Citat:
Frågan måste glömmas bort för att sedan kunna återuppstå "åt andra hållet". Där det inte finns materiella ekonomiska motkrafter med väljarpotential längre efter diverse energi- och räntehändelser det senaste året. (Jag vet att den teorin avfärdas, men "no it isn't" övertygar mig inte om att jag har fel).
När jorden byter poler finns först en period med oklara poler.
När jorden byter poler finns först en period med oklara poler.
Ja, det är en sorg och det kanske inte ens är viktigt längre i det mediabekrigade, mångkulturella demokratifundamentalistiska Sverige. Är Sverige och vi svenskar av betydelse längre, kan vår kultur, vårt språk och allt annat bevaras på något annat sätt än akademiskt, i skrifter och sammanfattningar av olika slag? För ett litet folk format i Skandinavien som saknar riktigt lång, speciellt säregen, dokumenterad och egenutvecklad framgångsrik kultur och som inte har ett stort antal predikanter, är vi inte mer att jämföra med nordamerikanska indiankulturer än med folk från Tigrisbältet som hade tid och konkurrens för att utveckla mer av detta? Det finns ingen anledning att förringa någon kultur, men vi är ett folk som formats av och överlevt en tillvaro på våra norra breddgrader och som trots all vår smartness och förmåga att med samarbete, tolerans och koncensus som i tidig tid åstadkom underverk och överlevnad, inte längre klarar tryck från kulturer och folkgrupper med ett mer direkt tryck, större aggressivitet och instinkt för fortplantning - de tar vår honor i första steget.