2023-01-23, 20:32
Medlem
Det ser ut som Sverige inte får gå med i NATO på grund av liberalism, inkompetens, förvirrad vänsteraktivism, massinvandring och koranbrännaren. Från Aftonbladet;

Citat:
Erdogan säger NEJ till Sveriges Nato-ansökan

Rasmus Paludans koranbränning har väckt enorm ilska i Turkiet.

Alldeles nyss meddelade Erdogan att han inte kommer stödja Sveriges Nato-ansökan, på grund av protesterna. – Det är givetvis ett dåligt besked för den svenska regeringen, säger Turkietkännaren Paul Levin.

Utrikesminister Tobias Billström (M) skriver till Aftonbladet att han vill förstå mer vad som sagts innan han lämnar en kommentar. Reaktionerna lät inte vänta på sig efter att Rasmus Paludan tänt eld på en koran nära den turkiska ambassaden i Stockholm i lördags. En arg folksamling samlades utanför Sveriges ambassad i Ankara och demonstranter eld på en svensk flagga utanför konsulatet i Istanbul.Nyheten slogs upp stort i medier och den turkiska regeringen kallade den för ett vidrigt och rasistiskt hatbrott.

(...)

Paul Levin, föreståndare för Institutet för Turkietstudier vid Stockholms universitet, tror att de starka reaktionerna beror på flera saker. – Det är ju djupt kränkande för många muslimer att någon bränner en koran. Sverige är redan i fokus och många turkar såg nog Paludans manifestation som droppen, säger han.

(...)

Turkiet är ett av de två Natoländer som ännu inte godkänt den svenska ansökan. Koranbränningen kan ha varit den slutliga spiken i kistan för ett sådant godkännande – i alla fall under våren, tror Paul Levin. – Just nu är det en djup kris för den svenska Natoansökan. Om det fanns några möjligheter att Turkiet skulle godkänna ansökan innan valet så tror jag att de är helt grusade nu.

(...)

Nu kan det svenska Natomedlemskapet avgöras i det turkiska valet. Om Erdogan vinner och sitter kvar tror Paul Levin att det kan dröja lång tid, kanske år, tills en svensk ansökan kan röstas igenom i det turkiska parlamentet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...d-fran-turkiet

För att förklara det här. Alla partier, förutom Sverigedemokraterna, är varma vänner till expansiv och våldsam kurdisk (etno)nationalism. Detta gäller i synnerhet Vänsterpartiet, Socialdemokraterna, Miljöpartiet samt ledande L-märkta politikerna Fredrik Malm och hans kurdiska exfru Gulan Avci.

Utöver detta har kurderna fasansfullt många vänner i Bonnier och Schibsteds ägd media. Sverige har också tillåtit en massiv kurdisk invandring. De uppgår nu till över 150,000 individer. Utöver detta har Sverige också medvetet givit sitt stöd till kurdiska terroristorganisationer i bland annat Syrien men också i Turkiet.

Så beslutade sig de svenska politikerna, mot bättre vetande, att ansöka om medlemskap i NATO. Tyvärr krävs godkännande från Turkiet och Ungern - två länder som alla partier (i mindre utsträckning SD) ägnar sig åt att undergräva. Den tidigare socialdemokratiska regeringen skickade utrikesminister Ann Linde (S). En kvinna som gjort sig känd för att explicit motverka Turkiets säkerhet och undergräva den sittande turkiska regeringen. Wiki sammanfattar;

Citat:
Ann Linde har fördömt Turkiets attack mot nordöstra Syrien 2019. På möte med EU:s utrikesministrar 15 oktober 2019 drev Linde på för att EU-länder skulle stoppa vapenexport till Turkiet. I oktober 2020 genomförde Linde ett besök till Ankara för att träffa den politiska oppositionen och den turkiske utrikesministern Mevlüt Çavuşoğlu. Under en presskonferens mellan Linde och Çavuşoğlu anklagades den svenska utrikesministern av sin turkiske motpart att stötta kurdiska militanta grupper och uppmanades avstå från att uppmana Turkiet att avsluta sin militära intervention i nordöstra Syrien. Ann Linde svarade då: ”Jag är din gäst. Jag vill inte debattera med dig. Men jag önskar att alla i Turkiet får möjligheten att uttrycka sina åsikter lika öppet som du gör här.”

