2022-05-09, 09:48
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X

Jaha, modedesignern Johan Lindeberg - det är ungefär som om texten hade skrivits av Micael Bindefeld. Tungt.

Och han jämför alltså det framtida Sverige med ett fotbollslag, i den post-Bosmanska tid där storklubbarna köper upp talanger från världens alla hörn för att få till ett "best in show"-lag. Jisses.
Mmm, man vet inte om man skall skratta eller gråta, bokstavligt menat... Men jag antar att snubben är nöjd med vårt nya landslags insats i sin match mot polisen under påskhelgen...
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2022-05-09 kl. 09:51.
Citera
2022-05-09, 11:43
Medlem
Här kan vi kika in i kristallkulan och se den framtid som väntar oss.

Citat:
På Fröslundaskolan i Eskilstuna har studieresultaten förbättrats markant. På tre år har andel elever med gymnasiebehörighet vuxit från 19 till 73 procent. Det är remarkabel ökning, inte minst mot bakgrund av hur skolans beskrevs 2020. Då var Fröslundaskolan en av kommunens mest segregerade och led av sviktande studieresultat. I en två år gammal intervju berättar dåvarande rektorn att eleverna i hög grad kommer från hem där många föräldrar står utanför arbetsmarknaden och har mycket bristfälliga kunskaper i svenska. 95 procent av eleverna är utlandsfödda eller har föräldrar som är det.

Eleverna får inte språket med sig hemifrån och det avspeglas i skolarbetet. Då sattes särskilt stöd in och undervisningen i svenska stärktes upp. Man talade om olika sätt att få in mer och fler sätt att öka träningen i just svenska språket. För två år sedan betraktades alltså elevernas svaga färdigheter i svenska som ett problem, vilket behövde lösas för att alls vända studieresultaten.

Den inställningen har skolledningen numera övergett: Man har i stycken skippat det där med svenska. Mirakelkuren för att få upp elevernas studieresultat är nämligen att eleverna inte bedöms på svenska, utan på sina respektive modersmål. Så sker i NO, SO och matematik. Detta specialarrangemang gäller inte bara elever som nyligen kommit till Sverige, utan även elever som är födda i Sverige men ändå inte behärskar språket på ett sådant sätt att de förstår frågor eller kan formulera svar på svenska.

If you cant beat them join them. Kan eller vill invandrarna inte lära sig svenska så låt dem gå ut skolan på sitt hemlandspråk. Siffrorna pekar rakt uppåt och berörda politiker kan slå sig för bröstet och glatt konstatera "Nu vänder det!".

Den absolut enda trösten är att det rimligen borde bli lättare att kunna skicka hem dessa personer om eller när den stora hemvandringen inträffar.

https://www.expressen.se/debatt/skol...ipper-svenska/
Citera
2022-05-09, 12:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty

If you cant beat them join them. Kan eller vill invandrarna inte lära sig svenska så låt dem gå ut skolan på sitt hemlandspråk. Siffrorna pekar rakt uppåt och berörda politiker kan slå sig för bröstet och glatt konstatera "Nu vänder det!".

Den absolut enda trösten är att det rimligen borde bli lättare att kunna skicka hem dessa personer om eller när den stora hemvandringen inträffar.

Jisses - ja, det är naturligtvis en konsekvens av ghettoiseringen och detta att många familjer mentalt och medialt lever kvar i det gamla hemlandet.

Hur har de tänkt sig att genomföra nationella prov i t ex matte och engelska, ifall dessa ska köras på arabiska, pashto, kurdiska m m - och både skrivas och rättas på dessa språk?
Citera
2022-05-09, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Indoktrineringskampanjen mot Ryssland, för USA och för Nato är mycket riktigt kraftig varför "en enorm hjärntvätt" skulle behövas för att styra den allmänna uppfattningen i riktning mot vett och sans. Rysslands önskan om ett neutralt och demilitariserat Ukraina var inte helt oförståelig och är liknande Monroe-doktrinen för USA.

Vad som är ytterst märkligt är att de länder som förlitar sig på sin energiförsörjning från Ryssland inte tidigt gjort klart för Ukraina att Ukraina är tvingat att vika sig för Ryssland för den europeiska energiförsörjningens skull. Punkt slut bara.

