Citat:
Ursprungligen postat av
skogsmaran
Jag var lite orättvis, jag vet inget om just du fastnat i att argumentera mot "all invandring är lönsam" och borde inte skrivit "du".
Hur som helst så kan invandring säkert vara lönsam under vissa förutsättningar men lönsamhetsargumentet har tidigare presenterats som en naturlag av politiker och media, invandring är intrinsikalt lönsam oavsett sammansättning och förutsättning, men det har man mestadels slutat med.
Lönsamheten är ett ekonomiskt faktum, tror jag. Mer skatteintäkter = man kan köpa större och större "storpack", och på så sätt minskar "samhällskostnaderna" via en sorts ekonomisk optimering?
Jag gissar bara, men jag vet att det är en "naturlag".
gissar jag på.
Däremot så har all logik flygit allt ut genom fönstret när politiker tassar på tå och minsta lilla "negativa" eller "integrations-krav", klassas som att personen som sa det är en barnknullade nazi.
MAO,. våra politiker och deras avsaknad av professionalism och civilkurage lyckades döda en ekonomisk "naturlag".
Citat:
Ursprungligen postat av
skogsmaran
Sedan om ukrainare. Det kommer att kosta massvis med pengar att ta emot tusentals ukrainare. Förbereda skola, sjukvård, vaccin, tandhälsa, boende och uppehälle. Det kommer inte alls att bli enkelt eller smärtfritt även om det kanske är enklare än med vissa andra grupper.
De som är mest ärliga i debatten i media (både förr och nu) argumenterar för invandring/flyktingmottagande utifrån moral eller ideologiska skäl.
Juryn är nog ute om det är en vinstaffär för Sverige med ukrainska flyktingar eller inte och frågan man får ställa sig är hur stor vikt man tycker det ska tillskrivas när mottagandet diskuteras och om lönsamhet för Sverige ens är en parameter att ta hänsyn till.
Där kan man fortfarande landa väldigt olika.
Det är ju just denna "ärliga" debatt som utgår ifrån moral och ideologi som får skutan att välta.
Hela SKR är tex fylld av
bla strukturell rasism
(undersköterskor är våra nya svarta slavar)
SKR-sfären är också fylld av alla möjliga sorters tjänstemän, allra värsta människorna får såklart chefspositioner, som alla jobbar åt samma håll, "vi mot dem".
Det finns kort och gott ingen egentlig integritet kvar i stats/kommun-apparaten.
Alla argumentationer om ideologiska/etiska/moraliska flyktingmottagande blir alltså bara pretentiöst och ihåliga. I Sverige finns det en dubbelstandard: "vad kan vi inom SKR komma undan med.. och när måste vi spela efter reglerna?"
SKR spelar fö bara efter reglerna när någon grävande journalist kommer förbi
Det enda riktiga argumentet är egentligen ekonomiskt.
Historiskt sett har arbetsinvandring gett oss i Sverige något.
Någonstans på vägen så har politiker dock valt att se människorna som "offer-paket som vi kan hjälpa (och äntligen något vi kan hävda oss själva med! *yippiiiiiie* "
... istället för att se verkligheten:
"Här kommer det människor som behöver ett arbete att gå till, och då måste de lära sig bla svenska
och de måste bli informerade om att man inte kör runt med släckta bil-lampor, bara för det är ljust ute.."