2022-10-08, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
Bonnier har ett helt annat statligt driftstöd än bara det officiella. Framförallt drar man in det mesta av sina prenumerationsintäkter från statliga prenumationer. Precis varje svensk myndighet eller statlig försörjd verksamhet betalar stora pengar till Bonnier för "företagsprenumationer". Ingen läser skiten, men pengarna strömmar in. Detsamma gäller Bonniers affärsstrategi vad gäller lokala tidningar. De köps upp för att komma åt medialt stöd, sen sparkas nästan alla från redaktionen och istället för lokala redaktioner får alla lokaltidningar samma nyheter från Stockholm plus en eller två lokala artiklar. Billigt och bra, och ger mycket bidrag. Hade vi haft en konkurrenslag och en konkurrensmyndighet i Sverige hade de redan ingripit.
Jag läste någonstans en beräkning rörande medierna. Om press och distributionsstödet försvann i kombination med att momsen på media normaliserades - skulle det leda till att en stor mängd tidningar gick i konkurs. Endast de tio största tidningarna i Sverige skulle ha en chans. Bonnier och Schibsted tjänar förövrigt mer pengar på sina fastigheter och andra investeringar än på sina mediahus. Bonnier har försökt sälja bland annat Sydsvenska Dagbladet men de vad jag förstår är de rädda att "illiberala" företagare skall köpa tidningen. Det var precis det som hände Hjörne-familjen. De sålde tidningen till högerorienterade rika människor och sedan resulterade det i tidningen upphörde att låta som Dagens Nyheters ledarsidor. Detta är något som Bonnier är rädda för. De verkar se det som deras uppgift att opinionsbilda för USA/EU, wokekapitalism och liberalism även om de förlorar pengar på det. Varför vet jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av arkeofuturisten
En sak liberalerna missar och som helt saknas i dagens debatt är gruppdynamik och hur människors beteenden påverkar systemet i stort. Incitamentstrukturer är totalt tabu och den delen av mediakriget har varit en helfrusen front. I den officiella debatten handlar samtalet fortfarande om individen som interagerar med staten/marknaden snarare som människan som en del av ett större socialt sammanhang.

Om man tar dejtingmarknaden som exempel så har man utgått ifrån att det kommer vara en plats fri från konkurrens när människor befrias från sociala strukturer. Människor ska helt enkelt kunna göra som dem vill. I praktiken så blir vissa män riktiga vinnare, kvinnor tvingas konkurrera mer och mer igenom att visa hud på nätet och släppa till snabbt i hopp om att få mer attraktiva killars intressen. Feminister kan begråta sig över någon tjej som inte fick ligga runt men hör inte klagan från kvinnor som tycker alla killar vill bara ligga eller som känner sig pressade att ligga med en kille hon inte känt så länge som drar vidare om han inte får vad han vill.

Något man hållit som ett axiom är att kriminalitet har drivits av ekonomiska motiv. Man har trott att folk säljer knark med målet att kunna uppnå en viss materiell standard och att belöning kommer från att ha tillgång till det man kan köpa med pengarna. I verkligheten har man skapat en extrem lågstatusklass.

Många invandrare är utslagna från bostadsmarknaden, har lägst utbildningsnivå och låga löner. Deras status är som en underklass som svensk medelklass korsar gatan för att undvika. De status är så låg den kan bli.

Genom snabba pengar kan de höja statusen. En rappare eller respektbl@tte har mer status än ett foodorabud. Till skillnad från vad liberaler tror så kommer inte Achmed bli jurist bara för att han pluggade till högskoleprovet av samma anledning att jag aldrig kunnat dansa balett på Operan. Med en stor lågstatusklass och ett stort mansöverskott så kommer människor drivas till desperata metoder att skaffa status. Människor tjänar hellre 20k i månaden bland människor som tjänar 10k i månaden än tjäna 50k i månaden bland människor som tjänar 100k i månaden. Invandrarnas levnadsstandard må vara helt ok rent materiellt. Men inget arbetsförmedlingsprojekt kommer någonsin förmedla status. Lägenheten från socialen kan ha fin standard men den ger ingen status. Hela fokuset har legat fel eftersom man försökt lyfta invandrarna materiellt när invandrarnas problem har varit status. Man kan ge bidrag men att ge status från ovan är svårt.

