Citat:
Själv tycker jag att Engellau har träffat rätt med sin tes att konflikten står mellan å ena sidan det han kallar politikerväldet och dess klienter och å andra sidan den nettobetalande medelklassen. All woke-skit som hittas på och som understöds av politikerna går ut på att knäcka självförtroendet hos skattebetalarna för att sedan motståndslöst kunna mjölka ut mera skattepengar. Ja, det är väl så att det saknas begrepp för att beskriva det politiska landskapet i dagens värld i allmänhet och i Sverige i synnerhet. Vad är exempelvis en "kommunist" idag? Är det en varvsarbetare i Göteborg som är beredd att ta till vapen för att få varmvatten i duschen på jobbet, eller är det en urban medelklasskvinna med masterexamen som bor i bostadsrätt på Söder, dricker dyrt och trendigt rödvin och har hätska utbrott mot lågutbildade lantisar som röstar på Sverigedemokraterna på Twitter?
Det är väl mer träffande att tala om "Eliten" i stället för att försöka bena ut vad som är "höger" eller "vänster". Det gör vi ju förvisso ganska ofta i tråden. Men trådens tema är ju egentligen om det pågår ett mediakrig om mångkulturen. Visst kan det verka så, eftersom hela den officiella debatten handlar om mångkultur eller olika grader av woke, om man nu räknar in klimathysterin i den.
Det är väl mer träffande att tala om "Eliten" i stället för att försöka bena ut vad som är "höger" eller "vänster". Det gör vi ju förvisso ganska ofta i tråden. Men trådens tema är ju egentligen om det pågår ett mediakrig om mångkulturen. Visst kan det verka så, eftersom hela den officiella debatten handlar om mångkultur eller olika grader av woke, om man nu räknar in klimathysterin i den.
Oavsett om det gäller klimat, invandring eller hbtq.
Höger eller vänster funkar inte längre tycker jag då man kan vara klassiskt vänster ekonomiskt men extremt konservativ i andra frågor, Gal tan är ju ett begrepp som är fullständigt värdelöst och uppenbart myntat av någon som tycker sig vara Gal, det dom menar är ju God ond där gal är god och tan ond.
Somewheres and anywheres är ju betydligt bättre men inte heltäckande. Själv är jag ju en enkel man som gillar enkla lösningar och begrepp så jag säger vänster vs vettiga 🙂