Citat:
Ursprungligen postat av
Das Auto
I Sverige idag hittar du massor med svenskar som varken går att räkna in i kategorin aktivist eller lycksökare, men som verkar låta sig ledas av en plikt att förgöra sig själva. Detta är för mig mycket besynnerligt.
En liberal doktrin om att människors öde på ett extremt sätt helt beror av deras val har ju som följd att den kognitiva dissonansen blir desto större för dem som omfattar den. Man måste helt enkelt se mångkultur som något positivt när man ju medvetet "valt" den. Även om de förgör sig själva på kuppen.
En intressant aspekt av detta är att kritiken mot mångkulturen främst kommit ur lägre samhällsskikt, som fråm början har mindre val och en mindre extrem syn på att val i livet bestämmer utfall. Att ha fel är så att säga mer normalt och betydelselöst när "människan spår och Gud rår" i någon (oftast sekulär) form är den sansade synen på livet.
Jag tror att detta är skälet till att sd framförallt attraherat lägre samhällsskikt. De högre samhällsskiktens fångenskap i sina doktriner om att livsval avgör utfall har gett dem en massiv kognitiv dissonans de bara kan lösa genom att fortsätta vara positiva till mångkulturen, även när vetskapen om dess manifestationer
idag inte skulle ha lett till ett rationellt baserat val
då. Det går ju alltid att köpa sig bort från de värsta yttringarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Jesper Strömbäck uttrycker det såhär i artikeln från 2016 som jag tog upp nyss:
Det handlar om att se och bemöta människor som resurser. Ett samhälle som ger människor förutsättningar att växa och utvecklas är ett samhälle som växer och utvecklas. Oavsett var människor råkar vara födda.
https://www.dagenssamhalle.se/opinio...-utvecklingen/
Han har rätt. Med den inställningen
blir han en resurs. För andra. Blott en resurs. Oavsett om han bara bor där han fötts kommer andra som råkat födas någon annanstans att växa och utvecklas på hans bekostnad. . Men vad hände med att se människan som mål?