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ann_Linde

De möten som Anne Linde har haft med Turkiet efter ansökan knappast varit gynnsamma för ett svenskt NATO-medlemskap. Från Reuters;

Citat:
ISTANBUL/WASHINGTON/BRUSSELS, May 18 (Reuters) - When Finland and Sweden signalled they were thinking of making the historic decision joining NATO, the alliance expected a tough response from Moscow, not from one of its own.

(...)

Cavusoglu not only set conditions for Turkey accepting the membership bids but raised his voice at Sweden's Ann Linde in what three NATO diplomats said was an "embarrassing" break in protocol.

"For us it was a historic moment and yet Cavusoglu said he was irritated at Linde's 'feminist policy', bringing so much drama," another NATO diplomat said, describing a very tense atmosphere in the German foreign ministry in Berlin, in which many allies opted for silence to calm the situation.

https://www.reuters.com/world/how-tu...en-2022-05-18/
Socialdemokraterna utgick från att USA skulle backa upp Sverige och tvinga Turkiet till lydnad men Turkiet är inte Sverige. Turkiet har en större befolkning än Tyskland och tillhör en av tio starkaste militärmakterna i världen och geopolitiskt viktigt för USA. Turkiet vet sin roll och även om de ofta rullar runt för USA tänker de inte rulla runt för USA för att Sverige skall gå med i NATO.

USA i sin tur har sagt att de inte tänker lägga energi på bråka med Turkiet över problem som Sverige torde kunna lösa själv. Uppenbarligen lade Washington DC för mycket hopp på Sverige. Så vad har den svenska eliten, media, kurderna och vänstern gjort? De har öst skit mer över Turkiet sedan Turkiet sade sig vara skeptiska att godkänna ett svenskt NATO-medlemskap. Det slutar med att den danska högerpopulisten Rasmus Paludan lagligen bränner en koran utanför den Turkiska ambassaden i Stockholm. Sverigedemokraterna, som motvilligt är NATO-vänliga, säger att Sverige absolut inte får inskränka yttrandefriheten för de som kritiserar militant islamism. Det skapar i sin tur ett extra lager av problem för den svenska NATO-ansökningen. Trots allt är den nuvarande borgerliga regeringen beroende av Sverigedemokraterna.

Med bakgrund av att Sverige inte håller vad de lovat angående att utvisa turkiska terrorister, den extrema kurdiska aktivism (från PKK flaggor till dockor till Twitterhat från L-märkta kurdiska politiker), vulgaritet från liberal media och politiker och nu en bränd koran drog till slut Turkiet öronen åt sig. Ridån föll. Det kommer nu dröja många år innan Sverige får gå med i NATO. Det tog förövrigt Makedonien drygt tjugo år att få gå med i NATO på grund av tafflig inrikes och utrikespolitik.

Vi har hamnat här för att att de svenska politikerna är ideologiskt drivna liberaler som bär vatten åt USA samtidigt som särintressen (tex. kurdisk nationalism) har fått odlats fritt i framförallt media och politiken. Utöver det har Sverige en av de största kurdiska diaspororna i Europa - en etnisk grupp som har oproportionerligt stort inflytande. Vad som är värsta är att politikerna och media vägrar tala klarspråk om hur internationell politik faktiskt fungerar och politikernas övertro på USA. Politiken är inte "svart-vit" men det är precis så som den politiska, mediala, akademiska och byråkratiska eliten har beskrivit den. Vidare kan man inte ha inkompetenta halvmesyrer som utrikesministrar. Sverige behöver diplomater som Sergey Lavrov - inte fler yrkespolitiker som Linde och Billström.

Den svenska inkompetensen, okunnigheten om omvärlden, vänsterliberalism, mediaaktivism, allmän förvirring och invandringspolitik har där med saboterat Sveriges möjlighet till medlemskap för många år framöver. Gott så. Sverige hör inte hemma i NATO.

