2022-02-04, 12:05
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
En liten notering från dagens ledare i GP om vänsterns reformation:
När Vänsterpartiet inleder sin kongress valåret 2022 är det inte kulturkriget som står i centrum utan ekonomin. Det är faktiskt goda nyheter.
...
När man lyssnar till partiledaren, Nooshi Dadgostar, eller läser den valplattform som kongressen ska ta ställning till är det tydligt att ekonomin står i fokus. Den klassiska materialistiska analysen genomsyrar i stort sett hela valplattformen.
...
Det står faktiskt i uppfriskande kontrast mot den nyvänster eller ”medievänster” som på senare år fått sätta bilden av vänstern i bred bemärkelse som fixerad vid identitetspolitik, kamp mot ”ondskan”, språkformuleringar och andra medelklassbryderier.
http://www.gp.se/1.65135969

Kommer detta att ske?
Kommer vänstern att likt en gång kyrkan reformeras för att återgå till sina ursprungliga kärnvärden?
Kommer medievänstern att ätas upp av "nya vänstern" eller kommer det en motreaktion?

Är nya vänstern ett resultat av mångkulturens införande eller en reaktion mot mångkultur?
Kommer Medievänstern och nya vänstern hamna på var sin sida i mångkulturfrågan?

Det kan bli så att vänstern delar sig i för eller mot mer mångkultur på grund av Nya Vänsterns reformation?

Ja det politiska landskapet till vänster håller på och spricker upp. Jag tror vi ser en Magdalena Andersson-effekt. Hon verkar dra sitt parti högerut och som ett led i det kastat MP under bussen. Ett MP som fått vårt lands basnäringar att gå i baklås. Magda har sett det hända inifrån. Jag tror hon tycker att identitetspolitik och klimatvurm är en massa mumbo-jumbo. Hon förstår sig inte på det. Hon är en gråsosse av den äldre skolan där arbetsamhet och skötsamhet är självklart. Och hon blir därmed mer eller mindre immun mot identitetspolitiken. Typ att vita män ska pekas ut som förövare och kvinnor som offer. Det begriper hon sig inte på eftersom det är kontraintuitivt.

Det vi ser hos V är väl något liknande. Back to basics typ. Det blir bara för mycket med S-MP-V-C och L som samtliga ny- eller kulturmarxistiska. Vanligt folk gillar det inte. De anar att något är fel men håller tyst om sina uppfattningar. Varför ska vår ÖB som högsta representant för krigsmakten medverka i PRIDE? Så kan folk tänka.
Citera
2022-02-04, 12:16
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
När Vänsterpartiet inleder sin kongress valåret 2022 är det inte kulturkriget som står i centrum utan ekonomin. Det är faktiskt goda nyheter.
...
När man lyssnar till partiledaren, Nooshi Dadgostar, eller läser den valplattform som kongressen ska ta ställning till är det tydligt att ekonomin står i fokus. Den klassiska materialistiska analysen genomsyrar i stort sett hela valplattformen.
...
Det står faktiskt i uppfriskande kontrast mot den nyvänster eller ”medievänster” som på senare år fått sätta bilden av vänstern i bred bemärkelse som fixerad vid identitetspolitik, kamp mot ”ondskan”, språkformuleringar och andra medelklassbryderier.

Kommer detta att ske?
Kommer vänstern att likt en gång kyrkan reformeras för att återgå till sina ursprungliga kärnvärden?
Kommer medievänstern att ätas upp av "nya vänstern" eller kommer det en motreaktion?

Är nya vänstern ett resultat av mångkulturens införande eller en reaktion mot mångkultur?

Det kan bli så att vänstern delar sig i för eller mot mer mångkultur på grund av Nya Vänsterns reformation?

Hon drar i alla fall partiet i den riktningen och istället för att arbeta aktivt för normativ mångkultur verkar hon gått över till ett mer deskriptivt förhållningsätt och pratar heller inte så mycket om saken.

Idén var om jag minns rätt att locka bland annat SD-väljare till vänsterpartiet genom att fokusera just på ekonomiska- och vardagsfrågorna och hon verkar ha gjort slag i saken. Jag undrade hur tusan det skulle gå till men hon har i alla fall verkligen gjort ett ordentligt försök. V har helt klart mer skinn på nösan nu än tidigare.

Nu senast var hon emot (eller i alla fall inte FÖR) att höja bränslepriserna eftersom det bara leder till högre kostnader "för vanligt folk" och inte någon omställning. Hon var heller inte odelat positiv till reduktionsplikt. Tidigare skulle MP och V bråkat sinsemellan vem som kunde höja både priser och reduktionsplikt snabbast men inte längre.
Man måste ändå respektera henne även om man inte sympatiserar med vänsterpartiet.