Ryssland har under invasionen tydligt visat att det är den Ukrainska militären man är ute efter - inte att erövra landområden eller att skada civilbefolkningen. Ja så var det till en början. Nu har striderna kostat på så mycket för ryssarna att de knappast lämnar de områden de ockuperat, även om detta inte var syftet från början. Jag har hållit mig borta från MSM under konflikten, men ibland hamnar jag någonstans där dess budskap trummas ut. Det är helt galet. Man får uppfattningen att ryssarna är rena djävlar som dödar civilbefolkningen urskillningslöst. Och Zelinsky är en hjälte. Det rätta vore att han kapitulerade, ju förr desto bättre. Ju längre han väntar desto mindre finns kvar av Ukraina. Att fortsätta kriget är inget som gör det bättre för den Ukrainska befolkningen. Zelinsky går USA:s ärende.

Nej, du har helt och hållet fel om detta. Allt är fel. Detta är fakta: oavsett media skulle mycket få svenskar stödja Rysslands invasion. Det finns naturligtvis undantag och jag tog fram ett sådant. En tant som demonstrerat med VPK sedan 70-talet Det här är inte en typisk svensk inställning.

Ja, naturligtvis är kapitulation det första och enda alternativet för många i den här tråden. Edgerton t.ex. Kan man lita på er vad gäller Sverige? Absolut inte. Så det ni kommer med är inte en normal åsikt. Det ni har att komma med ses på med äckel av normala svenskar. Det som skrivs i den här tråden går ofta på tvärs med vad svenskar tycker. Den ryska invasionen är ytterligare ett exempel på det. En annan sak är det vidriga simpande som pågår allt som oftast här i tråden. För Kina. För terror.

Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Jo. men så här. NATO må vara den mest förnämsta fredsorganisation och Putin kanske har missuppfattat allt. Men nu är det så här att grunden för Ryssland beslut är uppenbarligen att man känner sig hotade. Rätt eller fel så är det. Vi verkar ha missat något i marknadsföringen där tror jag.

Tror du NATO står redo att försvara Europas gränser mot det verkliga hotet framöver? Vi får sannolikt räkna ett stort tryck från MENA-länder nu med den matbrist som kommer att drabba många länder i Ukraina-konfliktens kölvatten.

Jag personligen har väldigt svårt för människor som är engagerade mot mångkulturen, d.v.s. det som hör till trådämnet, som samtidigt inte begriper vilka geopolitiska beslut som ligger bakom de senaste decenniernas flyktingströmmar. Vill det sig riktigt illa får vi en utvidgad konflikt i Europa nu och att Balkanländerna åter hamnar i instabilitet.

Och jo det handlar om NATO även om fler berättelser kan existera samtidigt eller rent av vara kopplade till varandra:
/.../
Yet the apparent dichotomy now developing between two explanatory schemas—one emphasizing nato expansion, the other the long-hidden force of Russian nationalism; one supposedly exculpating Russia, the other muting the role of nato—is ultimately false. There is no real world in which nato expansion did not occur, and the emergence of an increasingly assertive and militarized Russian nationalism is inextricable from that process, because it was in large part propelled and reinforced by it. With regard to Ukraine, Russian nationalist fantasies have persistently been enmeshed with geostrategic calculations, the advancement of oligarchic interests with the self-preservation of the ‘imitation democratic’ system. What weight we assign to these factors can be debated; but that they simultaneously exist should not. Recognition of their existence, moreover, in no way diminishes Russia’s responsibility for invading Ukraine. Rather, it helps to clarify it, by enabling us to identify the different links in the causal chain that have brought us to this moment, and to distinguish each actor’s degree of culpability. A consequential anti-imperialist politics requires not only condemnation of criminal wars as they unfold, but also an understanding of the field of great-power contention that repeatedly produces them.
https://newleftreview.org/issues/ii1...-matrix-of-war

Jag har i alla fall det intrycket av denna tråd att deltagarna här har den intellektuella kapaciteten att gör flerdimensionella konsekvensanalyser och kanske komma fram till mer nyanserade slutsatser som jag försöker göra. NATO är ingen bundsförvant i mediakriget om mångkulturen. Snarare det motsatta. Det är inget försök heller att ta ställning i eller ens försöka analysera den aktuella konflikten. Det finns ett orsakssamband till hur vi i Europa har hamnat i den situation vi är i med massinvandring, och mycket av det är i allra högsta grad självförvållat.

Dravlet om geopolitik stampade jag på i förra inlägget. Du hade inget att invända mot det jag skrev - vi låter det vara. Du kunde inte redogöra för orsakssambanden och kan det inte nu heller.

Ryssland säger att de känner sig hotade av Ukraina. Och du accepterar det rakt av. Detta kvalificerar inte som "flerdimensionell konsekvensanalys".

Vad gäller NATO så har den militäralliansen mycket riktigt ingenting med ämnet att göra.
Citera
2022-05-09, 12:59
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jisses - ja, det är naturligtvis en konsekvens av ghettoiseringen och detta att många familjer mentalt och medialt lever kvar i det gamla hemlandet.

