2022-08-16, 08:54
Medlem
Skriver på Bulletin idag om hur SD förmått S att ägna sig åt verklig antirasism, dvs minska migrationen.

"Illa hanterad hög migration leder i värsta fall till ökad rasism. Därför bör de som ivrar för migration se till att deras välvilja inte skapar just det de vill motverka, det vill säga ökad rasism.

En som drog den slutsatsen hösten 2015 var Yoram Dinstein, en israelisk professor emeritus i internationell rätt på besök i ett Österrike där FPÖ fått ökat stöd – från 20 procent 2013 till 26 procent 2017. Han citeras i James Traubs What was liberalism? (2018) apropå EU:s öppenhet mot migranter:

Om priset för att ta emot flyktingar är att fascister [som FPÖ] kommer till makten, så hoppas jag att de säger nej till att ta emot flyktingarna [min övers.]."
Senast redigerad av sjunnedotcom 2022-08-16 kl. 09:10.
Citera
2022-08-16, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
En bok från kaffebordet - Om Harry Schein

En iakttagelse från Patrik Engellau angående Harry Schein.

https://detgodasamhallet.com/2022/08...lt/#more-60600

Man kan konstatera att skribenterna på Det Goda Samhället gradvis blivit mer och mer radikala.

Schein i antologin "...Och vi som ville så väl", red Hans Nestius (1995):

Den socialdemokratiska kulturpersonligheten Harry Scheins bidrag heter ”Jag tror inte för fem öre på det mångkulturella samhället! Det fungerar ingenstans!”. Han skåpar ut USA, Schweiz, Rwanda, Belgien, Finland som möjliga mångkulturella förebilder och anser att invandrare inte ska ha kommunal rösträtt eller sociala förmåner. Men då ska de följaktligen inte heller betala skatt menar han. Anpassning är vad som gäller och inga särskilda institutioner eller invandrarmyndigheter. Rojas idé är elitistisk och skulle passa för 1600-talets valloner. De rika klarar sig alltid, se bara hur bra Björn Borg lever i Monaco! -säger Harry Schein frejdigt.
Citera
2022-08-16, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Per Wirtén gör en spaning och för ovanlighetens skull hoppas man ju verkligen att han blir sannspådd. Valrörelsen är fokus och i synnerhet de "vämjeliga" rasistiska förslag och synpunkter som kommer från alla möjliga och omöjliga håll.

Nä, något mellamjölksland är vi sannerligen inte. Sjukast av de sjuka är väl en mer korrekt benämning de senaste 30 åren. Inte mig emot om pendeln svänger och vi föregår med gott exempel inom den mer friska delen av Europa. Detta kommer givetvis inte ske, men håll med om att tanken känns rätt stimulerande!

https://www.expressen.se/kultur/per-...avin-av-sopor/

"Det som är normalt i Sverige är extremt i världen. Det som är normalt i världen är extremt i Sverige", skrev jag 2013 i min bok Sverige 2020: Från extremt experiment till normal nation, med hopp om normalisering. Går sådär.
Citera
2022-08-16, 12:59
Medlem
McAzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjunnedotcom
Skriver på Bulletin idag om hur SD förmått S att ägna sig åt verklig antirasism, dvs minska migrationen.

"Illa hanterad hög migration leder i värsta fall till ökad rasism. Därför bör de som ivrar för migration se till att deras välvilja inte skapar just det de vill motverka, det vill säga ökad rasism.