De pratar däremot inte lika högt om hur deras ekonomiska skattepolitk skulle drabba den delen av arbetarklassen som faktiskt arbetar.
Ett tecken på att hon verkar mena allvar är att det nu finns intern kritik mot att miljöpolitiken fått mer av en baksätesplats.

Så ja, jag tror det kommer hända, åtminstone på ytan. Får se vad Höj-Larsen och andra virrpannor inom V tycker om detta. Kanske får vi tillbaka en uppkäftig och stöddig ickekulturvänster med Nooshi.
Senast redigerad av skogsmaran 2022-02-04 kl. 12:20.
Citera
2022-02-04, 12:19
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Från början var det antagligen ett sk. "karriärbeslut", som också fungerade & gav den lilla extra pushen som behövs för en Hollywoodkarriär. Men, som många gånger förr, så tror den kvoterade att den har erövrat sin plats i solen på egna meriter, blir för kaxig & glömmer vem som egentligen bestämmer.

ELLER

Viss uppgifter gör gällande att judarna i Hollywood, återigen, har skapat en Golem som dom tappat kontrollen över.
Kvotering & "inkludering" i nöjesindustrin har löpt helt amok & judar börjar nu räknas som "vita" & blir även dom bortvalda till förmån för transvestiter & negrer. Whoppi Goldberg kanske bara trodde att utvecklingen hade nått lite längre, så att det var OK att avfärda judar som vita. Man riskerar alltid näsblod när man ligger i framkant.
The new $484 million Academy Museum of Motion Pictures completely erases Jews from the history of Hollywood: “It’s missing any mention of the small band of mostly Jewish emigres from Eastern Europe who created the film industry. The people without whom there would be no entertainment industry.”

The museum pays tribute to blacks, trannies, and even Native Americans, but no mention of the people who created Hollywood in the first place.
There’s an irony here that’s somewhat amusing. While ordinary blacks are getting squeezed out of L.A. by gentrification (led by Jewish real-estate developers) and Hispanics (brought in by Jewish-backed immigration policies), blacks are squeezing Jews out of their figurative neighborhood, with Hispanics playing both sides (being white when it benefits them, and “colored” when they can take advantage of the quotas).

Jews, blacks, and beans, a modern-day Three Stooges act, taking turns slapping each other. Except Jews have always been Moe. Now they’re Shemp.
https://www.takimag.com/article/holl...dering-papers/

Intressant artikel. Fastnade när David Cole skrev att svarta inte behöver kvoteras in i Hollywood lika lite som man behöver göra det inom idrott. Vad det handlar om är att strypa utbudet och bara göra en viss mängd filmer som man har stenkoll på. Svarta trodde man var lätt att ha koll på, men det har som sagt visat sig vara tvärt om. En vanlig kommentar bland svarta till judar är att jag kom hit i kedjor, du kom hit i frihet.

När jag träffar svarta i USA så säger de ofta att svarta bara kan verka på två sätt: antingen bara bland svarta, eller så svarta och vita. Inga andra konstellationer. Det är väl känt att asiater inte gillar svarta och svarta gillar inte asiater, araber och svarta fungerar inte ihop. Latinos hatar araber och araber ogillar asiater. Detta får på inga vis framkomma. Den konflikt som endast ska visas är den mellan svarta och vita. Och det här narrativet är inget annat än en affärsmodell för att uppnå kontroll på utbudet, ytterst monopol.
Citera
2022-02-04, 12:54
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky

När jag träffar svarta i USA så säger de ofta att svarta bara kan verka på två sätt: antingen bara bland svarta, eller så svarta och vita. Inga andra konstellationer. Det är väl känt att asiater inte gillar svarta och svarta gillar inte asiater, araber och svarta fungerar inte ihop. Latinos hatar araber och araber ogillar asiater. Detta får på inga vis framkomma. Den konflikt som endast ska visas är den mellan svarta och vita. Och det här narrativet är inget annat än en affärsmodell för att uppnå kontroll på utbudet, ytterst monopol.

Lite skämtsamt nu, helgen är på ingång. Jag hade en kompis en gång på studenthemmet som hade en skiva med den kände amerikanske ståupparen Lenny Bruce. På skivan fanns ett avsnitt om rasrelationerna i USA även om det var innan asiaterna, latinosarna och araberna börjat bosätta sig i USA på allvar. Lenny Bruce (själv jude) säger på skivan att "The white man hates the black man and the black man hates the red man and the red man hates the yellow man and everybody hates the Jews."
Citera
2022-02-04, 13:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Lite skämtsamt nu, helgen är på ingång. Jag hade en kompis en gång på studenthemmet som hade en skiva med den kände amerikanske ståupparen Lenny Bruce. På skivan fanns ett avsnitt om rasrelationerna i USA även om det var innan asiaterna, latinosarna och araberna börjat bosätta sig i USA på allvar. Lenny Bruce (själv jude) säger på skivan att "The white man hates the black man and the black man hates the red man and the red man hates the yellow man and everybody hates the Jews."
Tom Lehrer, själv jude, hade en liknande sångtext.
Oh, the Protestants hate the Catholics,
And the Catholics hate the Protestants,
And the Hindus hate the muslems,
And everybody hates the Jews.

