2022-02-14, 08:57
Medlem
McAzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
DN har i helgen en lång och beundrande intervju med Maxida Märak; den samiska skådespelerskan och artisten pryder dessutom hela framsidan av tidningens kulturdel idag söndag. Märak lägger som väntat ut texten om hur unik den samiska kulturen är, hur förtryckta samerna har blivit av både svenska staten och svenska bönder och jägare (och förmodligen även turister, väl?). Ja, ni känner igen narrativet: samerna är Sveriges indianer, jag menar Native Americans. Oj, vilken storögd intervju alltså: Sanna Torén Björling lägger sig bara platt och låter Märak mässa på om sin egen bagrund, om Sameland och om de hot som detta land står inför, t ex nya gruvor. Märak lovar storvulet att kämpa mot en gruva i Kallak som om det gällde livet för alla i hennes folk, "det kommer att vara det viktigaste i hela mitt liv".

Mest påfallande är förstås att Märak får ge uttryck för rungande stolthet över "sitt folks" kultur och historia på ett sätt som hade varit otänkbart i alla de fyra större stockholmstidningarna ifall det handlat om en vit etnisk svensk. Någon svensk kultur med inre kontinuitet och tydliga yttre gränser finns det ju inte, fråga Ingrid Lomfors! (hon ekar helt enkelt den normala uppfattningen inom det politiska och mediala frälset numera).

I ett yttrande som DN lyfter upp till rubrik på kulturdelens framsida deklarerar Märak stolt och yvigt: "Att födas in i det samiska kulturarvet, det är ett privilegium" (artikeltexten har en något annorlunda frasering: "Det är ett privilegium att födas in ett kulturarv, att ha rötterna någonstans", men i sak är det ingen större skillnad). Intervjun gör det tydligt att det verkligen handlar om födslorätt och att Märak, i likhet med de flesta samer, anser att Riktiga Samer är bara de som fötts i en familj med samiska anor och där man helst dessutom ska tala samiska. Som svenne kan man inte planka in och lansera sig själv som same. Dessutom är kopplingen till landet en självklar del i bilden. Alltså: byt ut "det samiska kulturarvet" mot "det svenska kulturarvet och det genuint svenska språket" och man får en formulering som hade blivit naziststämplad direkt av alla från Björn Wiman och Jonas Gardell till Martin Aagård.

https://www.dn.se/kultur/maxida-mara...samernas-ratt/

Jag som trodde att man blev same genom att åka tunnelbana i Kallak! Märak gör mig besviken med detta inskränkta ”blod-och-jord”-prat, som hämtat ur senaste upplagan av Das Schwarze Korps.

(OBS! Ironi)
Citera
2022-02-14, 09:38
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McAz
Jag som trodde att man blev same genom att åka tunnelbana i Kallak! Märak gör mig besviken med detta inskränkta ”blod-och-jord”-prat, som hämtat ur senaste upplagan av Das Schwarze Korps.

(OBS! Ironi)
När det sanna perspektivet är: Urbefolkningen, svenskarna, vi som bär arvet från gropkeramikkulturens jägare och samlare--de ursprungliga européerna--, trängs undan av invasiva samer.
Citera
2022-02-14, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Hur som helst. Om vi införde standardiserade prov som vägledning för betyg istället för att lärare kan dra betyget ur hatten som det är idag skulle vi ganska snabbt se stora skillnader mellan skolorna. Vi skulle se att friskolor och invandrarskolor tappa i betyg. Flickornas betyg skulle också rasa i relation till pojkarnas. Vidare skulle vi se att det inte har något som helst att göra med om en lärare är "obehörig" eller "behörig". Det skulle skrämma livet ur fackförbunden. Elevernas prestation bottnar ofta i en mix av hemsituation, förmåga att lära samt eventuell
Standardiserade prov? Typ de nationella proven då? De där proven som friskolorna medvetet drillar sina elever inför just för att få upp snittbetygen?

