2023-05-03, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarrySlisk
Vore det inte tjänstefel av USA:s utrikespolitiska aktörer att INTE bedriva påverkansoperationer? Mot hela världen, även mot Sverige?

Själv svarar jag inte bara ”ja” på Edgertons retoriska fråga, jag håller det även för en truism. Ditt svar är ju bara larvigt och bekräftar just det faktum som jag och alla andra tråddebattöter suckar och himlar med ögonen över:

Du tror inte på dina egna utsagor, du tror inte på dina egna argument.

Jaså, gör jag inte?

Så här skrev Edgerton
I Ungern genom sponsra oppositionen genom pengar, tankesmedjor, privata universitet, medier osv. Frågan är - bedriver USA påverkansarbete även i Sverige?
Där tas saker upp vad gäller Ungern.

Det vore intressant om du kunde försöka hitta på någon amerikansk "påverkansoperation" i Sverige. Låt fantasin flöda obehindrat. Inte? I så fall så väcker det frågar om vem som inte tror på vad de skriver.
Citera
2023-05-03, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Jaså, gör jag inte?

Så här skrev Edgerton
I Ungern genom sponsra oppositionen genom pengar, tankesmedjor, privata universitet, medier osv. Frågan är - bedriver USA påverkansarbete även i Sverige?

Det vore intressant om du kunde försöka hitta på någon amerikansk "påverkansoperation" i Sverige. Låt fantasin flöda obehindrat. Inte? I så fall så väcker det frågar om vem som inte tror på vad de skriver.

Spelar det någon roll vad jag skriver? Du kommer inte svara i sak, utan svara:

1) Det är helt fel.

2) Jag spinner narrativ.

3) Dravel.

*suck* hursomhelst, här är ett exempel på en CIA-påverkansoperation. Vi kan sluta oss till att lejonparten av CIA:s operationer i Europa/Sverige aldrig blev kända. Ligger liksom i sakens natur.

https://sverigesradio.se/avsnitt/171467
Citera
2023-05-03, 20:29
Medlem
Citat:
Jaså, gör jag inte?

Så här skrev Edgerton

Andra exempel, som inte heller specifikt riktades mot Sverige, men som säkerligen påverkade svenskt kulturliv, är ju CIA:s sponsring av efterkrigstidens kultur, närmare bestämt musik och konst:

https://www.theguardian.com/us-news/...e-iron-curtain
Citera
2023-05-03, 21:25
Medlem
Citat:
Vore det inte tjänstefel av USA:s utrikespolitiska aktörer att INTE bedriva påverkansoperationer? Mot hela världen, även mot Sverige? Själv svarar jag inte bara ”ja” på Edgertons retoriska fråga, jag håller det även för en truism. Ditt svar är ju bara larvigt och bekräftar just det faktum som jag och alla andra tråddebattöter suckar och himlar med ögonen över: Du tror inte på dina egna utsagor, du tror inte på dina egna argument.
Jag tror också USA bedriver ett påverkansarbete mot framförallt politiker i Sverige men det är svårt att bevisa. Det mesta av aktiviteten verkar ske mot tredje världen och östra Europa genom tankesmedjor och medier. Det blev ett jävla liv i Washington DC när Polen sade sig vill registrera eller förbjuda utländsk media för att komma åt Ryssland. Tydligen var det inte ryska men amerikanska medier som dominerade i Polen - de amerikansk-ägda medierna gav alla sitt stöd till den liberala oppositionen.

https://www.theguardian.com/world/20...-press-freedom

Citat:
Svaret är - nej.

Tycker inte du att det är misstänkt att IRI möter Sverigedemokraterna?

Citat:
Under oktober 2019 besökte organisationen riksdagspartiet Sverigedemokraterna.[3]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Intern...ican_Institute

Vi vet också att USA spionerat på Sverige genom Danmark.