Framtiden är högrisk-strategier för att uppnå status så som knarklangning, starta egna gäng, anabola steroider och hård konkurrens i form av kvinnor som erbjuder mest hud snabbast och män som skjuter varandra. Mediakriget verkar ha vänt från att tro att vi kan lyfta dessa människor till att bli medelklass-svenskar till en förhoppning att polisens batongvevande ska hålla uber-förarklassen i schack och få dem att acceptera sin lott.
Dejtingmarknaden har alltid vinnare och förlorare. Vinnarna på dejtingmarknaden är primärt framgångsrika män med titel och pengar. Kvinnor har alltid praktiserat hypergami. Det är antagligen genetiskt. Det som har hänt i västerländska länder är att vi fått en social dynamik som antagligen aldrig har existerat.

Kvinnorna är på väg att gå om män i utbildningsnivå. Detta har delvis att göra med vårt skolsystem, som är designat att gynna kvinnor. Vidare är kvinnor prioriterade vid anställningar. I synnerhet till så kallade "medelklassjobb". Det betyder att även om en man når samma utbildningsnivå som en kvinna är sannolikheten större att kvinnan får en anställning. Mannen faller efter universitet ned i underklassen medan kvinnan får tillträde till medelklassen.

Ser vi detta ur ett makroperspektiv kommer kvinnor tjäna mer än män på sikt. Detta leder till en intressant situation på Dejtingmarknaden. En man med ett medelklassjobb har fruktansvärt lätt att finna en kvinna medan det blir allt svårare för en växande skara män. Som jag tidigare skrev gifter sig inte kvinnor sällan nedåt. Det betyder att vi kommer se en växande klass av ensamma kvinnor vid sidan av en betydligt större kohort av ensamma fattiga män. Problemet är dock större än så. Drivor med medelklassjobb kommer försiktigt fasas ut. Det kommer framförallt slå mot män vilket kommer stärka kvinnornas position. På grund av svensk migrationspolitik är vi på väg att få ett massivt överskott på män. Det handlar om framförallt fattiga män med små chanser. Kvartal skrev en intressant artikel om detta för tre år sedan;

https://kvartal.se/artiklar/darfor-l...ch-konflikter/

Du nämner också gangsterkulturen. Om du inte har någonting och inte har något att förlora kan du lika gärna bli kriminell. Få människor accepterar sin lott. Liberalernas svar är att låsa in människor. Så här löste liberalerna i USA problemen från 1970-talet och framåt och idag sitter ungefär 1% av befolkningen i fängelse. Sedan ett par år försöker USA göra något åt saken. I och med att västvärlden är på väg in i en stagflation (låg tillväxt, inflation och hög arbetslöshet) i kombination med decennier av dålig social och ekonomisk policy kommer vi se ett allt mer fragmenterat samhälle. I synnerhet kommer människor drabbas på ett personligt plan. Vi får se.
Senast redigerad av Edgerton 2022-10-08 kl. 22:15.
Citera
2022-10-10, 05:34
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton

Ser vi detta ur ett makroperspektiv kommer kvinnor tjäna mer än män på sikt. Detta leder till en intressant situation på Dejtingmarknaden. En man med ett medelklassjobb har fruktansvärt lätt att finna en kvinna medan det blir allt svårare för en växande skara män.

Varför skulle en man med medelklassjobb ha fruktansvärt lätt att finna en kvinna? Majoriteten av svenska män tillhör medelklassen.

Citat:
Som jag tidigare skrev gifter sig inte kvinnor sällan nedåt. Det betydeväxande klass av ensamma kvinnor vid sidan av en betydligt större kohort av ensamma fattiga män. Problemet är dock större än så. Drivor med medelklassjobb kommer försiktigt fasas ut. Det kommer framförallt slå mot män vilket kommer stärka kvinnornas position.