PS:
Senast redigerad av Edgerton 2023-01-23 kl. 21:09.
Citera
2023-01-23, 23:00
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
Mångkultur- och massinvandringsfrågan är helt död och begraven. SD har den inte på sin priolista efter att ha blivit underlag till den borgerliga regeringen och tom här på Flashback är frågan död. Se dig omkring på forumet, helt dött på den fronten. Numer orkar ingen ens prata om lösningar på sprängdåd och skjutningar. Det finns bara diskussioner kring dem, såsom vilken blatte är inblandad och vilken blatte är i konflikt med vilket annan blatte.

Men problemet i sig diskuteras inte längre. Och det på Flashback. I media är frågan sedan länge död.

NOA-chefen Carin Götblad intervjuades i kvällens SVT-nyheter (minns inte vilken statskanal jag av misstag råkade få in, men den ägnade större delen av sändningen åt den krigsliknande situationen i Stockholm), och invandringen med de påföljder vi nu ser kommenterades av henne på följande sätt: Det var primärt ett problem med "utsatta områden", där de invandrade tydligen bara råkade bo, det är nu inte bara andra generationens utan TREDJE generationens invandrare som kaozar loss, men detta beror på "bristande inkludering", det beror på "internet", och det beror på en "machokultur".

Felet är alltså svenskarnas, internets, och männens. I den ordningen, får man anta. Alla som uttalade sig i propagandasändningen förordade för övrigt ökade resurser till -- socialtjänsten. De kanske borde beväpna sig på soc?
Citera
2023-01-24, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
..
Den svenska inkompetensen, okunnigheten om omvärlden, vänsterliberalism, mediaaktivism, allmän förvirring och invandringspolitik har där med saboterat Sveriges möjlighet till medlemskap för många år framöver. Gott så. Sverige hör inte hemma i NATO.

Jepp .. apropå mediekrig, medias aktivism och vridning av narrativ, allmän förvirring och annat du nämner, så skriver Larry Johnson i sin senaste blog-publikation att "the Western media train ride to crazy town continues to hurtle down the tracks and does not realize the bridge over the River Dnieper has vanished. That is the best poetic imagery I could conjure up tonight to try to capture that pathology of so-called journalists to publish nonsense. A new meme emerged today — the Wagner Group is being wiped out."

Blogginlägget är titulerat: IF YOU CAN’T WIN ON THE BATTLEFIELD, GET THE MEDIA TO PUBLISH FANTASY https://sonar21.com/if-you-cant-win-...blish-fantasy/
Citera
2023-01-24, 11:11
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton

Amen. Rätt utfall om än på felaktiga grunder. Vad är bäst för svenskarna?

Men just "rätt utfall men av fel skäl" kommer att förvirra många på ömse sidor av mångkulturfrågan. Det är bra, för det tvingar fram mer tänkande och får krampaktiga grepp om hörnflaggan att mjukas upp.

Odågan är som Goethes Mefistofeles Den som jämt det onda vill, och jämt det goda gör.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2023-01-24 kl. 11:18.
Citera
2023-01-24, 11:34
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Amen. Rätt utfall om än på felaktiga grunder. Vad är bäst för svenskarna?

Men just "rätt utfall men av fel skäl" kommer att förvirra många på ömse sidor av mångkulturfrågan. Det är bra, för det tvingar fram mer tänkande och får krampaktiga grepp om hörnflaggan att mjukas upp.