Hur har de tänkt sig att genomföra nationella prov i t ex matte och engelska, ifall dessa ska köras på arabiska, pashto, kurdiska m m - och både skrivas och rättas på dessa språk?
Kanske det är orsaken till förbättringen?
Rättningen menar jag, vilken kontroll har skolan över frågor, svar och kontroll av prov på somaliska? Lika stor som Sveriges radios kontroll av deras sändningar på somaliska kanske?
Citera
2022-05-09, 13:40
Medlem
McAzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Kanske det är orsaken till förbättringen?
Rättningen menar jag, vilken kontroll har skolan över frågor, svar och kontroll av prov på somaliska? Lika stor som Sveriges radios kontroll av deras sändningar på somaliska kanske?

Det är nog mycket troligt att det är på det viset. De anställer ”lärare” med ursprung från dessa skitländer som gladeligen ger ungarna, av samma etniska bakgrund, rena glädjebetygen.

Man har ju läst om hur bra det brukar fungera med olika initiativ kring bidragsfinansierad ”läxhjälp” i alla dessa getton.
Citera
2022-05-09, 14:28
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Nej, du har helt och hållet fel om detta. Allt är fel.

------

Vad gäller NATO så har den militäralliansen mycket riktigt ingenting med ämnet att göra.

Visst och du har helt rätt.

Och Natos utbredning har ingenting med saken att göra.

Detta måste vara något av det mest korkade du skrivit i denna tråd. Och detta säger en hel del.
Citera
2022-05-09, 14:53
Medlem
Citat:
..
Det som skrivs i den här tråden går ofta på tvärs med vad svenskar tycker. Den ryska invasionen är ytterligare ett exempel på det. En annan sak är det vidriga simpande som pågår allt som oftast här i tråden. För Kina. För terror.

Att det som skrivs i tråden ofta går tvärs emot vad svenskar tycker är bara bra. Här en annan dam som inte är nöjd men vars synpunkter till största delen är klargörande för vansinnet.

EU Parliament - Clare Daly (MP) Speaking the Truth on Russia Ukraine war

https://www.youtube.com/watch?v=V9gO...onalErInterest
Citera
2022-05-09, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Att det som skrivs i tråden ofta går tvärs emot vad svenskar tycker är bara bra. Här en annan dam som inte är nöjd men vars synpunkter till största delen är klargörande för vansinnet.

EU Parliament - Clare Daly (MP) Speaking the Truth on Russia Ukraine war

https://www.youtube.com/watch?v=V9gO...onalErInterest

Det kan man tycka. Det finns hel del mångkulturaliser som håller med.

Kvinnan som talar i youtube-videon.

https://en.wikipedia.org/wiki/Clare_Daly
Clare Daly (born 16 April 1968) is an Irish politician who has been a Member of the European Parliament (MEP) from Ireland for the Dublin constituency since July 2019. She is a member of Independents 4 Change, part of The Left in the European Parliament – GUE/NGL.
Likt tanten som demonstrerat med VPK sedan 70-talet hade hon också kunna bli trådgigant. Och, ja, Clare Daly simpar för muslimska män. Hon vill att våra skattepengar ska regna över dem.

Spoiler: Vad hon säger på 2½ minut är att Ukraina ska kapitulera.
Senast redigerad av experten10 2022-05-09 kl. 16:11.
Citera
2022-05-09, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty

Bra. Vi kan kalla det ett frö till god extrikationspolitik när integrationspolitiken visade sig vara fanatism och fan fiction. Svaret på kuggfrågan "Hur får vi mångkultur-Sverige att fungera?" är ju att det gör vi inte. Inte ens en cynisk eller uppgiven segregationspolitik är annat än att skjuta problem på framtiden och ska alltså inte ses som integrationens svar. Istället måste mångkulturen trasslas upp och då är första steget kanske att sluta dra allt hårdare i tamparna ju mer det tar emot.
Citera
2022-05-10, 08:28
Bannlyst
Citat:
Dravlet om geopolitik stampade jag på i förra inlägget. Du hade inget att invända mot det jag skrev - vi låter det vara. Du kunde inte redogöra för orsakssambanden och kan det inte nu heller.

Ryssland säger att de känner sig hotade av Ukraina. Och du accepterar det rakt av. Detta kvalificerar inte som "flerdimensionell konsekvensanalys".

Jag har inte accepterat något men det vore märkligt om Putin baserade sina beslut på mina tankegångar. Eller dina eller några andras.

Vad jag försöker säga här i anslutning till trådämnet är att jag ser med besvikelse och fasa på var många har hamnat i detta, inte bara SD utan som det verkar de flesta på högerkanten.