Varför kommer bristen på medelklassjobb främst drabba män och inte kvinnor? Hänger inte med i ditt
resonemang.
Citera
2022-10-10, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Varför skulle en man med medelklassjobb ha fruktansvärt lätt att finna en kvinna? Majoriteten av svenska män tillhör medelklassen.
Jag skulle inte ha använt ordet "fruktansvärt lätt". Jag har en tendens att använda förstärkande ord. Majoriteten av alla män tillhör inte medelklassen men det är klart. Det är en fråga om definition. Diskuterar vi utbildning, pengar, kulturellt kapital osv.

Citat:
Varför kommer bristen på medelklassjobb främst drabba män och inte kvinnor? Hänger inte med i ditt resonemang.
Medelklassjobben går i allt större utsträckning till kvinnor. När medelklassjobben reduceras i den kommande recessionen kommer det inte vara kvinnorna som förlorar sina medelklassjobb. Det kommer vara männen eftersom företag och staten kommer, i någon utsträckning, försöka behålla kvinnorna. Men det är klart - en del kvinnor kommer också förlora sina jobb.
Senast redigerad av Edgerton 2022-10-10 kl. 17:20.
Citera
2022-10-10, 17:38
Medlem
En systeminsider orkade inte ljuga längre

Ett intressant inslag publicerades nyligen av The Greyzone. Det är en man som vid ett par tillfällen korats som en av världens 100 mest inflytelserika människor. Nu verkar det som om Prof. Jeffrey Sachs inte orkar längre utan han kastar hämningarna och talar fritt och öppet kring mediaspinn och galenskaper.

https://www.youtube.com/watch?v=g57ViSqmRFM

Ron Unz lyfter fram det remarkabla i en egen artikel som är rykande färsk.

https://www.unz.com/runz/jeffrey-sac...ogue-elephant/

Det var kul att höra att Fidel Castro en gång i världen i samband med den Kubanska missilkrisen hetsade för att ryssarna skulle avlossa sina missiler mot USA och starta kärnvapenkriget. Tankarna går osökt till Zelensky i sin bunker som omedelbart vill inleda kärnvapenkrig. Historien upprepar sig onekligen. Nu med Neocons vid spakarna.
Citera
2022-10-10, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
En systeminsider orkade inte ljuga längre

Ett intressant inslag publicerades nyligen av The Greyzone. Det är en man som vid ett par tillfällen korats som en av världens 100 mest inflytelserika människor. Nu verkar det som om Prof. Jeffrey Sachs inte orkar längre utan han kastar hämningarna och talar fritt och öppet kring mediaspinn och galenskaper.

https://www.youtube.com/watch?v=g57ViSqmRFM

Ron Unz lyfter fram det remarkabla i en egen artikel som är rykande färsk.

https://www.unz.com/runz/jeffrey-sac...ogue-elephant/

Det var kul att höra att Fidel Castro en gång i världen i samband med den Kubanska missilkrisen hetsade för att ryssarna skulle avlossa sina missiler mot USA och starta kärnvapenkriget. Tankarna går osökt till Zelensky i sin bunker som omedelbart vill inleda kärnvapenkrig. Historien upprepar sig onekligen. Nu med Neocons vid spakarna.

Ett kul inlägg måste jag säga. Vilken aptitretare... den infytelserike Jeffrey talar nu ut. Wow! Men du finner inte något av det han säger värt att förmedla vidare? Konstigt. Tills vi ser varför hos den gode Unz.

Det handlar om Covid. D.v.s idén att viruset kommer från ett labb. Det var det jag utgick från när detta virus kom på tal. Därför att Wuhan-labbet ligger i Wuhan. Det enda som möjligen är intressant är att han är profilerad akademiker och tar upp detta. Detta diskuteras tidigare i år också även om Twitter tog bort inlägg om det innan dess.

I övrigt simpar Jeffrey
During July and August he published a couple of opinion columns condemning our reckless policies towards Russia and China
Simpande är föga intressant. Värt att notera är att Jeffrey började sin karriär på Columbia-universitet 1983. Det universitetet liksom många andra var delaktiga i kalla kriget. På Sovjets sida. Simpandet går alltså långt, långt tillbaka. Det simpande som pågick då är placeras-i-elektriska-stolen-nivå av simpande.