Citat:
Amerikanska underrättelsetjänsten NSA har med dansk hjälp spionerat på ledande politiker och höga tjänstemän i Sverige. Det kan SVT Nyheter avslöja tillsammans med Danmarks Radio, NRK, NDR, WDR, Süddeutsche Zeitung och Le Monde.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/u...alp-av-danmark
Det låter för mig underligt om USA inte skulle ha en aktiv roll i svensk opinionsbildning - jag tänker Fri Värld, Svenskt Näringsliv och Bonnier/Schibsted företagen. Å andra sidan är våra liberala eliter i princip samtliga institutioner är fruktansvärt lojala till Washington DC och i synnerhet Demokraterna så påverkansarbete kanske inte behövs i Sverige.

Jag menar - det räcker ju med att läsa de stora mediehusen och titta på Public Service för att förstå att de bär vatten åt amerikansk utrikespolitik. Jag tänker bland annat på när Uppdrag Granskning som frekvent använder sig av data från USA/EU-finansierade International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ) och EU-finansierade Bellingcat till sina "granskningar". Bellingcat får tex. pengar från EU-kommissionen;

Citat:
The European Commission

https://www.bellingcat.com/about/fun...rt-bellingcat/

Tittar man på ICIJ verksamhet handlar det nästan uteslutande om att publicera negativ information om amerikanska fiender. Några exempel från Wikipedia (förklarade av mig);
Global tobacco industry (2008-2011). ICIJ gav sig på Philip Morris och andra företag på affärer i bland annat Ryssland.

Offshore-serien (2011-nu). Enligt Wikileaks och the GrayZone handlar detta om CIA-läckor (Panama, Paradise och Pandora och Mauritius) som givits till ICIJ. Wikileaks påpekade att bara 1% av dokumenten släppts. Inga amerikaner fanns i pappren vilket är underligt. Gömmer inte rika amerikaner undan pengar i utlandet? ICIJ gick enbart på länder som USA anser är fientliga så som Ryssland, Kina och Nicaragua samt släppte ofarlig information om sedan länge pensionerade brittiska politiker. Ett par västerländska politiker strök men varför just dem?

China Cable (2019). ICIJ sade sig ha fått tillgång till hemlighetstämplade kinesiska dokument som enligt ICIJ bevisade att Kina systematiskt förtryckte uigurs. Dessa användes sedan i amerikansk, brittisk och europeisk opinionsbildning mot Kina. Intressant nog släpptes granskningen i samband med att Trump administrationen anklagade Kina för folkmord.

Ericsson List (2022). Detta var i stora drag en smutskastning av Ericsson. Varför? Antagligen för deras samarbete med Kina.

Uber Files (2022). Granskningen handlade om att Uber gör affärer med fiender till USA så som Kina samt bedrev "lobbying" mot västerländska politiker men det senare var antagligen ett svepskäl för att skriva ned amerikanska företag som gör affärer med Washington DC:s fiender.

Deforestation Inc. (2023). Handlade om att skriva ned västerländska företag som gör affärer med Myanmar vars nuvarande militärdiktatur USA inte uppskattar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Intern...ve_Journalists
Uppdrag Gransknings "granskningar" får en allt mer internationella prägel där "avslöjanden" handlar om att jaga företag och enskilda människor som på något sätt har interagerat med Ryssland eller Kina. Utan tvekan bär UG och SVT vatten åt amerikansk utrikespolitik givet deras öppna samarbete med ICIJ och Bellingcat. När det kommer till Bonnier fick Anna Dahlberg Guldpennan för hennes opinionsbildning för kriget i Afghanistan och Irak.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Anna_Dahlberg

Jan Guillou kallade Expressens ledarsida för "bombhöger" men han tillhörde en minoritet. Det säger något om hur kompakt stödet var bland "journalisterna" till Bushs krig i Afghanistan och Irak. Expressens ledarsida vände när Obama valdes till president och tog en något annan ton i kriget. Vidare har Peter Wolodarski och Karin Pettersson har gått igenom Nieman Foundations utbildning vid Harvard - det är en betald plantskola för "journalister" med en hegemonisk mentalitet och gangsterlogik som vill arbeta i Vita husets tjänst.