Tom Lehrer – National Brotherhood Week
Citera
2022-02-04, 13:05
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Hon drar i alla fall partiet i den riktningen och istället för att arbeta aktivt för normativ mångkultur verkar hon gått över till ett mer deskriptivt förhållningsätt och pratar heller inte så mycket om saken.

Idén var om jag minns rätt att locka bland annat SD-väljare till vänsterpartiet genom att fokusera just på ekonomiska- och vardagsfrågorna och hon verkar ha gjort slag i saken. Jag undrade hur tusan det skulle gå till men hon har i alla fall verkligen gjort ett ordentligt försök. V har helt klart mer skinn på nösan nu än tidigare.

Nu senast var hon emot (eller i alla fall inte FÖR) att höja bränslepriserna eftersom det bara leder till högre kostnader "för vanligt folk" och inte någon omställning. Hon var heller inte odelat positiv till reduktionsplikt. Tidigare skulle MP och V bråkat sinsemellan vem som kunde höja både priser och reduktionsplikt snabbast men inte längre.
Man måste ändå respektera henne även om man inte sympatiserar med vänsterpartiet.

De pratar däremot inte lika högt om hur deras ekonomiska skattepolitk skulle drabba den delen av arbetarklassen som faktiskt arbetar.
Ett tecken på att hon verkar mena allvar är att det nu finns intern kritik mot att miljöpolitiken fått mer av en baksätesplats.

Så ja, jag tror det kommer hända, åtminstone på ytan. Får se vad Höj-Larsen och andra virrpannor inom V tycker om detta. Kanske får vi tillbaka en uppkäftig och stöddig ickekulturvänster med Nooshi.

En förklaring kan ju vara att Nooshi är persiska och de ogillar i regel inte att sätta fokus på mångkultur, rasism och feminism.
Citera
2022-02-04, 13:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
...
...

Kommer detta att ske?

Jag tror det kommer att bli en intern konflikt, identitetsvänstern som bara bryr sig om att medelklassens kvinnor skall kvoteras till styrelser, eller är palestinska aktivister som bara bryr sig om Israel-konflikten och asylinvandring för sina släktingar, et. al. är starka i V och dominerar nog bland de aktiva medlemmarna. Men dessa väljare är inte så många. Skulle V gå tillbaka till klass och ekonomi på ett tydligt sätt så kan de nog förlora lite väljare till MP som klarar sig kvar i riksdagen; men vinna väljare från S. Totalt tjänar V på det om Nooshi lyckas. Men jag tror inte det blir så lätt, personer som Dinamarca kryllar det av i V. Det kan bli mycket gråt och tandagnisslan innan denna strid är över.
Citera
2022-02-04, 13:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
En förklaring kan ju vara att Nooshi är persiska och de ogillar i regel inte att sätta fokus på mångkultur, rasism och feminism.

Jag tror också att hon inser att det är för splittrande. Ekonomi kan de enas om men woke-kulturen är för splittrande när man skall ta hänsyn till islamister, arbetare, klimathysteriker och HBTQ-fanatiker samtidigt; det går inte ena alla dessa intersektionalistiska offergrupper för de har oftast helt motsatta agendor och intressen. Nooshi har sett det i MP. Det kollapsar till sist.
Citera
2022-02-04, 14:51
Medlem
Citat:

Har aldrig sett uppgift om vilken etnicitet som Dagostar faktiskt har. En majoritet av de som bor i Iran är ju perser som det finns ju gott om kurder och även en ganska stor judisk diaspora i landet.

Vänsterpartiets ledning börjar ju f.ö. se ut som en främlingslegion, med partiledare, partisekreterare och ekonomisk talesman m.fl.
Citera
2022-02-04, 15:06
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Har aldrig sett uppgift om vilken etnicitet som Dagostar faktiskt har. En majoritet av de som bor i Iran är ju perser som det finns ju gott om kurder och även en ganska stor judisk diaspora i landet.

Vänsterpartiets ledning börjar ju f.ö. se ut som en främlingslegion, med partiledare, partisekreterare och ekonomisk talesman m.fl.
Alla grupper som vill leva på andras arbete flockas givetvis till Vänsterpartiet.