"Historien upprepar sig onekligen" - ja, jag hoppas och tror det i varje fall. D.v.s att det inte blir kärnvapenkrig. Men det är ryssen som är hotet vad gäller det. Då och nu. Ingen annan. Därav blir din historiska parallel konstig. Den skulle funka om det vore någon separatistledare i östra Ukraina som hetsade om kärnvapen. Och det kanske det är...
Senast redigerad av experten10 2022-10-10 kl. 22:55.
Citera
2022-10-10, 23:22
Medlem
Citat:
Medelklassjobben går i allt större utsträckning till kvinnor. När medelklassjobben reduceras i den kommande recessionen kommer det inte vara kvinnorna som förlorar sina medelklassjobb. Det kommer vara männen eftersom företag och staten kommer, i någon utsträckning, försöka behålla kvinnorna. Men det är klart - en del kvinnor kommer också förlora sina jobb.

När företag och staten ska skära ned kommer LAS att tillämpas, inte någon obskyr konspiration som går ut på att kvinnor ska få behålla sina jobb.

En positiv effekt blir att kvinnor som gjort karriär i storstan kan flytta tillbaka till hemorten och jobba som t.ex. undersköterskor. Vården har alltid brist på uskor och det råder viss brist på kvinnor utanför städerna.
Citera
2022-10-11, 08:54
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Jag skulle inte ha använt ordet "fruktansvärt lätt". Jag har en tendens att använda förstärkande ord. Majoriteten av alla män tillhör inte medelklassen men det är klart. Det är en fråga om definition. Diskuterar vi utbildning, pengar, kulturellt kapital osv.

Jag ser ju det som en nyttig omställning för män. Kvinnor jobbar inom offentlig sektor och inom kulturen såsom enhetschefer i kommunen eller bibliotekarier. En enhetschef inom kommunen kan inte sina verksamheter, utan ska se till att ett regelverk sköts klanderfritt och det i en anda med ständig nedskärning Inget utvecklande alltså. Samma sak med biblioteken. De blir allt mer mekaniserade och många utsätts för stök av gäng eller folk som ber mellan hyllorna. Sedan kan jag tänka mig att all den här genusideologin och hbtq-hysterin dödat en stor del av glädjen med att utveckla sina ämnen.

Nä, man måste höja blicken. Polisen och militären kommer att stärkas. Då är det teknologin som lär bli framgången och där lönerna blir högre. Många hämtas från spelindustrin där det nästan bara finns män. Samma sak sker inom de stora komplexen sjukhus och större företag, för att inte säga in vapenindustrin. Inom snar framtid är jag säker på att vi ser byggandet av flera nya kärnkraftverk.

Inom de senaste 25 åren har välfärden vuxit och gett jobb till kvinnor. Med massinvandringen har det skapats nya typer av tjänster. Men allt detta har kostat enorma resurser och inte gett något tillbaka.. Så här kommer man inte fortsätta. Även socialtjänsten kommer att digitaliseras och resurser ges till utvecklingen av produktiva samhällsområden. Män är vinnare på den modellen. Av unga män sympatiserar mer än 70 procent av dem med de blågula.
Citera
2022-10-11, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Ett kul inlägg måste jag säga. Vilken aptitretare... den infytelserike Jeffrey talar nu ut. Wow! Men du finner inte något av det han säger värt att förmedla vidare? Konstigt. Tills vi ser varför hos den gode Unz.

Det handlar om Covid. D.v.s idén att viruset kommer från ett labb. Det var det jag utgick från när detta virus kom på tal. Därför att Wuhan-labbet ligger i Wuhan. Det enda som möjligen är intressant är att han är profilerad akademiker och tar upp detta. Detta diskuteras tidigare i år också även om Twitter tog bort inlägg om det innan dess.

