2021-07-15, 11:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Mediamonopol, "deplatforming" och lagstiftning som gör det straffbart att säga sanningen är inget annat än ett resultat av att de nära förbundna grupper/företag/partier som tjänar grovt på situationen upplever sig reellt hotade och riskerar att förlora både makt och fortsatta inkomster.

De som studerat Sovjetunionens historia (kanske tom. bott där) och dess slutliga sönderfall känner igen tecknen.
Visst är det så att dom känner sig hotade. Hela BLM/Pride/Antifa/Woke-hysterin är att betrakta som att makthavarna satt igång en kulturrevolution.

Man startar inte en svårkontrollerad kulturrevolution när man är på väg att vinna. Man gör det som en desperat åtgärd när man håller på att tappa greppet.

I Kina tappade Mao snabbt kontrollen över sin kulturrevolution. Det hela slutade med att de som varit medansvariga dömdes till döden. Vi får hoppas & se till att det slutar likadant den här gången.
Citera
2021-07-15, 12:51
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Det är orimligt att kalla folk för "neger". Det är oförskämt. I synnerhet är det inte bra man vill vara trovärdig.
Du påstår alltså att Malcolm X är oförskämd då han omtalar sitt folk som varande negrer. Ditt förhållningssätt är precis vad han kritiserar gällande den vita liberalen och dennes hjälpande hand. Vi är många, negrer, araber, européer osv, som inte delar den judeoliberala uppfattningen om att ordet är kränkande.
When did the word Negro become socially unacceptable?

It started its decline in 1966 and was totally uncouth by the mid-1980s. The turning point came when Stokely Carmichael coined the phrase black power at a 1966 rally in Mississippi. Until then, Negro was how most black Americans described themselves. But in Carmichael's speeches and in his landmark 1967 book, Black Power: The Politics of Liberation in America, he persuasively argued that the term implied black inferiority. Among black activists, Negro soon became shorthand for a member of the establishment. Prominent black publications like Ebony switched from Negro to black at the end of the decade, and the masses soon followed. According to a 1968 Newsweek poll, more than two-thirds of black Americans still preferred Negro, but black had become the majority preference by 1974. Both the Associated Press and the New York Times abandoned Negro in the 1970s, and by the mid-1980s, even the most hidebound institutions, like the U.S. Supreme Court, had largely stopped using Negro.
https://www.ferris.edu/HTMLS/news/ji...10/october.htm

Carmichael, som var marxist-leninist, myntade utöver detta även begreppet "institutionell rasism". Han hade djupa band till den internationella marxistiska miljön och hans mentor Bayard Rustin stod Israel särskilt nära. Det är med andra ord, föga förvånande, ett kommunistiskt projekt från början till slut.

Det finns ingen anledning för någon att underkasta sig rödingars direktiv om vilka värden som ska tillskrivas ord. Att hävda neger/negro vara kränkande när man anser svart/black vara icke-kränkande är mer än något löjeväckande. Mer riktigt är då att beskriva den judeoliberala hållning som du förfäktar här som allt annat än trovärdig.

Citat:
Eftersom du har koll på det här. Jag har två frågor. Min första fråga är; Vad innebär 88 på Nazislang? Min andra fråga är; Jag lärde mig på Twitter att Finspång är någon form av Nürnberg-fantasi där icke-nazister skall straffas för föreställda brott mot svenskar. Vem har kommit på det här Finspång-memet och vad var syftet?
Ja Finspång-memet myntades av Nordisk Alternativhöger som en parodi på Nürnbergtribunalerna. Vad gäller 88:an var det någon som tänkte till och kom på att siffran 8 motsvarar bokstaven H i alfabetet. Således:
I en debattartikel i gårdagens Aftonbladet angrep Kristina Larsson och Elisabeth Kaleebi från Antidiskrimineringsbyrån i Malmö GB:s storsäljare 88.

Är det inte långsökt att sätta likhetstecken mellan glassen 88 och Heil Hitler?

-Det tycker jag inte alls, säger Elisabeth Kaleebi. Namnvalen kan knappast vara en slump.

-88 står för Heil Hitler, säger Kristina Larsson.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...n-ar-nazistisk
Citera
2021-07-15, 14:21
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Visst är det så att dom känner sig hotade. Hela BLM/Pride/Antifa/Woke-hysterin är att betrakta som att makthavarna satt igång en kulturrevolution.

Man startar inte en svårkontrollerad kulturrevolution när man är på väg att vinna. Man gör det som en desperat åtgärd när man håller på att tappa greppet.

I Kina tappade Mao snabbt kontrollen över sin kulturrevolution. Det hela slutade med att de som varit medansvariga dömdes till döden. Vi får hoppas & se till att det slutar likadant den här gången.

