Citat:
Det finns en skiljelinje i tråden som är ständigt närvarande. Den mellan de giganter och följare som anser att enskilda journalister och skribenter hos massmedia har en personlig politisk uppfattning som avspeglar sig i vad de skriver i mediekriget och så finns uppfattningen om att det är ägarviljan som avspeglas i deras åsikter.
Jag tror att en orsak till denna skiljelinje finns är en ovilja mot att inse vilken styrning som finns i den kontroll som företag har över vilka politiska åsikter som accepteras av arbetsgivaren. För att ta exempel så tror jag att det kan vara svårt att hitta klassiska marxister inom revisorskåren i Sverige eller bland företagskonsulterna.
Om man tar Bonniers som exempel så har de genom åren lyckats renodla åsikterna hos sina anställda genom klassiska incitament som befordringsgång och avskedanden så att de anställda numera går i räta led och instinktivt vet vilka åsikter som tillåts.
Jag tror att en orsak till denna skiljelinje finns är en ovilja mot att inse vilken styrning som finns i den kontroll som företag har över vilka politiska åsikter som accepteras av arbetsgivaren. För att ta exempel så tror jag att det kan vara svårt att hitta klassiska marxister inom revisorskåren i Sverige eller bland företagskonsulterna.
Om man tar Bonniers som exempel så har de genom åren lyckats renodla åsikterna hos sina anställda genom klassiska incitament som befordringsgång och avskedanden så att de anställda numera går i räta led och instinktivt vet vilka åsikter som tillåts.
Nja, skiljelinjen är en annan.
Av någon anledning så skulle det vara så att av alla människor i Sverige så är journalister som skriver om politik de som helt saknar åsikt. Ett fullkomligt vansinnigt påstående. Och på över tio år det finns inga tecken, inte ett enda, på denna ägarstyrning.
Eftersom "Bonniers" publikationer absolut inte har renodlade åsikter så den har processen per definition inte förekommit.
Skiljelinjen är en annan, nämligen denna: nazism. Inget av det du skriver kan försvaras. Det är enbart tro på nazism som håller ihop det hela. Den "styrning" är "insedd" - eftersom den inte kan ses eller inte har omvittnats.
Exemplet i fråga funkar inte heller. "Bonnier" matar på konstant om statsministerns städfiasko.