Odågan är som Goethes Mefistofeles Den som jämt det onda vill, och jämt det goda gör.
En annan standarddebatt som blivit lite tillskruvad pga. detta är vem som är svensk egentligen.
"rätt utfall men av fel skäl"

Paludan har inte här att göra han är inte svensk.
Men han är svensk medborgare.
Det hör inte hit, han är inte svensk.
Men du brukar säga att alla med svenskt medborgarskap är svenskar.
Håll käften.
Citera
2023-01-24, 15:48
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Nu är det ju bara munväder, men lite höjer man på ögonbrynen när Magdalena Andersson säger så här

Citat:
Jag tänker alltid på vad som är bäst för Sverige och svenska folkets säkerhet. Det är något som jag alltid har med mig när jag uttalar mig.

https://www.dn.se/sverige/s-kristers...maste-upphora/

Som sagt, det vibrerar i värdegrunden och går böljegång i bysten lite varstans när Odågan går på som den nyttiga idiot/Mefistofeles han är.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2023-01-24 kl. 15:53.
Citera
2023-01-24, 18:57
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Nej, det finns inget underifrånperspektiv alls i detta - det finns inget under och över från min utgångspunkt - det är vad du hittar på. Mitt resonemang förutsätter inte heller den enkelriktning du beskriver. Det krävs heller inga skygglappar för mitt resonemang, tvärtom krävs det skygglappar för ditt och de är såna du nu håller på att bygga.

För svagt argument för att ens bemöta för den observation och hypotes jag framför.

Jag har aldrig hävdat att koncensus är en svaghet. Koncensus skapar höga payoff i förhållanden där samarbete är viktigt och är ett sätt att bryta vedergällning och avhopp i spelteoretiska samarbetsdilemman.

Den typ .. ? För min del är det inte alls något drivet av vänsterideologi. Evolutionsteori och spelteori är mina inspirationskällor får jag dock erkänna.
Du utgår från massan och adresserar inte ledarskap. Det är ett vänster- eller underifrånperspektiv, i betydelsen att det saknar vertikalitet.

Massmänniskor följer ledare, och ledare avviker från genomsnittsmänniskan, så att stirra sig blind på massans genetik är ett politiskt villospår. Upp till dig om du vill bemöta det eller bara vifta bort.
Citera
2023-01-24, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Jepp .. apropå mediekrig, medias aktivism och vridning av narrativ, allmän förvirring och annat du nämner, så skriver Larry Johnson i sin senaste blog-publikation att "the Western media train ride to crazy town continues to hurtle down the tracks and does not realize the bridge over the River Dnieper has vanished. That is the best poetic imagery I could conjure up tonight to try to capture that pathology of so-called journalists to publish nonsense. A new meme emerged today — the Wagner Group is being wiped out." Blogginlägget är titulerat: IF YOU CAN’T WIN ON THE BATTLEFIELD, GET THE MEDIA TO PUBLISH FANTASY https://sonar21.com/if-you-cant-win-...blish-fantasy/
Det är så mycket propaganda från media om inrikes och utrikespolitiken. Det går inte att öppna en tidning längre. Nu skickar Tyskland, Polen osv. Leopard 2. Alla neo-konservativa och liberaler är överlyckliga.

https://www.expressen.se/nyheter/tys...-till-ukraina/

Det är inte direkt så att ryssarna i det här läget går runt och oroar sig för västerländska pansarvagnar. Det kommer inte förändra kriget utkomst och där med kommer få läsa mer västerländsk propaganda när det visar sig att "ra-ra" västerländsk utrustning inte gör någon skillnad. Men som sagt - vi håller oss till topic.

Jag lyssnade på Andrei Martyanov senaste podcast. Han säger förövrigt det jag skrivit här. Det amerikanska skolsystemet har gått åt helvete och där med låter amerikanerna primärt importerad arbetskraft från Indien och Kina sköta saker i USA samtidigt som USA säger åt sina "allierade" (där bland Japan) att demontera sin egen industri - det enda syftet är att göra USA mer konkurrenskraftigt.

https://www.youtube.com/watch?time_c...ature=emb_logo

Sedan går Martyanov igenom de senaste fem årens byråkratiska diskussion. I princip är alla medvetna om USA måste återindustrialiseras men ingen vet hur det skall gå till. Tydligen är det en total "clusterfuck". Det finns för många särintressen involverade i amerikanska institutioner för att något skall förändras.

Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Amen. Rätt utfall om än på felaktiga grunder. Vad är bäst för svenskarna? Men just "rätt utfall men av fel skäl" kommer att förvirra många på ömse sidor av mångkulturfrågan. Det är bra, för det tvingar fram mer tänkande och får krampaktiga grepp om hörnflaggan att mjukas upp. Odågan är som Goethes Mefistofeles Den som jämt det onda vill, och jämt det goda gör.
Jag tror att det mer troliga skälet är att Turkiet har tagit hänsyn till Ryssland snarare än att det handlar om det handlar om kurder och en bränd koran. Det är ett turkiskt svepskäl. Opinionsmätningarna pekar inte åt en förlust. Vidare finns det annat relaterat till turkiskt agerande det senaste året som pekar åt det hållet. Det är därför jag lutar åt att Turkiet tar hänsyn till Ryssland. Som någon skrev på Twitter;

Citat:
The Great Sultan has made his decision. His decision may have saved Swedes from Mr. Kinzhal. Turks are happy with the decision and so should you.

Turkarna i Alanya är glada för vår skull
https://www.youtube.com/watch?v=JEc6--yxcGU

Hur som helst. När jag surfade runt och läste om Turkiet hittade jag en artikel om hur långt blandäktenskap i Nederländerna håller (siffrorna från 2015);

Endogama äktenskap
Nederländska par : 86.9% äktenskap intakta efter 8 år
Turkiska par : 80.9% äktenskap intakta efter 8 år
Marockanska par : 80.9% äktenskap intakta efter 8 år
Antilleanska par : 75.8% äktenskap intakta efter 8 år
Surinamesiska par : 71.3% äktenskap intakta efter 8 år
Detta vittnar om etniska nederländare har stabilare äktenskap än deras stora invandrargrupper. Jag noterade med (något skakig data) att turkar boendes i Nederländerna håller ihop längre än om de bodde i Turkiet. Det blir intressant när de ingår i äktenskap med den inhemska nederländska befolkningen

Exogama äktenskap

Nederländsk kvinna gift med en;
Surinamesisk man: 76.7% äktenskap intakta efter 8 år
Antilleanska man: 74.3 äktenskap intakta efter 8 år
Marockanska man : 55.9% äktenskap intakta efter 8 år
Turkisk man : 55.7% äktenskap intakta efter 8 år
Surinamesisk män får längre äktenskap om de gifter sig med nederländska kvinnor än med sin egen sort. Antilleanska män får något kortare äktenskap om de gifter sig med nederländska kvinnor. För marockanska och turkiska män leder äktenskap med nederländska kvinnor till skillsmässa i betydligt större utsträckning än med deras egen sort.

Nederländsk man gift med en;
Antilleanska kvinna : 84.4% äktenskap intakta efter 8 år
Turkisk kvinna : 83.2% äktenskap intakta efter 8 år
Surinamesisk kvinna : 76.7% äktenskap intakta efter 8 år
Marockanska kvinna : 66.8% äktenskap intakta efter 8 år
https://www.cbs.nl/en-gb/news/2018/4...equally-stable

Nederländska män är bättre än nederländska kvinnor att hålla ihop äktenskap med samtliga nämnda utlänningarna. Faktum är att de nederländska männen är så framgångsrika att antilleanska, turkiska och surinamesisk kvinnor får ett längre äktenskap med en nederländsk man än de får med en man från deras egna etniska grupp. Endast den marockanska kvinnan får ett kortare äktenskap med en nederländsk man än med en marockanska man. Så vad indikerar detta? Om vi skippar de antropologiska och sociologiska utläggningarna indikerar att nordeuropeiska män är ganska bra partners till utländska kvinnor trots att Dagens Nyheters kultur och ledarsidor beskriver oss som notoriska rasistiska sexistiska våldsbejakande talibaner.
Senast redigerad av Edgerton 2023-01-24 kl. 22:09.
Citera
2023-01-24, 21:21
Medlem
Vaktombyte på gång i P1 - Nordegren & Epstein byts mot ny kvartett

Tidningarnas Telegrambyrå (samägt av Bonniers & Schibsteds) låter meddela att det är vaktombyte vid en av de mest inflytelserika programtiderna.