Problemet med argument likt dessa är att man spelar vänstern rakt i händerna genom att acceptera deras världsbild om att svenskarna, och alla andra vita folk, är rasister i grund och botten. När man skriver ”ökad rasism” så har man ju accepterat deras narrativ om att svenskarna har en inneboende rasistisk läggning som riskerar att komma ut, om den inte redan gjort det, vid olika omständigheter. Det är precis detta narrativ och denna myt som håller hela den vita ursprungsbefolkningen i västvärlden som gisslan och skapat de problem vi har idag. Det måste brytas om det på allvar ska kunna bli någon som helst förändring av betydelse.
Citera
2022-08-16, 13:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McAz
Problemet med argument likt dessa är att man spelar vänstern rakt i händerna genom att acceptera deras världsbild om att svenskarna, och alla andra vita folk, är rasister i grund och botten. När man skriver ”ökad rasism” så har man ju accepterat deras narrativ om att svenskarna har en inneboende rasistisk läggning som riskerar att komma ut, om den inte redan gjort det, vid olika omständigheter. Det är precis detta narrativ och denna myt som håller hela den vita ursprungsbefolkningen i västvärlden som gisslan och skapat de problem vi har idag. Det måste brytas om det på allvar ska kunna bli någon som helst förändring av betydelse.
"Rasism" finns inte. Det är ett lingvistiskt trick för att demonisera motståndaren. På samma sätt som "islamofobi", "antisemitism", "transfobi" osv.. som gör att man vrider språket till sin fördel & avvikande uppfattningar direkt alltid hamnar på defensiven "jag är inte rasist men...".

Vägra spela med i spelet på motståndarens villkor.
Citera
2022-08-16, 18:37
Medlem
Citat:

Alla människor i alla tider har haft och har en inneboende främlingsfientlig läggning. Kommer det för många främlingar reagerar man, det är inte konstigt. Rasism mellan invandrare sinsimellan och invandrare mot svenskar är större och mer öppen men knappast synlig i medierna. Jag accepterar inte vänsterns narrativ, som är totalt ohistoriskt och bortom allt förnuft. Om de vill kalla mig och SD för rasister är det deras problem, inte vårt.
Vi behöver inte alls acceptera vänsterns formuleringar. Det räcker att försvara sitt land, oavsett beskyllningar. Dalai Lama sa samma sak när han besökte Tyskland för 10 år sedan. Om tyskarna ersätts med andra folk försvinner Tyskland, precis som när kineser flyttar in i Tibet. Det är knappast rasism att stå emot Kinas invasion, men enl ditt resonemang skulle vänstern kunna anse det. Befängt. Inte ditt inlägg, som var intressant, men vänsterns slutsats om Tibet. Pressa dem om detta.
Citera
2022-08-17, 01:24
Medlem
Citat:
Alla människor i alla tider har haft och har en inneboende främlingsfientlig läggning. Kommer det för många främlingar reagerar man, det är inte konstigt. Rasism mellan invandrare sinsimellan och invandrare mot svenskar är större och mer öppen men knappast synlig i medierna. Jag accepterar inte vänsterns narrativ, som är totalt ohistoriskt och bortom allt förnuft. Om de vill kalla mig och SD för rasister är det deras problem, inte vårt. Vi behöver inte alls acceptera vänsterns formuleringar. Det räcker att försvara sitt land, oavsett beskyllningar. Dalai Lama sa samma sak när han besökte Tyskland för 10 år sedan. Om tyskarna ersätts med andra folk försvinner Tyskland, precis som när kineser flyttar in i Tibet. Det är knappast rasism att stå emot Kinas invasion, men enl ditt resonemang skulle vänstern kunna anse det. Befängt. Inte ditt inlägg, som var intressant, men vänsterns slutsats om Tibet. Pressa dem om detta.
Jag vill ju inte förstöra din referens till tidigare CIA-verktyget Dalai Lama..

https://en.wikipedia.org/wiki/CIA_Tibetan_program

...men Tibet är fortfarande 90% tibetanskt. Han-kineser utgör bara 8% av befolkningen och har vad jag vet inga officiella planer på att förändra den tibetanska demografin. Det behöver de inte. Han-kineser och tibetaner är etniskt besläktade folk. Kineserna gör också omfattande investeringar i Tibet.

http://www.npc.gov.cn/englishnpc/c27...3e6ded94.shtml

...samt bevarar Tibets kulturella och religiösa särart. Dels för att det är bra för turismen men framförallt för att reducera etniskt konflikt. Förvisso är kineserna smaklösa;

https://www.youtube.com/watch?v=o6SLC4MIPek

..men levnadsstandarden ökar i Tibet under kinesiskt styre vilket mer än vad man kan säga under Dalai Lamas styre då Tibet var en isolerad reaktionär teokrati där större delen av befolkningen var livegen. Detta inte sagt att det finns ekonomiska och sociala problem i Tibet under kinesisk styre men de ekonomiska och sociala problem som Tibet hade för tjugo år sedan är kraftigt reducerade.