Jag förstår inte varför du tror att standardiserade betyg skulle ge pojkarna högre betyg jämfört med flickorna - vad skulle det göra för skillnad? Känns snarare som att skillnaden skulle öka än mer.
(Däremot tror jag du har rätt i att skolorna behöver mer katederundervisning).
Citera
2022-02-14, 11:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av McAz

(OBS! Ironi)
Ja, utifrån hur DN (och i synnerhet deras kulturdel) normalt resonerar kring saker och ting så borde Märaks resonemang faktiskt kvalat in som Blut und Boden. Men eftersom samerna anses förtryckta och underprivilegierade, förtryckta t o m av den fattiga svenska bondebefolkning som koloniserade och under hårt slit odlade upp Västerbotten, så får de ett moraliskt frikort för sådana här formuleringar.
Citera
2022-02-14, 11:49
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ja, utifrån hur DN (och i synnerhet deras kulturdel) normalt resonerar kring saker och ting så borde Märaks resonemang faktiskt kvalat in som Blut und Boden. Men eftersom samerna anses förtryckta och underprivilegierade, förtryckta t o m av den fattiga svenska bondebefolkning som koloniserade och under hårt slit odlade upp Västerbotten, så får de ett moraliskt frikort för sådana här formuleringar.
Nybyggarna i västerbottensfjällen var samer som uppmuntrades att byta livsstil samtidigt flyttades samer från norra norrbotten till västerbottensfjällen för att bedriva renskötsel så i just Västerbotten kan man säga att konflikten står mellan ursprungliga västerbottenslappar utan privilegier och ditflyttade sådana som har alla rättigheter, men sånt förstör hela indian vs vite mannen narrativet.
Citera
2022-02-14, 11:56
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Jag förstår inte varför du tror att standardiserade betyg skulle ge pojkarna högre betyg jämfört med flickorna
Pro Tip: Man kan jämföra mellan dessa provresultat & de slutliga betygen.
Citera
2022-02-14, 12:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Nybyggarna i västerbottensfjällen var samer som uppmuntrades att byta livsstil samtidigt flyttades samer från norra norrbotten till västerbottensfjällen för att bedriva renskötsel så i just Västerbotten kan man säga att konflikten står mellan ursprungliga västerbottenslappar utan privilegier och ditflyttade sådana som har alla rättigheter, men sånt förstör hela indian vs vite mannen narrativet.
Intressant, det visste jag inte, men parallellen till kolonialism och indianer mot vita är ju uppenbar i det här tänket.

Birgitta Holm, 85 år gammal feministisk professor emeritus i litteraturvetenskap (nästan lika känd som Ebba bland kvinnliga littvetare) hade nyligen en helt hopplös artikel i SvD där hon beskrev Sara Lidmans och Torgny Lindgrens välkända och älskade romaner från Västerbotten som en del av det kulturella förtrycket av samerna. I Lidmans Jernbanesvit är skogssamerna osynliga och vi får inte veta att svennarna (den fattiga bondebefolkning som Sara Lidman berättar om) stal deras land och trängde undan dem från deras marker... Jag menar, herregud.
Citera
2022-02-14, 12:01
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
DN har i helgen en lång och beundrande intervju med Maxida Märak; den samiska skådespelerskan och artisten pryder dessutom hela framsidan av tidningens kulturdel idag söndag. Märak lägger som väntat ut texten om hur unik den samiska kulturen är, hur förtryckta samerna har blivit av både svenska staten och svenska bönder och jägare (och förmodligen även turister, väl?). Ja, ni känner igen narrativet: samerna är Sveriges indianer, jag menar Native Americans. Oj, vilken storögd intervju alltså: Sanna Torén Björling lägger sig bara platt och låter Märak mässa på om sin egen bagrund, om Sameland och om de hot som detta land står inför, t ex nya gruvor. Märak lovar storvulet att kämpa mot en gruva i Kallak som om det gällde livet för alla i hennes folk, "det kommer att vara det viktigaste i hela mitt liv".

Mest påfallande är förstås att Märak får ge uttryck för rungande stolthet över "sitt folks" kultur och historia på ett sätt som hade varit otänkbart i alla de fyra större stockholmstidningarna ifall det handlat om en vit etnisk svensk. Någon svensk kultur med inre kontinuitet och tydliga yttre gränser finns det ju inte, fråga Ingrid Lomfors! (hon ekar helt enkelt den normala uppfattningen inom det politiska och mediala frälset numera).