Jag kan inte bevisa något eftersom jag bara har tillgång till öppna källor men givet vad jag skrev och kunde härleda till öppna källor finns ett långtgående samarbete mellan Washington DC och Rosenbad om framförallt utrikespolitiken. Jag utgår från att det även gäller viss inrikespolitik men jag vet inte. Om USA bedriver påverkansarbete i Sverige? Jag vet inte. Jag utgår från det eftersom USA gör det i andra länder. Jag kan som sagt bara spekulera.
Senast redigerad av Edgerton 2023-05-03 kl. 22:24.
Citera
2023-05-03, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag tror också USA bedriver ett påverkansarbete mot framförallt politiker men det är svårt att bevisa. Det mesta av aktiviteten verkar ske mot tredje världen och östra Europa men jag medger att jag inte Googlat omkring.

Svårt att bevisa. Ska vi vara korrekta nu så ska vi höja nivån ett steg: Omöjligt.

Citat:
Tycker inte du att det är misstänkt att IRI möter Sverigedemokraterna?

SD försöker knyta kontakter med republikanerna. Jag har för mig att Mattias Karlsson och den där ynglingen, Tobias kanske?, till och med hälsade på Trump i Florida för ett tag sedan.

"Misstänkt". Vad kan du mena med det? Jag vet inte.

Citat:
Det låter för mig underligt om USA inte skulle ha en aktiv roll i svensk opinionsbildning - jag tänker Fri Värld, Svenskt Näringsliv och Bonnier/Schibsted företagen. Å andra sidan är våra liberala eliter i princip samtliga institutioner är fruktansvärt lojala till Washington DC och i synnerhet Demokraterna så påverkansarbete kanske inte behövs i Sverige.

Jag menar - det räcker ju med att läsa de stora mediehusen och titta på Public Service för att förstå att de bär vatten åt amerikansk utrikespolitik. Jag tänker bland annat på när Uppdrag Granskning som frekvent använder sig av data från USA/EU-finansierade International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ) och EU-finansierade Bellingcat till sina "granskningar". Bellingcat får tex. pengar från EU-kommissionen;

Vänstertomtarna på Public Service bar vatten åt GWB för 20 år sedan? Knappast. Vad gäller Bonnier/Schibstedt-företagen har du ingenting att komma med men Svenskt Näringsliv skulle aldrig simpa för ryssen. Aldrig. Din tolkning av det kan vara att det är på grund av "påverkan" men den tolkningen är felaktig.

Citat:
Jan Guillou kallade Expressens ledarsida för "bombhöger" men han tillhörde en minoritet. Det säger något om hur kompakt stödet var bland "journalisterna" till Bushs krig i Afghanistan och Irak. Expressens ledarsida vände när Obama valdes till president och tog en något annan ton i kriget. Vidare har Peter Wolodarski och Karin Pettersson har gått igenom Nieman Foundations utbildning vid Harvard - det är en amerikansk betald plantskola för "journalister" med en hegemonisk mentalitet och gangsterlogik som vill arbeta i vita husets tjänst.

Möjligen stödde några ledarskribenter på Expressen Irak-kriget när det begav sig (jobbade Wolodarski där då?) men det var inte mycket mer än så. Stödet bland allmänheten i Sverige var lågt.

Citat:
Jag kan inte bevisa något eftersom jag bara har tillgång till öppna källor men givet vad jag skrev och kunde härleda till öppna källor finns ett långtgående samarbete mellan Washington DC och Rosenbad om framförallt utrikespolitiken. Jag utgår från att det även gäller viss inrikespolitik men jag vet inte. Om USA bedriver påverkansarbete i Sverige? Jag vet inte. Jag utgår från det eftersom USA gör det i andra länder. Jag kan som sagt bara spekulera.

