Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
Om propagandan fungerar beror på propagandan. "Folkutbyte" exempelvis fungerar inte. Det var tänkt att fungera men eftersom det inte gjorde det har det blivit ett kodord för att signalera att man är om inte nazist så åtminstone foliehatt. Och det är därifrån ordet kommer från början: någon påstått intellektuell fransman som lanserade en befängd konspirationsteori. En teori han sedan dess delvis backat från.
Du kanske kan ge oss ett svar till varför vi har mass-migration. Jag har ett par hypoteser om intentionerna.
Näringslivets intentioner
- Billig arbetskraft och större marknad men också särintressen så som privata flyktingförläggningar. Många vill nog också undergräva sammanhållningen och där med fackförbunden. Näringslivet tänker sig att de gynnar den kapitalägande klassen om arbetarna är splittrade i religiösa och etniska fraktioner. Mångkulturella länder tenderar att sakna fungerande välfärdsstat, har lågt valdeltagande och svaga fackförbund för arbetare. USA är ett sådant exempel.
Politikens intentioner
- Ofta ideologiska anledningar om "fri rörlighet", en förtjusning över "mångkulturella samhällen" eller någon form av "humanism". Det sista är jag skeptisk till. Många politiker vill gärna ha en större befolkning eftersom en ledare för ett land med större befolkning har mer makt än ett mindre land. Ett vanligt svepskäl är en "åldrande befolkning" eller andra besläktade ekonomiska argument - men givet hur migrationen ser ut till västvärlden är jag tveksam till att det är mer än svepskäl. Liberala och post-marxistiska partier är ofta rädda för majoritetsbefolkningen och trivs bättre i ett kaotiskt liberalt fragmenterat samhälle. För den post-marxistiska vänstern betyder det fler medlemmar och mer politisk makt eftersom migranter tenderar att rösta vänster. Den liberala analysen är motsatsen. De tänker sig att ingen opposition till liberalismen kan uppstå i ett fragmenterat samhälle.
Det post-marxister och liberaler delar är en rasistisk avsky mot majoritetsbefolkningen. Det finns en underton i begreppet "diversity" (mångfald) - att ju färre vita kristna människor och då i synnerhet vita kristna män det finns i en specifik institution ju bättre är det. Själv anser jag att det finns en inverterad rasism även mot icke-vita i detta.
Byråkratin, fackförbund, kyrkans intentioner osv
- Skapa en större klass av klienter till byråkratin eller medlemmar till kyrkan eller fackförbundet. Det har visat sig att migranterna varken går i kyrkan eller går med i facken. Socialförvaltningen och rättsstaten har säkert mer att göra. Det kan sägas att det finns tongivande figurer i tex. fackförbunden så som Stefan Löfven. I hans fall handlade det nog mest om personliga och ideologiska anledningar. Han argumenterade till och med för att förbjuda partier och stänga ned yttrandefriheten under hans tid som statsminister. Trots det fick han kalla handen från minoritetsgrupper och då främst den judiska.
Minoritetsgruppernas intentioner
- Rädsla för majoritetsbefolkningen. Om majoritetsbefolkningen blir minoritet behöver minoriteterna inte längre vara rädda. Det är förenklad logik med återkommande i minoriteternas publikationer. Många av minoriteterna vill gärna se den egna gruppen expandera. Tex. pågår det en kamp i British Columbia, Kanada, mellan kineser och indier om vem som skall få forma provinsen om ett tjugotal år.
Amerikanernas intentioner
- Amerikanerna står för de flesta krigen i världen. De vill inte gärna ta emot flyktingar från MENA och Afrika - dvs. regioner som de har förstört. Det kräver därför att Europa skall ta emot dem. Vidare vill USA göra varje land i världen till ett kuvat exploaterat liberalt mini-USA. Jag antar att migrationen är en del av detta led.
Jag skulle säga att detta är gångbara hypoteser. Vi behöver bara leda dem i bevis. Sedan den här tråden kom till för över ett decennium sedan har många av hypoteserna ovan bekräftats. På senare tid har även den sista hypotesen bekräftats.
Men som sagt. Du kanske kan ge alternativa hypoteser till de jag nämnd. Enligt Krister Mattson "har vi bara invandring för att vi har det". Det är också så han bedömer sina studenter. "Jag tycker så", säger han". Nivån är inte högre än så. Det blir inte bättre än så. Men som sagt - du får gärna bidra med flera hypoteser.
Annars måste jag säga att kulturkriget i USA blir allt dummare. Tydligen har Budweiser gjort HBTQ+ profilen Dylan Mulvaney till sin reklampelare. Konsumenterna flippade tydligen ur över den här profilen så nu har Budweiser gjort en ny reklam som de anser passar konsumenterna mer;
https://twitter.com/budweiserusa/sta...rc=twsrc%5Etfw
I jämförelse - detta är svensk ölreklam från 1990-talet
https://www.youtube.com/watch?v=-uu2...nnel=s0n0f1zzy
Själv uppfattar jag kulturkriget som ett sätt för republikaner att få bort nyckelfrågor från dagordningen. Antagligen för att riktiga frågor inte skall diskuteras. I de läckta underrättelsedokumenten kan vi läsa att amerikanska robotar och smarta bomber navigationssystem störs ut av ryssarna. Det handlar främst om missiler till M270 och HIMAR samt JDAMER-bomber.
https://www.zerohedge.com/military/l...ailing-ukraine
Detta är sådan skit som amerikanerna tänker sig sälja till oss när vi går med i NATO och som USA-kontrollerade Expressen vill att vi skall köpa i drivor. Vidare vill nog inte amerikanska politiker tala om att USA inte riktigt har lyckats profitera på sin LNG på grund av att amerikanska företag inte vågar eller har råd att investera i anläggningar. Detta härstammar från den höga inflationen och konkurrensen från omvärlden. Konkurrenterna (läs; Kina) omlastar rysk LNG som de säljer till EU för ett pris lägre än det USA kan erbjuda.
https://oilprice.com/Energy/Energy-G...-LNG-Boom.html
USA tänkte sig att de skulle tjäna enorma pengar på att göra EU beroende av amerikansk LNG men i slutändan spelade kineserna ut dem. Som sagt - detta är sådant som de amerikanska politikerna inte vill diskutera och då passar det att göra ölreklam till en valfråga.