När det kommer till Xinjiang provinsen så utgör han-kineserna 40% men inflyttningen började inte under CCP men under Qing dynastin och demografin har inte varit nämnvärt annorlunda sedan dess. Däremot har investeringarna ökat i Xinjiang provinsen under CCP. Sedan är det ingen hemlighet att CCP är hårdhänta mot separatistiska uigurer. I Tibet har kineserna silkesvantar. Kina lärde sig efter kulturrevolutionen att lojalitet kan köpas genom investeringar, begränsade friheter (du kan inte läsa New York Times utan VPN i Kina men du kan sitta på Weibo och TikTok - och klaga på regeringen) och genom försiktig propaganda - vilket kinesiska regeringen inte bara i Tibet men applicerar på i princip hela landet.

I Sverige är 25-30% av befolkningen av utomeuropeiskt härkomst vilket är betydligt mer än i Tibet och vad jag vet så fortsätter massinvandringen till Sverige. Kina har de ingen massinvandring. För tre år sedan försökte den kinesiska regeringen göra sin invandringspolitik mer generös och dela ut fler "Green Cards" samt luckra upp permanenta uppehållstillstånd på det sättet som i västvärlden. Även om det uttalade syftet var att att locka sydostasiatiska och europeiska migranter resulterade det i kritik på sociala medier eftersom det sågs som ett första steg att ta emot människor från mer främmande länder. Även Global Times (som ägs av CCP) var kritiska och den kinesiska regeringen backade.

https://www.youtube.com/watch?v=cb1K2xKutmE

De flesta har inga problem med en mindre invandring - oavsett vart de kommer ifrån. Inte heller länder med restriktiv migrationspolitik så som Kina, Japan, Sydkorea och Taiwan ett problem med migration men de förstår vikten av volymer. De utformar en migration och integrationspolitik som tar hänsyn till nationell identitet, kultur, religion, etnicitet, ekonomi, sociala aspekter osv. Det förefaller vara en vuxen in-gång till de här frågorna.

Citat:
Republikanerna har använt sig av det retoriska argumentet; "vänstern är de verkliga rasisterna" under många år för att sedan ta vänsterliberala positioner i olika frågor. Det samma kan sägas om Sverigedemokraterna. Det som användaren (Sjunnedotcom) skriver är att man kan hävda att invandring i sig själv är rasistiskt eftersom det undergräver ursprungsbefolkningen - vilket är oss.

Då ses migration som kolonisering. Jag håller inte med om Kina-exemplet och frågan är om koloniserings-argument applicerbart på Sverige. Trots allt är det svenskarna som röstat ja till projektet och svenskarna ser ut att villigt acceptera detta. Å andra sidan är jag inte opinionsbildare och folk köper vad som helst. Jag håller dock med dig "rasism" är en problematisk in-gång. Det är inte bara "vänstern" som har satt oss i den här situationen men också "högern" . Fram tills nyligen har både "vänstern" och "högern" samt eliterna i stort haft ett konsensus rörande migrationspolitiken. Detta har varit problemet från första stund - men vad vet jag.
Citera
2022-08-17, 01:51
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Jag accepterar inte det narrativet, men anser ändå att ökad invandring leder till mer rasism. För motsättningarna mellan olika invandrargrupper mycket större än motsättningarna mellan invandrare och svenskar. Många tar med sig århundraden av etniska konflikter till Sverige. Dessutom tillkommer klankonflikter mellan medlemmar av samma etniska grupp.
Citera
2022-08-17, 04:23
Medlem
Citat:
Alla människor i alla tider har haft och har en inneboende främlingsfientlig läggning. Kommer det för många främlingar reagerar man, det är inte konstigt.
Nuförtiden finns det afrikaner, araber, indier, kineser osv. överallt. De som förr var en rädsla inför något man aldrig sett tidigare har nu förtiden blivit ett smörgåsbord; afrikanska män är inte längre något främmande utan är eftertraktade bland sexhungriga damer, som annonsobjekt för olika företag, för fotbollsklubbar etc. Att kineser och indier ser annorlunda ut och kanske har en annan kultur har inget att göra med varför de erbjuds anställning i tech-företag i Kalifornien.