Ja, det har pågått sedan 1950-talet. Men detta har ingenting med "påverkan" att göra. VPK kallades kamrat 4%, d.v.s de fick stödröster för att hänga kvar i riksdagen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Relati...erige_och_Nato
Citat:
Relationer mellan Sverige och Nato inleddes redan tidigt under kalla kriget

Du kan fantisera, hypotisera och spekulera. Vi kan göra samma sak om Kina. Och Ryssland.

Värdet i detta? Ringa anser jag.
Senast redigerad av experten10 2023-05-03 kl. 21:44.
Citera
2023-05-03, 21:54
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Jag tror också USA bedriver ett påverkansarbete mot framförallt politiker i Sverige men det är svårt att bevisa.

Thomas Bodström fick inte permis från Riksdagen för att "studera" i USA. Det struntade han i och åkte ändå. Direkt efter valet.

Jag tvivlar inte ett ögonblick på vad han "studerade" i USA. Som var viktigare än alla riksdagsposter i världen. Och de fick sitt FRA. Eller med Bodströms ord: Vi måste reglera en tidigare oreglerad verksamhet. Putin hade blivit imponerad av den påverkande ordvändningen.

Hörde jag månne ett "nej" från Gollums håla?
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2023-05-03 kl. 22:02.
Citera
2023-05-03, 22:02
Medlem
Citat:
SD försöker knyta kontakter med republikanerna. Jag har för mig att Mattias Karlsson och den där ynglingen, Tobias kanske?, till och med hälsade på Trump i Florida för ett tag sedan. "Misstänkt". Vad kan du mena med det? Jag vet inte.
Ja, det är suspekt när IRI kontaktar Sverigedemokraterna. I synnerhet eftersom IRI är en statsfinansierad organisation som öppet hävdar att de vill påverka andra länder.

Citat:
Vänstertomtarna på Public Service bar vatten åt GWB för 20 år sedan? Knappast. Vad gäller Bonnier/Schibstedt-företagen har du ingenting att komma med men Svenskt Näringsliv skulle aldrig simpa för ryssen. Aldrig. Din tolkning av det kan vara att det är på grund av "påverkan" men den tolkningen är felaktig.
Jag nämnde ju att Anna Dahlberg och Expressens ledarsida bedrev opinionsbildning för Bushs krig i Afghanistan och Irak samt gav källa. Läs artiklarna från 2001-2004. Jag har länkat till dem i tråden. Min tolkning är korrekt - USA bedriver opinionsbildning genom framförallt svensk media och då i synnerhet Bonnier, Schibsted och Public Service. Jag har dock inte tillgång till deras E-post och telefonsamtal så det är ju svårt för mig att "bevisa" detta. Jag måste bedöma tex. Expressens aktivitet och policy. Jag har tidigare påpekat i tråden att Expressen har opinionsbildat för att Sverige skall dumpa JAS och köpa amerikanskt. Vidare påpekade jag att det var ekonomiskt vansinne - vilket militärer och politiker höll med mig om. Det är ett exempel på vad det är för opinionsbildning Expressens ledarsida bedriver.

Citat:
Möjligen stödde några ledarskribenter på Expressen Irak-kriget när det begav sig (jobbade Wolodarski där då?) men det var inte mycket mer än så. Stödet bland allmänheten i Sverige var lågt.
Ja, stödet till Irakkriget II var lågt i den svenska allmänheten. Det var därför Expressen bedrev opinionsbildning och Jan Guillou kallade dem för "bombhöger". Om Expressen tog den här positionen på grund av deras kontakter med USA vet jag inte. Det är svårt att bevisa men uppenbarligen är de sympatiska med i princip var enda amerikanska krig; Gulfkriget, Afghanistan, Irak, Libyen, Syrien osv.