I övrigt simpar Jeffrey
During July and August he published a couple of opinion columns condemning our reckless policies towards Russia and China
Simpande är föga intressant. Värt att notera är att Jeffrey började sin karriär på Columbia-universitet 1983. Det universitetet liksom många andra var delaktiga i kalla kriget. På Sovjets sida. Simpandet går alltså långt, långt tillbaka. Det simpande som pågick då är placeras-i-elektriska-stolen-nivå av simpande.

"Historien upprepar sig onekligen" - ja, jag hoppas och tror det i varje fall. D.v.s att det inte blir kärnvapenkrig. Men det är ryssen som är hotet vad gäller det. Då och nu. Ingen annan. Därav blir din historiska parallel konstig. Den skulle funka om det vore någon separatistledare i östra Ukraina som hetsade om kärnvapen. Och det kanske det är...

Den gode professorn förekommer i två intervjuer med Grayzone på Youtube. Kanske är de bägge från samma intervjutillfälle. Den ena rör epidemin och den andra rör i huvudsak konflikten i Ukraina. Han berör den kompakta medievägg som finns mot alternativa synsätt som går emot rådande imperie narrativ.

Unz hypotes är som bekant att viruset troligen skapats i någon av Imperiets många laboratorium för försvar mot biologiska stridsmedel och att det spreds i samband med ett internationellt idrottsevenemang för bl.a. militärer. Unz lyfter fram en rad besynnerliga uppgifter som att de första larmrapporterna om influensan spreds av Imperiets media redan innan sjukdomen fått någon spridning i Kina. Unz som ju själv har varit en framgångsrik skribent och publicist i USA gör en rad intressanta iakttagelser om hur media fungerar och hur olika kanaler fungerar synkront och koordinerat. Ungefär som i mediakriget mot svenskarna.

Eftersom jag söker svaret på frågan om vad som är bäst för svenskarna så är jag inte så intresserad av det obligatoriska synsättet att den pågående konflikten är ett krig mellan alverna och Mordor. Ord som simpande gör tyvärr att dina inlägg tappar läsvärde.
Citera
2022-10-11, 19:59
Medlem
Citat:
Den gode professorn förekommer i två intervjuer med Grayzone på Youtube. Kanske är de bägge från samma intervjutillfälle. Den ena rör epidemin och den andra rör i huvudsak konflikten i Ukraina. Han berör den kompakta medievägg som finns mot alternativa synsätt som går emot rådande imperie narrativ.

Det där är ju direkt felaktigt. Fel på alla punkter. Till och med på Public Service här i Sverige har "alternativa" synpunkter vad gäller virusets ursprung tagits upp.

Rådande "imperie narrativ" lägger ingen skuld på Kina. Och inte du heller. Det innebär, per definition, att du simpar för "imperie narrativet".

Citat:
[...] hur olika kanaler fungerar synkront och koordinerat. Ungefär som i mediakriget mot svenskarna.

Det där finns det inget belägg för. Inga bevis. Inga indicier. Ingenting. Det här med "synkront" syftar till att ljuga ihop en bild där alla är marionetter och "Bonnier" eller någon annan bestämmer allt i hela världen.

Citat:
Eftersom jag söker svaret på frågan om vad som är bäst för svenskarna så är jag inte så intresserad av det obligatoriska synsättet att den pågående konflikten är ett krig mellan alverna och Mordor. Ord som simpande gör tyvärr att dina inlägg tappar läsvärde.

Du påstår att du söker vad som är bäst för svenskarna. Skillnaden är att de som simpade för Ryssland och Kina på 60-, 70- och 80-talen inte ens låtsades bry sig om vad som är bäst för svenskarna. Hur skulle de kunna? Det vore omöjligt.