Jag vill nog inte tolka BLM m.m. som något slags svaghetstecken. Dels så har makten lyckats med att globalt pusha en kampanj där propaganda, politiker och kapitalister går i takt. Och man har dessutom lyckats uppnå flera viktiga mål:
  • Vita har ytterligare splittrats mellan "goda" och "onda", vilket försvagar det vita laget.
  • Vita människors skräms till rädsla och underkastelse av det svarta våldet. Och genom BLM så har det svarta våldet ökat.
  • Makten hatar den amerikanska, lokala, polisen. Och genom BLM så har man fått den att dra sig tillbaka. Makten älskar däremot FBI - som ser nazister som det stora hotet.

Skulle BLM på något sätt tas över av svarta som hyllar Farrakhan och driva en sådan linje så skulle BLM stoppas fortare än kvickt. Jag vill minnas att den föregående upplagan av BLM råkade ut för ungefär det ödet.
Citera
2021-07-15, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Det jag har skrivit är;

1) Jag skrev att Peter Beinbart samt den här israeliska akademikern ansåg att den icke-judiska nationalstaten utgör ett hot mot judar inte att jag själv tycker det. Vidare hävdar de att det mångkulturella samhället utgör en form av skydd från en destruktiv icke-judisk identitetspolitik. Uppenbarligen håller jag inte med Peter Beinart eller den israeliska akademikern.

2) Det pågår ingen "kolonialisering" av västvärlden eftersom immigration inte är samma sak kolonialisering. Nixregistret argumenterade platonistiskt för att eliter i slutändan bestämmer policy och där med är rösträtten egentligen irrelevant bortom att rösträtten ger legitimitet till ett tyvärr destruktivt system. Detta är egentligen inget nytt utan det har påtalades för hundra år sedan av sociologen Werner Sombart. Har de rätt? Det kan diskuteras. Ett av skälen till varför jag skriver så mycket om kommunist Kina beror inte på att jag sympatiserar med dem. Däremot är det intressant påpekande att deras meritokratiska enpartisystem uppenbarligen värnar mer om kinesernas intressen än vad vår kapitalistiska liberala demokrati värnar om svenskarnas intressen. Jag har inget givet svar till varför det är så men det uppenbarligen ett intressant fenomen.

3) Ja, kan sympatisera med vissa uttryck av BLM eftersom svarta i USA lever under svåra förhållanden. Detta innebär inte att jag sympatiserar med allt det som BLM står för. Vidare sympatiserar jag också med vita amerikaner och jag har skrivit om deras lidande.

4) Ja, jag anser att USA bör hjälpa afroamerikanerna samt inuiterna och amerindianerna till ett bättre liv. De tillhör USA precis som samerna tillhör Sverige. Afroamerikanerna tillhör USA på grund av att de kom på ett slavskepp mot sin vilja. Inuiterna och amerindianerna tillhör USA eftersom de tillhör ursprungsbefolkningen. Jag anser att en nation bör ta hand om sina egna men också blicka utåt.

Jag anser att de som har legitima skäl att befinna sig i en för dem främmande nationalstat så som samer i Sverige eller ursprungsbefolkningen i USA har rätt till sympati. De bör få känna sig inkluderade i nationalstaten och delta på lika villkor med lika rättigheter. Jag är också en vän av ulandsbistånd till fattiga länder även om jag är kritisk till hur SIDA hanterar biståndsfrågor.

Det finns ingen konflikt med att vara sympatisk med sitt folk och känna med andra folk eller för den delen hjälpa andra folk till ett bättre liv. Jag är inte motståndare till alla former av invandring. Jag är dock av kritisk till massinvandring till något land av princip men också av empiriska skäl inte ger bättre utkomster för den inhemska befolkningen eller migranterna.

Jag har förövrigt kritiserat judisk identitetspolitik för att vara allt för etnocentrisk. Jag har hävdat att även om svenskarna bör bli mer etnocentriska så finns det gränser. Svenskarna är ett hyggligt folk och bör så förbli men vi bör värna om våra intressen.

Jag är en han och ingen hon.

Din antisemitism (att överhuvudtaget påtala judisk identitetspolitik) har mycket riktigt utvecklats under trådens gång, liksom det harmonierande bejakandet av svensk identitetspolitik. Du har anpassat dig till en norm efter att ha utsatts för grupptryck. "Givetvis är judar etnocentriska och givetvis är en balanserande svensk identitetspolitik legitim, men vi kan väl göra det på ett verserat och hyggligt sätt" är å ena sidan minsta möjliga folkvett i en kontext där dessa frågor faktiskt diskuteras med egenintresserade svenskar. Å den andra är det tillräckligt radikalt för att riskera repression och sociala konsekvenser i en offentlighet där denna fråga är tabu, brasklappar till trots. Du har korsat Rubicon, även om det var i ren tankspriddhet och ditt bästa hopp är att detta bara är nästa narrativ att först berättas här för att sedan approprieras där. Vi har ju sett tecken till det. Judisk identitetspolitik är en sådan materia som bara kan förtigas som kejsarens nakna skam och aldrig motiveras när den väl påtalas. Allt förarbete om hur det är rimligt att tala om kollektivs skuld och privilegier, är en potentiell draksådd.