Citat:
Ja, det har pågått sedan 1950-talet. Men detta har ingenting med "påverkan" att göra. VPK kallades kamrat 4%, d.v.s de fick stödröster för att hänga kvar i riksdagen. Du kan fantisera, hypotisera och spekulera. Vi kan göra samma sak om Kina. Och Ryssland. Värdet i detta? Ringa anser jag

https://sv.wikipedia.org/wiki/Relati...erige_och_Nato
Det är ingen hemlighet att VPK hade en koppling till Sovjetunionen. På samma sätt kan de etablerade partierna ha en koppling till Washington DC. I synnerhet Liberalerna (L) som genom ALDE beställde en pro-migrations-rapport tillsammans med IRI.

Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Thomas Bodström fick inte permis från Riksdagen för att "studera" i USA. Det struntade han i och åkte ändå. Direkt efter valet.

Jag tvivlar inte ett ögonblick på vad han "studerade" i USA. Som var viktigare än alla riksdagsposter i världen. Och de fick sitt FRA. Eller med Bodströms ord: Vi måste reglera en tidigare oreglerad verksamhet. Putin hade blivit imponerad av den påverkande ordvändningen.

Det där har jag ett svagt minne av. Tack så mycket!
Senast redigerad av Edgerton 2023-05-03 kl. 22:25.
Citera
2023-05-03, 22:27
Medlem
Citat:
Ja, det är suspekt när IRI kontaktar Sverigedemokraterna. I synnerhet eftersom IRI är en statsfinansierad organisation som öppet hävdar att de vill påverka andra länder.

Men är inte va de gör i allmänhet? Oroa dig inte för att SD kommer att anamma Annie Lööfs invandringspolitik.

Citat:
Jag nämnde ju att Anna Dahlberg och Expressens ledarsida bedrev opinionsbildning för Bushs krig i Afghanistan och Irak samt gav källa. Läs artiklarna från 2001-2004. Jag har länkat till dem i tråden. Min tolkning är korrekt - USA bedriver opinionsbildning genom framförallt svensk media och då i synnerhet Bonnier, Schibsted och Public Service. Jag har dock inte tillgång till deras E-post och telefonsamtal så det är ju svårt för mig att "bevisa" detta. Jag måste bedöma tex. Expressens aktivitet och policy. Jag har tidigare påpekat i tråden att Expressen har opinionsbildat för att Sverige skall dumpa JAS och köpa amerikanskt. Vidare påpekade jag att det var ekonomiskt vansinne - vilket militärer och politiker höll med mig om. Det är ett exempel på vad det är för opinionsbildning Expressens ledarsida bedriver.

Ja, stödet till Irakkriget II var lågt i den svenska allmänheten. Det var därför Expressen bedrev opinionsbildning och Jan Guillou kallade dem för "bombhöger". Om Expressen tog den här positionen på grund av deras kontakter med USA vet jag inte. Det är svårt att bevisa men uppenbarligen är de sympatiska med i princip var enda amerikanska krig; Gulfkriget, Afghanistan, Irak, Libyen, Syrien osv.

Expressens ledarsida har förespråkat Nato-medlemskap sedan mitten på 90-talet. Jag minns att du länkade att Dahlberg fick något sorts utmärkelse för sin bevakning av krigen. Expressen har mycket länge förespråkat militärt samarbete med USA. Inbillar du dig att allmänheten hade koll på den där vapenaffären och på grund Exprssens ledarsida förordade USA:s alternativ? Då kan jag meddela dig att allmänheten inte brydde sig eller var medveten om detta över huvud taget.

Jag förstår inte ditt resonemang, om du över huvud taget har något. Varför skulle "påverkan" över huvud taget vara en faktor vad gäller Expressens ledarsida? De har som sagt förespråkat samarbete med USA länge. Att de inte håller med dig, personligen, betyder inte att någon påverkeransoperation pågår.

Och Public Service? Där har några som aldrig förespråkat Nato-inträde innan 2022. Schibstedt? Du förstår att vi pratar om Aftonbladets ledarsida nu? USA-stödet på Aftonbladet Kultur... där har du en uppgift som heter duga.