Men på senare tid har det poppat upp lite vänsterpopulister som ifrågasätter att den "rumsrena" vänstern idag enbart är ett verktyg för internationell storkapitalism. Kanske fruktar man att dessa skall starta ett "riktigt" vänsteralternativ.
Citera
2022-02-04, 17:23
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Alla grupper som vill leva på andras arbete flockas givetvis till Vänsterpartiet.

Men på senare tid har det poppat upp lite vänsterpopulister som ifrågasätter att den "rumsrena" vänstern idag enbart är ett verktyg för internationell storkapitalism. Kanske fruktar man att dessa skall starta ett "riktigt" vänsteralternativ.

Tänker du på personer som Malcolm Keyune?
Han använder sig gärna av marxistiska begrepp och analysmetoder men jag undrar vad han egentligen skulle införa för politik om han fick chansen. Jag är uppriktigt nyfiken faktiskt.

Missförstå mig rätt, jag uppskattar Malcolm och även Marcus Allard, väldigt mycket till och med, men jag får en känsla av att de är uppvuxna i vänsterns ungdomsförbund och belästa på Marx men att gamla tiders röda flammor inte riktigt passar in i deras egen vardagsverklighet längre i tillägg till att de inte känner sig hemma i identitetsvänstern. Båda verkar lida av någon slags separationsångest från gamla tiders rödvinsdiskussioner om "barrikaden" i undermedveten insikt om att de landat i någon form av medelklasstillvaro som tarvar realpolitik.

De ägnar sig mycket åt att kritisera vänstern men ger även högern en välförtjänt släng ibland. Men vad står de egentligen för själva i dagsläget? Är de verkligen Sveriges motsvarigheter till en Bernie-vänster? Jag är osäker faktiskt.

Jag finner däremot Nooshi intressant. Och följer gärna Lindeborg som också sticker ut lite, av och till. Men priset för bästa vänsterpopulist som jag hittat hittills går tilll Nooshi.
Tar däremot tacksamt emot tips på andra att läsa in sig på!
Senast redigerad av skogsmaran 2022-02-04 kl. 17:26.
Citera
2022-02-04, 18:30
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Tänker du på personer som Malcolm Keyune?
Han använder sig gärna av marxistiska begrepp och analysmetoder men jag undrar vad han egentligen skulle införa för politik om han fick chansen. Jag är uppriktigt nyfiken faktiskt.

Missförstå mig rätt, jag uppskattar Malcolm och även Marcus Allard, väldigt mycket till och med, men jag får en känsla av att de är uppvuxna i vänsterns ungdomsförbund och belästa på Marx men att gamla tiders röda flammor inte riktigt passar in i deras egen vardagsverklighet längre i tillägg till att de inte känner sig hemma i identitetsvänstern. Båda verkar lida av någon slags separationsångest från gamla tiders rödvinsdiskussioner om "barrikaden" i undermedveten insikt om att de landat i någon form av medelklasstillvaro som tarvar realpolitik.

De ägnar sig mycket åt att kritisera vänstern men ger även högern en välförtjänt släng ibland. Men vad står de egentligen för själva i dagsläget? Är de verkligen Sveriges motsvarigheter till en Bernie-vänster? Jag är osäker faktiskt.

Jag finner däremot Nooshi intressant. Och följer gärna Lindeborg som också sticker ut lite, av och till. Men priset för bästa vänsterpopulist som jag hittat hittills går tilll Nooshi.
Tar däremot tacksamt emot tips på andra att läsa in sig på!
Michel Onfray har seglat upp och blivit en intressant figur i Frankrike. Gammal anarkist och nyateist som numera driver tidskriften Front Populaire som förespråkar en höger-vänster-överskridande populism. Han medverkar i nya högern-sammanhang och även hans äldre saker har kommit under ny kritisk granskning från etablissemanget, t.ex. hur han har dömt ut den kosmopolitiske rabbinättlingen Marx men hyllat den franske bondesonen Proudhon. Ultra-postmodernisten Michel Maffesoli har gjort en liknande resa men jag misstänker att han hela tiden har varit kryptohöger; postmodernism är i grunden en högerposition, en nylansering av 1700-talets motupplysning.

I Tyskland är Jürgen Elsässer och hans tidskrift Compact det främsta nutida exemplet. Vi har också Die Linkes Sahra Wagenknecht som är Tysklands Nooshi Dadgostar och som de tyska identitärerna har skrivit en erotisk hyllningssång till.

Det här är egentligen nåt som sker i varje generation när folk kommer upp i medelåldern. Bland gamla 68:or har vi t.ex. Günter Maschke, Michel Clouscard och i Sverige Thomas Nydahl. Det finns många fler exempel längre bak i tiden, Georges Sorel och så vidare. Många gamla vänsterradikaler omprövar sina positioner och blir kritiska mot vänstern, men mycket få går sedan vidare till att faktiskt producera något intressant alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in