Anders Lindberg samt Bonniers Wolodarski ( T Ramberg) och Public Services Benkö (P Mattsson) och Public Services Stjärne (här är hennes fotfolk svårare att precist peka ut) siktar in sig på den som de anser svagaste länken i borgerliga regeringen.

Genom detta strävar i MSM ovannämnda junkrar, skälmar och skalkar att göra omöjligt för en fortsättning av det fruktansvärda att Sossarna förlorade Makten - och snarast möjligt återställa Normalt Tillstånd i Sverige igen.

Jämför med hur Annie Lööf behandlades och bemöttes av samma MSM innan hon ändå tyckte synd om sig själv och avgick. Lööf radade under en följd av år som minister i förra borgarregeringen och sedan som maktfaktor till Löfvens ministär ( Busch har suttit ett halvår i denna regering) upp märkliga och skadliga beslut som enligt mitt tycke skadat Sverige mycket, bl a hela karusellen med de afghanska "barnen" som absolut skulle ha asyl i Sverige. Och mycket annat i migrationspolitiken där Lööf ställde till oreda, för att inte nämna beslut i näringspolitiken där den rika småländskan lurade i oss, att bara folk (gärna outbildat) från hela världen kan tas hit till Sverige och starta företag, blir allt bra...

Lööf lämnade som en omsvärmad drottning medan Busch idag kämpar med sin hälsa.

Man behöver inte krångla till det: om man jämför MSMs, (även Public Services), sagolikt smeksamma förhållande till Lööf under hennes långa tid vid besluten ställt mot MSMs inställning till Busch ännu så länge korta tid som minister, och i stort hela MSM även Public Service kan förklaras i ett NÖTSKAL.

Kan inte Kristersson och hans regering och SD inom denna mandatperiod få till ett paradigmskifte i rörande Public Service, dvs att göra folkets mediebolag opartiskt och sakligt, är det kört för all framtid med Sverige. Detta är sista chansen.
Jag är så infamt trött på vänstervridningen på Public Service som härjat och förgiftat samhället sedan Palmes dagar.
Det räcker väll för helvete att 90 % av "fria pressen" är woke så det räcker.
Bonniers, Public Service & liknande anti-svenska krafter identifierade tidigt Ebba Busch som den svagaste länken i regeringen & koncentrerade alla angrepp dit. En hel del av de resurser som tidigare enbart ägnades åt att smutskasta Åkesson verkar ha omdirigerats mot Busch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in