Citat:
Det är ingen hemlighet att VPK hade en koppling till Sovjetunionen. På samma sätt kan de etablerade partierna ha en koppling till Washington DC. I synnerhet Liberalerna (L) som genom ALDE beställde en pro-migrations rapport tillsammans med IRI.

Så fungerar det inte. VPK var Sovjet-lojalt. Om man inte är kommunist så samarbetar man med dess motståndare. Uppenbarligen.

Citat:
Det där har jag ett svagt minne av. Tack så mycket!

Det Thomas Bodström studerade var hur man ska bete sig när man tar sig an de mest anskrämliga klienterna man kan när det gäller kriminalfall. Men i jämförelse med Bodström är du en större vän av kriminella monster vilket du återkommit till gång på gång - utan att du tillfrågats!
Citera
2023-05-03, 22:58
Medlem
Citat:
Spelar det någon roll vad jag skriver? Du kommer inte svara i sak, utan svara:

1) Det är helt fel.

2) Jag spinner narrativ.

3) Dravel.

*suck* hursomhelst, här är ett exempel på en CIA-påverkansoperation. Vi kan sluta oss till att lejonparten av CIA:s operationer i Europa/Sverige aldrig blev kända. Ligger liksom i sakens natur.
https://sverigesradio.se/avsnitt/171467

Om du fantiserar ihop något så är det en fantasi eller om du så vill ett försök att spinna ett narrativ. Självklart.

Ja, USA var antikommunistiskt. Den påverkansoperation du tar upp var föga framgångsrik. Svensk vänster var synnerligen vänligt inställd till kommunismen under kalla kriget. Men för all del, låt säga att det ändå ligger något i det - att denna påverkansoperation hade stor effekt. Det hade betytt att utan den så hade Sverige varit en del av östblocket.
Citera
2023-05-03, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius

Du kommer sannolikt att höra:

”Nej. Det är helt enkelt inte sant. Du bara spinner narrativ. Det är dravel. Dessutom tror du att invandrare är vinstmaskiner.”

…från Gollums håla…
Citera
2023-05-04, 00:07
Medlem
Citat:
Du kommer sannolikt att höra:

”Nej. Det är helt enkelt inte sant. Du bara spinner narrativ. Det är dravel. Dessutom tror du att invandrare är vinstmaskiner.”

…från Gollums håla…

Han tror det. Han tror på fullt allvar att invandrare är vinstmaskiner. "Cui bono?" - du, BarrySlisk. Enligt Greffue.Anthonius.

För den som faktiskt är intresserad av det där med FRA:
https://sv.wikipedia.org/wiki/FRA-lagen

Vad Thomas Bodström som person har med saken att göra framgår inte.
Oppositionspartierna (Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och miljöpartiet) meddelade före voteringen att man tänkte rösta nej till propositionen.

I riksdagen hölls debatt om propositionen den 17 juni 2008.[13] Före debatten stod det klart att flera borgerliga riksdagsledamöter, bland dem centerpartisterna Fredrick Federley och Annie Johansson (nu Annie Lööf), folkpartisterna Birgitta Ohlsson och Cecilia Wikström, samt moderaten Karl Sigfrid övervägde att rösta nej och därmed fälla förslaget då den borgerliga majoriteten endast hade fyra rösters övervikt i riksdagen.[14] Det resulterade i en gisslanliknande situation för Johansson och Federley under förhandlingar på miljödepartementet. Federley berättade 2022 att de inte hade några accesskort och inte kunde lämna mötesrummen, äta, gå själva på toaletten eller kommunicera med omvärlden.
(s) röstade alltså emot som jag förstår det. För den som inte visste det: Thomas Bodström är sosse.

