Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Som svensk så är det dessutom i princip uteslutande de liberala eliterna som satt oss i skiten. Knappast Ryssland eller Kina.
Det finns några till aspekter men det lämnar jag till övriga att diskutera.
Nu har Elon Musk surnat till på amerikansk invandringspolitik. Från Zerohedge;
Citat:
Tesla CEO Elon Musk is reacting to the recording-breaking number of illegal immigrants walking through the Southern border. The world’s richest person was replying to reporting from Fox News’s Bill Melugin, who posted on Twitter drone footage of a group of hundreds of illegal immigrants crossing the Southern border at Eagle Pass, Texas, into the United States.
In his post, Melugin cited Customs and Border Protection (CBP) statistics showing border agents to have encountered 400,000 illegal immigrants so far in the Del Rio sector in Fiscal Year 2022 (since October 2021), a number that is already more than double the total number of encounters from Fiscal Year 2021. This number does not include “get-aways”—illegal crossers who evaded apprehension.
(....)
“Strange that this receives very little attention in the media,” Musk wrote in response to Melugin on Aug. 14.
(...)
The backstory to the exchange between Musk and Melugin features an ever increasing surge in illegal immigration, overextended Immigration and Customs Enforcement (ICE) resources, and an administration that actively strives to undo Trump-era “America First” immigration policies.
Eagle Pass is only one of the regions along the Southwest border where hundreds of illegal immigrants pour into the United States.
From the beginning of Fiscal Year 2022 on Oct. 1, 2021, to early August this year, border patrol agents apprehended 1.8 million illegal crossers. That’s more than the population of Phoenix, Arizona, the fifth-most populous city in the country, and about 40 percent higher than the total number of apprehensions in the previous fiscal year.
(...)
Meanwhile, the Biden administration will continue to enforce the Trump-era immigration and public health policy known as Title 42, a policy instated as a COVID-19 countermeasure that allowed the United States to quickly expel migrants who unlawfully entered the United States and bypassed health screening in the process.
https://www.zerohedge.com/political/...ention-strange
Notera att Biden till viss del fortfarande driver Trumps invandringspolitik vilket säger mycket om vilken bedragare den tidigare presidenten var. Hur som helst. Det kanske är Putin som är ansvarig för den illegala massinvandringen till USA från Centralamerika? För Joe Biden i egenskap av president kan absolut inte skiva ett dekret.
Citat:
Ursprungligen postat av
Swordomer
Apropå Kina.....
Jag läser också Carl Zha. Det finns en rätt intressant bok av Amy Chua som heter "World on Fire" (2003) där hon bland annat skriver om hur kineser genom intelligens, arbetsamhet, utbildningskultur, list, sparsamhet, endogami, affärskultur och partisk etnocentrism slår sig fram i sydostasien. De lyckas också väl i Vancouver, Seattle och San Francisco. Eftersom kineser är en utgrupp med dominerande tendenser betraktas de ibland som ett ekonomiskt hot av majoritetskulturen. Det blir inte bättre av den anti-kinesiska propagandan från amerikansk och kanadensisk media. Vad jag förstår försöker kineserna förbättra sina relationer med omgivningen i framförallt Afrika och Asien. Jag tror att fler av dem (och då framförallt den kinesiska regeringen) förstår att de inte vinner något på att betrakta kinesisk näringsverksamhet som ett nollsummespel". Jag tror kineserna lyckas bättre i Afrika och Asien än i västvärlden givet de senaste årens massiva anti-kinesiska propaganda. Kineser är förövrigt fruktansvärt dåliga på "public relations" - det verkar inte intressera dem. Det samma kan sägas om ryssar. Amerikaner är dock duktiga.
Ja, jag uppfattar det också som tydligt men jag orkade inte gräva ned mig i detta. Vad Putin menar med "västerländsk globalism" är ett USA som dominerar världen - politiskt, religiöst, kulturellt, ekonomiskt och militärt. Ryssland ogillar detta och det gör naturligtvis många länder. Vad Putin också ogillar är att amerikanerna agerar efter eget intresse. Till exempel har de inga problem att agera illiberalt när det gynnar dem. Å ena sidan sprider USA en tvingande liberalism men å andra sidan kan USA stödja rent reaktionära krafter när det gynnar dem i något avseende. Den vänsterliberalism vi har i Sverige är i stort sett importerad från USA och vår världsbild formas av USA. Det är ett problem men det kanske är ett större problem för till exempel Syrien där USA (och allierade) sponsrar proxykrigare.