Det jag tror diskuterades var att du skrev något om att "svensken" ville ha samhället som det ser ut, vilket alltså är samma tankefigur som Dan Korns om uttråkade svenskar som ansvariga för samhällsutvecklingen. Det var denna gaslighting som jag tidigare flaggat för som en heuristik för ovänner till svensk välgång. Vi ser ju nämligen samma mall upprepas synkront i alla västländer. Det letas specifikt irländska, finska, nya zeeländska, kanadensiska orsaker till något som uppenbarligen skett en nivå högre upp. Om det inte är svenska sossar så är det kantianska tyskar som gjorde detta mot sig själva.

Detta att skylla på "svensken" är samma andas barn som att skylla på "juden", alltså i det förstnämnda fallet inte comme il faut när dialogen utväxlas inom svensk ingrupp. Omvänt är det lika mycket ett övertramp när någon utgruppsdebattör som Özz Nûjen eller Aron Flam raljerar som svenskar som om svenskar raljerar om judar eller kurder.

Eller hur?

För övrigt förstår jag inte din invändning mot att européer utsätts för kolonialism. Jag har svårt att tänka mig något kolonialprojekt som inte använde sig av kollaboratörer ur den inhemska eliten. Immigration dikterad från en utomstatlig nivå utan sant demokratisk förankring är kolonialism och demokratisk förankring har alltid saknats. Att en inhemsk befolkning var för dåligt på att göra motstånd mot de tvångsmedel som används, förändrar inte dess koloniala status. Decennielång hjärntvätt och en korrumperad elit är sådana tvångsmedel.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Alla eliter måste ha ett bakland med fotfolk som maktbas. Biden-regimen stiftar nu lagar om att telebolagen skall rapportera folk som sprider Pepe-meme, så någon tycks oroad över fenomenet.

Visst, man skapar inte någon "elit" genom att spela datorspel.
Men ärligt talat så skapar man inte heller någon "elit" genom att läsa Schopenhauer på tyska i en öronlappsfåtölj bredvid en dammig jordglob där Belgiska Kongo är utritat.

Det är bara den som representerar ett kollektivt särintresse som har en plats vid bordet. Elitstatus är per definition ett socialt fenomen.
Citera
2021-07-15, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Det är så politik fungerar, ur en ideologisk pool (sörja om man vill) plockar grupper passande fernissa för sitt kollektiva egenintresse just då. Olika över tiden. Olika framgångsrikt beroende på utbildningsnivå och social ställning. Sen kan ju de externaliserade nackdelarna med tiden så att säga "komma hem" och då har saken säkert för många moderatväljare (framför allt) hamnat i ett annat läge när det kommit mer nära.

Demokratins svaghet är att den är sårbar mot allianser mellan svärmare och kollektiva egenintressen. Därför är det en viktig designfråga/reglerteknik för det demokratiska systemet att förhindra att den enkla handlingen "rösta" kan omsättas i arbetsfria inkomster, som kapitalinkomster eller bidrag för den delen. Det handlar alltså mycket om politikens metod, mera än om vänster/höger.

Reformer/förändringar måste alltid utformas så, att större grupper med gemensamma ekonomiska intressen (utan krav på prestation) inte bildas, utan att gemensamma ekonomiska intressen blir på så små grupper (eller kräver prestation) att de inte blir signifikanta i val. Där failade svenska politiker grovt på 80- och 90-talen. Om de liberala fri- och rättigheterna (som är viktigare än demokratin i sig) överlever återstår att se. Yttrandefriheten har redan urholkats och övervakningssamhället gör många andra rättigheter till tomma ord i praktiken.

Jag är för återvandring men vill naturligtvis att en sådan reform utformas på ett sånt sätt att det inte skapar nya galenskaper.

Det var en väldig massa text för att försöka komma undan vad det faktiskt är du behöver säga. Det går inte, herr "Greffue". Visa dina Sandviken-kort. Visa oss hur du anser att invandrare är vinstmaskiner. Det är fruktansvärt skamligt, inte sant? Men du kanske får lite ryggrad för en gångs skull eftersom ett flertal skribenter i den här tråden outat sig som troende på Sandviken-rapporten. SvenskOpposition och stevenstills i synnerhet. De kommer undan med det. Detta eftersom tråden blivit en patologisk liten sekt där vad som helst godtas utan kritik (utom det jag och Edgerton skriver - vi är inte nazister).