Om någon vill spinna narrativ så tala klartext: Till exempel att Bodström meddelade Reinfeldt med flera att George W. Bush(?) vill ha det - alltså ska ni rösta för det. För att... Bush är så populär i Sverige! Nej, det håller inte. Ljug ihop något. För det är vad narrativspinnande handlar om: rena lögner. Varje stycke, varje mening, varje ord.
Citera
2023-05-04, 00:38
Medlem
Citat:
Expressens ledarsida har förespråkat Nato-medlemskap sedan mitten på 90-talet. Jag minns att du länkade att Dahlberg fick något sorts utmärkelse för sin bevakning av krigen. Expressen har mycket länge förespråkat militärt samarbete med USA. Inbillar du dig att allmänheten hade koll på den där vapenaffären och på grund Exprssens ledarsida förordade USA:s alternativ? Då kan jag meddela dig att allmänheten inte brydde sig eller var medveten om detta över huvud taget.

Jag förstår inte ditt resonemang, om du över huvud taget har något. Varför skulle "påverkan" över huvud taget vara en faktor vad gäller Expressens ledarsida? De har som sagt förespråkat samarbete med USA länge. Att de inte håller med dig, personligen, betyder inte att någon påverkeransoperation pågår.

Och Public Service? Där har några som aldrig förespråkat Nato-inträde innan 2022. Schibstedt? Du förstår att vi pratar om Aftonbladets ledarsida nu? USA-stödet på Aftonbladet Kultur... där har du en uppgift som heter duga.
Den här tråden har diskuterat media och mångkulturen 12 år. De flesta är överens om att media systematiskt ljög eller undvek att ta upp migrationspolitikens problem på dagordningen. Det är ingen hemlighet. Media gör samma sak inom ramen för sin utrikespolitiska rapportering. Jag kan ta ett exempel på propaganda som kom upp för någon timme sedan om ett uttalande från Zelenskyj.

Expressen
Citat:
Jag kan repetera detta budskap så att det är förståeligt för alla: Vi attackerar inte Putin eller Moskva, vi slåss på vårt territorium för att skydda regioner och städer, sa Zelenskyj.

https://www.expressen.se/nyheter/rys...te-elimineras/

Aftonbladet
Citat:
– Vi attackerar inte Putin eller Moskva. Vi slåss på vårt territorium. Vi försvarar våra byar och städer. Vi har inte nog med vapen för det, säger han under en pressträff på plats i Finland.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...aste-doda-alla

Kyiv independent
Citat:
"We do not attack Putin or Moscow. We are fighting on our territory, defending our villages and cities. We don't have enough weapons even for that," Zelensky said during the press conference in Finland — where he attended a one-day summit of the Nordic countries' leaders.

https://kyivindependent.com/zelensky...tin-or-moscow/

Expressen stympar medvetet citatet för att utlämna att Ukraina har brist på vapen. Expressen gör precis på samma sätt när det kommer till utrikespolitisk rapportering som de gör när problemen med migrationspolitiken skall beskrivas. Att påstå att Expressen på något sätt rapporterar neutralt om något är inte sant. Vidare, även om jag inte kan bevisa en koppling mellan Bonnier och Washington DC skulle det inte förvåna mig om den inte finns. Det finns indicier som får mig att dra slutsatsen att den koppling de facto finns.

Det kan ju nämnas att Bonnier finansierar ukrainsk media.

https://www.journalisten.se/nyheter/...iv-independent

När Kajsa Ekis Ekman påpekade samma sak på ETC fick hon sparken;

Citat:
Det är Kyiv Independent som får bidrag från den svenska medieorganisationen Utgivarna, Bonnier News och tyska Axel Springer. Nyligen inledde LO-ägda Arbetet Global ett samarbete med tidningen och kommer att direktöversätta deras texter till svenska. Ingen tycks reagera på att Kyiv Independents redaktion har nazikopplingar.

https://www.etc.se/ledare/varfoer-ac...zistkopplingar
För mig ser det definitivt ut som det finns en länk mellan svensk media, staten och USA eftersom de direkt betalar för Ukrainas media. Hur skulle det se ut om Bonnier donerade pengar till RT? Det skulle antagligen leda till anklagelser om "ryssvänlighet" i övriga medier.
Senast redigerad av Edgerton 2023-05-04 kl. 00:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in