I ett yttrande som DN lyfter upp till rubrik på kulturdelens framsida deklarerar Märak stolt och yvigt: "Att födas in i det samiska kulturarvet, det är ett privilegium" (artikeltexten har en något annorlunda frasering: "Det är ett privilegium att födas in ett kulturarv, att ha rötterna någonstans", men i sak är det ingen större skillnad). Intervjun gör det tydligt att det verkligen handlar om födslorätt och att Märak, i likhet med de flesta samer, anser att Riktiga Samer är bara de som fötts i en familj med samiska anor och där man helst dessutom ska tala samiska. Som svenne kan man inte planka in och lansera sig själv som same. Dessutom är kopplingen till landet en självklar del i bilden. Alltså: byt ut "det samiska kulturarvet" mot "det svenska kulturarvet och det genuint svenska språket" och man får en formulering som hade blivit naziststämplad direkt av alla från Björn Wiman och Jonas Gardell till Martin Aagård.

https://www.dn.se/kultur/maxida-mara...samernas-ratt/

Tack för bra inlägg i tråden!

Det tråkiga är inkonselvensen. Samer och andra har rätt att vara unika och exkluderande. De är äkta. Svenskar är inte äkta och har inte samma rätt. Hur motiveras inkonsekvensen? Behöver den motiveras? Är det fel att ifrågasätta inkonsekvensen? Bara undrar.
Citera
2022-02-14, 12:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan

Det tråkiga är inkonselvensen. Samer och andra har rätt att vara unika och exkluderande. De är äkta. Svenskar är inte äkta och har inte samma rätt. Hur motiveras inkonsekvensen? Behöver den motiveras?
Är det fel att ifrågasätta inkonsekvensen? Bara undrar.
Som alla vet är det en fråga även Ingrid Lomfors borde svara på. I hennes fall tror jag det handlar om att hon helt enkelt värderar judar, det judiska folket och dess kulturarv, mycket högre än svenskar. Men det kan hon förstås inte säga rakt ut.
Citera
2022-02-14, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Pro Tip: Man kan jämföra mellan dessa provresultat & de slutliga betygen.
Ok, jag har lite för snålt med tid för djupare efterforskningar men du menar alltså att pojkar presterar bättre på nationella prov än flickor men att flickorna får högre betyg ändå?
Citera
2022-02-14, 12:15
Medlem
Citat:

Det tråkiga är inkonselvensen. Samer och andra har rätt att vara unika och exkluderande. De är äkta. Svenskar är inte äkta och har inte samma rätt. Hur motiveras inkonsekvensen? Behöver den motiveras? Är det fel att ifrågasätta inkonsekvensen? Bara undrar.

Citat:
Som alla vet är det en fråga även Ingrid Lomfors borde svara på. I hennes fall tror jag det handlar om att hon helt enkelt värderar judar, det judiska folket och dess kulturarv, mycket högre än svenskar. Men det kan hon förstås inte säga rakt ut.

Det här är väl ändå ganska enkelt? "Samisk kultur" är något primitivt, något löjligt. De klär ut sig lite grann och håller på med renar. Jojkar lite kanske? Det är svårt att ta detta seriöst så man säger att det där är ju jättefint... ungefär som man säger till någon på Samhall... nämen vilket bra jobb du gör! Ingen känner sig exkluderad från denna.

Svensk kultur är inte lika lätt att ta fasta på på det sättet. Vi går inte runt i folkdräkter annat än Jimmie Åkesson när det är riksdagsinvigning. Men, svensk kultur är något bra, vi är framgångsrika. Då blir det att andra exkluderas. Att påtala svensk kultur är att indirekt påtala hur icke-fungerande andra så kalllade "kulturer" faktiskt är. Vi märker det från politiskt håll. För inte så länge sedan hette det hur det inte fanns någon svensk kultur och hur vi har mycket att lära av andra. Sedan blev kaoset och ruttenheten hos andra "kulturer" (i en "mångkultur") omöjligt att förneka. Då hette det plötsligt att svenska värderingar behövs.

https://www.expressen.se/ledare/sann...a-varderingar/
Att Ylva Johansson nu vill lära nyanlända om svenska värderingar innebär en uppseendeväckande u-sväng från regeringens sida.
Citera
2022-02-14, 12:19
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:

Det motiveras rent juridiskt i princip med att svenskar visserligen räknas som en folkgrupp men att den utgör en så stor del av befolkningen att den inte behöver samma skydd som mindre minoritetsgrupper.

Men sedan finns såklart demagoger som menar att svenskar är "alla i Sverige" (med lite olika "om" och "men") innebärande att svenskar inte existerar som folkgrupp men det är ju en annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in