Hela ditt resonemang bygger nämligen på att 1) invandrarna är vinstmaskiner och 2) att alla dessa väljare, inklusive och i synnerhet de som gick från (s) till (m) till (sd) håller med dig om det.

Man kan undra vilka "reformer" det är du pratar om. Du säger det inte. Naturligtvis. Vad som hände 2003 eller om det var 2004 var att mindre partier fick Göran Persson, dåvarande statsminister, att gå med på lättnader i lagarna kring invandringen.
Citera
2021-07-15, 20:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Jag vill nog inte tolka BLM m.m. som något slags svaghetstecken. Dels så har makten lyckats med att globalt pusha en kampanj där propaganda, politiker och kapitalister går i takt. Och man har dessutom lyckats uppnå flera viktiga mål:
  • Vita har ytterligare splittrats mellan "goda" och "onda", vilket försvagar det vita laget.
  • Vita människors skräms till rädsla och underkastelse av det svarta våldet. Och genom BLM så har det svarta våldet ökat.
  • Makten hatar den amerikanska, lokala, polisen. Och genom BLM så har man fått den att dra sig tillbaka. Makten älskar däremot FBI - som ser nazister som det stora hotet.

Skulle BLM på något sätt tas över av svarta som hyllar Farrakhan och driva en sådan linje så skulle BLM stoppas fortare än kvickt. Jag vill minnas att den föregående upplagan av BLM råkade ut för ungefär det ödet.
När Black Panther Party började peka ut judar som ansvarige så dödades eller fängslades hela ledargarnityret inom ett år.
Citera
2021-07-15, 21:01
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det är bara den som representerar ett kollektivt särintresse som har en plats vid bordet. Elitstatus är per definition ett socialt fenomen.
Absolut. Själv klarar jag på sin höjd att dra ihop en pluton (kanske två om jag betalar), så där kvalar jag inte in.
Citera
2021-07-15, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Det var en väldig massa text för att försöka komma undan vad det faktiskt är du behöver säga. Det går inte, herr "Greffue". Visa dina Sandviken-kort. Visa oss hur du anser att invandrare är vinstmaskiner. Det är fruktansvärt skamligt, inte sant? Men du kanske får lite ryggrad för en gångs skull eftersom ett flertal skribenter i den här tråden outat sig som troende på Sandviken-rapporten. SvenskOpposition och stevenstills i synnerhet. De kommer undan med det. Detta eftersom tråden blivit en patologisk liten sekt där vad som helst godtas utan kritik (utom det jag och Edgerton skriver - vi är inte nazister).

Hela ditt resonemang bygger nämligen på att 1) invandrarna är vinstmaskiner och 2) att alla dessa väljare, inklusive och i synnerhet de som gick från (s) till (m) till (sd) håller med dig om det.

Man kan undra vilka "reformer" det är du pratar om. Du säger det inte. Naturligtvis. Vad som hände 2003 eller om det var 2004 var att mindre partier fick Göran Persson, dåvarande statsminister, att gå med på lättnader i lagarna kring invandringen.

Ja men nu får du väl ändå ge dig! När har "Greuffe" sagt att invandrarna är vinstmaskinen? Och skulle Svensk opposition sagt samma sak?

Den enda här som är patologisk är du min käre expert. Vi får hoppas att en sedvanlig avstängning väntar runt hörnet.....
Citera
2021-07-15, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Ja men nu får du väl ändå ge dig! När har "Greuffe" sagt att invandrarna är vinstmaskinen? Och skulle Svensk opposition sagt samma sak?

Den enda här som är patologisk är du min käre expert. Vi får hoppas att en sedvanlig avstängning väntar runt hörnet.....

Vinstmaskineri är hela poängen med "Greuffes" senaste radda inlägg. Det är vinst på detta påstår han. Utan att kunna motivera det, naturligtvis. Försöker inte ens.

Vad gäller SvenskOpposition så skrev han detta den 11:e.
(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?
Citera
2021-07-15, 21:23
Medlem
Citat:
Vinstmaskineri är hela poängen med "Greuffes" senaste radda inlägg. Det är vinst på detta påstår han. Utan att kunna motivera det, naturligtvis. Försöker inte ens.

Då läser och tolkar vi saker väldigt olika. Extremt olika. Jag känner mig emellertid överflödig i diskussionen och avlägsnar mig således därifrån.
Citera
2021-07-15, 22:47
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:

Öh, va? Skulle den förståndige stevenstills och jag vara troende på Sandvikenrapporten?

Ska man trolla i den här tråden så ska man åtminstone göra det med lite finness.
Citera
2021-07-15, 22:50
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:

Och vad hade det citatet med Sandvikenrapporten att göra? Återigen, ska du trolla så gör det med stil och finness.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in