Det kommer bara att finnas en vinnare till slut nämligen Kina. Europa och EU kommer sannerligen inte att kliva fram som segrare. EU kommer att ytterligare försvagas och med det kommer allt motstånd mot mångkulturen att vara förgäves.

Jag skulle faktiskt föredra en Napoleonesque lösning med Macron för Europa och med öppning för ett entente med Moskva framför den lugubra framtiden vi tycks gå till mötes om stolpskotten vi har till ledare i Europa får härja fritt.
Citera
2022-05-10, 10:08
Medlem
Jag behöver hjälp här! Ibland är det inte helt enkelt att veta vilket ben man ska stå på i den mångkulturella debatten och förstå vem som är vän respektive fiende.

Mitt problem är följande. Två vita, blonda, kvinnliga advokater på Människorättsadvokaterna har skrivit ett debattinlägg om skolan och då avseende planerna på tvångsintegrering. Det här är ju uppenbarligen två oerhört goda och nobla människor som fast och fullt står bakom massinvandring och som anser att det är Sveriges skyldighet att ansvara för hela jordens befolkning (för att inte tala om att invandrarna är deras huvudsakliga inkomstkälla). Detta säger jag utan att ha någon kunskap överhuvudtaget om damerna, jag bara tar saker och ting för givna här. Utifrån denna grundsyn tog jag för givet att budskapet i inlägget skulle vara att det självfallet var bra och nödvändigt med mer och bättre integration samt att regeringen borde sätta igång med omfattande bussning av lintottar, helst igår. Döm om min förvåning när budskapet var det rakt motsatta!

Citat:
Regeringens nya skolförslag ”En mer likvärdig skola – minskad skolsegregation och förbättrad resurstilldelning” ser ut att röstas ner av oppositionen – och det med rätta.

Ett allvarligt problem med den föreslagna lagändringen är att den riskerar att diskriminera barn och deras familjer och kategorisera dem utifrån social bakgrund genom förslaget om påtvingad ”allsidig social sammansättning”. Att dela in och registrera eleverna och deras familjer utifrån social-, etnisk- och utbildningsbakgrund för föräldrar, riskerar att vara lagstridigt på flera punkter och att utgöra otillåten diskriminering enligt såväl diskrimineringslagstiftning som internationella konventioner. Enligt denna lagstiftning får inte en elev ges sämre möjlighet än andra elever på grund av någon av diskrimineringsgrunderna, som exempelvis etnisk tillhörighet eller religion.

Jag tolkar det som att av omsorg om invandrarna är det bäst att de får hållas för sig själva och att invandrarna får "sämre möjligheter" om de tvingas beblanda sig med svenskar.

Citat:
I utredningen anges vidare att skolor med specifika religiösa eller pedagogiska inriktningar ”kan locka till sig socioekonomiskt breda segment som lockas av skolans profil”. Men i stället för att lyfta fram detta som just ett sätt att främja integration, hävdas i utredningen att i dessa skolor ”ökar segregationen i andra avseenden”, en slutsats som inte är underbyggd.

Muslimska friskolor med 100% muslimska elever skulle tydligen öka integrationen?

Citat:
Vi anser att förslaget även strider mot Barnkonventionen och riskerar att inskränka barnens rättigheter på ett oförutsebart sätt. Barnens valfrihet riskerar att minskas och av utredningen framgår även att den påtvingade sociala sammansättningen också kan missgynna svaga elever i klassrumssituationer.

Här har vi det igen. Invandrarbarnen lider tydligen skada av "påtvingad social sammansättning" det vill säga påtvingat umgänge med svenskar. Hur svenska elever påverkas berörs inte utan enbart de negativa aspekterna för invandrarna framförs som skäl mot förslaget.

Min undran här är vad som driver dessa goda, nobla damer. Tror de på allvar vad de säger eller finns det dolda motiv bakom? Den spontana tanken är ju förstås att de blonda damerna har blonda små döttrar i skolan som de vill skydda från de mörka horderna. Om nu så är fallet finns det ju dock andra väsentligt mer naturliga infallsvinklar att välja om man vill propagera mot förslaget utan att visa sin agenda, det är ju bara att höra valfri Centerpartist eller Liberal uttala sig i frågan för att få inspiration. Jag kan dock inte påminna mig att jag någonsin hört eller läst någon som är emot förslaget med motiveringen att de stackars invandrarna mår bäst av att hållas borta från de otäcka svenskarna.

Någon som har någon teori här?

https://one-lnk.com/x1eWo9mlWundDWAZ...3jeYe61QVSaZQ/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in