Citat:
Rasism mellan invandrare sinsimellan och invandrare mot svenskar är större och mer öppen men knappast synlig i medierna.

Kanske det, men är inte detta mer en strid om resurser än rasism? En strid om territorium eller någon annan resurs är begriplig och på sitt sätt något rationellt. Vad som däremot inte är rationellt är dagens cancel-hat riktat mot hela länder och dess folk - folk verkar bli höga på detta hat som tycks skapa gemenskap och lycka bland utövarna. Det känns lite kymigt.
Citera
2022-08-17, 21:03
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag vill ju inte förstöra din referens till tidigare CIA-verktyget Dalai Lama..
På tal om Dalai Lama så var han i media typ en gång i veckan så långt tillbaka jag kan minnas under mitt vuxna liv.
Ända tills ha sa att Europa tillhör Européerna & flyktingarna bör åka hem när det blir fred i deras länder.

Efter det bara försvann han & ingen i media vad jag har sett har ens ställt frågan vad som hände, "Var blev han av?"

Den som äger/kontrollerar media kan få vem/vad som helt att bara fullständigt försvinna.
Citera
2022-08-18, 10:14
Medlem
Mediabaroner - En berb i Sverige tar bladet från munnen

Gästskribent MAZIGH KIRI KESSAI: Jag Anklagar…! Öppet brev till mediebaronerna är rubriken för ett stycke text som lika gärna hade kunnat varit hämtat från tråden.

Citat:
Länge har ni öppnat era redaktioners dörrar för dem som hävdar att ju fler invandrare Sverige tar emot desto rikare blir landet, framförallt samhällsekonomiskt och kulturellt. De som försökt varna att sådana påståenden sedan ett trettiotal år tillbaka inte rimmat med verkligheten, har ni brunsmetat.

Jag anklagar alla mediehus och dess baroner som gjort sitt yttersta och kämpat till det sista för att dölja och manipulera sanningen i bland annat invandringsfrågan. Ni har under många år försökt att sälja en sanning till folket vars framställda sakförhållande består i önskedrömmar, inte verklighet! Lägg därtill er önskan att inte veta av och att istället förkasta verkligheten. Ni undergräver därav sakta men säkert en av samhällets hörnstenar, nämligen sökandet efter det objektivt sanna.

https://detgodasamhallet.com/2022/08...na/#more-61023

Ett steg närmare en korrekt beskrivning av verkligheten. Men med tanke på att Bonniers är marknadsdominanten (och inte SR/SVT) så hade det varit passande att lyfta fram detta faktum så att bilden blev klarare.

Rekommenderar trådens giganter och följare att läsa inlägget i sin helhet.
Citera
2022-08-18, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Nuförtiden finns det afrikaner, araber, indier, kineser osv. överallt. De som förr var en rädsla inför något man aldrig sett tidigare har nu förtiden blivit ett smörgåsbord; afrikanska män är inte längre något främmande utan är eftertraktade bland sexhungriga damer, som annonsobjekt för olika företag, för fotbollsklubbar etc. Att kineser och indier ser annorlunda ut och kanske har en annan kultur har inget att göra med varför de erbjuds anställning i tech-företag i Kalifornien.

Det där med afrikaner och sex är en populär myt som frodas. Kanske finns det ett visst klientel som drabbats av det som i Imperiets kärnland kallas "jungle fever" men om man ser sig runt på gatorna i Sverige så är paren afrikan/svensk fortfarande sällsynta. Så sällsynta att man kan gå en hel dag i valfri storstad utan att se ett enda sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in