Jag tror att den populistiska högern i västvärlden vill ha en yttre fiende och gärna en icke-vit och icke-kristen fiende. Det är lättare att rationalisera. Det är lättare att skylla på invandrare än att skylla på politikerna, media, byråkratin, akademin, näringslivet osv. som de facto bär ansvaret för massinvandringen. Sedan tror jag att det ligger i SD:s intresse (som jag skrev om för ett bra tag sedan) att bära vatten åt USA. Det kanske förklarar varför M, L och KD sedan något år tillbaka anser sig kunna samarbeta med SD. Du har säkert noterat hur "finkänsliga" media har varit i valrörelsen men Expressen kanske sitter på någon skandal som de släpper en vecka innan valet - vad vet jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Det är mycket riktigt surrugatprodukter som saluförs, både till progressivt och konservativt sinnade åsiktskonsumenter. Nikotin-, alkohol- och koffeinfri klasskamp på ena sidan, sojabaserad köttersättning till medborgarpatrioterna på den andra. Ideologier med MSM:s halal- och koscherstämpling har blivit sina egna negationer. Det finns alltså en tvärpolitisk såväl som internationell opposition mot den neoliberala världsordningens bokstavligt gränslösa homogeniseringsprogram där autentisk pluralism och pluralistisk autenticitet faktiskt förenar både som medel och mål.
Ja, det är snurrigt. Vad är det Ottokar skriver - "vad är bra för svenskarna". Med en sådan policy kanske världen blir mindre snurrig.
Citat:
Ursprungligen postat av
GreffueAnthonius
Nja, att de utnyttjat detta europeiska självskadebeteende genom att underblåsa och underlätta flyktingströmmar är alltför likt gammal god ochrana/tjeka- stategi för att inte tro att de har ett finger med i spelet. Det är i alla fall min tro.
Under flyktingkrisen 2015 viftade en lång rad länder förbi flyktingar där bland Danmark. Varför skulle Ryssland ta ansvar för dem? Det var inte ett ryskt proxykrig i Syrien. Det var ett amerikanskt, europeiskt, saudiskt, turkiskt och israeliskt proxykrig riktat mot Assad - en allierad till Ryssland. Varför skall Ryssland ta ansvar för destruktiva effekter av ett krig de inte startat och som var indirekt riktat mot dem? Vad jag vet finns det inga ryska tankesmedjor i västvärlden som förespråkar massinvandring till Europa. Tvärtemot har Putin kritiserat massinvandringen till Europa. För tio år sedan var jag tvungen att läsa RT för att få tillgång till någon form av vettig debatt om invandring.
Belarus släppte igenom flyktingarna förra året. Varför skall Belarus som har EU-sanktioner riktat mot sig ta ansvar för flyktingar som till stora delar härstammar från länder som står under västerländska sanktioner och/eller har bombats sönder och samman av NATO och EU? Jag antar att du kommer ihåg hur hysteriska EU och de västerländska politikerna blev 2015 när Ungern satte ned foten och byggde ett stängsel. Jag uppfattade inte att Ryssland hade några problem med Ungern. Faktum var Ryssland ansåg europeisk invandringspolitik som oansvarig men det betyder inte att de tänker ta ansvar för problem som de inte själva skapat.
För något år sedan citerade jag en rapport skriven av amerikanska utrikesdepartementet samt artiklar i National Interest där det framkom att både Kina och Ryssland tycker att vi är idioter som har en sådan generös invandringspolitik och ser det som en bidragande orsak till västerlandets förfall. Varken Kina eller Ryssland har någon makt att påverka så ansvaret ligger på vår elit. Detta betyder dock inte att Ryssland inte försöker påverka. För ett par år sedan lånade en rysk bank ut pengar till Front National (idag Nationell Samling) och Lega Nord (idag Lega). Så här skrev Expressen idag i en upprörd ledare om "rysk påverkan";
Citat:
Extremhögerpartiet Nationell samling i Frankrike fick ett fördelaktigt lån i en rysk bank inför presidentvalet 2017, något som systerpartiet Lega i Italien försökte upprepa 2019.
https://www.expressen.se/ledare/skan...emliga-bidrag/
Du kan göra dina egna tolkningar av detta. Jag tolkar det som så att Ryssland såg en möjlighet att dels tjäna pengar och dels påverka politiken genom låna ut pengar till "mobbade" invandringskritiska partier. Jag tror inte det handlade om några ideologiska sympatier från rysk sida. Som jag har skrivit tidigare. Ryssland och Kina är inte våra vänner men det är inte heller våra fiender. De är konkurrenter.
Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
Tveksamt om Ryssland framstår som en positiv kraft för fler efter att de invaderat Ukraina.
Har du funderat på hur mycket du betalar i butiken? Hur mycket du betalar för din bensin? Hur mycket du betalar för din energi? Politikerna kan inte skylla alla problem på Ryssland. Kanske Ryssland kommer framstå som betydligt mer attraktivt i vinter;
https://www.youtube.com/watch?v=BQX3tMHwOvo