Citat:
Det blir en kvartett bestående av Katherine Zimmerman, Parisa Amiri, Kristoffer Ahonen Appelquist och Jonas Bonnier som får uppdraget att fylla P1:s eftermiddagar i fortsättningen. Det nya programmet kallas "Talkshow i P1" och sänds måndag till torsdag med premiär 30 januari. Konstellationen tar över efter radioprofilerna Thomas Nordegren och Louise Epstein, som slutar sända sin pratshow "Nordegren & Epstein" efter tolv år.
Citera
2023-01-24, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Vaktombyte på gång i P1 - Nordegren & Epstein byts mot ny kvartett Tidningarnas Telegrambyrå (samägt av Bonniers & Schibsteds) låter meddela att det är vaktombyte vid en av de mest inflytelserika programtiderna.
Jag har aldrig hört talas om Katherine Zimmerman och Kristoffer Ahonen Appelquist. Den här Parisa Amiri har jag ingen koll på. Det är säkert någon som sitter i på Spåret och gissar. Däremot känner jag till Jonas Bonnier - det var han som fick sparken från Bonnier efter att köpt på sig en lång rad olönsamma medier. Själv tycker jag SR kan börja bjuda in mer spännande personligheter till sina program så som journalisten Pepe Escobar. Det hade varit något.
Citera
2023-01-24, 22:02
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Vaktombyte på gång i P1 - Nordegren & Epstein byts mot ny kvartett

Tidningarnas Telegrambyrå (samägt av Bonniers & Schibsteds) låter meddela att det är vaktombyte vid en av de mest inflytelserika programtiderna.

"Talkshow"

Jag ska sadla om till rättshaverist och börja anmäla det offentliga för brott mot Språklagen (2009:600) 6§.

Är det JO eller JK man kan vända sig till angående SR/SVT? Undkommer dom lagstiftningen genom att vara ett "bolag/stiftelse"?

Rätt ämne? Jag kastar bara om ordningen på orden i rubriken, "Krig om mångkulturen i media".
Citera
2023-01-24, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Du utgår från massan och adresserar inte ledarskap. Det är ett vänster- eller underifrånperspektiv, i betydelsen att det saknar vertikalitet.

Nej, mina resonemang utgår inte från massan och är inget vänster- eller underifrån perspektiv i någon fundamental och principiell mening, men kolla här, för att förstå vissa saker kan en populationsansats där inte åtskillnad mellan ingående individer görs, vara vettig. Som exempel, ta det förhållandet att förmögenhet bland befolkningen i en stad eller i ett land ofta inte är jämnt fördelad utan paretofördelad (du brukar ju framhålla Pareto) där kanske 10% av befolkningen äger 90% av alla tillgångar. Om man modellteoretiskt vill förstå varför paretofördelningar av detta slag uppstår, så gör man ett antagande som inte behöver vara sant och förmodligen inte heller är sant, nämligen att alla individer i utgångspunkten är lika smarta, har samma summa pengar .. detta för att inte redan förutsatta i antagandet det man vill visa och för att ytterligare stärka en slutsats genom att visa att det inte behövs, dvs. att slutsatsen stärks ytterligare om man lägger till antagandet. https://www.flashback.org/newreply.p...6409220#editor

Citat:
Massmänniskor följer ledare, och ledare avviker från genomsnittsmänniskan, så att stirra sig blind på massans genetik är ett politiskt villospår. Upp till dig om du vill bemöta det eller bara vifta bort.

Som sagt, det du säger visar att vi inte talar samma språk om allt .. jag kan inte säga så mycket mer. Gjorde en sökning på inlägg av dig som innehöll ordet ledarskap. Det ligger mycket i vad du säger och jag har själv flera gånger på Flashback och nog i denna tråden talat om behovet av en stark man eller starka män. Men det finns ingen motsättning mellan detta och den typ av resonemang jag fört. Här lösryckta meningar från sökningen som jag alltså gjorde för att förstå vad du menar, dvs. för att inte vifta bort vad du säger, och som nog trådens läsare kan tycka vara intressanta och värdefulla att ta del av.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in