Vad jag sett har ingen, åtminstone inte i tråden, höjt Ukraina till skyarna. Så det där med "alver och orcher" är lögn. Ryssland har attackerade Ukraina. Ryssland bombar civila och civil infrastruktur. Det är fakta och inte en åsiktsfråga. Du påstår dig vara neutral vad gäller de bombningarna. Med det sättet att tänka är du även "neutral" om ett invandrargäng våldtar en svenska flicka. För att.... du tänker på vad som är bäst för svenskarna. Det är så det brukar låta.
Citera
2022-10-12, 12:24
Medlem
orrtupps avatar
En intressant debattartikel i DN av Karl Hamilton, en ganska rimlig och bra analys av det sjuka massinvandringsexperimentet. Tyvärr blir slutsatsen som dras som vanligt uppåt väggarna men som sagt, två tredjedelar av artikeln är uppfriskande och skulle väl aldrig ha publicerats i DN om det inte vore för det märkliga svamlet i slutet.

https://www.dn.se/kultur/carl-hamilt...ingspolitiken/
Citera
2022-10-12, 23:16
Medlem
Alex Jones döms att betala motsvarande 10 miljarder kronor i skadestånd till familjerna i Sandy Hook. Tur att vi har ett mer robust rättssystem i Sverige för annars hade vi snart börjat se miljardskadestånd krävas och utdömas mot Fria Tider, Swebbtv, kritiker av Public Service, folk som ”hotar” journalister, o.s.v.

Den anglosaxiska världen, främst USA och England, är ett hot mot allt som är gott i världen och och det bästa vore om vi på något sett kunde såga av alla band, men det går naturligtvis inte.
Citera
2022-10-12, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Jag ser ju det som en nyttig omställning för män. Kvinnor jobbar inom offentlig sektor och inom kulturen såsom enhetschefer i kommunen eller bibliotekarier. En enhetschef inom kommunen kan inte sina verksamheter, utan ska se till att ett regelverk sköts klanderfritt och det i en anda med ständig nedskärning Inget utvecklande alltså. Samma sak med biblioteken. De blir allt mer mekaniserade och många utsätts för stök av gäng eller folk som ber mellan hyllorna. Sedan kan jag tänka mig att all den här genusideologin och hbtq-hysterin dödat en stor del av glädjen med att utveckla sina ämnen. Nä, man måste höja blicken. Polisen och militären kommer att stärkas. Då är det teknologin som lär bli framgången och där lönerna blir högre. Många hämtas från spelindustrin där det nästan bara finns män. Samma sak sker inom de stora komplexen sjukhus och större företag, för att inte säga in vapenindustrin. Inom snar framtid är jag säker på att vi ser byggandet av flera nya kärnkraftverk. Inom de senaste 25 åren har välfärden vuxit och gett jobb till kvinnor. Med massinvandringen har det skapats nya typer av tjänster. Men allt detta har kostat enorma resurser och inte gett något tillbaka.. Så här kommer man inte fortsätta. Även socialtjänsten kommer att digitaliseras och resurser ges till utvecklingen av produktiva samhällsområden. Män är vinnare på den modellen. Av unga män sympatiserar mer än 70 procent av dem med de blågula.
Det är sant att män gynnas av teknikutvecklingen. Det är ingen tvekan om att män dominerar ingenjörs och teknikyrket.

https://www.ingenjoren.se/2021/11/03...innor-och-man/

Sedan håller jag med dig om att automatiseringen kommer göra ont. Yrken som sekreterare är sedan länge en döende bransch. En avdelning alternativt enhet kanske har en sekreterare idag. Välfärden kommer naturligtvis behöva skäras i. Du nämner kommunerna. Det kryllar av kvinnor i den på tjänstemannasidan i kommunerna. Kommunerna kommer inte ha råd att hållas med dem på sikt. Jag tror som sagt att kommunerna kommer agera på ett sådant sätt att de kan behålla kvinnor och migranter.

USA har öst ned pengar i offentliga tjänstemannajobb för minoritetskvinnor. Svarta och latinamerikanska kvinnor är prioriterade och det har givit positiva sociala effekter framför framförallt vita män men även asiater av båda könen. Vita kvinnor amerikanska kvinnor tjänar 83.2% av vita mäns löner. Svarta kvinnor tjänar 94.2% av svarta mäns löner. Svarta kvinnor prioriteras även vid utbildningsinstitutionerna.

https://www.jbhe.com/news_views/51_g...versities.html

Detta ger som sagt positiva konsekvenser men det finns inte ändliga resurser och arbetsmarknaden blir allt mindre. Jag tror att Sverige har gjort något liknande men vi har något annorlunda regler och universitet kan inte bara "välja" sina studenter utan kan endast gå på betyg och resultat på högskoleprovet. Jag tror dock staten och företag har utfört någon form av positiv diskriminering dock om än i betydligt mindre utsträckning än USA. Vidare är det utan tvekan svenska kvinnor som prioriterats snarare än migranter. Om det finns något som svenska kvinnor (som dominerar HR-yrket) är duktig på är att sabotera för högskoleutbildade med migrantbakgrund. USA och Kanada har gjort något åt det. Vi har inte gjort något åt det.

Du nämner förövrigt biblioteken. Du känner säkert till att ramlagen inte stipulerar att kommuner måste ha bibliotek eller simhallar. Detta är sådant som kommunerna skär ned på. Kommuner måste ha skolbibliotek men det räcker med en bokhylla. Sådant skär naturligtvis skolorna ned på. Självklart kommer kvinnor förlora jobben men jag tror som sagt att män - utanför ingenjörs och tekniksektorn kommer drabbas hårdare. Men vi får se. Jag spekulerar bara.

Den stora frågan är naturligtvis den så kallade "medelklassen". Det är överbelånad och den andel av dem som arbetar för företag som har kontrakt med stat/kommun/landsting alternativt arbetar i offentlig förvaltning kommer få en riktigt hård smäll de kommande åren. Det kommer utan tvekan leda till ilska. Människor gillar inte att göra klassresor nedåt. Faktum är att människor som gör klassresor nedåt blir snabbt radikala. De lär inte bli anarkister men lär söka medlemskap i Sverigedemokraterna. Det är därför den konservativa högern inte kan förlora eftersom det liberala samhället lämnar så många liv i spillror.

Citat:
Ursprungligen postat av Smartlindring
När företag och staten ska skära ned kommer LAS att tillämpas, inte någon obskyr konspiration som går ut på att kvinnor ska få behålla sina jobb. En positiv effekt blir att kvinnor som gjort karriär i storstan kan flytta tillbaka till hemorten och jobba som t.ex. undersköterskor. Vården har alltid brist på uskor och det råder viss brist på kvinnor utanför städerna.
Det var en observation och inte en konspiration. Ja, LAS gäller naturligtvis men jag tror att kvinnor kommer gå igenom recessionen på ett bättre sätt än män eftersom det är en av företag och stat prioriterad grupp. Vården har ingen brist på undersköterskor. De har en brist på undersköterskor som vill jobba som vikarier. Vidare kan folk inte bara ta "undersköterskejobb". Så fungerar inte arbetslivet. Det krävs utbildning för att bli undersköterska.

Många kvinnor har tjänstemannajobb, 39,000 kronor i månaden, titel och sex års högskoleutbildning. De kommer inte vara helt lätt för dem att utbilda sig till undersköterska och sedan tjäna 19,000 kronor i månaden på en 75% tjänst. Det är sant att många (i synnerhet sossar) ser vården som en social dumpningsplats men det är det inte. Skolan har också använts som en social dumpningsplats. Personer som blivit av med jobbet, studerar en KPU och försöker sedan jobba som lärare. Utkomsterna brukar inte bli speciellt bra. Men det är klart. Jag är konservativ. Jag är inte sosse, feminist eller liberal så jag ser inte människor som utbytbara.

Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
En intressant debattartikel i DN av Karl Hamilton, en ganska rimlig och bra analys av det sjuka massinvandringsexperimentet. Tyvärr blir slutsatsen som dras som vanligt uppåt väggarna men som sagt, två tredjedelar av artikeln är uppfriskande och skulle väl aldrig ha publicerats i DN om det inte vore för det märkliga svamlet i slutet.

https://www.dn.se/kultur/carl-hamilt...ingspolitiken/
Du kan inte citera något ur den? Artikeln är bakom betalvägg och en del av oss kommer inte åt den.
Senast redigerad av Edgerton 2022-10-12 kl. 23:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in